Re:Devinci free-rider

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
zonoskar
Berichten:2600
Lid geworden op:za nov 24, 2001 12:29 am
Devinci free-rider

Bericht door zonoskar » ma feb 23, 2004 7:55 pm

Weet oemand meer van dit fietsje? Het lijkt me een zeer gaaf ding.

Afbeelding

Beetje jammer dat ik die Wildsau al heb :)

Gebruikersavatar
Tuup J
Berichten:4168
Lid geworden op:za feb 16, 2002 4:16 pm

Re:Devinci free-rider

Bericht door Tuup J » ma feb 23, 2004 7:58 pm

Heb hem een hele tijd geleden op Pinkbike gezien, erg mooi fietsje. Met toch dacht ik 200 mm veerweg.

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Re:Devinci free-rider

Bericht door DeKerfs » ma feb 23, 2004 8:16 pm

Devinci, Canadees. Wel vanuit het Franstalige deel meen ik ;)

Ziet er opzich niet verkeerd uit. Al had ik de seatstay liever korter gezien, dus linkage op andere plaats. Dit komt de stijfheid in principe niet echt ten goede.

Gast

Re:Devinci free-rider

Bericht door Gast » ma feb 23, 2004 8:43 pm

wat is dit nu eigenlijk voor bike ?

dh ....te weinig veerweg??
dual/ 4x.... net iets teveel denk ik??

of heb ik het mis ?

Enduro
Berichten:3266
Lid geworden op:zo mar 31, 2002 9:43 pm

Re:Devinci free-rider

Bericht door Enduro » ma feb 23, 2004 8:55 pm

Full on DH dacht ik zo...

flippie flink
Berichten:851
Lid geworden op:ma apr 14, 2003 9:03 pm

Re:Devinci free-rider

Bericht door flippie flink » ma feb 23, 2004 9:39 pm

de hucker van devinci is ook een erg mooi fietsje

Gast

Re:Devinci free-rider

Bericht door Gast » ma feb 23, 2004 9:39 pm

200mm te weinig veerweg voor downhill?
Leg uit...

Gebruikersavatar
zonoskar
Berichten:2600
Lid geworden op:za nov 24, 2001 12:29 am

Re:Devinci free-rider

Bericht door zonoskar » ma feb 23, 2004 10:33 pm

Hij is wel erg progressief hoor, die achterkant. Dus voor DH niet echt geschikt denk ik.

Vergelijk het maar es met een M1:
Afbeelding

Gebruikersavatar
cHoc
Berichten:1079
Lid geworden op:do nov 07, 2002 5:23 pm
Locatie:Portes du Soleil (in my dreams...)

Re:Devinci free-rider

Bericht door cHoc » ma feb 23, 2004 11:03 pm

progressief, meer een huckbike dan een DH dus

Plons
Berichten:5447
Lid geworden op:wo jul 11, 2001 8:56 am

Re:Devinci free-rider

Bericht door Plons » di feb 24, 2004 8:02 am

Iemand moet mij eens uitleggen waarom 200 mm niet genoeg is voor dh ?

Garcia rijdt met nog geen 180 mm dh en rijdt daar niet echt slecht mee zou ik durven te zeggen.

ET reed de meeste zelfs maar met 140 achter...

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Re:Devinci free-rider

Bericht door DeKerfs » di feb 24, 2004 8:32 am

Plons schreef:
Iemand moet mij eens uitleggen waarom 200 mm niet genoeg is voor dh ?

Garcia rijdt met nog geen 180 mm dh en rijdt daar niet echt slecht mee zou ik durven te zeggen.

ET reed de meeste zelfs maar met 140 achter...


Waren 140mm naven niet voor tandems??





Pino
Berichten:2472
Lid geworden op:wo aug 08, 2001 7:40 am

Re:Devinci free-rider

Bericht door Pino » di feb 24, 2004 8:47 am

[quote="DeKerf"s"]
[
Plons schreef:
Iemand moet mij eens uitleggen waarom 200 mm niet genoeg is voor dh ?

Garcia rijdt met nog geen 180 mm dh en rijdt daar niet echt slecht mee zou ik durven te zeggen.

ET reed de meeste zelfs maar met 140 achter...


145 mm Cannondale, 160mm Santana, maar steeds meer 135mm in MTB-tandems (Ventana ECDM)

Waren 140mm naven niet voor tandems??





[/quote]

Gebruikersavatar
zonoskar
Berichten:2600
Lid geworden op:za nov 24, 2001 12:29 am

Re:Devinci free-rider

Bericht door zonoskar » di feb 24, 2004 9:50 am

200mm super progressief lijkt me niet genoeg voor DH omdat je dan teveel veerweg weggooid aan sag, of je haalt de veerweg niet. Het komt ook op de kwaliteit aan he? Maar de "gewone" man denkt bij DH aan enorme veerwegen en mega dikke banden. Ook dat laatste is niet waar, er rijden er een hoop op 2.3 banden (wel super tacky, dus weer de kwaliteit).

