Re:hardtail geschikt voor bikepark?

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
geertjes
hardtail geschikt voor bikepark?

Bericht door geertjes » wo aug 24, 2005 6:23 pm

Hallo,
Ik ben vorige week in Frankrijk (les orres) wezen downhillen/freeriden in een bikepark, en ben er helemaal aan verslaafd geraakt. Ik woon in Groningen en het lijkt me leuk om wat te spelen op die nieuwe 4X baan, en met dezelfde fiets naar Winterberg en andere bikeparks.
En ik heb niet veel geld, dus ik zat te denken aan een hardtail met ongeveer 125mm veerweg voor (5" ). Is zo"n 4cross fiets/ dirtjumper geschikt om lekker te springen en dropoffs van 2 meter te doen in een bikepark als winterberg?
De balhoofdhoek van veel dirt-bikes lijkt me erg steil, vlieg je niet over het stuur?
Wat zijn geschikte hardtails?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
groeten
geert

simon-ffc

Bericht door simon-ffc » wo aug 24, 2005 7:07 pm

dropoffs van 2 meter to flat wss niet,maar met een mooie landing lukt dat wel ;) je kunt met een degelijke HT goed springe en is ideaal voor 4x en DJ en kun je ook zeker gebruike in bikeparks zoals winterberg ;) maar tegewoordig heb je voor de prijs van een goeie HT ook al een redelijke fully (kona......)waarvan je na een tijdje de onderdele kunt upgraden of kun je opzoek gaan naar een 2de hands FR/DH fiets

gixxer

Bericht door gixxer » wo aug 24, 2005 7:13 pm

ik heb nog wel een vet hardtail frame liggen voor niet te veel geld!!

mail naar gsxr1052r@hotmail.com

greetz ;)

geertjes

Bericht door geertjes » wo aug 24, 2005 7:14 pm

gixxer schreef:
ik heb nog wel een vet hardtail frame liggen voor niet te veel geld!!

mail naar gsxr1052r@hotmail.com

greetz ;)

eerst effe sparen

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » do aug 25, 2005 7:25 am

Ligt aan wat je onder bikepark geschik verstaat. Ideaal voor de baan in groningen zal zijn een hardtail of fully met weinig veerweg (typisch 80 a 100 mm). Daardoor krijg je geen flauwe geometrie zoals een freerider heeft. Hartail met een adjustable voorvork (80-130 mm) zou beter zijn.
De ideale combinatie is er echter niet...

Steelhead Rider

Bericht door Steelhead Rider » do aug 25, 2005 10:16 am

[center]Afbeelding[/center]

[center]+[/center]

[center]=[/center]

Een hardtail geschikt voor winterberg, 4X en ook nog eens street....
Er zijn natuurlijk ook goedkopere opties... zoals deze, deze en deze

tank24

Bericht door tank24 » do aug 25, 2005 4:05 pm

Freeridin Dragon schreef:

[center]+[/center]

[center]=[/center]

Een hardtail geschikt voor winterberg, 4X en ook nog eens street....
Er zijn natuurlijk ook goedkopere opties... zoals deze, deze en deze

was het allemaal maar zo simpel:)

Asphalt Licker

Bericht door Asphalt Licker » do aug 25, 2005 5:08 pm

...sorry hoor, maar al dat gejammer over welke fiets geschikt is voor welke drops en hoeveel veerweg daarvoor nodig is...
Er zijn werkelijk zat films te vinden waarin je bmxers en trials gasten van een meter of 2, 3 to flat beton ziet droppen.. Misschien dat je banden een beetje "inveren", maar zulke fietsen zijn gewoon volledig star! Voor een geschikte fiets in een bikepark en dirtjumps zou ik op zoek gaan naar een degelijk, stevig hardtail frame met een fatsoenlijke voorvork.. Je veerweg is misschien inderdaad afhankelijk van hoe groot je wilt gaan. Heel ruim genomen zou ik een vork kiezen met minimaal 80mm en maximaal 130mm veerweg. Met een budget van €1500,- tot €2000,- kan je een heeele leuke bike opbouwen! Of voor minder; zoek naar een geschikte 2e hands fiets..

Groeten,
Lennart

fredo

Bericht door fredo » do aug 25, 2005 5:45 pm

Asphalt Licker schreef:
...sorry hoor, maar al dat gejammer over welke fiets geschikt is voor welke drops en hoeveel veerweg daarvoor nodig is...
Er zijn werkelijk zat films te vinden waarin je bmxers en trials gasten van een meter of 2, 3 to flat beton ziet droppen.. Misschien dat je banden een beetje "inveren", maar zulke fietsen zijn gewoon volledig star! Voor een geschikte fiets in een bikepark en dirtjumps zou ik op zoek gaan naar een degelijk, stevig hardtail frame met een fatsoenlijke voorvork.. Je veerweg is misschien inderdaad afhankelijk van hoe groot je wilt gaan. Heel ruim genomen zou ik een vork kiezen met minimaal 80mm en maximaal 130mm veerweg. Met een budget van €1500,- tot €2000,- kan je een heeele leuke bike opbouwen! Of voor minder; zoek naar een geschikte 2e hands fiets..

