Lengte bovenbuis

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
LucKierkels
Lengte bovenbuis

Bericht door LucKierkels » ma feb 08, 2010 8:04 pm

Ik wist niet goed in welke sectie van het forum ik dit moest plaatsen, dus ik dacht: doe het maar hier :)

Ik ben 1.75 meter, en ik heb een fiets aangeboden gekregen met een bovenbuislengte van 57,5 cm van hart zadelpen naar hart stuurpen.
De lengte van de zitbuis is 50,5 cm van hart crankstel naar bovenkant bovenbuis.

Kan iemand me vertellen of dit ongeveer geschikt voor mij is?
Ik houd van een zit waarbij je wat meer rechtop niet, niet zo helemaal voorover gebogen.

Bij voorbaat dank!
All you need is a bike, a rider and a place to ride!

Specialized Epic 2010 | Orange 224 World Cup | Canfield CanCan

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma feb 08, 2010 9:32 pm

e.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van de lengte van je armen en het soort stuur en stuurpen.

Ikzelf ben 1.91 met redelijk lange armen. Tevens een H-bar met extra lange stuurpen. Mijn bovenbuis is effectief 25 inch. effectief is horizontaal gemeten van bovenkant balhoofd tot snijpunt horizontale lijn met doorgetrokken zadelbuis.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

mateis

Bericht door mateis » ma feb 08, 2010 10:24 pm

't Is ook afhankelijk van andere factoren, zoals idd je eigen arm- en bovenlichaamlengte, maar vooral ook de hoogte van het stuur (bepaald door hoogte vork, balhoofdbuislengte, hoek en lengte van de stuurpen, soort stuur).

Voor xc is het wel grofweg een effectieve bovenbuislengte die past bij je lengte. Bij de meeste frames hoort die lengte bij een 17" of soms een 18" frame. En dat klopt dan wel weer mooi met die center-top maat die je geeft voor de zitbuis.

LucKierkels

Bericht door LucKierkels » di feb 09, 2010 3:15 pm

mateis schreef:'t Is ook afhankelijk van andere factoren, zoals idd je eigen arm- en bovenlichaamlengte, maar vooral ook de hoogte van het stuur (bepaald door hoogte vork, balhoofdbuislengte, hoek en lengte van de stuurpen, soort stuur).

Voor xc is het wel grofweg een effectieve bovenbuislengte die past bij je lengte. Bij de meeste frames hoort die lengte bij een 17" of soms een 18" frame. En dat klopt dan wel weer mooi met die center-top maat die je geeft voor de zitbuis.
Oke, bedankt voor de info!
All you need is a bike, a rider and a place to ride!

Specialized Epic 2010 | Orange 224 World Cup | Canfield CanCan

didadunlop

Bericht door didadunlop » di feb 09, 2010 3:39 pm

Hmm ik heb even de maten omgezet in inches.

Je TT eff is iets van 22,8 inch en je seattube is iets van 20 inch.

Mijn el mariachi heeft 25inch tt eff en seattube van 22 inch. Zodoende vind ik je 22,8 eff TT wel redelijk kort. Ikzelf ben overigens ook geen fan van voorovergebogen zitten.

De 20 inch el mariachi heeft een TT eff van 24 inch. Zodoende zou ik (als ik jouw lengte zou hebben) de tt eff van dit frame te kort vinden en mezelf te rechtop vinden.

Maar goed. Het is natuurlijk allemaal een kwestie van smaak en verwacht inzetbereik. Ik zou je huidige frame even opmeten en daar je keuze op baseren.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

mateis

Bericht door mateis » di feb 09, 2010 6:00 pm

We kunnen lang en kort babbelen over geometrie; iedereen heeft weer zijn eigen preferenties en stokpaardjes. Bepaald niet de exacte wetenschap die Bikefitting c.s. voorstellen... Als ik plaatjes van Dida's El Marriachi zie (denk erom, met grotere 29" wielen), dan denk ik altijd weer dat die een maatje te groot is. Waarschijnlijk vindt hij mijn fietsen veel te klein. ;)

Met mijn 1,81m en iets kortige pootjes zit ik op een 18" frame, normaliter met een ~585mm bovenbuis. Wel in combi met ouderwetsch lange stuurpennen (12cm).

mateis

Bericht door mateis » di feb 09, 2010 6:05 pm

Ah, trouwens: het is wel zo dat de zitbuis bij deze bovenbuislengte idd vrijl lang is, zoals Dida ook aangeeft. Afhankelijk van de aanhechting van de bovenbuis dus een weinig sloping frame, wat misschien een vervelend hoge standover hoogte geeft.

didadunlop

Bericht door didadunlop » di feb 09, 2010 6:18 pm

idd. Iedereen heeft zijn eigen perfecte positie.

Ik rij overigens wel met een 130MM stuurpen. Maar dat komt vooral door mijn gebruik van een H-Bar.

Ja en ik hou idd wel van grotere frames en ik vind meters uitstekende zadelpennen niet mooi.:D

Plaats reactie