The story of my new Nicolai M-Pire

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
GTLTS
The story of my new Nicolai M-Pire

Bericht door GTLTS » do jun 04, 2009 5:19 pm

Door allerlei omstandigheden heb ik de laatste twee jaar eigenlijk geen pedaal meer aangeraakt. Maar sinds kort ben ik maar weer eens begonnen. Mede doordat mijn nieuwe vriendin me aanmoedigde om weer eens te gaan fietsen ben ik direct weer hier op DP terecht gekomen. Daar kwam ik het frame tegen dat ik altijd wilde hebben. Hoewel de financiën het eigenlijk niet toelieten heb ik toch toegeslagen, ook omdat mijn Cove eigenlijk iets te kort en te klein voor mij is. Niet veel later stond er thuis een Nicolai M-Pire frame, maat large, inclusief DT-Swiss Hugi FR naven, Manitou Swinger, DT who-gives-a-f*ck-wat-voor-spaken en Mavic 75932608 velgen. Niet echt oplettend kwam ik er achter dat er wat miste; een steekas en freehub body met allemaal kleine onderdeeltjes. De verkoper had de as nog liggen maar de body bleek spoorloos. Bij mijn LBS hebben ze er toen alles aan gedaan om die naaf compleet te maken met behulp van een medewerker bij Juncker die gelukkig precies wist welke onderdelen ik nodig had. Het enige wat verkeerd was, was de endcap voor een QR-as. Na enig huis tuin en keuken gezaag en gevijl kon ik die cap passend krijgen voor een 12mm as.
Om de fiets af te bouwen ben ik op zoek gegaan naar een headset met extra hoge cups (dat wil Nicolai namelijk graag). Hier en daar een beetje op internet gekeken concluderend dat ik de CK Steelset echt overpriced vind en de Fettset van Nicolai zelf veel te zwaar. Spittend door wat foto's op www.mtb-news.de zag ik dat Nicolai zelf met Reset headsets rijdt. En toevallig werd me er eentje aangeboden; een Reset 118 HD. Onder een stalen en boven een alu cup. Een prachtig ding om te zien, mooi Duits precisiewerk (kijk ook eens naar hun pedalen...ai ai ai). Heb op een regenachtige dag toen dat ding in het frame geperst en besloten m'n oude, op maat getunede Boxxer WC erin te hangen nadat ik onderzocht had dat deze qua gewicht eigenlijk niet veel zwaarder is dan de huidige generatie. Daarbij heb ik altijd genoten van de prestaties.
Inmiddels was het al duidelijk. Het doel werd het opbouwen van een Nicolai downhillfiets die zonder heel veel poespas onder de 20 kilo uit moest gaan komen. Als eerste heb ik dus maar eens stiekem XC-binnenbanden erop gegooid, een ergens rondslingerende Thomson stem, Easton apenstuur en een Thomson zadelpen in 27.2 tot diameter 30.0 opgevuld met een USE shim (aanradertje voor de weightweenies!) gemonteerd.
Alle nieuwe veranderingen op het gebied van derailleurs werden me een beetje teveel; shadow, saints die op een steekas gemonteerd moeten worden etc. etc., en dan nog de gewichten. Allemaal prima maar ik heb het gehouden bij een Ultegra met bijpassende Ultegra cassette. Avid Rollamajic erop en klaar is kees! De boel wordt via een oranje Jagwire kabel aangestuurd door een oude XT shifter.
Afbeelding Afbeelding
Ik heb besloten de tevens oude XT 4Pots ook te houden. Die hebben me nooit in de steek gelaten. Beide kabels waren natuurlijk wel te kort en te lang, dus Goodridge leidingen komen er aan. Nieuwe Straitline levers zijn inmiddels gemonteerd en mijn Ruffian-verslaving is gestild.

