Lefty?
Moderator:Beheerders
- Drooze @ DirtE19
- Berichten:1235
- Lid geworden op:zo mar 24, 2002 2:45 pm
- Locatie:D19 trails
- Contacteer:
Re:Lefty?
Be 0ne schreef:
Wat is het voordeel van een lefty?
greetz mitch ??? ??? ??? ???
wat maakt het uit?
c"dale zag de nood ze te maken.
"t is een goeie vork, die op c"dales staat.
waarom, of wat het voordeel is, of hoe het gemaakt is, en of ze dronken waren toen ze het bedachten, maakt toch helemaaaaal niets uit?
Re:Lefty?
Heb vandaag het plezier gehad van een voomiddagje te mogen ravotten op de nieuwe lefty max met spv :
de lefty is en blijft de BEST sturende vork waar ik ooit mee gereden heb, en ik heb bijna met alle vorken gereden.
Opgelet : ik zeg wel degelijk STUREN, de werking van de lefty max van vorig jaar (tpc +) was echt indrukwekkend goed, mischien wel de beste vork ooit, maar die van dit jaar (SPV) valt hennig tegen, maar ik geef toe dat ik geen voorstander van die spv nest ben in een vork maar ik denk wel dat je minst wat tuning deze vork veul beter krijgt als de standard !
Toch blij mij die vork de ogen uitsteken omdat ze gewoon zo heerlijk stuurt !
de lefty is en blijft de BEST sturende vork waar ik ooit mee gereden heb, en ik heb bijna met alle vorken gereden.
Opgelet : ik zeg wel degelijk STUREN, de werking van de lefty max van vorig jaar (tpc +) was echt indrukwekkend goed, mischien wel de beste vork ooit, maar die van dit jaar (SPV) valt hennig tegen, maar ik geef toe dat ik geen voorstander van die spv nest ben in een vork maar ik denk wel dat je minst wat tuning deze vork veul beter krijgt als de standard !
Toch blij mij die vork de ogen uitsteken omdat ze gewoon zo heerlijk stuurt !
- Drooze @ DirtE19
- Berichten:1235
- Lid geworden op:zo mar 24, 2002 2:45 pm
- Locatie:D19 trails
- Contacteer:
Re:Lefty?
Plons schreef:
Heb vandaag het plezier gehad van een voomiddagje te mogen ravotten op de nieuwe lefty max met spv :
de lefty is en blijft de BEST sturende vork waar ik ooit mee gereden heb, en ik heb bijna met alle vorken gereden.
Opgelet : ik zeg wel degelijk STUREN, de werking van de lefty max van vorig jaar (tpc +) was echt indrukwekkend goed, mischien wel de beste vork ooit, maar die van dit jaar (SPV) valt hennig tegen, maar ik geef toe dat ik geen voorstander van die spv nest ben in een vork maar ik denk wel dat je minst wat tuning deze vork veul beter krijgt als de standard !
Toch blij mij die vork de ogen uitsteken omdat ze gewoon zo heerlijk stuurt !
SPV werkt zeeeer goed op achterdempers, maar trekt op niets bij vorken. manitou werkt er hard aan om hier een alternatief voor te vinden.
-
- Forumbeheerder
- Berichten:5232
- Lid geworden op:ma okt 01, 2001 9:01 am
Re:Lefty?
t lefty idee is heel simpel
C"dale had met hun Headshock veel ervaring opgebouwd met rollagers, op een manier die erg goed ook de draaibewegingen op kon nemen. 1 enkele unit dempt de axiale krachten op, zoals een gewone vork, maar door de rollagers in plaats van glijbussen, is dit radiaal ook ontzettend stijf.
dat zit allemaal onder die gele harmonica in deze foto

Toen er dan meer en meer vraag kwam naar langere veerweg, begonnen fabrikanten met triple crown vorken. Want hoe je t ook draait of keert, voor frontale impact is dat sterker dan een enkel kroon.
C"dale wou qua veerweg niet achterblijven maar moest hun headshockj unit wel sterk genoeg houden. Cdale heeft dan een paar gedrochten op de markt gebracht met het headshock systeem aan 2 kanten. Te zwaar; lelijk en te duur door die 2 units. Deze dus

als je de foto ni ziet: http://www.rijwielpaleis.nl/occasion/de ... sp?key=284
Tot iemand besefte da 1 headshock unit op zich sterk genoeg was om die torsiekrachten te houden. Want dat deed ie vroeger al toen ie nog in t midden onder de head tube zat.
Toen ze hun headshock sterk genoeg konden bouwen voor 100mm en meer kwam de Lefty. Nog altijd een van de stijfste lichtste vorken in haar marktsegment. Met TPC+ (onder licentie van manitou) heb je dus een killer
C"dale had met hun Headshock veel ervaring opgebouwd met rollagers, op een manier die erg goed ook de draaibewegingen op kon nemen. 1 enkele unit dempt de axiale krachten op, zoals een gewone vork, maar door de rollagers in plaats van glijbussen, is dit radiaal ook ontzettend stijf.
dat zit allemaal onder die gele harmonica in deze foto

Toen er dan meer en meer vraag kwam naar langere veerweg, begonnen fabrikanten met triple crown vorken. Want hoe je t ook draait of keert, voor frontale impact is dat sterker dan een enkel kroon.
C"dale wou qua veerweg niet achterblijven maar moest hun headshockj unit wel sterk genoeg houden. Cdale heeft dan een paar gedrochten op de markt gebracht met het headshock systeem aan 2 kanten. Te zwaar; lelijk en te duur door die 2 units. Deze dus
als je de foto ni ziet: http://www.rijwielpaleis.nl/occasion/de ... sp?key=284
Tot iemand besefte da 1 headshock unit op zich sterk genoeg was om die torsiekrachten te houden. Want dat deed ie vroeger al toen ie nog in t midden onder de head tube zat.
Toen ze hun headshock sterk genoeg konden bouwen voor 100mm en meer kwam de Lefty. Nog altijd een van de stijfste lichtste vorken in haar marktsegment. Met TPC+ (onder licentie van manitou) heb je dus een killer