Santa Cruz Bullit

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Gebruikersavatar
menace
Berichten:599
Lid geworden op:zo jun 22, 2003 4:57 pm
Re:Santa Cruz Bullit

Bericht door menace » do nov 13, 2003 3:56 pm

Ik weeg 73 kg en het is een 325 veer

Plons
Berichten:5447
Lid geworden op:wo jul 11, 2001 8:56 am

Re:Santa Cruz Bullit

Bericht door Plons » do nov 13, 2003 7:10 pm

dan zou ik eens heel snel in de handleiding kijken van santa cruz, als die geel mennekes van Taiwan dat tenminste in het doosje hebben gedaan.

Daar staan normaal de gegevens in qua gewicht/spiraal.

Ik denk dat die 325 veel te licht is, maar ik weet dan ook niet hoe de rate is op een sc.

(trouwens een prachtige fiets, vooral die kleur is super !!! zo zie je maar dat die geel mannen wel kunnen als ze willen !)

Gebruikersavatar
menace
Berichten:599
Lid geworden op:zo jun 22, 2003 4:57 pm

Re:Santa Cruz Bullit

Bericht door menace » do nov 13, 2003 8:44 pm

Ik heb het boekje erbij en het is wel de goede veer er staat

weight : 72.6 kg
spring : 325
pre-load : 5mm
shock sag : 18mm

En dan staat er nog meer in het lijstje maar dat snap ik wel
Het gaat me dus over de pre-load en de shock sag uit
Wat bedoelen ze met die 5mm en die 18mm hoe moet ik deze maten gebruiken
Als ik van inbusbout naar inbusbout meet en er dan op ga zitten en weer meet mag dan het maat verschil niet meer of minder zijn dan 18 mm
Zo begreep ik het uit de engelse handleiding weet niet of dit goed is
En wat bedoelen ze nu met dat pre-load hoe stel ik dit in

Castor
Berichten:648
Lid geworden op:ma sep 03, 2001 7:34 pm

Re:Santa Cruz Bullit

Bericht door Castor » vr nov 14, 2003 12:39 am

Die veer is in orde volgens mij, Progressive adviseert de 325 tot 80Kg (op een Bullit dan), dus dat zou het probleem niet moeten zijn.

SC + Progressive: "the 5th runs best with slightly more sag than conventional shocks"
Maar zij geven ook een wat lagere sag voor DH aan 30-40%, maar dezelfde waarde weer voor FR, dus. Dat vond ik het lastige, een beginwaarde vinden om mee te gaan spelen. Die info van Tim hielp daarbij het best, air pressure bv afgesteld dmv adviezen van hem; in de handleiding van Progressive/SC hebben ze het over air pressure 50-125 psi voor mij. Dat is nogal een verschil.

Preload stel je met die ring in 6 turns max volgens Flooks - 2 dus volgens de bron van BF, maar niet meer dan 8mm iig volgens progressive. Stel eerst je air pressure in, dan de gewenste pre-load/sag. Vanaf het moment dat de ring de veer compressed, 5 mm aandraaien.

Sag: eye to eye zonder jou, dan mét (in vol ornaat; camelbak, protection etc.)
Het verschil tussen deze metingen zou dan 18 mm moeten zijn.
Niet: Draai dan de preload ring iets aan tot de sag naar wens is.
Maar als je minder dan 1mm preload hebt en de sag is niet goed, moet je een lichtere veer. Bij 8mm preload nog teveel sag betekent een zwaardere veer.

Let wel, de airpressure beïnvloedt de preload/sag ook. Dus stel die ook in.




Plons
Berichten:5447
Lid geworden op:wo jul 11, 2001 8:56 am

Re:Santa Cruz Bullit

Bericht door Plons » vr nov 14, 2003 7:22 am

Ik zou het niet beter kunnen uitleggen.


Gebruikersavatar
menace
Berichten:599
Lid geworden op:zo jun 22, 2003 4:57 pm

Re:Santa Cruz Bullit

Bericht door menace » vr nov 14, 2003 4:03 pm

Kijk dit is teminste te begrijpen ;) THNX :-*

Castor
Berichten:648
Lid geworden op:ma sep 03, 2001 7:34 pm

Re:Santa Cruz Bullit

Bericht door Castor » vr nov 14, 2003 4:39 pm

Y"re welcome.

Check ook de site van Tim http://www.tftunedshox.com/ voor zinnige opmerkingen over die airpressure waarden. 100 psi is zo"n beetje het midden tussen verschillende terreinen en FR/DH.

Plaats reactie