Rockshox Lyrik 2 step air

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Technicks
Contacteer:
Rockshox Lyrik 2 step air

Bericht door Technicks » zo mar 31, 2013 3:04 pm

Hallo

Ik heb een Lyrik 2 step air gekocht hier op het forum.
Vork gekocht wetende dat hij een beurt nodig had ivm verkeerde hoeveelheid olie na het vervangen van de 2 step cartridge. Volgens de verkoper zou het een 2011 model zijn maar ik denk zelf dat het een 2009 model is nav de stickers. ?

Afbeelding

Ik heb de vork opnieuw van olie voorzien met behulp van de oliechart en youtube clips van Rockshox. Aangezien de hoeveelheid olie van het 2009/2011 model nogal verschillend is en ik er bijna zeker van ben dat het een 2009 is heb ik de mico kant gevuld met 112ml 5w.
De floodgate was trouwens al verwijderd door de vorige eigenaar. Nou heb ik als enige vergelijk van de mission control de Boxxer van mijn maat. Ook een 2009. Als ik bij deze vork aan de blauwe knop draai voel ik echt verschil in werking. Dus dat als ik hem op hard zet dat de vork dan ook echt stijf wordt. (Lockout?)

Bij mijn Lyrik is het verschil niet merkbaar als ik hem verdraai. Hij behoud dezelfde veerweg en soepelheid. Ik heb ondertussen al een nieuwe sealkit voor de mico demper gekocht op Ebay. Baat het niet dan schaad het niet toch.

Is er iemand die ten eerste kan bevestigen dat het een 2009 model is ivm hoeveelheid olie wat eventueel de werking belemmert. Ten tweede of de werking van de high speed knop zo hoort te zijn als ik denk. Van soepel naar stug. Of dat het verschil pas echt merkbaar is tijdens het rijden. Ook is het me niet helemaal duidelijk of het verwijderen van de floodgate invloed heeft op de high speed compression.

Mvg Nick
Laatst gewijzigd door Technicks op ma apr 01, 2013 1:03 am, 4 keer totaal gewijzigd.
“You don't stop having fun because you get old,you get old because you stop having fun!â€￾

Smittie

Bericht door Smittie » zo mar 31, 2013 5:41 pm

Ik heb dezelfde lijkende lyrik gehad alleen dan de U-turn in die kwam volgens mij uit 2007
Dit is iig geen 2011

Als de floodgate verwijderd is is de vork soepeler en heb je geen lock out/low speed compression meer

Technicks
Contacteer:

Bericht door Technicks » zo mar 31, 2013 6:13 pm

Hey.

Oh ik dacht dat het alleen van toepassing was op de low speed compression.
Dus als ik het goed begrijp is door het verwijderen van de floodgate de vork nu helemaal niet meer instelbaar? Ik had nog wel gevraagd of hij de floodgate onderdelen nog had maar helaas. Hij kan dan wel soepeler zijn misschien maar ik zou toch graag de mico functies willen gebruiken. Weet je of die delen van de floodgate los verkrijgbaar zijn? Zag al wel dat een nieuwe mico cartridge zo €120 kost. Das me een beetje te gek.
;)
Laatst gewijzigd door Technicks op ma apr 01, 2013 12:58 am, 1 keer totaal gewijzigd.
“You don't stop having fun because you get old,you get old because you stop having fun!â€￾

Smittie

Bericht door Smittie » zo mar 31, 2013 11:43 pm

De kleine zilverkleurige low speed compression knop opent en sluit de floodgate.

De flootgate (kleine ronde dopje onderin zeg maar)
Afbeelding

Als deze gesloten is, is de vork ge-lockt want er komt dan geen olie door.
En als deze open is veert de vork wel want dan kan de olie doorstromen.

Door de flootgate te verwijderen kan de olie met minder weerstand doorstromen waardoor de vork soepeler wordt in het low speed gebied.

Deze "modificatie" had ik zelf ook gedaan bij mijn vorige Totem.

Op de sparepart catalogus van RS staat de floodgate niet apart vermeld met artikelnummer dus ik ben bang dat dese niet los te bestellen is...

Technicks
Contacteer:

Bericht door Technicks » ma apr 01, 2013 12:55 am

Thanks voor de opheldering. Ik zag ook dat ik de high en low door elkaar had gehaald. :D
Maar waarom werkt mijn high speed nu niet dan? Ik ga er vanuit dat je normaal de high speed instelt als de floodgate open staat dus dan zou dat toch niet van invloed moeten zijn?
Zou toch wel de optie willen hebben om hem wat stugger te zetten zonder er weer te veel lucht erin te hoeven pompen ivm brake dive. Toen jij de floodgate mod bij je Totem deed had je daarna nog de mogelijkheid om de high speed te veranderen?

Smittie

Bericht door Smittie » wo apr 03, 2013 8:34 am

bij mij werkte de high speed compressie nog gewoon!

Plaats reactie