Titanium tappen?

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Chainslap
Berichten:20
Lid geworden op:ma okt 12, 2009 4:37 pm
Titanium tappen?

Bericht door Chainslap » za jan 23, 2010 4:20 pm

Kan iemand mij vertellen of het (überhaupt) mogelijk is om met een standaard tap instrument draad te tappen in een titanium vorkbuis?
Zijn er speciale tools voor nodig (diamanten tapmoer bv?) of kan een stalen tap dit ook gewoon aan?

Het gaat om een titanium racevork met 1" vorkbuis..
Bij voorbaat dank!

Gebruikersavatar
Fred
Berichten:171
Lid geworden op:di jan 09, 2007 11:41 pm

Bericht door Fred » za jan 23, 2010 6:39 pm

Dit kan wel met normale tappen, wel moet je goede kwaliteit hebben, dus geen setje van het huismerk van de Gamma oid.
Nadeel is wel dat de tap een stuk sneller slijt dan normaal.

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Re: Titanium tappen?

Bericht door marten » za jan 23, 2010 7:36 pm

Chainslap schreef:Kan iemand mij vertellen of het (überhaupt) mogelijk is om met een standaard tap instrument draad te tappen in een titanium vorkbuis?
Zijn er speciale tools voor nodig (diamanten tapmoer bv?) of kan een stalen tap dit ook gewoon aan?

Het gaat om een titanium racevork met 1" vorkbuis..
Bij voorbaat dank!
Heb je het over draadsnijden op de buis tbv een balhoofdlager?

Is de binnendiameter van de buis wel 22.2 zodat er een stuurpen inpast?

Zo ja, welke *idioot* bouwt een voorvork in het veel flexibelere titanium met de dimensionering voor staal?
/Marten

benjie
Berichten:150
Lid geworden op:do mar 17, 2005 8:32 pm
Locatie:Niel (Antwerpen) Belgie
Contacteer:

Bericht door benjie » za jan 23, 2010 9:44 pm

Als je een pm stuurt of een mailtje naar Joris van Dirte19 stuurt kan hij u verder helpen. Hij heeft al een paar vorkbuisen gemaakt uit titanium. Titanium is echt wel goed, licht en dubbel zo stevig als andere metaal soorten. Na deel vrij duur.

constantijn13
Berichten:132
Lid geworden op:vr okt 06, 2006 6:32 pm
Locatie:muiderberg

Bericht door constantijn13 » zo jan 24, 2010 11:54 pm

andere truc is om voor te snijden met een aangpaste snijmoer. deze zaag je aan een kant door zodat ie minder strak is, 2de keer snijden met scherpe normale snijmoer

Chainslap
Berichten:20
Lid geworden op:ma okt 12, 2009 4:37 pm

Bericht door Chainslap » ma jan 25, 2010 4:37 pm

constantijn13 schreef:andere truc is om voor te snijden met een aangpaste snijmoer. deze zaag je aan een kant door zodat ie minder strak is, 2de keer snijden met scherpe normale snijmoer
Hee, die had ik nog niet gehoord!
Alleen moet je dan wel ergens nog een oude tapmoer hebben liggen..
En ik begrijp dat een tapmoer -los- nog vrij prijzig kan zijn..

Benjie, bedankt voor je reactie, alleen de betreffende vorkbuis zit al in de vork, alleen is dus niet getapt en ik vroeg me vooral af of dit (NADAT de vorkpoten er al op zijn gelast) nog mogelijk is..?

Marten; ja het zou idd zijn om draad op de vorkbuis te tappen t.b.v. een sluitmoer van een balhoofdset (1" Campagnolo headset).
Ik weet niet zeker of ik je reactie goed heb begrepen, ik kan me voorstellen dat er van titanium buizen met dunnere wanddikte worden gebruikt vanwege de eigenschappen van titanium t.o.v. staal..

Ik ben bezig om een fixed gear baanfiets om te bouwen en meer geschikt te maken voor rijden op straat (de nieuwe vork heeft iets meer rake/offset en zou dus voor minder toe-overlap moeten zorgen).
Wanneer de vork onder spanning komt te staan tijdens het rijden door sturen of gewichtverplaatsing, zijn het dan niet vooral de balhoofdlagers -eerder dan de vorkbuis zélf- wat de meeste spanning te verdragen krijgt?

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » ma jan 25, 2010 5:33 pm

Chainslap schreef:


Marten; ja het zou idd zijn om draad op de vorkbuis te tappen t.b.v. een sluitmoer van een balhoofdset (1" Campagnolo headset).
Ik weet niet zeker of ik je reactie goed heb begrepen, ik kan me voorstellen dat er van titanium buizen met dunnere wanddikte worden gebruikt vanwege de eigenschappen van titanium t.o.v. staal..
Titanium heeft een E-modulus van ca 50% van die van staal, dus als je een buis gebruikt met de zelfde buiten en binnendiameter als een stalen, buigt die ook 2 x zo ver door. Zeg maar fietsen op een bord zacht gekookte spaghetti. Als de vork voor een AH balhoofd gedacht was, is de kans dus groot dat de wanddikte iets groter is genomen voor minder flex, en dan past je stuur er niet in.

Ik ben bezig om een fixed gear baanfiets om te bouwen en meer geschikt te maken voor rijden op straat (de nieuwe vork heeft iets meer rake/offset en zou dus voor minder toe-overlap moeten zorgen).
Wanneer de vork onder spanning komt te staan tijdens het rijden door sturen of gewichtverplaatsing, zijn het dan niet vooral de balhoofdlagers -eerder dan de vorkbuis zélf- wat de meeste spanning te verdragen krijgt?
Tenzij je een wheelie maakt wordt de vork altijd belast. Of die daar tegen kan hangt van de legering af, als het goedkoop russisch CP is zal dat wel tegenvallen. Als die wel heel blijft zal een stijvere vork vast beter sturen. Kun je bovendien een voorrem opzetten :roll:
/Marten

Plaats reactie