Bijvullen of geheel vervangen Stan's Notubes latex
Moderator:Beheerders
Ik rijd nu al weer bijna een jaar zonder problemen met notubes latex in mij Schwalbe Nobby Nic's.
De laatste tijd lijkt het alsof de zijwanden van mijn banden "zweten" en er dus vloestof door de zijwand naar buiten wordt gedrukt.
In de handleiding van Stan's stond volgens mij ergens dat het latexgoedje ongeveer een halfjaar mee zo moeten gaan. (kan dit overigens niet meer terugvinden)
Ik vraag me nu af of ik het beste latex kan bijvullen of dat het beter is om de hele band en velg combi te reinigen?
Ik laat de banden namelijk liever zo zitten omdat ze verder helemaal luchtdicht zijn.
De laatste tijd lijkt het alsof de zijwanden van mijn banden "zweten" en er dus vloestof door de zijwand naar buiten wordt gedrukt.
In de handleiding van Stan's stond volgens mij ergens dat het latexgoedje ongeveer een halfjaar mee zo moeten gaan. (kan dit overigens niet meer terugvinden)
Ik vraag me nu af of ik het beste latex kan bijvullen of dat het beter is om de hele band en velg combi te reinigen?
Ik laat de banden namelijk liever zo zitten omdat ze verder helemaal luchtdicht zijn.
ik rijd zelf ook met Stans vloeistof in mijn voorband.
mijn banden zijn officieel niet tubeless geschikt.
mijn voorband houd het wel goed uit,die zakt hooguit tot 1,5 bar in 1 dag.
mijn achterband is zo poreus dat deze binnen een half uur weer op 0,5 bar staat.
daarom rijd ik hier wel met een binnenband.
ik kwam er achter dat hij zo poreus was doordat ik mijn wanden van mn band schoon wilde maken na het vullen en monteren.
ik spoot er toen allesreiniger/glassex op en het begon meteen te bubbelen/schuimen aan de zijwanden. hierdoor zag ik dat het met die band dus niet ging werken.
misschien dat jij ook op deze manier kan kijken of jouw banden "zweten".
met bijvullen zou ik gewoon je band klein stukje van je velg lichten, zo veel mogelijk oud vloeistof (voor wat er nog in zit) eruit halen en dan nieuw vloeistof erin gieten.
dan je band er weer op en pompen maar.
ik zou niet je hele band eraf halen en schoomaken omdat je band waarschijnlijk lekker aan je velg geplakt zit door dat spul.
ik zou dat lekker laten zitten
vullen doe ik niet via mijn ventiel omdat je dan de vloeistof uit je flesje knijpen moet door een klein gat.
hierdoor blijven er allemaal korreltjes in je spuitje zitten.
deze korreltjes zorgen er normaal voor dat je gat in je band gedicht wordt als het door een klein gat geperst wordt.
mijn banden zijn officieel niet tubeless geschikt.
mijn voorband houd het wel goed uit,die zakt hooguit tot 1,5 bar in 1 dag.
mijn achterband is zo poreus dat deze binnen een half uur weer op 0,5 bar staat.
daarom rijd ik hier wel met een binnenband.
ik kwam er achter dat hij zo poreus was doordat ik mijn wanden van mn band schoon wilde maken na het vullen en monteren.
ik spoot er toen allesreiniger/glassex op en het begon meteen te bubbelen/schuimen aan de zijwanden. hierdoor zag ik dat het met die band dus niet ging werken.
misschien dat jij ook op deze manier kan kijken of jouw banden "zweten".
met bijvullen zou ik gewoon je band klein stukje van je velg lichten, zo veel mogelijk oud vloeistof (voor wat er nog in zit) eruit halen en dan nieuw vloeistof erin gieten.
dan je band er weer op en pompen maar.
ik zou niet je hele band eraf halen en schoomaken omdat je band waarschijnlijk lekker aan je velg geplakt zit door dat spul.
