freeride vs downhill

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

witte
freeride vs downhill

Bericht door witte » di mei 30, 2006 2:49 pm

Hi.Ben nieuw hier en het mountainbiken is ook vrij nieuw voor mij dus daarom mijn volgende vraag.Mijn interesse gaat uit naar het freeriden en downhillen.Kan je met een freeridefiets ook downhillen of moet je er twee fietsen voor hebben?

grtz, witte

downhillbiker

Bericht door downhillbiker » di mei 30, 2006 3:06 pm

welkom trouwens
om je een beetje op weg te kunnen helpen staat hier een uitleg wat het verschil is tussen een Freeride en een Downhill fiets

freeride bikes
Ze hebben nog meer veringen dan de enduro’s (voor en achter), en zijn gemaakt van sterkere en zwaardere materialen. Het zijn eigenlijk DE allrounders, in staat tot lange afstanden (Toch niet zo snel en comfortabel als de XC) en ook op de gevaarlijke en moeilijke hellingen kan deze fiets gebruikt worden (toch niet zo snel en efficiënt als de downhill fiets). De meeste freerides lijken meer op de downhills, toch zijn ze gewoonlijk gemaakt om makkelijker te trappen op de pedalen dan de downhill. Freerides variëren van 12.5 tot 18 kilo.

downhill bikes
Dit is een speciaal soort bike voor de meest gevaarlijke, steile afdalingen met als hoofddoel zo ver gaan als men kan. De veerwegen van een downhillfiets zijn nog groter dan die van een freeridefiets (200-300mm voor en achter) en hebben nog een verschil ten opzichte van de freerider: alléén achterversnellingen, geen voorversnellingen. Er zit voor maar één beschermd tandblad met bashring (beveiliging tegen schade aan tandwiel), verder niet teveel extra's, het liefst zo kaal mogelijk

opzich maakt het helemaal niets uit welke van de 2 je kiest voor Dowhillen
alleen het prijskaartje verschilt nog met elkaar

Bart

Bericht door Bart » di mei 30, 2006 5:27 pm

downhillbiker schreef:welkom trouwens
opzich maakt het helemaal niets uit welke van de 2 je kiest voor Dowhillen
of niet..... wat een gast!

witte

Bericht door witte » di mei 30, 2006 6:51 pm

da weet ik ook weer bij :)

Nami

Bericht door Nami » di mei 30, 2006 6:58 pm

Zie jij het helemaal voor je? Downhillen met een Specialized SX Trail? In het begin gaat het je zeker goed af, maar na een jaartje merk je het verschil wel hoor denk ik.. :evil:

witte

Bericht door witte » di mei 30, 2006 7:16 pm

leg eens uit.ken er nie zo vel van. :oops:

Nami

Bericht door Nami » di mei 30, 2006 7:37 pm

~B.V.~

De Specialized SX Trail, een typische enduro bike:

Afbeelding

En zie hier de pure freeride (licht DH) van Specialized, de Big Hit:

Afbeelding

En voor het pure downhill werk moet je misschien nog wel iets zwaarders hebben:

Afbeelding

Afbeelding

etc
etc
etc

witte

Bericht door witte » di mei 30, 2006 7:58 pm

ma het is dus mogelijk om met ne freeride te downhillen?

BiKeRbOi
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » di mei 30, 2006 8:04 pm

tuurlijk

de verschillen zijn: 2 of 1 versnellingen voor, 180mm of 203mm, geometrie

die eerste 2 hoeven trouwens geen eens, maar das een "meestal zo" geval

simon-ffc

Bericht door simon-ffc » di mei 30, 2006 8:27 pm

de eeuwige discussie van wat is freeride :cry: weeral :roll:

downhillbiker

Bericht door downhillbiker » di mei 30, 2006 8:57 pm

Het ziet er allemaal wel leuk en aardig uit wat jullie onze beste man laten zien.Maar vergeet niet dat er aan dit moois er wel een prijskaartje aan hangt.eerst zien wat zijn budget is ;)

Nami

Bericht door Nami » di mei 30, 2006 10:26 pm

Yup.

Oja en de term 'freeride' is volgens mij ooit in het leven geroepen als zijnde het lichtere downhill werk. Zo niet, dan toch bij deze... in dit topic dan.

