Bijvullen of geheel vervangen Stan's Notubes latex

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Druuf
Berichten:177
Lid geworden op:vr jun 23, 2006 2:51 pm
Locatie:Alkmaar
Bijvullen of geheel vervangen Stan's Notubes latex

Bericht door Druuf » ma jan 21, 2013 2:36 pm

Ik rijd nu al weer bijna een jaar zonder problemen met notubes latex in mij Schwalbe Nobby Nic's.
De laatste tijd lijkt het alsof de zijwanden van mijn banden "zweten" en er dus vloestof door de zijwand naar buiten wordt gedrukt.
In de handleiding van Stan's stond volgens mij ergens dat het latexgoedje ongeveer een halfjaar mee zo moeten gaan. (kan dit overigens niet meer terugvinden)

Ik vraag me nu af of ik het beste latex kan bijvullen of dat het beter is om de hele band en velg combi te reinigen?

Ik laat de banden namelijk liever zo zitten omdat ze verder helemaal luchtdicht zijn.

Gebruikersavatar
Smittie
Berichten:2028
Lid geworden op:wo dec 10, 2003 1:35 pm
Locatie:Alkmaar

Bericht door Smittie » ma jan 21, 2013 2:48 pm

ik rijd zelf ook met Stans vloeistof in mijn voorband.
mijn banden zijn officieel niet tubeless geschikt.

mijn voorband houd het wel goed uit,die zakt hooguit tot 1,5 bar in 1 dag.

mijn achterband is zo poreus dat deze binnen een half uur weer op 0,5 bar staat.
daarom rijd ik hier wel met een binnenband.

ik kwam er achter dat hij zo poreus was doordat ik mijn wanden van mn band schoon wilde maken na het vullen en monteren.
ik spoot er toen allesreiniger/glassex op en het begon meteen te bubbelen/schuimen aan de zijwanden. hierdoor zag ik dat het met die band dus niet ging werken.

misschien dat jij ook op deze manier kan kijken of jouw banden "zweten".

met bijvullen zou ik gewoon je band klein stukje van je velg lichten, zo veel mogelijk oud vloeistof (voor wat er nog in zit) eruit halen en dan nieuw vloeistof erin gieten.
dan je band er weer op en pompen maar.

ik zou niet je hele band eraf halen en schoomaken omdat je band waarschijnlijk lekker aan je velg geplakt zit door dat spul.
ik zou dat lekker laten zitten

vullen doe ik niet via mijn ventiel omdat je dan de vloeistof uit je flesje knijpen moet door een klein gat.

hierdoor blijven er allemaal korreltjes in je spuitje zitten.
deze korreltjes zorgen er normaal voor dat je gat in je band gedicht wordt als het door een klein gat geperst wordt.

fucalot
Berichten:1159
Lid geworden op:za aug 19, 2006 11:41 pm
Locatie:Turnhout (België)

Bericht door fucalot » ma jan 21, 2013 2:58 pm

Gewoon bijvullen via het ventiel met zo'n notubes spuitje. Geen problemen zoeken waar er geen zijn, bijvullen volstaat. Best wel zo'n sleuteltje aanschaffen om je ventiel te openen.

Gebruikersavatar
Smittie
Berichten:2028
Lid geworden op:wo dec 10, 2003 1:35 pm
Locatie:Alkmaar

Bericht door Smittie » ma jan 21, 2013 3:19 pm

fucalot schreef:Gewoon bijvullen via het ventiel met zo'n notubes spuitje. Geen problemen zoeken waar er geen zijn, bijvullen volstaat. Best wel zo'n sleuteltje aanschaffen om je ventiel te openen.
kijk zo krijg je verschillende adviezen van mensen met verschillende ervaringen.

officieel hoort het ook via het ventiel te kunnen maar bij mij werkte het via het ventiel echt 0,0
en door het gewoon in de band te gieten perfect.

dus de keuze is aan jou ;)

je moet inderdaad zo'n sleuteltje hebben, bij autoventielgaat het makkelijker dan bij frans ventiel.
En bij band voor de helft lichten gaat het helemaal makkelijk en je kan je oude vloeistof er nog uit halen.

enige nadeel is dus dat de band op dat stuk niet meer plakt aan de velg maar dat doet ie daarna toch meteen weer.

