maximale veerweg voorvork bij frame met 150mm????KRAK! foto!

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

crazyfuck

Bericht door crazyfuck » wo mar 28, 2007 5:34 pm

ik ga het topic niet verder vervuilen
Hoppah veel plezier met je fiets!! Tis de rijder die telt en NIET de fiets!!
grtz en ik hoop je ooit is tegen te komen op die trails daar in malmedy ;)
Laatst gewijzigd door crazyfuck op ma apr 23, 2007 1:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

HOPPAH

Bericht door HOPPAH » wo mar 28, 2007 7:06 pm

thanx to all... maar ik zie dat dit topic weer gebruikt wordt om persoonlijk ongenoegen te uiten! dus van mij mag er een slotje op! greetz wout
hoezo?

HOPPAH

Bericht door HOPPAH » za mar 31, 2007 5:22 pm

tja vandaag voor het eerst gaan biken met mn nieuwe trek......

na een levensgevaarlijke bunnyhop (bleek achteraf) op een parkeerplaats, dus geen zware actie ofzo. het frame kompleet door midden gebroken op de onderbuis en bottem bracket :cry:

foto's volgen
hoezo?

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » za mar 31, 2007 5:39 pm

sow dat is wel heel erg minder prettig(om schuttingtaal te vermijden)
toch niet gewond geraakt?

Kende je de persoon van wie je het frame kocht? Misschien via hem garantie claimen. Ik weet niet meer zeker hoe het zit bij Trek over garantie voor niet de eerste koper.

HOPPAH

Bericht door HOPPAH » za mar 31, 2007 6:06 pm

de verkoper had hem van zijn vader gekregen..... alleen blijkt dat de vader in kwestie hem tweedehands verkregen had :( we zijn nu op zoek naar de eerste eigenaar en een eventuele aankoop bon.... ik hou jullie op de hoogte!
o en als iemand trouwens een freeride frame heeft liggen dat ik gratis mag hebben moet je het maar zeggen :arms:
hoezo?

HOPPAH

Bericht door HOPPAH » za mar 31, 2007 6:17 pm

hoezo?

Rabelista

Bericht door Rabelista » za mar 31, 2007 6:23 pm

:shock: zo erg.
heb je ook een foto van zegmaar je hele bike erbij

HOPPAH

Bericht door HOPPAH » za mar 31, 2007 6:31 pm

ga ik meteen ff maken...
hoezo?

F.T.W.

Bericht door F.T.W. » za mar 31, 2007 6:43 pm

Ja, dat is echt superklote van die Trek :cry: .
Maar ik rij met mn 150mm nicolai ook rond met een 888 met 170mm. Is er ook niet voor gemaakt geloof ik, maar het bevalt in ieder geval erg goed.
Wie heeft al die bomen hier neergezet?

HOPPAH

Bericht door HOPPAH » za mar 31, 2007 6:46 pm

hoezo?

me

Bericht door me » za mar 31, 2007 8:24 pm

Damn dat is kl*te. Hopelijk vind je de eerste eigenaar met het aankoopbewjs!

F.B.

Bericht door F.B. » za mar 31, 2007 8:41 pm

hoe zit dat bij ht bv banshee morpine
want ik heb er momenteel een oude monster met 170 in ziten
omdat de stuurbuis van mijn dj1 te kort was
de groeten

HOPPAH

Bericht door HOPPAH » za mar 31, 2007 9:38 pm

als je er teveel veerweg in hebt zitten kan de hoek van je stuurbuis te schuin komen te staan en zo wordt je frame verkeerd belast (kan scheuren of breken) kijk ff op de site van banshee om zeker te weten hoeveel veerweg je er maximaal in mag steken. anders loop je het risico dat er ongeveer het zelfde gebeurt als bij mijn frame(alhoewel dat niet kaopt gegaan is door teveel veerweg)
hoezo?

HOPPAH

Bericht door HOPPAH » za mar 31, 2007 9:45 pm

even ter informatie... ik had er dus een voorvork met 130mm in zitten en niet met200mm in mijn geval gaat het dus niet om teveel veerweg. ik maakte gewoon een simpele bunnyhop terwijl ik wachte totdat mn collega de auto open had gemaakt. ik kwam 20cm los van de grond en bij het landen ging het mis.
hoezo?

Rabelista

Bericht door Rabelista » za mar 31, 2007 10:16 pm

Zo raar. maar heeft elke frame een maximum met veerweg voor dan ofzoiets? wel handig om te weten, ook voor mij als ik ook andere dempers neem :shock:

HOPPAH

Bericht door HOPPAH » za mar 31, 2007 11:21 pm

het hangt allemaal af van de geometrie van je frame.
dus je kunt niet zomaar elke vork in elk frame doen, het hangt per frame af van hoeveel veerweg bedoeld is voor dat frame.

simpelweg... ga niet zomaar een grotere demper of voorvork in je frame steken als ie daar niet voor bedoeld is. het kan best lekker fietsen maar je loopt altijd de kans dat je frame kapot gaat en zo verspeel je ook je garantie.
hoezo?

tist

Bericht door tist » za mar 31, 2007 11:29 pm

Heb je die gekocht van op marktplaats?
Jammer voor u & de bike

Mvg

N I E L S

Bericht door N I E L S » zo apr 01, 2007 8:29 am

Hey,

Je moet nooit zomaar een andere shock in je bike steken tenzij de fabrikant zegt dat het kan, en omdat ze het meestal niet testen zeggen ze dat vrijwel nooit. Oude model M1 is uitzondering, daar mochten 3 verschillende maten shocks in. Voor iedereen die twijfelt over zijn model en maximale inbouwmaten, gewoon contact opnemen met de fabrikant en die weet het wel.
Aan je breuk te zien is je veer te klein geweest of je shock kapot (rebound, preload). Zoals je zelf al zegt heeft deze breuk niks te maken met de inbouwhoogte van je voorvork.