ik zou dat lekker laten zitten
vullen doe ik niet via mijn ventiel omdat je dan de vloeistof uit je flesje knijpen moet door een klein gat.
hierdoor blijven er allemaal korreltjes in je spuitje zitten.
deze korreltjes zorgen er normaal voor dat je gat in je band gedicht wordt als het door een klein gat geperst wordt.
kijk zo krijg je verschillende adviezen van mensen met verschillende ervaringen.fucalot schreef:Gewoon bijvullen via het ventiel met zo'n notubes spuitje. Geen problemen zoeken waar er geen zijn, bijvullen volstaat. Best wel zo'n sleuteltje aanschaffen om je ventiel te openen.
officieel hoort het ook via het ventiel te kunnen maar bij mij werkte het via het ventiel echt 0,0
en door het gewoon in de band te gieten perfect.
dus de keuze is aan jou

je moet inderdaad zo'n sleuteltje hebben, bij autoventielgaat het makkelijker dan bij frans ventiel.
En bij band voor de helft lichten gaat het helemaal makkelijk en je kan je oude vloeistof er nog uit halen.
enige nadeel is dus dat de band op dat stuk niet meer plakt aan de velg maar dat doet ie daarna toch meteen weer.
zelf heb ik nooit droge vellen gehad maar wel lange slijmerige slierten.marten schreef:En de droge vellen eruit trekkenSmittie schreef: En bij band voor de helft lichten gaat het helemaal makkelijk en je kan je oude vloeistof er nog uit halen.
deze plakken nog wel, maar als er droge vellen in zitten zou ik dat er zeker uit halen
Die vellen dichten de eventuele gaatjes. Ieder op zijn manier, maar als je telkens de band gaat lostrekken, verspil je gewoon vloeistof. Gewoon om de 2-3 maanden 3cl bij in de band spuiten en je hebt normaal geen zorgen. Koop u zo'n ventielsleuteltje en een spuitje met een vuldarmpje om op je ventiel te draaien. Geen gesmos en op een 5tal minuten gesteld. Akkoord, je band wordt er niet lichter van, maar die grammen ga je niet voelen.
ik heb altijd begrepen dat tubeless ready alleen betekend dat de velgrand beter past en dus afsluit bij een tubeless velg. De zijwanden zijn dan volgens mij gelijk aan een normale band.
Blijkbaar is mijn achterband poreuzer of heeft de latex inmiddels zijn werking verloren.
Ik zal dit weekend eens gaan bekijken wat de beste oplossing gaat worden.
Blijkbaar is mijn achterband poreuzer of heeft de latex inmiddels zijn werking verloren.
Ik zal dit weekend eens gaan bekijken wat de beste oplossing gaat worden.
http://www.schwalbe.nl/nl/nl/produkte/m ... rodukt=176Druuf schreef:ik heb altijd begrepen dat tubeless ready alleen betekend dat de velgrand beter past en dus afsluit bij een tubeless velg. De zijwanden zijn dan volgens mij gelijk aan een normale band.
als je op de site kijkt dan zie je dat de Tubeless ready geschikt zijn voor gebruik met vloeistof en de echte Tubeless zijn gemaakt voor het UST velgpatroon van mavic, deze kan in principe zonder vloeistof maar dat worden gaten niet gedicht.
verschil in de wanden zijn de Liteskin (enkele lichte zijwand), Snakeskin (lichte zijwand met snake weefsel) en Twinskin (dubbele zijwand)
http://www.schwalbe.nl/nl/nl/produkte/p ... /tubeless/
Daar heb je ook gelijk in, maar de eventueel gedichte gaatjes trek je toch ook terug open?marten schreef:Als je een droog vel lek prikt, doet het echt niks meer. Tegen de tijd dat je binnen in de band aan de uitgewerkt latex kunt zien hoe je het wiel opgeslagen had, is het nodeloze ballastfucalot schreef:Die vellen dichten de eventuele gaatjes.