crankstel ??
Moderator:Beheerders
misschien een domme vraag, maar voor mij nu even van belang.
is er veel verschil tussen een crank van 170 en 175 mm qua rijgedrag?
het is voor mijne downhill velo.
merci é.
is er veel verschil tussen een crank van 170 en 175 mm qua rijgedrag?
het is voor mijne downhill velo.
merci é.
Re:crankstel ??
170 is vrij kort dus dat betekend dat hij zwaarder aanvoelt met fietsen,ik zou zeker een 175mm nemen.Je hebt toch een downhiller dus voor BB clearance hoef je het niet te doen.
ik heb eerst met 170 gereden, en dan met 175, kvoelde niet zo veel verschil
kdenk dat je wel veel verschil zal voelen tussen bv 150 mm cranks en 180 mm cranks
kdenk dat je wel veel verschil zal voelen tussen bv 150 mm cranks en 180 mm cranks
- King Zeus @ DirtE19
ik rij me 165 en heb daarvoor me 175 gereden... uwen vlo hangt hooe he dus ik denk nie da da problemen zou geven, echt een verscil voelde ik nie echt...
ciao!
@pie: zaterdag joké-party? ;D
ciao!
@pie: zaterdag joké-party? ;D
Eerst met 170 gereden, nu met 175 en ik denk (al voel ik het niet echt) dat ik toch liever met 170 rij.
Op m"n andere fiets staat links 170, recht 175. Daar ben ik vrij zeker van dat dat niet optimaal is... Linkerbeen is altijd iets moeder als rechts....
Al kan dat ook in mijn hoofd zitten...
Op m"n andere fiets staat links 170, recht 175. Daar ben ik vrij zeker van dat dat niet optimaal is... Linkerbeen is altijd iets moeder als rechts....
Al kan dat ook in mijn hoofd zitten...
ik zou kijken naar hoe lang je bent en wat je ermee wilt doen
zoals xlr8r zei zou ik geen korte crancks op een DH fiets zetten tenzij je heel kort bent......en over die 170/175; je zal idd meer moeten werken met je linkerbeen om evenveel kracht uit te oefenen op een 170 als met een 175 (om nog maar niet te spreken over hoe slecht het fysiek is). De hefboomwerking wordt minder naarmate je cranck korter wordt. Daarentegen trek je met kortere crancks wel sneller op...
(dacht ik)
zoals xlr8r zei zou ik geen korte crancks op een DH fiets zetten tenzij je heel kort bent......en over die 170/175; je zal idd meer moeten werken met je linkerbeen om evenveel kracht uit te oefenen op een 170 als met een 175 (om nog maar niet te spreken over hoe slecht het fysiek is). De hefboomwerking wordt minder naarmate je cranck korter wordt. Daarentegen trek je met kortere crancks wel sneller op...
(dacht ik)
-
Wat heeft je moeder er nu mee te maken?? ???Wortel schreef:Linkerbeen is altijd iets moeder als rechts....
[sub]En ... het is dan en geen als [/sub] :P
Ik reed eerst met 175mm cranks (toen nog met 24" wiel achteraan op bighit) en ben toen naar 165mm cranks overgeschakeld en achteraan 26" wiel. Om eerlijk te zijn? Van die 1 cm minder crank merk ik geen reet met trappen, misschien omdat ik een bereconditie heb ;D Het enigste verschil dat ik merk maar is meer ground clearance in combi met dat 26" achterwiel.
Greetz,
Animine
Greetz,
Animine
Het klopt dat je hefboomwerking minder wordt naarmate je cranck korter wordt, maar met een langere crank kan je meer kracht zetten en dus sneller optrekken.GTLTS schreef: De hefboomwerking wordt minder naarmate je cranck korter wordt. Daarentegen trek je met kortere crancks wel sneller op...
(dacht ik)
Ik zou voor mijn fiets eerder een 165 of 170 nemen en geen 175, vooral omdat mijn BB nogal laag is.
Als ik in bochten bijtrap raakt mijn pedaal soms de grond en dat loopt meestal slecht af.
Nog een klein voordeeltje is dat je BB iets minder zwaar belast wordt bij kortere cranks.
170 of 165 indd das beter dan 175 denk ik
- Drooze @ DirtE19
- Contacteer:
grote cranks:
-grote hefboomwerking-->veel kracht-->snel optrekken
-maar benen moeten wel grote cirkels omschrijven,
-en de clearance met de gront is minder.
-iets minder stabiel, omdat je benen verder uit elkaar staan.
-minder stijf/stevig
klein kranks:
-mindere hefboomwerking
-benen moeten kleinere cirkels omschrijven, dus minder vermoeiend bij "hoog toerental"
-meer clearance met de gront. dus beter voor lagere bikes
-stabieler
-stijver/steviger
heb nu 180mm op mn bmx, en da"s te lang. da klont tege de gront contstant.
-minder stijf/stevig
klein kranks:
-mindere hefboomwerking
-benen moeten kleinere cirkels omschrijven, dus minder vermoeiend bij "hoog toerental"
-stabieler
-stijver/steviger
hoe korter de crank hoe langer je kunt blijven trappen in een bocht.
Hoe langer, dan kun je harder trappen.
aan u de keuze.
Hoe langer, dan kun je harder trappen.
aan u de keuze.
- King Zeus @ DirtE19
dirk de schurk schreef:
grote cranks:
-minder stijf/stevig
klein kranks:
-mindere hefboomwerking
-stabieler
-stijver/steviger
intresse in een primo crankstell voor BMX??? voor 50 sneuro? Exacte maat weet ik niet(en ben te lui om het te meten dus ik kom niet uit mijn stoel als jij geen intresse hebt...)