Titanium tappen?
Moderator:Beheerders
Kan iemand mij vertellen of het (überhaupt) mogelijk is om met een standaard tap instrument draad te tappen in een titanium vorkbuis?
Zijn er speciale tools voor nodig (diamanten tapmoer bv?) of kan een stalen tap dit ook gewoon aan?
Het gaat om een titanium racevork met 1" vorkbuis..
Bij voorbaat dank!
Zijn er speciale tools voor nodig (diamanten tapmoer bv?) of kan een stalen tap dit ook gewoon aan?
Bij voorbaat dank!
Re: Titanium tappen?
Heb je het over draadsnijden op de buis tbv een balhoofdlager?Chainslap schreef:Kan iemand mij vertellen of het (überhaupt) mogelijk is om met een standaard tap instrument draad te tappen in een titanium vorkbuis?
Bij voorbaat dank!
Is de binnendiameter van de buis wel 22.2 zodat er een stuurpen inpast?
Zo ja, welke *idioot* bouwt een voorvork in het veel flexibelere titanium met de dimensionering voor staal?
/Marten
-
Hee, die had ik nog niet gehoord!constantijn13 schreef:andere truc is om voor te snijden met een aangpaste snijmoer. deze zaag je aan een kant door zodat ie minder strak is, 2de keer snijden met scherpe normale snijmoer
Alleen moet je dan wel ergens nog een oude tapmoer hebben liggen..
En ik begrijp dat een tapmoer -los- nog vrij prijzig kan zijn..
Benjie, bedankt voor je reactie, alleen de betreffende vorkbuis zit al in de vork, alleen is dus niet getapt en ik vroeg me vooral af of dit (NADAT de vorkpoten er al op zijn gelast) nog mogelijk is..?
Marten; ja het zou idd zijn om draad op de vorkbuis te tappen t.b.v. een sluitmoer van een balhoofdset (1" Campagnolo headset).
Ik weet niet zeker of ik je reactie goed heb begrepen, ik kan me voorstellen dat er van titanium buizen met dunnere wanddikte worden gebruikt vanwege de eigenschappen van titanium t.o.v. staal..
Ik ben bezig om een fixed gear baanfiets om te bouwen en meer geschikt te maken voor rijden op straat (de nieuwe vork heeft iets meer rake/offset en zou dus voor minder toe-overlap moeten zorgen).
Wanneer de vork onder spanning komt te staan tijdens het rijden door sturen of gewichtverplaatsing, zijn het dan niet vooral de balhoofdlagers -eerder dan de vorkbuis zélf- wat de meeste spanning te verdragen krijgt?
Titanium heeft een E-modulus van ca 50% van die van staal, dus als je een buis gebruikt met de zelfde buiten en binnendiameter als een stalen, buigt die ook 2 x zo ver door. Zeg maar fietsen op een bord zacht gekookte spaghetti. Als de vork voor een AH balhoofd gedacht was, is de kans dus groot dat de wanddikte iets groter is genomen voor minder flex, en dan past je stuur er niet in.Chainslap schreef:
Marten; ja het zou idd zijn om draad op de vorkbuis te tappen t.b.v. een sluitmoer van een balhoofdset (1" Campagnolo headset).
Ik weet niet zeker of ik je reactie goed heb begrepen, ik kan me voorstellen dat er van titanium buizen met dunnere wanddikte worden gebruikt vanwege de eigenschappen van titanium t.o.v. staal..
Tenzij je een wheelie maakt wordt de vork altijd belast. Of die daar tegen kan hangt van de legering af, als het goedkoop russisch CP is zal dat wel tegenvallen. Als die wel heel blijft zal een stijvere vork vast beter sturen. Kun je bovendien een voorrem opzetten
Ik ben bezig om een fixed gear baanfiets om te bouwen en meer geschikt te maken voor rijden op straat (de nieuwe vork heeft iets meer rake/offset en zou dus voor minder toe-overlap moeten zorgen).
Wanneer de vork onder spanning komt te staan tijdens het rijden door sturen of gewichtverplaatsing, zijn het dan niet vooral de balhoofdlagers -eerder dan de vorkbuis zélf- wat de meeste spanning te verdragen krijgt?

/Marten