(Tegenwoordig is normaal street rijden of met de fiets van je zusje naar de Albert Heijn ook al freeride, als ik de vooraanstaande MTB-pro's goed begrijp)

witte

Bericht door witte » di mei 30, 2006 10:49 pm

simon-ffc schreef:de eeuwige discussie van wat is freeride :cry: weeral :roll:
dat was mijn vraag niet hé.

witte

Bericht door witte » di mei 30, 2006 10:49 pm

wat is de gemiddelde prijs van een freeride?

Pieter en zijn V10

Bericht door Pieter en zijn V10 » di mei 30, 2006 10:52 pm

Zou zeggen ga lekker wat site's af.
Ga een keer naar google.
Kortom ga je er maar goed in verdiepen,, vragen kan altijd maar ga eerst zelf zoeken

Lynx

Bericht door Lynx » wo mei 31, 2006 9:23 am

witte schreef:wat is de gemiddelde prijs van een freeride?
Diegene die ik zelf had en zeker kan aanraden zijn de :

- Kona Stinky (+/- 2200euro)
- Specialized Bighit (vanaf 1.560 voor de goedkoopste en 2600 voor het topmodel)

Ben je van plan om heel regelmatig naar het buitenland te trekken om DH te rijden of wil je vooral in de buurt van
Limburg-Ardennen rijden en af en toe eens naar een bikepark gaan ?
Ik heb nu een Specialized SX trail, maar das blijkbaar een typische enduro fiets volgens de kenners hier... :clap:
Ma swat, met 170mm veerweg kan je in Belgie overal geraken en toch nog een beetje degelijk freeriden in de buurt.
Met een Full-on DH wordt het al wat moeilijker.
gooi je imago weg

witte

Bericht door witte » wo mei 31, 2006 12:26 pm

het is inderdaad voor in de ardennen en regelmatig een bikepark.
alvast bedankt voor de reacties.bnu heb ik toch al een idee :)

rideallday

eigenlijk

Bericht door rideallday » wo mei 31, 2006 12:28 pm

Nothing personal, maar dit moet ik kwijt:

Naar mijn mening is al die uitleg hierboven: " dit soort fiets voor dit, en ne andere fiets voor dat... allemaal een beetje der over" en is dit enkel en alleen 'marketing-talk'

Freeride-parcours, Downhill-parcours,... evil eye, north-shore,.... Met een beetje een goeie fully kan je (mits de juiste fiets-techniek) OVERAL naar beneden. UITERAARD... Hoe meer veerweg, hoe groter de remmen en hoe 'luier' de geometrie hoe harder je kan knallen.

Ik vind dat er tegenwoordig zo veel uitvluchten worden gezocht:
zoals: mijn fiets is niet geschikt voor de 4x want hij is meer DH specifiek, of ik kan niet op de DH want ik heb maar 13cm veerweg.... ZEVER!

Het is juist een uitdaging om met wat voor fiets dan ook (beetje kwaliteit natuurlijk) zo vloeiend mogelijk te rijden ... waar dan ook!

En dan zijn er gasten die met de mooiste en best uitgeruste dh bollides (20cm veerweg 'n shit) tegen een slakken-tempo naar beneden rollen.... tja... geld genoeg zekers....?

Als je al met een golf GTi uit de bocht gaat koop je toch ook geen porsche Rallye hé!
Net hetzelfde met DH fietsen... Er zijn Mountainbikers die een vette dh bak hebben maar nog geen 40% ervan gebruiken. En er zijn mountainbikers die hebben een freeride-fietsje maar gebruiken dit wel tot opde limiet!! Respect voor de laatste

Ieder z'n hobby natuurlijk, maar er is een groot verschil tussen:
fietsen <---> praten over fietsen/dure fietsen kopen

zedus.... laat u ni beetnemen, Rideallday

nochtans: thnx aan alle posers met dikke fietsen... hoe meer er gekocht wordt,... hoe beter alles verkrijgbaar is, en hoe meer de prijzen zullen dalen!!

Don

Bericht door Don » wo mei 31, 2006 1:39 pm

GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN we wéér!

Ga toch fietsen mensen.

En niks tegen de newbee zn vraag maar deze discussie is pas 380.000 keer gevoerd. Weliswaar in verschillende nuances, maar toch.

