MUUR vast boutje

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
cyberhawk
Contacteer:
MUUR vast boutje

Bericht door cyberhawk » ma aug 02, 2010 11:46 am

dit is vaker opgekomen maar...

dit is toch ff niet te geloven

Afbeelding

zie hier 2 mini torx boutjes.. de geen aan de kant van de klem is niet los te krijgen

een torx7 L-sleutel in een grip tang geklemd, buurman houd de hendel beet..
ik draai (poging) de bout los.. de torx sleutel tordeerd op 3 cm wat uitsteekt bij de tang.. en de bout geeft geen krimp..

nu kan je zien dat het kapje relief heeft en verdomd moeilijk is dit boutje in te zagen voor een platte schroevendraaier erin te zetten..

op me werk zeiden ze al een fohn gebruiken .. boutje warm maken ..(de evt gebruikte locktite?)
ik heb er al op geslagen met een priem, stukje aan en dan los draaien..
maar na 4 pogingen en een verkrampte hand ligt de rem nu in een doosje..

ik kan volop los gaan en slopen (nieuw kapje en boutjes bij crc halen)
maar ik wil nog heel even een poging doen met gezond verstand..

iemand ?

ik heb ze hier van DP.. kan de vorige eigenaar m misschien los krijgen 8)

mateis

Bericht door mateis » ma aug 02, 2010 1:15 pm

Magura en moment... Ik heb bij een geheel nieuwe Marta-klauw wel eens dat schroefje waarmee je de remblokken zekert moeten kapotboren. En van die mini-torx schroefjes kreeg ik ook altijd een wat onbestemd gevoel. :roll:

- bij een nieuwe poging kan je proberen het kapje aan te duwen (voorzichtig met een lijmklemmetje ofzo). Tussen kapje en hendel zit als ik me niet vergis ook het randje van de rubberen uitzetbalg (wat is ook weer het woord) geklemd. Als je die iets indrukt, valt misschien wat spanning weg en krijg je het wel los?
- tikkie risicovol: je kan ook voorzichtig de schroefkop zover inboren dat ie er af valt. Kapje is dan los, de druk op de schroef weg. Daarna krijg je het resterende stukje schroefje waarschijnlijk zo los met een tang. Als niet, dan heb je echt een probleem, maar lijkt me niet waarschijnlijk. Ik dacht niet dat er Loctite op zat (te controleren bij de schroefjes die wel loskomen); zou ook tamelijk onnodig zijn.

Succes, zijn altijd een beetje de klooiklusjes, maar wel leuk als het na wat zuchten over de onmetelijke lompheid van anderen toch weer gelukt is. ;) Schroefjes waren iig ~3jr. geleden wel vrij goed los te krijgen.

marten

Re: MUUR vast boutje

Bericht door marten » ma aug 02, 2010 2:31 pm

cyberhawk schreef: zie hier 2 mini torx boutjes.. de geen aan de kant van de klem is niet los te krijgen

iemand ?
sleuteltje zo kort mogelijk in de bankschroef zetten, zodat de vering minimaal is. Greep met boutje er op duwen, recht houden en nu (met scherpe ruk) los proberen te schroeven? Eerst een dag laten staan met kruipolie onder de kop is ook nooit verkeerd
/Marten

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » ma aug 02, 2010 2:37 pm

ja ik gooi m vanaaf in de olie... en dan poging 2 proberen morgen ofzo..

kan hem ook in een bakje warm water leggen... weet niet of dat echt helpt..?

probleem is dat ik de torx 7 sleutels van mn buurman waren en er een al beschadigd is de ander net niet.. (cr/vanadium !!)
je ziet trouwens ook in deze foto idd het rubber er onder vandaan komen :(
hij zit dus goed geplet.. en dat rubber zal de boosdoener zijn.. :(

ik ga even kijken waar ik kom met olie en warm water en nog wat meer geduld..

anders word het slopen..

ergste is dat alle parts out of stock zijn nu bij CRC.. ook de 7Torx sleutel.

CRC is goed.. maar als je echt wat nodig hebt is het er niet :cry:

Timmos

Bericht door Timmos » ma aug 02, 2010 3:12 pm

srewcrab gebruiken. maat pakken waardoor je minst speling hebt. srewcrab erop ff laten harden en dan duwend losdraaien :)

mateis

Bericht door mateis » ma aug 02, 2010 3:20 pm

Es gibt ja auch andere online-shops...
Heel veel Magura meuk bij Bike-components.de. Hebben ook niet alles op voorraad, maar allicht een korter lijntje met Magura dan CRC.

- In de onluchtingskit (die je sowieso nodig hebt bij Marta's; nogal gevoelige remmen) zit een behoorlijke T7-sleutel; zowel de schroefjes als het membraan als het dekseltje zijn ook los te krijgen (telt wel lekker op, natuurlijk).

- Warm water: zet het rubber van het membraan daardoor niet veel meer uit dan het schroefje, waardoor de druk op het schroefje alleen maar toeneemt?

- Ik zou Martens tips over kruipolie en een zo weinig mogelijk verende sleutel combineren met het flink aandrukken van het dekseltje op de hendel. Als het dan niet loskomt... Schroefkopje wegboren.

- En vergeet niet de idioot te vervloeken die dacht dat dat T7 schroefje zo fijn was uitgevoerd om het extra vast te draaien. :gavel:

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » ma aug 02, 2010 3:28 pm

Timmos schreef:srewcrab gebruiken. maat pakken waardoor je minst speling hebt. srewcrab erop ff laten harden en dan duwend losdraaien :)
was dat.. ? (( ik ga al googlen !!))
ehh ik breek de tool al bijna zonder screwGrab.. maar tis een mooi spulletje als de bout dol is..

ja t zou kunne dat t rubber uitzet..maar t word ook zacht..
ik ga eerst de normale wegen maar af.. en dan pas los.. met een fijn zaagje sleufje zagen ofzo..?>

de conyo in kwestie zit hier op DP :D
ik heb ze hier second hand gekauft.. maar de 3 andere zitten "normaal" vast.. dis de enige die NIET wil.. dus het ligt niet aan de vorige eigenaar.. 't kan zijn dat er een beetje olie is gekristaliseerd en dat de schroef vast zet :(

Afbeelding

suravida

Bericht door suravida » ma aug 02, 2010 3:48 pm

Ik heb het mijn ouwe Martas ook wel eens gehad, flink wat WD40 erover, nachtje laten intrekken, en daarna kreeg ik hem prima los met de Magura Torx sleutel.

Sven

Bericht door Sven » ma aug 02, 2010 7:54 pm

Aan bevestigende verhalen heb je natuurlijk weinig, maar bij de eerste ontluchting van m'n vorige marta's exact hetzelfde aan de hand gehad.

De tip die Mateis geeft is wel de juiste: de T7 sleutel...

Succes, en sloop niet teveel ;)

Plaats reactie