Klote voor je man... succes ermee verder.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » zo apr 01, 2007 10:20 am

Dat is volgens mij niet de originele veer die in die demper zit. Wanneer wij een Trek Bruiser leveren dan zit daarbij een andere veer die we moeten monteren. Daarbij is ook beschreven dat de standaard veer niet voldoet, veel mensen gebruiken de fiets voor freeriden en daarmee blazen ze de demper op. Dit was niet wat we verwacht hadden dus leveren we er nu een sterkere veer bij.

Niet de letterlijke woorden maar wel dezelfde strekking. Hieruit zou je kunnen opmaken dat de fiets zelf ook niet geschikt is voor zwaar freeride gebruik.

HOPPAH

Bericht door HOPPAH » zo apr 01, 2007 12:30 pm

op deze versie zat al de 1500 lbs veer die nodig is. de veer was ook niet te klein en de demper nagenoeg nieuw.... volgens een vriend van mij (studeert werktuigbouwkunde) komt het omdat het draaipunt veel te hoog zit waardoor er torsie ontstaat en de onderbuis overbelast wordt, en in dit geval deed ik dus niet aan extreem freeride maar maakte ik en bunnyhop. ik weet ook wel dat ik niet kan nakijken wat het frame bij de vorrige eigenaar geleden heeft.

wel grappig vond ik dat op de site van trek de eerste vraag in het rijtje FAQ was: "er zit een scheur in mijn frame, hoe weet ik of dit valt onder garantie?" lekkere indruk heb in nu inmiddels van trek.

greetz Wout
hoezo?

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » zo apr 01, 2007 2:36 pm

garantie heeft alleen betrekking op produktie fouten officieel. maar Trek is daarin heel coulant.

Het is gewoon een fiets die niet voor freeriden ontworpen is, en misschien is er hier wel sprake van een produktiefout.

het heet in dit geval geen torsie maar moment. maar goed.

jojo

Bericht door jojo » zo apr 01, 2007 3:57 pm

Zomaar een vraag:

Toevallig gekocht van iemand uit Groningen (of omstreken)? Zag tijd geleden 1 tekoop staan uit die omgeving.
keybone collector!!!

HOPPAH

Bericht door HOPPAH » zo apr 01, 2007 4:54 pm

ja het frame komt uit groningen! hoezo? weet je er iets van?

@djamgils het frame was wel bedoeld voor freeride (150mm voor en achter lijkt me geen XC) alleen hebben ze bij het ontwerp gewoon fouten gemaakt qua geometrie en vooral wat de draaipunten betreft.
er is gewoon niet echt over nagedacht... terwijl z'n grote broer de Diesel doet het wel weer goed
hoezo?

Ironhorse Erik
Contacteer:

Bericht door Ironhorse Erik » zo apr 01, 2007 9:27 pm

1500lbs is een extreem zware veer die extreem zware belastingen genereert bij vol inveren, hoeveel weeg je dan dat je met zon zware veer rondrijdt ?

wat ik wil weten wat de blocklengte van de veer is

(voorbeeld een 450/3 veer heeft 450lbs/inch ratio en een blocklengte 3 inch)

blocklengte is de indrukking van de veer als de windingen op elkaar zitten

als de blocklengte kleiner is dan de veerweg van de demper krijg je staal op staal en dan ram je zo 3ton aan kracht je frame in. Heb zo al vele dempers zien sneuvelen, over frames maar niet gesproken. de dempers die wij destijds importeerden werden af fabriek al geleverd met demper-veer combo's die gewoon onmogelijk heel konden blijven. goed mogelijk dat je hier 1) een te zware veer hebt gebruikt en 2) je blocklengte te klein is geweest.

is een verse breuk precies op de plaatsen waar je hem verwacht. Zeker als je de veer 2cm indrukt en je dus 3000lbs (afgerond 1,5 ton) je frame in bonjoured.

E

SeMy

Bericht door SeMy » ma apr 02, 2007 7:21 am

Ironhorse Erik schreef:1500lbs is een extreem zware veer die extreem zware belastingen genereert bij vol inveren, hoeveel weeg je dan dat je met zon zware veer rondrijdt ?
Die veer werd door trek aanbevolen/gemonteerd omdat je anders met dit design de demper op zou blazen. Staat iets verder omhoog op deze pagina.

Maar zeer kut voor je dat hij zo snel is gebroken, succes met eventuele garantie etc.

Plaats reactie