Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.
Moderator:Beheerders
-
divere rules - Berichten:1148
ventiel scheurt
Bericht
door divere rules » zo mei 02, 2010 7:31 am
Hoe kan het toch dat ik elke keer me binnen band bij het ventiel af scheurt
Ik rij met spinergy velgen en ik kan niets raars vinden aan de velg of het velglint??
Wel kan je het velg lint heen en weer schuiven op de velg als de band eraf is maar hij sluit wel mooi aan op de velg ?
Gebeurt alleen als je wat ruiger rijd was gisteren op filthy
Deed ook wel eens eens een tie ripe om het ventiel en dan aan de spaken vast aan beide kanten dan had ik geen last ??
Ik rij met het juiste type binnen band voor de buitenband en wordt er toch gek van

-
Jurriaan
Bericht
door Jurriaan » zo mei 02, 2010 7:50 am
Gebruik je het ringetje waarmee je het ventiel vastdraait op de velg?
-
marten - Berichten:973
Bericht
door marten » zo mei 02, 2010 8:09 am
divere rules schreef:Hoe kan het toch dat ik elke keer me binnen band bij het ventiel af scheurt
Ik rij met spinergy velgen en ik kan niets raars vinden aan de velg of het velglint??
Wel kan je het velg lint heen en weer schuiven op de velg als de band eraf is maar hij sluit wel mooi aan op de velg ?
Gebeurt alleen als je wat ruiger rijd was gisteren op filthy
Deed ook wel eens eens een tie ripe om het ventiel en dan aan de spaken vast aan beide kanten dan had ik geen last ??
Ik rij met het juiste type binnen band voor de buitenband en wordt er toch gek van

Rij je met lage druk? Dan slipt misschien de velg door de buitenband (harder oppompen, of een hieldraad vastkitten)
Een frans ventiel door een 8mm gat geeft ook problemen.
Met oppompen met een handpompje of een beroerde pompkop kun je ook veel onheil aanrichten
Veel binnenbanden zijn gewoon junk
/Marten
-
[HEAD]MarxNL
-
Contacteer:
Bericht
door [HEAD]MarxNL » zo mei 02, 2010 9:12 am
divere rules schreef:
Ander velglint gebruiken denk ik,.
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=458
Blijft op zijn plek en geeft meer grip aan de binnenband (tegen doorslippen)
-
alain
Bericht
door alain » zo mei 02, 2010 9:15 am
Talkpoeder in je buitenband doen.
Dan kleven je binnenband en buitenband niet aan mekaar en kan je buitenband verschuiven bij hard remmen zonder de binnenband mee te trekken, en dus je ventiel niet afscheurt.
Dat is ook de reden dat nieuwe binnenbanden getalkt zijn.
-
jojo
Bericht
door jojo » zo mei 02, 2010 9:20 am
Meer lucht in de banden, hoeveel zit er nu in?
Agelopen jaar op vakantie was dat ook de reden bij een van onze groep (na 10 lekker banden).
keybone collector!!!
-
Caramba
Bericht
door Caramba » zo mei 02, 2010 12:43 pm
He, toevallig zat ik ook al te denken om een topic te openen over dit probleem. Onlangs ook 2x ventiel van de binnenband afgescheurd. Was beide keren bij het voorwiel. Wat me opviel bij het verwisselen van de binnenband was dat het velglint verschoven is, waardoor het ventiel al onder een hoek door het gat in de velg staat. Heb er toen even mee staan kloten, maar kreeg het velglint niet recht voor het gat. Aangezien het nu toch een druilerige zondag middag is ga ik denk ik zo toch maar even de band eraf halen en het velglint controleren.
Overigens rij ik heel vaak met lage bandenspanning, maar dit gebeurde beide keren juist met hoge druk in de banden.
-
Bericht
door divere rules » zo mei 02, 2010 2:14 pm
thx voor de reply's
Ik gebruik altijd het ringetje en rij ongeveer met 2 bar meestal iets zachter
Talk poeder wil ik wel een keer proberen en ik ga ook voor een zelf klevend velg lint ik zie altijd als het ventiel is afgescheurd dat het lint net iets is verschoven?
dus ieder geval bedankt voor de hulp

-
chillozz
Bericht
door chillozz » zo mei 02, 2010 3:55 pm
divere rules schreef:thx voor de reply's
Ik gebruik altijd het ringetje en rij ongeveer met 2 bar meestal iets zachter
Talk poeder wil ik wel een keer proberen en ik ga ook voor een zelf klevend velg lint ik zie altijd als het ventiel is afgescheurd dat het lint net iets is verschoven?
dus ieder geval bedankt voor de hulp

het ventiel ringetje wat losser draaien,dat kan ook wonderen verrichten;)
als je die ringetjes teminste gebruikt.
psn:chillozz
come and beat me
have fun
-
Fry
Bericht
door Fry » zo mei 02, 2010 4:41 pm
kijk het ventielgat in de velg ook eens na op bramen. Normaal worden die verwijderd bij het inspaken van het wiel maar moesten er toch nog bramen aanwezig zijn, kan je die makkelijk verwijderen met zo een schuine ruimer tool.
-
Bericht
door divere rules » zo mei 02, 2010 6:15 pm
zal het eens goed nakijken ik heb ook wel eens zonder ventiel ringen gereden en toen scheurde het ventiel nog steeds het enigste wat goed werkte was met 2 tie rips aan het ventiel en vast maken aan de spaken
Maar het moet niet kunnen
Ben al rond de 10 binnen banden a 8 euro kwijt
zal van de week
velg nakijken
velg lint halen
talk poeder halen
dus moet het goed komen

-
Caramba
Bericht
door Caramba » ma mei 17, 2010 8:51 am
Nou, gisteren 70km gefietst, geen enkel probleem gehad. Ik kom thuis, zet de fiets binnen in de gang. Sta in de keuken even wat drinken in te schenken, hoor ik ineens een hard sissend geluid uit de gang komen. En ja hoor, weer m'n voorband lek, weer het ventiel van de binnenband afgescheurd. Dit is nu dus de 3e keer in een half jaar.
Het meest vreemde vind ik dus dat ik de afgelopen 2 maanden gewoon heb kunnen rijden zonder problemen, maar dat als m'n fiets 5 minuten stil staat in de gang, het ventiel ineens afscheurt

-
sneeuwpop
Bericht
door sneeuwpop » ma mei 17, 2010 10:10 am
Helaas gisteren hetzelfde probleem, 3 banden kapot op 1 dag! Alledrie ook het ventiel afgescheurd. Ondanks extra rubber dat ik onderweg om het ventiel had geschoven scheurde de volgende band alsnog kapot, incl het extra rubber. Bij mij heeft het te maken met A) een scherp ventielgat, en B) verschuivende buitenband.
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
-
Caramba
Bericht
door Caramba » ma mei 17, 2010 10:50 am
Hmm, dat wat de verschuivende band betreft zet me wel aan het denken. Begin dit jaar heb ik m'n huidige band voor erop gelegd en sindsdien zijn de problemen ontstaan. Zou inderdaad goed verschuivende buitenband kunnen zijn.
Ik zit eraan te denken om zelfklevend velglint te gaan gebruiken, dan kan dat in ieder geval niet meer verschuiven. De gaten in m'n velg zijn prima, er zit een kunststof ringetje in met ronde randen. Verder wilde ik voor en achter toch al nieuwe buitenbanden