Bearings Pike in verkeerde gat!

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
joke
Bearings Pike in verkeerde gat!

Bericht door joke » do apr 22, 2010 1:58 pm

Verhipt! Ik heb pas een nieuwe tweedehands pike u turn Air 409, nu heb ik er al een probleem mee..

het probleem zit hem hier (aan de u turn kant):
Afbeelding

Ik had al opgemerkt dat de topcap wat laszat maar dacht niet dat het een probleem ging zijn, nu wou ik hem terjuist vaster zetten maar toch even alles eerst gecontroleerd, blijkt dat er 4 bearing in die gatjes geschoven zijn en die krijg ik er nu niet meer uit..

Iemand tips?

Wat ik wel vreemd vond is dat de vork lucht verliest als ik ze nu op de hoogste stand zet (aré, ze pfieeeeuwt als ik ze indruk)
fear not, it makes us men

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » do apr 22, 2010 3:21 pm

Hoogstwaarschijnlijk zitten die kogeltjes daar om je u-turn z'n klikjes te geven. En grote kans dat het 'pfieeeeuw' de rebound is, zoals het hoort. Dus naar mijn inzien geen probleem, gewoon een goed werkende vork. Maar ik kan het ook fout hebben.... :oops:
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

joke

Bericht door joke » do apr 22, 2010 4:03 pm

Ik denk dat je uitleg klopt, het probleem was dat er 9 gaatjes zijn vanboven, waarbij er 5 zijn waar een veertje inzit waar de bearing op moeten liggen. Nu waren die bearings in een gatje zonder veer gesukkelt waardoor de u turn knop niet meer vast gezet werd maar gewoon wat rond zwalpte.

Oplossing: vork eruit gehaald, ondersteboven gehouden en een paar flinke meppen gegeven waardoor de balletjes en veertjes er vanzelf uit kwamen. Veertjes terug geplaatst met de bearings er voorzichtig opgelegd, knop terug geïnstalleerd en alles is weer als nieuw! :) hoera!

Bedankt voor de reactie.
fear not, it makes us men

Plaats reactie