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » ma jan 21, 2013 3:35 pm

Smittie schreef: En bij band voor de helft lichten gaat het helemaal makkelijk en je kan je oude vloeistof er nog uit halen.
En de droge vellen eruit trekken ;)
/Marten

Gebruikersavatar
Smittie
Berichten:2028
Lid geworden op:wo dec 10, 2003 1:35 pm
Locatie:Alkmaar

Bericht door Smittie » ma jan 21, 2013 3:39 pm

marten schreef:
Smittie schreef: En bij band voor de helft lichten gaat het helemaal makkelijk en je kan je oude vloeistof er nog uit halen.
En de droge vellen eruit trekken ;)
zelf heb ik nooit droge vellen gehad maar wel lange slijmerige slierten.
deze plakken nog wel, maar als er droge vellen in zitten zou ik dat er zeker uit halen

fucalot
Berichten:1159
Lid geworden op:za aug 19, 2006 11:41 pm
Locatie:Turnhout (België)

Bericht door fucalot » ma jan 21, 2013 3:47 pm

Die vellen dichten de eventuele gaatjes. Ieder op zijn manier, maar als je telkens de band gaat lostrekken, verspil je gewoon vloeistof. Gewoon om de 2-3 maanden 3cl bij in de band spuiten en je hebt normaal geen zorgen. Koop u zo'n ventielsleuteltje en een spuitje met een vuldarmpje om op je ventiel te draaien. Geen gesmos en op een 5tal minuten gesteld. Akkoord, je band wordt er niet lichter van, maar die grammen ga je niet voelen.

Druuf
Berichten:177
Lid geworden op:vr jun 23, 2006 2:51 pm
Locatie:Alkmaar

Bericht door Druuf » di jan 22, 2013 8:30 am

Bedankt voor alle reacties!

Dit geeft genoeg opties.

Ik denk overigens dat ik zoals Smittie aangeeft ook een poreus achterbandje heb. De banden zijn overigens "tubeless ready" maar dat heeft volgens mij voornamelijk te maken met de vorm van velgdraad.

Gebruikersavatar
Smittie
Berichten:2028
Lid geworden op:wo dec 10, 2003 1:35 pm
Locatie:Alkmaar

Bericht door Smittie » di jan 22, 2013 9:16 am

die vorm van je velgrand heeft met UST te maken..
een tubeles ready nobby nick moet gewoon tubeless zijn.

het kan natuurlijk dat je een paar keer "lek" hebt gereden maar dat het vloeistof het steeds gedicht heeft.
misschien is nu je vloeistof op en heb je een mini gaatje die nu dus niet meer dicht

Druuf
Berichten:177
Lid geworden op:vr jun 23, 2006 2:51 pm
Locatie:Alkmaar

Bericht door Druuf » di jan 22, 2013 10:38 am

ik heb altijd begrepen dat tubeless ready alleen betekend dat de velgrand beter past en dus afsluit bij een tubeless velg. De zijwanden zijn dan volgens mij gelijk aan een normale band.
Blijkbaar is mijn achterband poreuzer of heeft de latex inmiddels zijn werking verloren.
Ik zal dit weekend eens gaan bekijken wat de beste oplossing gaat worden.

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » di jan 22, 2013 11:12 am

fucalot schreef:Die vellen dichten de eventuele gaatjes.
Als je een droog vel lek prikt, doet het echt niks meer. Tegen de tijd dat je binnen in de band aan de uitgewerkt latex kunt zien hoe je het wiel opgeslagen had, is het nodeloze ballast
/Marten

Gebruikersavatar
Smittie
Berichten:2028
Lid geworden op:wo dec 10, 2003 1:35 pm
Locatie:Alkmaar

Bericht door Smittie » di jan 22, 2013 12:00 pm

Druuf schreef:ik heb altijd begrepen dat tubeless ready alleen betekend dat de velgrand beter past en dus afsluit bij een tubeless velg. De zijwanden zijn dan volgens mij gelijk aan een normale band.
http://www.schwalbe.nl/nl/nl/produkte/m ... rodukt=176

als je op de site kijkt dan zie je dat de Tubeless ready geschikt zijn voor gebruik met vloeistof en de echte Tubeless zijn gemaakt voor het UST velgpatroon van mavic, deze kan in principe zonder vloeistof maar dat worden gaten niet gedicht.

verschil in de wanden zijn de Liteskin (enkele lichte zijwand), Snakeskin (lichte zijwand met snake weefsel) en Twinskin (dubbele zijwand)

http://www.schwalbe.nl/nl/nl/produkte/p ... /tubeless/

fucalot
Berichten:1159
Lid geworden op:za aug 19, 2006 11:41 pm
Locatie:Turnhout (België)

Bericht door fucalot » di jan 22, 2013 2:31 pm

marten schreef:
fucalot schreef:Die vellen dichten de eventuele gaatjes.
Als je een droog vel lek prikt, doet het echt niks meer. Tegen de tijd dat je binnen in de band aan de uitgewerkt latex kunt zien hoe je het wiel opgeslagen had, is het nodeloze ballast
Daar heb je ook gelijk in, maar de eventueel gedichte gaatjes trek je toch ook terug open?

Plaats reactie