Cranks en bottom bracket demonteren

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
barth
Berichten:6
Lid geworden op:do jul 08, 2010 10:55 am
Cranks en bottom bracket demonteren

Bericht door barth » di okt 26, 2010 9:18 am

Ik gan binnenkort de cranks en het bottombracket van mijn Specialized P.3 uit 2007 omzetten naar een nieuw frame. Nu ben ik wel bekend met de oudere Shimano systemen die werken met een pulleytrekker waarmee je de crank als het ware lostrekt maar de Fuse SL cranks (lijken een beetje op Profile BMX) van de P.3 zijn mij niet bekend.

Heeft iemand een idee welke tools ik nodig heb? En welke voor de bottom bracket?

Dit zijn de specs van de Specialized site:

Cranks
Specialized Fuse SL, 175mm length, heat treated Sanko Cro-Mo tubular arms, hollow 19mm Cro-Mo spindle, for 52mm chainline

BB
Fuse SL Euro, for 2pc crank, alloy cups, 4x cartridge bearings, alloy tube spacer, 6x steel outside adjust spacer, 1pc chainring bolt

bamischijf
Berichten:27
Lid geworden op:do jan 22, 2009 9:58 pm
Locatie:dr88

p3

Bericht door bamischijf » di okt 26, 2010 7:19 pm

als dit ze ze zijn:
http://www.pinkbike.com/buysell/262573/
kun je de arm waar de 2 boutjes in zitten die boutjes los draaien,

dan de imbus die aan de zijkant zit in de as er uit draaien en dan kan je die zelfde crank arm er zo af pakken(maar kan ook heel erg vast gerot zitten als t heel oud is)

dan pak je de andere crank arm en kun je die zo met de as en al uit je frame/bb trekken.

om te monteren net anders om alleen gebruik je die imbus in de zijkant eerst om hem spelingsvrij te draaien(ong. het zelfde als je met je voorvork doet)voordat je die 2 kleine boutjes vast draait

let wel op alle kleine spacer ringetjes die om de as zitten die heb je nodig om te zorgen dat je crankarm niet tegen je frame aan komt.

voor de bb:

er zitten 2 platte stukken op je ronde bb cup daar kun je een bahco(google) op zetten en gewoon los draaien, let wel op engelse en gewone schroefdraad.
de kant van de ketting is engels(dus omgekeerd) en links is gewoon, volges mij(niet 100% zeker) (correct me if i'm wrong)

bij monteren van bb vet op schroefdraad smeren dan krijg je ze ook weer eens los.

nu maar hopen dat je nieuwe frame dan ook euro bb heeft :D

hoop dat t helpt laat me weten of t gelukt is.
Don´t be hatin´

barth
Berichten:6
Lid geworden op:do jul 08, 2010 10:55 am

Bericht door barth » di okt 26, 2010 7:53 pm

Dankjewel voor het snelle en volledige antwoord, daar kan ik wel wat mee!

Mijn nieuwe frame heeft ook euro bb (Transition Double) dus dat moet goed komen.
Vrijdag haal ik 'm op dus dat wordt lekker sleutelen in het weekend!
Ik zal wel een fotootje posten als het af is...

Chain
Berichten:71
Lid geworden op:zo jan 31, 2010 11:09 pm
Locatie:Almere

Bericht door Chain » do okt 28, 2010 6:55 pm

De linkerkant gaat inderdaad linksom los en rechts gaat rechtsom los.
Je pedalen precies andersom, voor als ze er nog niet af lagen.

Succes !

Vandaag weeg nieuwe termen inforum-fietsologie geleerd.
Engels draad voor links draad & Euro BB voor BSA schroefdraad :lol:

Of is dit het verschil tussen Drenthe en Flevoland ?

bamischijf
Berichten:27
Lid geworden op:do jan 22, 2009 9:58 pm
Locatie:dr88

x

Bericht door bamischijf » vr okt 29, 2010 1:07 pm

k denk verschil flevoland en friesland


ja bij bmx is t euro bb voor bsa idd
http://www.soulcycle.com/ArticleDetails ... e=21500156

en eigenlijk betekend bsa bb een engelse bb met 1 linksom en 1 rechtsom

dus t is eigenlijk de complete bb en niet de draad die zo heet :D

my bad
Don´t be hatin´

Chain
Berichten:71
Lid geworden op:zo jan 31, 2010 11:09 pm
Locatie:Almere

Bericht door Chain » wo nov 17, 2010 9:31 pm

OK, ik had er nog nooit van gehoord in elk geval.
Welkom Pressfit ! :o

Plaats reactie