Digitale helm cams
Moderator:Beheerders
Hallo heeft iemand ervaring met Helm cams om te filmen tijdens het rijden.
Ik zoek een voor bevestiging langs de helm en die je kunt aansluiten op een digitale filmcamera.
Ik heb er geen ervaring mee maar je ziet wel eens in bike movies.
Groeten,
Suri
Ik zoek een voor bevestiging langs de helm en die je kunt aansluiten op een digitale filmcamera.
Ik heb er geen ervaring mee maar je ziet wel eens in bike movies.
Groeten,
Suri
Re:Digitale helm cams
En Suri wat ben jij van plan, wil je jouw kunsten op tape hebben

Koop zo"n externe CCD cam, bijv bij http://www.rfconcepts.co.uk/cameras.htm of bij viosport. Wat je verder nodig hebt is een digitale camcorder met analoge ingang, dat laatste is echt belangrijk. Niet elke dv camcorder heeft zo"n ingang, alleen de duurdere versies. DV camcorder gaat ik je rugzak (flink padding eromheen) en de externe CCD op je helm (hoewel ik dat niet zo mooi vind omdat je helm altijd wat op en neer gaat), of beter op je schouder (bv. vastmaken aan de schouderriem van je rugzak, zo heb ik het).
Zonoskar, heb je ook voorbeelden daarvan, van wat jij gemaakt hebt dan, hè. Ik wil graag een vriend van me die veel filmt overtuigen zo"n ding te kopen voor de Snowboard trip dit jaar, dat lijkt me echt tof!
- Eddy_the_Eagle
Iets dergelijks was ik van plan bij het maken van een DVD. Inderdaad moet je dan wel een digitale camcorder hebben met een analoge ingang. Hiervoor wil ik een zo klein mogelijk sony-modelletje kopen...
De overige opnames maak ik dan met een goeie 3CCD camera (SONY DSR200 of een CANON XM2 als ik hem moet huren of een SONY DSR PD170P als ik hem dan al bij elkaar gespaard heb!)
Bij de meetings heb ik daarvoor een topic geopend!
De overige opnames maak ik dan met een goeie 3CCD camera (SONY DSR200 of een CANON XM2 als ik hem moet huren of een SONY DSR PD170P als ik hem dan al bij elkaar gespaard heb!)
Bij de meetings heb ik daarvoor een topic geopend!
Ik heb een zo een CAMCOLC gekocht bij Brigatti in Eindhoven (onder CCTV/Kleuren camera"s):

Daar het ik deze voeding bij gemaakt (2x 9V oplaadbare batterijen in serie met wat condensatoren):

volgens dit schema:

en vervolgens aan mijn Panasonic NV-GX7 aangesloten, kijk maar:

Maar echt goed beeld geeft deze CCD van Brigatti niet. Erg wazig, veel last van vignetting (donkere hoeken) en langzame reactie als de helderheid v/h beeld veranderd. En dat gebeurt op de bike nogal eens.
Kijk maar eens naar een filmpje wat ik ermee gemaakt heb. Je kunt goed het verschil zien wat met de Pana geschoten is, en wat met de CCD gedaan is (en niet alleen omdat je ziet dat het vanaf de bike geschoten is
)
Dit jaar wil ik zoeen kopen van de site die ik al eerder gaf en ook een draadloze verbinding maken, zodat ik de CCD ook eens op het frame kan maken.

Daar het ik deze voeding bij gemaakt (2x 9V oplaadbare batterijen in serie met wat condensatoren):

volgens dit schema:

en vervolgens aan mijn Panasonic NV-GX7 aangesloten, kijk maar:

Maar echt goed beeld geeft deze CCD van Brigatti niet. Erg wazig, veel last van vignetting (donkere hoeken) en langzame reactie als de helderheid v/h beeld veranderd. En dat gebeurt op de bike nogal eens.
Kijk maar eens naar een filmpje wat ik ermee gemaakt heb. Je kunt goed het verschil zien wat met de Pana geschoten is, en wat met de CCD gedaan is (en niet alleen omdat je ziet dat het vanaf de bike geschoten is

Dit jaar wil ik zoeen kopen van de site die ik al eerder gaf en ook een draadloze verbinding maken, zodat ik de CCD ook eens op het frame kan maken.
@zonoskar: Ik neem aan dat je beelden wel sterk gecomprimeerd zijn dat het daar mee is dat als je op volledig scherm kijkt het zoeen beetje wazig is of zijn de beelden van je helmetcam altijd wat wazig als je het op volledig scherm kijkt?
- Eddy_the_Eagle
Helaas is er niet genoeg animo om de uren en de aanschaf van een helm-cam te rechtvaardigen, dus zie ik er voorlopig maar van af...
"the one" heeft ooit zoiets gemaakt met een erg net zelf gefabriceerd houdergeval aan de ene kant en aan de andere kant n paar gewichten voor het evenwicht...
erg netjes, redelijk makkelijk te doen, maar dan wel met een budget helm (gaten boren) en budget cam...
veel gepruts ook om eindelijk de goede hoek te krijgen.. dit had hij gedaan met een kantelbaar plateau wat je kon stellen en "locken"
en anders in de modelbouw wereld checken, ik slotrace redelijk wat, en daar heb je bijv modellen met een draadloze cam aan boord..
zane
erg netjes, redelijk makkelijk te doen, maar dan wel met een budget helm (gaten boren) en budget cam...
veel gepruts ook om eindelijk de goede hoek te krijgen.. dit had hij gedaan met een kantelbaar plateau wat je kon stellen en "locken"
en anders in de modelbouw wereld checken, ik slotrace redelijk wat, en daar heb je bijv modellen met een draadloze cam aan boord..
zane
Dat wazig komt door Adobe Premiere 6.5 wat veel kutter werkt dan 6.0. Maar je ziet toch wel verschil tussen de Pana en de helemtcam? De ene heeft mooie kleuren, scherp beeld, geen zwarte hoeken, de ander heeft een nogal rode waas, niet geheel scherp en donkere hoeken (die ik mbv. breedbeeld settings een beetje weet te camofleren).
@eddy: als we een keer samen in een park zijn, mag je mijn helmetcam wel eens lenen
@eddy: als we een keer samen in een park zijn, mag je mijn helmetcam wel eens lenen

- Eddy_the_Eagle
@zonoskar
Dat lijkt me wel cool... Ik gebruik iMovie en Final Cut Express 1.0.1 voor montage (lang leve Apple!!!)
Dat lijkt me wel cool... Ik gebruik iMovie en Final Cut Express 1.0.1 voor montage (lang leve Apple!!!)