Groeten,
Lennart

idd, maar die mannen hebben dan ook wel superieure techniek. Die hebben de meesten (incl ik) hier niet.

Mocht je toch beginnen opbouwen kan je best bepaalde dingen van het eerst goed (lees: stevig) kopen: frame, vork en wielen. Natuurlijk ook geen XC-stuur en stuurpen monteren.
De rest komt wel vanzelf: je gaat biken .... rijdt weer eens iets naar het schroot ... en je koopt iets stevigers en voila na een tijdje (jaartje ofzo) heb je een stevig mooi geheel

X rider

Bericht door X rider » do aug 25, 2005 6:33 pm

wat kost zo"n "evil" frampje ??

Steelhead Rider

Bericht door Steelhead Rider » do aug 25, 2005 7:05 pm

Veel....ik dacht iets van 900 euro hier in Europa...

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » do aug 25, 2005 7:57 pm

Er staat bij Te Koop ergens een Woodbumble full specs te koop. Ideale fiets voor bikeparken, al is ie misschien boven je budget...

GTLTS

Bericht door GTLTS » za aug 27, 2005 4:42 pm

de meeste bikeparks zijn heel goed te doen op een HT,...maar het hangt er meer vanaf hoe hard je wil gaan en wat voor remmen je op je fiets hangt

Bro

Bericht door Bro » di aug 30, 2005 11:18 pm

Koop een licht (stalen) fietsje met een 100mm vork en je hebt genoeg fiets voor Winterberg en net niet teveel veerweg voor wat 4x en street.
Ik rijd Winterberg meestal met n 85mm vork, alleen remkuilen op de DH zijn afzien.

@fredo:
Als je leert rijden op een lompe fiets, die je slordigheden moet kunnen opvangen, dan blijf je slordig. Leer je rijden op een licht fietsje, dan moet je je techniek dr op aanpassen. T begin is moeilijker, maar zo leer je t wel.

Bansheebeest gain

Bericht door Bansheebeest gain » wo aug 31, 2005 10:59 am

@ bro : da vind ik niet , een lompe fiets vangt mss wel je slordighede op , maar als je niet slordig wil rijde leer je het er ook op..

Steelhead Rider

Bericht door Steelhead Rider » wo aug 31, 2005 11:23 am

Ik vind van wel, heb ook leren streeten op een XC fiets, ik bottomede m"n vork nooit en dat was maar 80mm, het waren wel grote drops (1,6m max.)...

Bansheebeest gain

Bericht door Bansheebeest gain » wo aug 31, 2005 11:30 am

ja oke maar da wilt toch ni zegge da ge op ne ""lompe" velo ni smooth kunt tijde ? mijn 66 bottem ik waar en wanneer ik maar wil , wilt ook ni zegge da ik ze bottem op drops en gaps :)

Steelhead Rider

Bericht door Steelhead Rider » wo aug 31, 2005 11:33 am

Betekent dat idd niet, maar ik denk dat als je op een fiets begint die elke fout die je maakt rechtzet je zelf je fouten niet probeert te corrigeren...

Bansheebeest gain

Bericht door Bansheebeest gain » wo aug 31, 2005 12:02 pm

daar heb je gelijk in :) tenzij je natuurlijk die foute wil corrigere :)

Brum.

Bericht door Brum. » wo aug 31, 2005 1:13 pm

Freeridin Dragon schreef:
Ik vind van wel, heb ook leren streeten op een XC fiets, ik bottomede m"n vork nooit en dat was maar 80mm, het waren wel grote drops (1,6m max.)...

Tsja, maar een Float is ook op een veel te lage druk haast niet te bottomen. Als je het erom doet, en met een te lage druk, dan lukt "t, anders hou je gewoon standaard 1 cm stanchion over. :-*

Bro

Bericht door Bro » wo aug 31, 2005 9:16 pm

Laten we dan bmx"en als voorbeeld nemen?

moeilijker te leren omdat je fiets nix voor je opvangt, heb je de fiets uiteindelijk onder controle dan kun je dr alles mee.

Ik heb winterberg, willingen, badwildbad en toadnau gereden op n hardtailtje met 24" en 85mm vork. Tis goed te doen, vooral als je in parken wat gaat springen, wel afzien op remkuilen in de dh.

Plaats reactie