geknars lager

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
the nooby
geknars lager

Bericht door the nooby » do nov 04, 2010 9:29 pm

hey ik merk dat als ik mijn trappers rond draai dat er geknars komt
het lijkt wel of het zand is ofzo maar het is erg vervelend
wat moet ik doen om het weg te krijgen
Build it. Ride it.

marten

Re: geknars lager

Bericht door marten » do nov 04, 2010 11:48 pm

the nooby schreef:hey ik merk dat als ik mijn trappers rond draai dat er geknars komt
Misschien dat het zand is, maar roest is waarschijnlijker. Demonteren, schoonpoetsen en monteren met nieuw vet en kogels is een oplossing. Of dat lukt zonder heel veel speciaal gereedschap hangt af van het pedaal.

Klein gaatje boren in de stofkap, en de vetspuit met puntstuk erop totdat er aan de andere kant schoon vet uitkomt is een andere optie
/Marten

aappii

Re: geknars lager

Bericht door aappii » vr nov 05, 2010 4:29 pm

marten schreef:
the nooby schreef:hey ik merk dat als ik mijn trappers rond draai dat er geknars komt
Misschien dat het zand is, maar roest is waarschijnlijker. Demonteren, schoonpoetsen en monteren met nieuw vet en kogels is een oplossing. Of dat lukt zonder heel veel speciaal gereedschap hangt af van het pedaal.

Klein gaatje boren in de stofkap, en de vetspuit met puntstuk erop totdat er aan de andere kant schoon vet uitkomt is een andere optie
hoezo is het waarschijnlijker dat het roest is? het kan beide zijn als hij vaak rond rijdt op plekken met veel zand dan is het waarschijnlijker dat het zand is ipv roest.

topicstarter wat bedoel je precies met als ik mijn trappers rond draai? echt de pedalen zelf of ook de trap"armen"?

als je het pedaal uit elkaar hebt gehaald en het krakende lager is geen afgedicht lager dan kan je hem in een bad met ontvetter leggen en een nachtje laten staan heel miss dat de vuiligheid er dan uit trekt. Als je het lager weer gaat monteren is het wel van belang dat je het lager eerst even in een bak met olie legt om het lager weer te smeren.

Ga in ieder geval niet boren in stofkapjes, want die dingen zitten daar om het stof van het vet weg te houden. Maak je daar dus een gat is dan kan het vuil in het vet komen, en dus ook bij het lager. Wat dus resulteert in een veel kortere levensduur van je lagers.

Mocht je van al het bovenstaande niets snappen, ga dan gewoon even langs bij je LBS en vraag daar voor meer informatie. Die mensen die kunnen dan zien wat je bedoeld, en kunnen je dan het juiste advies geven.

ras8176

Bericht door ras8176 » za nov 06, 2010 2:47 pm

Volgens mij bedoeld hij:
De bottembracket lagers?
Ja die zijn gevoelig voor rotzooi, die er niet thuis horen.
Het is wel te doen om er nieuw vet in te spuiten maar gaatjes boren, nee
dat zeker niet. De kosten van nieuwe bottombracket lagers uitwendig is dan
SM-BB serie vam af prijs 15.00 €
Inwendig is dan BB-UN 26 etc vanaf 10.00 €

Als advies geef ik dat de TS gewoon een nieuwe bottombracket gaat kopen
bij de fietsen boer.....

Chain

Bericht door Chain » wo nov 17, 2010 9:27 pm

Juist, gewoon een nieuwe halen.
Als het al knarst, geloof ik ook niet in smeren-en-klaar !

Plaats reactie