Manitou spring keuze..
Moderator:Beheerders
-
Ik heb in me woodbumble een swinger 4 way coil zitten. Er zit een 450 spring in en ik weeg met uitrusting ongeveer 80 kilo. Nu heb ik het vermoeden dat deze te soft is, volgens mij namelijk teveel veervoorbelasting, alleen het probleem is dat een leek ben met het afstellen dus weet het niet zeker. Ik weet niet precies wat ze bedoelen met die voorbelasting(moet tussen de 0.1 en 0.8 zijn), maar waar moet je beginnen met meten!?
En denken jullie dat ik een zwaardere(500) nodig heb, waar rijden jullie mee met jullie gewicht?
spv en volume zijn trouwens wel redelijk afgesteld.
Alvast bedankt
En denken jullie dat ik een zwaardere(500) nodig heb, waar rijden jullie mee met jullie gewicht?
spv en volume zijn trouwens wel redelijk afgesteld.
Alvast bedankt
-
Je mag een veer van een achterdemper niet verder voorspannen dan 6 omwentelingen van de voorspanring. Kijk anders ff hier:
http://www.tftunedshox.com/springcalc.htm
gewoon ff je gewicht, demperslag (staat op je veer 450x...) en veerweg invoeren en voila!
gewoon ff je gewicht, demperslag (staat op je veer 450x...) en veerweg invoeren en voila!
- cHoc
haal de meetlat maar te voorschijn
voorspanning in een nutshell
eerst is het handig om de volgende maten in gedachten te houden, je hebt een demper die 190mm lang is, met een demperveerweg van 50.8mm max.
voor freeride word er als maatstaf voor de voorspanning 25-35% aangegeven.
voorspanning(voorbelasting) is de veerweg die je gebruikt als je alleen al op de fiets gaat zitten in je normale fietshouding, handen aan het stuur dus
.
voor freeride dus 25-35%, dus tussen de 12.7mm en 17.78mm van de 50.8mm.
nu is het makkelijk om er nog een persoon bij te hebben die het meten doet als jij op de fiets zit.
als jij op de fiets zit in een normale fietshouding, zal die andere persoon dus moeten meten of de voorspanning binnen de 25-35% valt.
het makkelijkst kun je dat meten, als je de demper meet van hart tot hart van de bevestiging.
je demper is 190mm lang, dus voor een goede veerspanning moet je uitkomen tussen de 177mm en 172mm(afgerond), als dat goed is klopt je voorspanning.
en dan moet je nog bekijken hoeveel complete omwentelingen van de veer op de demper is gedraait, dat mag niet meer dan 5 á 6 bedragen,
is dit meer dan moet je idd een zwaardere veer, heb je minder dan 1 á 1.5 complete omwenteling nodig hiervoor, dan kun je een lichter veertje nemen zelfs.

voorspanning in een nutshell

eerst is het handig om de volgende maten in gedachten te houden, je hebt een demper die 190mm lang is, met een demperveerweg van 50.8mm max.
voor freeride word er als maatstaf voor de voorspanning 25-35% aangegeven.
voorspanning(voorbelasting) is de veerweg die je gebruikt als je alleen al op de fiets gaat zitten in je normale fietshouding, handen aan het stuur dus

voor freeride dus 25-35%, dus tussen de 12.7mm en 17.78mm van de 50.8mm.
nu is het makkelijk om er nog een persoon bij te hebben die het meten doet als jij op de fiets zit.
als jij op de fiets zit in een normale fietshouding, zal die andere persoon dus moeten meten of de voorspanning binnen de 25-35% valt.
het makkelijkst kun je dat meten, als je de demper meet van hart tot hart van de bevestiging.
je demper is 190mm lang, dus voor een goede veerspanning moet je uitkomen tussen de 177mm en 172mm(afgerond), als dat goed is klopt je voorspanning.
en dan moet je nog bekijken hoeveel complete omwentelingen van de veer op de demper is gedraait, dat mag niet meer dan 5 á 6 bedragen,
is dit meer dan moet je idd een zwaardere veer, heb je minder dan 1 á 1.5 complete omwenteling nodig hiervoor, dan kun je een lichter veertje nemen zelfs.
shoot me again, I ain't dead yet
- cHoc
demperslag staat niet op de veer, das de veerslag.Santa Cruz schreef:Je mag een veer van een achterdemper niet verder voorspannen dan 6 omwentelingen van de voorspanring. Kijk anders ff hier:
-
Begin het al ietsje meer te begrijpen
Maar....dat ding waar je veervoorspanning mee regelt mag dus niet meer dan 6 omwentelingen worden gedraaid. Maar vanaf waar(welk punt) mag die maximaal 6 omwentelingen worden gedraaid, vanaf het punt dat hij de veer raakt, of vanaf het uiteinde van de shock? Waarschijnlijk een hele onnozele vraag, maar het is me niet helemaal duidelijk.

