24 inch wielen sterker? voordelen?
Moderator:Beheerders
ik heb nu al na 3 a 4 uurtjes rijden een dikke slag gekregen in mijn velg
die sterk genoeg zou zijn voor wat ik zou gaan doen........,............pffffff
dat wil ik niet meer hebben. dus ik vraag me af of 24 inch sterker is?
en wat de voordelen zijn van een 24inch wiel?
groetjes,
die sterk genoeg zou zijn voor wat ik zou gaan doen........,............pffffff
dat wil ik niet meer hebben. dus ik vraag me af of 24 inch sterker is?
en wat de voordelen zijn van een 24inch wiel?
groetjes,
Re:24 inch wielen sterker? voordelen?
24" is in principe inderdaad sterker, maar rolt ook minder vlot over oneffenheden. Het hangt er maar vanaf wat je zelf wil en en wat je ermee doet.
Re:24 inch wielen sterker? voordelen?
ik doe van alles, wat streeten en wat crossen in het bos, wil ook wat gaan dirt jumpen
beetje trial is ook altijd leuk geweest. tja... sterker is altijd goed..
maybe 24 inch op mijn volgende wiel.......
beetje trial is ook altijd leuk geweest. tja... sterker is altijd goed..
maybe 24 inch op mijn volgende wiel.......
Re:24 inch wielen sterker? voordelen?
24 inch roeleert, want is sterker en wendbaarder....
20 inch is nog sterker...
20 inch is nog sterker...
Re:24 inch wielen sterker? voordelen?
true,
+ 24"accelereert ook nog eens sneller.
- gaat niet zo goed over obstakels, (xc en dh gezien)
+ 24"accelereert ook nog eens sneller.
- gaat niet zo goed over obstakels, (xc en dh gezien)
-
- Berichten:3652
- Lid geworden op:wo jul 04, 2001 9:25 pm
Re:24 inch wielen sterker? voordelen?
waarom steken we nu allemaal geen 20 in onze bikes? 24" is toch al te gewoon...
Re:24 inch wielen sterker? voordelen?
Als je een setje 24" wil, weet je me te vinden ...
Re:24 inch wielen sterker? voordelen?
ja ik wil een setje kopen
ik heb een cheeta met een hele kleine geo namelijk
ik heb een cheeta met een hele kleine geo namelijk
Re:24 inch wielen sterker? voordelen?
en wie rijd er dan allemaal met 24 inch
-
- Berichten:496
- Lid geworden op:zo dec 15, 2002 11:06 am
Re:24 inch wielen sterker? voordelen?
Of je neemt sterke 26" wielen..
Planet-X BMF, Mavic Deemax van voor 2003, Atomlabs etc. Dat in combinatie met dikke spaken en een leuke naaf.
Planet-X BMF, Mavic Deemax van voor 2003, Atomlabs etc. Dat in combinatie met dikke spaken en een leuke naaf.
Re:24 inch wielen sterker? voordelen?
en messing nippels!
zane
zane
Re:24 inch wielen sterker? voordelen?
messing nippels
dat is echt onlogischste wat ik in een tijd heb gehoord
graag uitleg hier over?
dat is echt onlogischste wat ik in een tijd heb gehoord
graag uitleg hier over?
Re:24 inch wielen sterker? voordelen?
....maak je wiel maar eens met alu nippels....dan weet je wat Zane bedoelt na 5 minuten rijden....
Re:24 inch wielen sterker? voordelen?
ja maar als je toch even gaat vergelijk heeft
Cu_Zn_ legering elasiteitsmodules van 1000000 N/mm tot de 2e
en alu heeft een elasiteitsmodules van 700000 N/mm tot de 2e
dus ja ik bedoel het verschil 300000
waar praten we dan over
de conclusie is dus alu is brosser
dus is sterker
leg mijn is uit wat hier dan niet aan klopt
en dan erbij alu heeft ook nog een oxide laag
waar door de nippel harder aan gedraait kan worden en minder hard slijt .Het kan er niet afslijten de laag maakt zijn eigen toch weer aan
teminsten zo denk ik beetje over ja messing is toch zachter
of is dit een andere legering
Cu_Zn40 ofzo???
Cu_Zn_ legering elasiteitsmodules van 1000000 N/mm tot de 2e
en alu heeft een elasiteitsmodules van 700000 N/mm tot de 2e
dus ja ik bedoel het verschil 300000
waar praten we dan over
de conclusie is dus alu is brosser
dus is sterker

