achterderailleur scheef gemonteerd?

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
JS
achterderailleur scheef gemonteerd?

Bericht door JS » wo dec 30, 2009 10:25 am

Goedemorgen,

ik heb een vraagje over het monteren van een achterderailleur.
De derailleur zit rechtstreeks vast op het frame (de on-one heeft geen verwisselbare achterpad), maar naar mijn idee hangt ie scheef/gedraaid (zie foto).

Afbeelding

Het schakelen gaat prima, loopt netjes zonder geratel. De fiets heeft echter nog geen kilometers gemaakt op zwaar terrein (dwz veel rammelen, en schakelen door de berijder als het eigenlijk niet moet), dus ik weet niet of het in dat geval wel problemen zou geven.
Mijn vragen zijn:
- maakt ik me zorgen om niets?
- de derailleur zit rechtstreeks vast op het frame: had daar nog iets tussen gemoeten (lijkt me niet)?

hopelijk kan iemand me helpen; thnx

Joost

geertjes

Bericht door geertjes » wo dec 30, 2009 11:39 am

je kan een derailleur er niet scheef opschroeven (over het algemeen), en er hoeft niets tussen. Dus je hebt hem goed gemonteerd.

Op de foto vind ik hem niet duidelijk scheef, dus als het goed schakelt zal het goed zijn.
Als het toch niet helemaal goed schakelt of het ratelt, dan kan je naar de fietsenmaker. Bij een goede fietsenzaak kunnen ze met speciaal gereedschap de achterpad nakijken of hij recht is en eventueel netjes richt buigen.

groet
Geert

marten

Bericht door marten » wo dec 30, 2009 12:04 pm

geertjes schreef: Bij een goede fietsenzaak kunnen ze met speciaal gereedschap de achterpad nakijken of hij recht is en eventueel netjes richt buigen.
kun je zelf ook:
* Zet het achterwiel achterstevoren in de fiets om ruimte te maken, steek de spanner weer van de niet-derailleurkant door de naaf en weer vast
* Schroef de derailleur los, kabel etc kun je gewoon laten zitten
* Schroef je voorwiel (veertjes even opzij leggen) aan de pad. Als het tegenzit, dat ligt aan de naaf en de dop van de snelspanner, moet je misschien nog een afstandshouder (bv een dikke moer zoals hier, wat ringetjes, of een vlak stuk gereedschap) gebruiken
* Buig aan het voorwiel totdat het weer evenwijdig aan het achterwiel staat. De krachten zijn laag, dus het voorwiel heeft hier geen moeite mee
* Trek de derailleur bij het vastschroeven weer goed naar achteren, zodat de nok aan het draaipunt achter het uitsteeksel op het derailleuroog past

Afbeelding
/Marten

kooz
Contacteer:

Bericht door kooz » wo dec 30, 2009 1:58 pm

Hm.. Goed te zien of hij dan recht zit of niet..

Oftewel: Bij de gemiddelde LBS die wat met MTB/Race doet hebben ze daar een tool voor, waarmee je exact kan zien of hij helemaal recht staat..

Kooz

JS

Bericht door JS » wo dec 30, 2009 8:03 pm

bedankt voor jullie antwoorden!
Het ligt iig dus niet aan het monteren. Zal voor de zekerheid bij mn lbs even laten nameten.

JS

Bericht door JS » do dec 31, 2009 11:24 am

Zal ook even de uitslag melden:
Net door de lbs laten nakijken; niets aan t handje en gaan met die banaan!
(gelukkig maar :) )

Plaats reactie