Maar....dat ding waar je veervoorspanning mee regelt mag dus niet meer dan 6 omwentelingen worden gedraaid. Maar vanaf waar(welk punt) mag die maximaal 6 omwentelingen worden gedraaid, vanaf het punt dat hij de veer raakt, of vanaf het uiteinde van de shock? Waarschijnlijk een hele onnozele vraag, maar het is me niet helemaal duidelijk.
-
Ik heb m'n demper (Fox DHX5.0) al helemaal ingesteld (sag, etc.). Maar toch zijn de volgende twee opmerkingen een beetje onduidelijk voor mij;
'Maximaal 6 omwentelingen'
'Hoeveel complete omwentelingen van de veer op de demper zijn gedraaid'
Ik denk dat met beide opmerkingen hetzelfde wordt bedoeld, maar ik weet niet wat.
Ik denk dat met beide opmerkingen hetzelfde wordt bedoeld, maar ik weet niet wat.
- cHoc
dat is vanaf het moment dat de stelring de veer raakt.woodbumble schreef:Begin het al ietsje meer te begrijpen![]()
daar word idd hetzelfde bedoelt.Bittah Pupil schreef:Ik heb m'n demper (Fox DHX5.0) al helemaal ingesteld (sag, etc.). Maar toch zijn de volgende twee opmerkingen een beetje onduidelijk voor mij;
-
Not, alleen bij Fox.cHoc schreef:demperslag staat niet op de veer, das de veerslag.Santa Cruz schreef:Je mag een veer van een achterdemper niet verder voorspannen dan 6 omwentelingen van de voorspanring. Kijk anders ff hier:
ter indicatie, ik rij met een giant AC met een 500 veer (ook swinger 4 way coil) en weeg met bepakking en al +/- 90kg. Heb dan wel de druk op maximaal staan, dus zou zelf ook een iets zwaarde veer misschien moeten hebben, maar het rijdt zo prima!!!
edit, heb een 500 veer
edit, heb een 500 veer
Laatst gewijzigd door jojo op vr jan 13, 2006 6:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
keybone collector!!!
-
-
het 'gewicht' van de veer is ook afhankelijk van het type veersysteem.jojo schreef:ter indicatie, ik rij met een giant AC met een 550 veer (ook swinger 4 way coil) en weeg met bepakking en al +/- 90kg. Heb dan wel de druk op maximaal staan, dus zou zelf ook een iets zwaarde veer misschien moeten hebben, maar het rijdt zo prima!!!
klopt, maar vandaar ook ter indicatieSanta Cruz schreef:het 'gewicht' van de veer is ook afhankelijk van het type veersysteem.jojo schreef:ter indicatie, ik rij met een giant AC met een 550 veer (ook swinger 4 way coil) en weeg met bepakking en al +/- 90kg. Heb dan wel de druk op maximaal staan, dus zou zelf ook een iets zwaarde veer misschien moeten hebben, maar het rijdt zo prima!!!