leg mijn is uit wat hier dan niet aan klopt
en dan erbij alu heeft ook nog een oxide laag
waar door de nippel harder aan gedraait kan worden en minder hard slijt .Het kan er niet afslijten de laag maakt zijn eigen toch weer aan
teminsten zo denk ik beetje over ja messing is toch zachter
of is dit een andere legering
Cu_Zn40 ofzo???
Re:24 inch wielen sterker? voordelen?
pff geen idee, ik neem die info gewoon voor waar van mijn helden...
Luc, misschien dat Luc ff wat duidelijkheid kan geven!?
zane
Luc, misschien dat Luc ff wat duidelijkheid kan geven!?
zane
Re:24 inch wielen sterker? voordelen?
Ik kan je geen scheikundige of andere cijfers geven, maar messing nippels zijn sterker dan alu. Dat merk ik uit eigen ervaring en als je om het even welk goed handboek over wielen spaken erop naleest, zal je hetzelfde vinden.
Alu nippels draai je veel sneller "rond" dan messing. Om het met je eigen woorden te zeggen: alu is "brosser". Je spreekt jezelf trouwens tegen i.v.m. dat zelf terug aanmaken: als die laag zichzelf op een bepaald moment terug "moet" aanmaken, wil dat zeggen dat ze eerst afgesleten is (er is dus materiaal weg) en dat er nu een nieuw laagje gevormd wordt. Dit gaat natuurlijk ten koste van het nog aanwezige materiaal, waardoor de nippel"wand" weer wat dunner wordt, met alle gevolgen van dien.
Met een beetje slecht passende nippelsleutel zit je met een ronde i.p.v. een vierkante nippel, waar je dus geen f u c k meer mee kan doen. Ik heb zelf ook al verschillende keren een alu nippel gewoon in 2 stukken gedraaid (het vierkante stuk losgebroken van de nippelkop) bij het nacenteren van gebruikte wielen. Dat is mij nog NOOIT overkomen bij messing nippels, ook als ze "vast" zaten.
De natuurlijke oxydatie van alu werkt hier in het nadeel: een alu nippel zal veel sneller "vast" komen te zitten op de schroefdraad van de spaak, omdat die oxydatielaag nogal ruw is en dus veel meer wrijving veroorzaakt. Dus moet je bij gelijkblijvende spaakspanning meer kracht op de spaaksleutel zetten om die nippel te gaan ronddraaien . Zodoende kom je weeral met het probleem van het "rond" draaien van de nippel te zitten.
Bovendien is de natuurlijke oxydelaag van alu helemaal niet zo stevig, die schraap je er zo af. Daarom worden velgen hard-geanodiseerd, er wordt hier gebruikt gemaakt van de natuurlijke oxydatie-eigenschap van alu, maar het natuurlijke proces wordt verbeterd.
Conclusie: als je regelmatig slagen in je wielen rijdt en niet om de haverklap nieuwe nippels en/of spaken wil steken, gebruik dan messing nippels. Er zijn genoeg wielbouwers met naam (vooral in de States) die zelfs gewoonweg weigeren om alu nippels te gebruiken.
@ the general: laat me eens weten wat het mag kosten, liefst via mail verder dan, hoeft niet hier op het forum.
Alu nippels draai je veel sneller "rond" dan messing. Om het met je eigen woorden te zeggen: alu is "brosser". Je spreekt jezelf trouwens tegen i.v.m. dat zelf terug aanmaken: als die laag zichzelf op een bepaald moment terug "moet" aanmaken, wil dat zeggen dat ze eerst afgesleten is (er is dus materiaal weg) en dat er nu een nieuw laagje gevormd wordt. Dit gaat natuurlijk ten koste van het nog aanwezige materiaal, waardoor de nippel"wand" weer wat dunner wordt, met alle gevolgen van dien.
Met een beetje slecht passende nippelsleutel zit je met een ronde i.p.v. een vierkante nippel, waar je dus geen f u c k meer mee kan doen. Ik heb zelf ook al verschillende keren een alu nippel gewoon in 2 stukken gedraaid (het vierkante stuk losgebroken van de nippelkop) bij het nacenteren van gebruikte wielen. Dat is mij nog NOOIT overkomen bij messing nippels, ook als ze "vast" zaten.
