Velgje spaken... toch maar zelf gaan leren

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Siroj.
Velgje spaken... toch maar zelf gaan leren

Bericht door Siroj. » wo jan 13, 2010 12:51 pm

Heb gister mijn oude en nieuwe velg na de fietsmaker gebracht om over te late spaken. Nu krijg ik een telefoontje dat de spaken van de oude velg te lang zijn, en dat er nieuwe in moeten. Dit grapje gaat mij €125,- kosten :?

Mijn vraag is nu: is er iemand in Limburg die mij een workshop velg spaken kan geven, want via i-net wordt ik er nie wijzer van :(

Denk namelijk dat ik nog wel vaker een velgje dubbel klap :D

degoe
Contacteer:

Bericht door degoe » wo jan 13, 2010 2:19 pm

is wel op zijn duits,maar met de tekeningen moet je er wel uitkomen toch?
http://209.85.129.132/search?q=cache:d5 ... =firefox-a

degoe.

xRemcox

Bericht door xRemcox » wo jan 13, 2010 2:47 pm

http://www.m-gineering.nl/spaak.htm

hier heb ik het meeste vandaan gehaald. Heb nu al een aantal wielen gemaakt, en is goed te doen. In het nederlands en met foto's erbij.

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo jan 13, 2010 4:53 pm

www.sheldonbrown.com

www.wheelpro.co.uk

Van de laatste kan je voor een paar euri's een mooi boekwerk downloaden. Tevens met instructie hoe je je eigen wielrichtbok moet maken.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

_EdsE_

Bericht door _EdsE_ » wo jan 13, 2010 4:59 pm

Hoe ik het gedaan heb ik gewoon een oud wiel nemen en stapsgewijs dat overnemen in een nieuwe build. Is goed gegaan spaak nu al een tijdje zelf mn wielen.

Siroj.

Bericht door Siroj. » wo jan 13, 2010 5:17 pm

Ik ga dit ook maar eens probere met een oude velg... bespaard weer flink wat geld. vind 125,- behoorlijk veel geld. maja als ik dan ma weer kan biken.

marten

Bericht door marten » wo jan 13, 2010 6:06 pm

Siroj. schreef:Ik ga dit ook maar eens probere met een oude velg... bespaard weer flink wat geld. vind 125,- behoorlijk veel geld. maja als ik dan ma weer kan biken.
Als je je oude spaken wil hergebruiken, moet je beginnen met een velg die dezelfde spaakcirkeldiameter heeft. Kun je bijvoorbeeld opzoeken in Rinard's spocalc (downloaden by Sheldon)

Als je een velg wil overzetten is het overzichtelijk de nieuwe en oude aan elkaar te tapen (ventiel op ventiel) en de spaken een voor een over te schroeven. Schiet niet vreselijk hard op, maar er is toch niks op TV ;) 32 x knip en nieuwe spaken uit de kast trekken spaart de fietsenmaker een boel tijd en een boel mogelijk gezeur met garantie.

Roger Mussons handleiding is prima, en leer jezelf direct af om te prutsen met die belazerde spaaksleutelringen met 6 inkepingen. Spokey rulez
/Marten

Siroj.

Bericht door Siroj. » wo jan 13, 2010 9:05 pm

Bedankt allemaal voor jullie reacties! hoop dat dit me in de toekomst flink wat kosten gaat besparen. ;)

Paul Chris

Bericht door Paul Chris » zo jan 17, 2010 8:30 am

Wat ik zelf heel handig vond waren de filmpjes van thebiketube. Als je op Youtube als trefwoord wheelbuilding invoert krijg je ze te zien. Een (volgens mij) driedelige reeks waarin ze elke keer een volgende stap voordoen. Ik heb zelf mijn wiel gebouwd met de laptop erbij, elke keer even op pauze en dan weer verder. Door het filmpje stap voor stap te volgen heb er een mooi strak en recht wiel mee gespaakt.

two-one

Bericht door two-one » di jan 19, 2010 5:40 pm

marten schreef: Roger Mussons handleiding is prima, en leer jezelf direct af om te prutsen met die belazerde spaaksleutelringen met 6 inkepingen. Spokey rulez
Idd, roger musson @ wheelpro.co.uk heeft een prima e-book, en samen met de online artikelen van Mike T (MTBR forum) en Sheldon Brown, en de voor/ontstress tips van Ernie zul je alle benodigde kennis voor geweldige wielen aanwezig moeten hebben.

Mike T
Bikeboosting video
Sheldon en wheelpro.co.uk spreken voor zich.

Plaats reactie