Gast

Re:Devinci free-rider

Bericht door Gast » di feb 24, 2004 10:12 am

Hoe is progressieve veerweg achter niet geschikt voor DH?

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Re:Devinci free-rider

Bericht door DeKerfs » di feb 24, 2004 10:49 am

Pino schreef:
[ [quote="DeKerf"s"]
Waren 140mm naven niet voor tandems??


145 mm Cannondale, 160mm Santana, maar steeds meer 135mm in MTB-tandems (Ventana ECDM)
[/quote]

;)

Gebruikersavatar
cHoc
Berichten:1079
Lid geworden op:do nov 07, 2002 5:23 pm
Locatie:Portes du Soleil (in my dreams...)

Re:Devinci free-rider

Bericht door cHoc » di feb 24, 2004 11:03 am

Progressieve veerweg werkt het best met grote jumps en drops, maar minder op kleinere oneffenheden, daar werkt hij minder op en vooral trager als je er met snelheid overheen gaat, en dat helpt niet echt op een DH parcour met stenen en boomwortels (aka T). Dan is het net alsof je op een woeste bok naar beneden gaat en ga je juist snelheid inhouden.

Lineaire veerweg daarentegen werkt een stuk beter en vooral sneller op kleine en middelgrote oneffenheden, en vanwege de grote van de veerweg kun je de grote brokken en jumps ook wegslikken.

Dit geld niet alleen voor de veerweg achter maar nog meer voor de voorvork,
daar is het belangrijker dan achter.


Diz mijn bekrompen ;) visie er op, correct me if i"m wrong...


Gast

Re:Devinci free-rider

Bericht door Gast » di feb 24, 2004 11:37 am

Ok waarom is dan een fox vanilla (lineair) beter voor drops/jumps en een 5th (progressief) geschikter voor DH en juist niet voor drops/jumps?
Is dat dan alleen om bewegingen van de rijder te dempen? Ik dacht namelijk dat dit ook met reactie van je demper te maken had zodat hij bij kleinere bumps bijv niet zo snel aanspreekt maar bij grotere bumps sneller aanspreekt.
De nieuwe dempers en vorken zijn toch juist allemaal progressiever? De Dorado Xworks met SPV en de shocks zijn tegenwoordig toch juist ook allemaal progressief? (evolver, swingers, etc..)
Ik zal er wel weer naast zitten dus leg me uit hoe het wel zit aub ;D

Gebruikersavatar
cHoc
Berichten:1079
Lid geworden op:do nov 07, 2002 5:23 pm
Locatie:Portes du Soleil (in my dreams...)

Re:Devinci free-rider

Bericht door cHoc » di feb 24, 2004 12:38 pm

de fox dempers zijn echt niet beter dan een 5th voor het dropwerk, ze waren in amerika en canada maar wat blij met de dempers van avalanche
gedeeltelijk had dit natuurlijk ook te maken met de veerweg ratio van de frames waar fox dempers niet zo goed tegen kunnen.
en de 5th is idd zodanig van opzet dat hij de bewegingen van de rijder dempt, niet de werking bij kleine oneffenheden, daar werkt hij juist wel weer, tenminste als de airpressure daarop goed is afgestelt............

Gast

Re:Devinci free-rider

Bericht door Gast » di feb 24, 2004 12:43 pm

Weer iets geleerd :)

Gebruikersavatar
zonoskar
Berichten:2600
Lid geworden op:za nov 24, 2001 12:29 am

Re:Devinci free-rider

Bericht door zonoskar » di feb 24, 2004 1:27 pm

Bovendien zijn 5th dempers niet standaard progressiever dan de Fox dempers. Je kunt bij de 5th alleen wel de progressiviteit opvoeren.

Gast

Re:Devinci free-rider

Bericht door Gast » di feb 24, 2004 8:53 pm

dus een 5t element is voor het kleine werk goed, rotsen enzz. En hij is goed voor drop ext. Maar dit moet je wel doormiddel van afstellen doen?

Gebruikersavatar
cHoc
Berichten:1079
Lid geworden op:do nov 07, 2002 5:23 pm
Locatie:Portes du Soleil (in my dreams...)

Re:Devinci free-rider

Bericht door cHoc » di feb 24, 2004 9:26 pm

als een 5th eenmaal goed is afgesteld kun je er rustig een drop mee doen, maar als je er alleen maar mee wil droppen/hucken is wel een iets andere afstelling vereist, tenminste als je meer de canadese/usa manier van droppen doet, bigger is better dus.....

Plaats reactie