Maar verschillende type's veersystemen maakt toch niet extreem veel verschil, of.....?
keybone collector!!!
-
niet extreem maar wel wat. Check maar bij TF (zie link hierboven)jojo schreef:klopt, maar vandaar ook ter indicatieSanta Cruz schreef:het 'gewicht' van de veer is ook afhankelijk van het type veersysteem.jojo schreef:ter indicatie, ik rij met een giant AC met een 550 veer (ook swinger 4 way coil) en weeg met bepakking en al +/- 90kg. Heb dan wel de druk op maximaal staan, dus zou zelf ook een iets zwaarde veer misschien moeten hebben, maar het rijdt zo prima!!!![]()
Maar verschillende type's veersystemen maakt toch niet extreem veel verschil, of.....?
Sorry ik begrijp het niet.Santa Cruz schreef:die 2,8 geeft aan dat wanneer die veer verder wordt ingedrukt hij blijvend vervormd is.N I E L S schreef:Wat er bij Fox op staat is het verschil in inch wat de veer maakt. Dat die dicht bij de slag van de demper zit is wat anders. Op een 222mm shock met een slag van 2.75" zit een 2.8 veer.
Wat bedoel je?
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!
-
Wanneer je de veer verder in zou laten veren dan 2,8 inch (wat op jouw demper niet kan) zou hij niet meer tot de volledige originele lengte terug veren.N I E L S schreef:Sorry ik begrijp het niet.Santa Cruz schreef:die 2,8 geeft aan dat wanneer die veer verder wordt ingedrukt hij blijvend vervormd is.N I E L S schreef:Wat er bij Fox op staat is het verschil in inch wat de veer maakt. Dat die dicht bij de slag van de demper zit is wat anders. Op een 222mm shock met een slag van 2.75" zit een 2.8 veer.
Wat bedoel je?
even simpel in een paar stappen. Op die swinger veer staat 450 - 2.0
450 betekend de kracht in LBS die nodig is om de veer 1 Inch in te drukken, dus hardheid van de veer.
Voorspanning bepaald de rijhoogte en doorzakking van de veer, de veer wordt hier niet harder van!
2.0 is de slag van de veer in Inch in dit geval. Dit is de gemeten afstand tussen de windingen van de veer. Dus de slag die de veer kan maken voordat deze op blok zit = geen ruimte meer tussen de windingen. Hier zit een tollerantie op. Maximale voorspanning is dus Ruimte Tussen Windingen - Slag demper. Meet dit dus op en ga niet klooien met een omwenteling meer of minder.
Voor Freeride 25-40% inzakking van de demper, gemeten hart - hart van de montage punten van de demper.
Haal je met maximale voorspanning meer dan 40% inzakking of meer inzakking dan je wil is je veer te zacht. Andersom geld ook als je geen voorspanning op de veer hebt en je haald 25% is je veer te hard.
Daarna rebound en compressie naar voorkeur instellen en rijden maar.
450 betekend de kracht in LBS die nodig is om de veer 1 Inch in te drukken, dus hardheid van de veer.
Voorspanning bepaald de rijhoogte en doorzakking van de veer, de veer wordt hier niet harder van!
2.0 is de slag van de veer in Inch in dit geval. Dit is de gemeten afstand tussen de windingen van de veer. Dus de slag die de veer kan maken voordat deze op blok zit = geen ruimte meer tussen de windingen. Hier zit een tollerantie op. Maximale voorspanning is dus Ruimte Tussen Windingen - Slag demper. Meet dit dus op en ga niet klooien met een omwenteling meer of minder.
Voor Freeride 25-40% inzakking van de demper, gemeten hart - hart van de montage punten van de demper.
Haal je met maximale voorspanning meer dan 40% inzakking of meer inzakking dan je wil is je veer te zacht. Andersom geld ook als je geen voorspanning op de veer hebt en je haald 25% is je veer te hard.
Daarna rebound en compressie naar voorkeur instellen en rijden maar.
Met die calculator van TFT moet je toch opletten vind ik, als ik daar op af ga moet ik alles op max. voorspanning zetten om mijn vering deftig af te stellen, veel te ver doorzakken en veel te snel en hard bottomen tot gevolg. Ik kies dan 1 type harder, dan is het wel goed.
Veersysteem heeft wel redelijk wat invloed op de hardheid en heeft alles te maken met hefboomwerking. Bij single pivot heeft de plaatsing van het scharnierpunt daar immers ook invloed op
Veersysteem heeft wel redelijk wat invloed op de hardheid en heeft alles te maken met hefboomwerking. Bij single pivot heeft de plaatsing van het scharnierpunt daar immers ook invloed op