De natuurlijke oxydatie van alu werkt hier in het nadeel: een alu nippel zal veel sneller "vast" komen te zitten op de schroefdraad van de spaak, omdat die oxydatielaag nogal ruw is en dus veel meer wrijving veroorzaakt. Dus moet je bij gelijkblijvende spaakspanning meer kracht op de spaaksleutel zetten om die nippel te gaan ronddraaien . Zodoende kom je weeral met het probleem van het "rond" draaien van de nippel te zitten.
Bovendien is de natuurlijke oxydelaag van alu helemaal niet zo stevig, die schraap je er zo af. Daarom worden velgen hard-geanodiseerd, er wordt hier gebruikt gemaakt van de natuurlijke oxydatie-eigenschap van alu, maar het natuurlijke proces wordt verbeterd.
Conclusie: als je regelmatig slagen in je wielen rijdt en niet om de haverklap nieuwe nippels en/of spaken wil steken, gebruik dan messing nippels. Er zijn genoeg wielbouwers met naam (vooral in de States) die zelfs gewoonweg weigeren om alu nippels te gebruiken.
@ the general: laat me eens weten wat het mag kosten, liefst via mail verder dan, hoeft niet hier op het forum.
Re:24 inch wielen sterker? voordelen?
jha idd ik had zo nog niet over de oxide laag ged8
die messing nippels is dat eigenlijk een kneed legering of een giet
ja giet is sterker waarschijnlijk
maar dat zijn echte kleine dingen om te gieten
maar owke jij wint messing is beter
die messing nippels is dat eigenlijk een kneed legering of een giet
ja giet is sterker waarschijnlijk
maar dat zijn echte kleine dingen om te gieten
maar owke jij wint messing is beter
Re:24 inch wielen sterker? voordelen?
k@tze schreef:
ik, o.a.
Lijstje want daar houden DP-ers van....
K@tze,
Jeroen (Toy)
Ollie (Pornking)
Zane (Intenze blackbeast)
Sander (Gimp)
-
- Berichten:3652
- Lid geworden op:wo jul 04, 2001 9:25 pm
Re:24 inch wielen sterker? voordelen?
surfstad schreef:
[k@tze schreef:
ik, o.a.
Lijstje want daar houden DP-ers van....
K@tze,
Jeroen (Toy)
Ollie (Pornking)
Zane (Intenze blackbeast)
Sander (Gimp)
dirty-harry (pashley)
Hydroulic man (toy)
t-bo (dmr rhythm)
willem (toy)
Re:24 inch wielen sterker? voordelen?
Lijstje want daar houden DP-ers van....
K@tze,
Jeroen (Toy)
Ollie (Pornking)
Zane (Intenze blackbeast)
Sander (Gimp)
dirty-harry (pashley)
Hydroulic man (toy)
t-bo (dmr rhythm)
willem (toy)
Ruud (Gimp)
Geweldig, die lijstjes.
K@tze,
Jeroen (Toy)
Ollie (Pornking)
Zane (Intenze blackbeast)
Sander (Gimp)
dirty-harry (pashley)
Hydroulic man (toy)
t-bo (dmr rhythm)
willem (toy)
Ruud (Gimp)
Geweldig, die lijstjes.
-
- Berichten:3652
- Lid geworden op:wo jul 04, 2001 9:25 pm
Re:24 inch wielen sterker? voordelen?
Lijstje want daar houden DP-ers van....
K@tze,
Jeroen (Toy)
Ollie (Pornking)
Zane (Intenze blackbeast)
Sander (Gimp)
dirty-harry (pashley)
Hydroulic man (toy)
t-bo (dmr rhythm)
willem (toy)
Ruud (Gimp)
miker_G (sidekick)
tuup J (sidekick)
sick rick (CR

idd Geweldig, die lijstjes.
(ruud heeft een rond hoofd)
Re:24 inch wielen sterker? voordelen?
Lijstje want daar houden DP-ers van....
K@tze,sidekick
Jeroen (Toy)
Ollie (Pornking)
Zane (Intenze blackbeast)
Sander (Gimp)
dirty-harry (pashley)
Hydroulic man (toy)
t-bo (dmr rhythm)
willem (toy)
Ruud (Gimp)
miker_G (sidekick)
tuup J (sidekick)
sick rick (CR
tipi (pornking) 50 %
na de vakantie komt ook mijn voor wiel
K@tze,sidekick

Jeroen (Toy)
Ollie (Pornking)
Zane (Intenze blackbeast)
Sander (Gimp)
dirty-harry (pashley)
Hydroulic man (toy)
t-bo (dmr rhythm)
willem (toy)
Ruud (Gimp)
miker_G (sidekick)
tuup J (sidekick)
sick rick (CR
tipi (pornking) 50 %
na de vakantie komt ook mijn voor wiel

Re:24 inch wielen sterker? voordelen?
@mij ook maar aan dat lijstje
:-*
TumTum

TumTum