Om de fiets af te bouwen ben ik op zoek gegaan naar een headset met extra hoge cups (dat wil Nicolai namelijk graag). Hier en daar een beetje op internet gekeken concluderend dat ik de CK Steelset echt overpriced vind en de Fettset van Nicolai zelf veel te zwaar. Spittend door wat foto's op www.mtb-news.de zag ik dat Nicolai zelf met Reset headsets rijdt. En toevallig werd me er eentje aangeboden; een Reset 118 HD. Onder een stalen en boven een alu cup. Een prachtig ding om te zien, mooi Duits precisiewerk (kijk ook eens naar hun pedalen...ai ai ai). Heb op een regenachtige dag toen dat ding in het frame geperst en besloten m'n oude, op maat getunede Boxxer WC erin te hangen nadat ik onderzocht had dat deze qua gewicht eigenlijk niet veel zwaarder is dan de huidige generatie. Daarbij heb ik altijd genoten van de prestaties.
Inmiddels was het al duidelijk. Het doel werd het opbouwen van een Nicolai downhillfiets die zonder heel veel poespas onder de 20 kilo uit moest gaan komen. Als eerste heb ik dus maar eens stiekem XC-binnenbanden erop gegooid, een ergens rondslingerende Thomson stem, Easton apenstuur en een Thomson zadelpen in 27.2 tot diameter 30.0 opgevuld met een USE shim (aanradertje voor de weightweenies!) gemonteerd.
Alle nieuwe veranderingen op het gebied van derailleurs werden me een beetje teveel; shadow, saints die op een steekas gemonteerd moeten worden etc. etc., en dan nog de gewichten. Allemaal prima maar ik heb het gehouden bij een Ultegra met bijpassende Ultegra cassette. Avid Rollamajic erop en klaar is kees! De boel wordt via een oranje Jagwire kabel aangestuurd door een oude XT shifter.

Ik heb besloten de tevens oude XT 4Pots ook te houden. Die hebben me nooit in de steek gelaten. Beide kabels waren natuurlijk wel te kort en te lang, dus Goodridge leidingen komen er aan. Nieuwe Straitline levers zijn inmiddels gemonteerd en mijn Ruffian-verslaving is gestild.
De keuze voor RaceFace Atlas FR cranks was vrij gemakkelijk. Het gaat immers om gewicht en in het frame moet een 100mm Bottombracket. De Diabolus cranks vielen dus af en verder had ik niet heel veel zin om ingewikkelde fratsen uit te halen om aan cranks te komen met een dergelijke BB maat. Op de Atlas FR cranks zit een E13 38T ring; een vrij gebruikelijke setup voor DH-race. De E13 oranje Limited edition kon ik goedkoop op de kop tikken en de titanium veer werd hier voor een leuke prijs aangeboden op DP.
De zoektocht naar pedalen was wat meer tricky. Bijna alles wat er op dit moment op de markt is vind ik niet om aan te zien. De Burgtecs zullen super zijn maar dat mag ook wel voor dat geld. En wie heeft er bedacht om dat neppe graffiti lettertype erop te CNC-en? Over de Twenty6 pedalen hoor je teveel wisselende verhalen en voor de prijs van de Resets kun je een leuke vork aanschaffen. Hoe ik er aan kwam weet ik niet meer precies maar ik heb Xpedo MX13 Face-Off pedalen besteld. Gewicht per paar (!!!): 345 gram.

En wat een oog voor detail hebben die gasten bij Nicolai toch...

Het uiteindelijke resultaat mag er wat mij betreft wezen. Wat de complete fiets weegt...? Geen idee...maar vast onder de 20 kilo. En wat maakt het ook eigenlijk uit. Zolang je er maar lekker op zit. En daarom in plaats van een SLR, een Arione. Geheel in stijl natuurlijk in DP-kleurstelling.