Koop lekker een Big Hit en je kan voor 1500 euri downhillen, freeriden, streeten, fourcrossen, naar de bakker. Dan kom je er van zelf wel achter wat je wilt. 1 advies, als je niet gewend bent een grote fiets te rijden, begin klein. Bike van 20 kilo onder je ass is ff wennen.

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » do jun 01, 2006 2:07 pm

ik ben begonnen met 'n tweedehands hardtail.

ik raad dit aan aan iedereen.

je koopt een fiets waar je in principe bijna alles mee kan, en tegen de tijd dat je echt weet wat je zelf wat je wil doen met die fiets (downhill, freeride, street, dirtjumpen) verkoop je je hardtail gewoon weer zonder al te veel verlies.

ik raad zeker af om direct te beginnen op een fully.

Goofy @ Team SoliD
Contacteer:

Bericht door Goofy @ Team SoliD » do jun 01, 2006 2:29 pm

Precies! en zo is het maar net!

zeker als je net begint.. eerst leren lopen dan rennen..

kbedoel, om goed te kunnen worden zul je moeten beginnen met een hardtail om een goede basis te plaatsen :) daarna over naar freeride of downhill.
TS

witte

Bericht door witte » do jun 01, 2006 7:38 pm

nu weet ik het helemaal nie meer.de één zegt dit,de ander zegt dat :? :sticktongue:

downhillbiker

Bericht door downhillbiker » do jun 01, 2006 8:11 pm

nu weet ik het helemaal nie meer.de één zegt dit,de ander zegt dat
Het enigste wat telt is jouw eigen keuze die je maakt,iedereen heeft wel iedeen over wat je moet kiezen advies: kijken wat je max budget is en hoeveel wil je ervan uitgeven en ga dan op internet searchen naar de bekende merken zoals Kona,Specialized enz,als je er nog niet uit bent kun je op de site Mtbr.com kijken,daar hebben ze zowat alles getest wat met biken te maken heeft of ga gewoon naar de lokale fietsenwinkel voor meer informatie.Het heeft mij ook geholpen met deze manier ;)

N I E L S

Bericht door N I E L S » do jun 01, 2006 8:53 pm

Als de topicstarter nou eerst even zoekt op dit forum en voor zichzelf uitzoekt wat ie wil. Dat doet ie waarschijnlijk het beste door twee dagen Winterberg te doen en een HT en een fully te huren voor een dag.

Andere topics die interessant voor je zijn:

http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=27000
http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=27248

Als downhillbiker nou even geen advies geeft want echt best is het niet en je bent zelf ook nieuw. Het is nogal gekopieer van anderen en vaak slaat het nergens op omdat het uit zijn verband is gerukt. Ik bedoel; het enige wat telt is je eigen keuze? Wat heeft ie daar nou aan? Hij wil weten wat het meest praktische is om te doen. Een misschien wat vreemde vraag omdat wij niet weten wat hem ligt of wat hij precies wil.

Een kant van het verhaal die wel interessant is: kostenplaatje. Dit heb ik gekopieerd van mezelf uit een ander topic;

Goeie DH fully kost je minimaal 1500 a 2000 euro tweedehands.
Goeie FR fully kost je een euro of 1000 tweedehands.
Goeie DH/FR hardtail kost je een euro of 750 tweedehands.

Nieuw zit je ongeveer op het dubbele al dan niet meer.
Ga hier maar ongeveer vanuit, met uitzonderingen hier en daar maar dat is vaak oud. Natuurlijk afhankelijk van zoveel aspecten als leeftijd e.d. maar dit is een richtlijn. Ohja, opbouwen in delen kom je bijna altijd duurder uit dan een complete fiets.

En downhill in NL bestaat niet. Als je veel fantasie heb kom je misschien op enduro maar echte freeride is er ook niet te vinden.

Als je weinig geld hebt, neem een HT. Een goeie fully is veel duurder, gevoeliger en een HT is beter voor je techniek. En dat IS gewoon zo.

Rodger

Bericht door Rodger » vr jun 02, 2006 1:24 pm

Ik zou vooral naar downhillbiker luisteren die gast heeft er echt verstand van.
Niet naar Don luisteren, Don is stom en rijdt als een natte krant.

Zakgeld schooiers united olé.

Plaats reactie