De keuze voor RaceFace Atlas FR cranks was vrij gemakkelijk. Het gaat immers om gewicht en in het frame moet een 100mm Bottombracket. De Diabolus cranks vielen dus af en verder had ik niet heel veel zin om ingewikkelde fratsen uit te halen om aan cranks te komen met een dergelijke BB maat. Op de Atlas FR cranks zit een E13 38T ring; een vrij gebruikelijke setup voor DH-race. De E13 oranje Limited edition kon ik goedkoop op de kop tikken en de titanium veer werd hier voor een leuke prijs aangeboden op DP.
De zoektocht naar pedalen was wat meer tricky. Bijna alles wat er op dit moment op de markt is vind ik niet om aan te zien. De Burgtecs zullen super zijn maar dat mag ook wel voor dat geld. En wie heeft er bedacht om dat neppe graffiti lettertype erop te CNC-en? Over de Twenty6 pedalen hoor je teveel wisselende verhalen en voor de prijs van de Resets kun je een leuke vork aanschaffen. Hoe ik er aan kwam weet ik niet meer precies maar ik heb Xpedo MX13 Face-Off pedalen besteld. Gewicht per paar (!!!): 345 gram.
Afbeelding
En wat een oog voor detail hebben die gasten bij Nicolai toch...
Afbeelding
Het uiteindelijke resultaat mag er wat mij betreft wezen. Wat de complete fiets weegt...? Geen idee...maar vast onder de 20 kilo. En wat maakt het ook eigenlijk uit. Zolang je er maar lekker op zit. En daarom in plaats van een SLR, een Arione. Geheel in stijl natuurlijk in DP-kleurstelling.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door GTLTS op do jun 04, 2009 7:30 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

Jean-Pierre

Bericht door Jean-Pierre » do jun 04, 2009 6:08 pm

Leuk om te lezen, en al helemaal wat jij mooi vindt.
Ziet er goed uit! Nu nog een dagje mee uit nemen.

r083rt
Contacteer:

Bericht door r083rt » do jun 04, 2009 6:29 pm

Edit: per ongeluk 2 x gepost
Laatst gewijzigd door r083rt op do jun 04, 2009 6:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Specialized Demo 8 2011

r083rt
Contacteer:

Bericht door r083rt » do jun 04, 2009 6:29 pm

Leuk verhaal en super mooie bak en natuurlijk niet te vergeten je nieuwe vriendin die je aanmoedigd om te gaan fietsen.... Zo moeten ze allemal zijn joh....
Specialized Demo 8 2011

Loeky

Bericht door Loeky » do jun 04, 2009 7:04 pm

Mooie bike, maar wat ik niet helemaal begrijp is dat je eerst helemaal in gaat op het gewicht en dat je daar je onderdelen op uit kiest, om dan vervolgens te zeggen dat het gewicht je weer niet boeit, als je er maar lekker op zit.

GTLTS

Bericht door GTLTS » do jun 04, 2009 7:18 pm

Thanx heren!

Ja, vriendin is super!

En over het gewicht, gewoon te lui om te wegen eigenlijk ;)

Trekrules

Bericht door Trekrules » do jun 04, 2009 7:20 pm

brute bike have fun 8)
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

DESL

Bericht door DESL » do jun 04, 2009 7:25 pm

Zeer net fietsje geworden 8) , vindt Nicolai's (frames) er altijd peppie uitzien.
Love the chain guide!

En laat de Weight Weenies maar whinen ;)

xRemcox

Bericht door xRemcox » do jun 04, 2009 7:48 pm

Mooi verhaal, en zeer mooie bike, welkom bij de Nicolai familie :D

GTLTS

Bericht door GTLTS » do jun 04, 2009 8:49 pm

Thanx allemaal!
DESL schreef:Zeer net fietsje geworden 8) , vindt Nicolai's (frames) er altijd peppie uitzien.
Love the chain guide!

En laat de Weight Weenies maar whinen ;)
hehe...idd ;)

@xRemcox: stiekem staat er nog een een Nicolai al een aantal jaren in de schuur (A)

nut-case

Bericht door nut-case » vr jun 05, 2009 11:53 am

wat voor dan?:P
ge ken de groeten uit brabant krijgen
zomer 2011....

\_/ team roekeloos \_/

GTLTS

Bericht door GTLTS » vr jun 05, 2009 12:07 pm

nut-case schreef:wat voor dan?:P

Afbeelding

nut-case

Bericht door nut-case » vr jun 05, 2009 4:25 pm

ook niet verkeerd idd:D
ge ken de groeten uit brabant krijgen
zomer 2011....

\_/ team roekeloos \_/

YuriS

Bericht door YuriS » vr jun 05, 2009 9:57 pm

Ik zie dat jij ook zo'n E13 guide hebt en ook die alu ringen tussen je spider en je tandwiel hebt gezet.
Heb je niet ook het idee dat de boutjes van het tandwiel nu slechts nog maar met enkele windingen in elkaar grijpen, wat wellicht een stuk kwetsbaarder wordt hierdoor??

GTLTS

Bericht door GTLTS » vr jun 05, 2009 10:11 pm

YuriS schreef:Ik zie dat jij ook zo'n E13 guide hebt en ook die alu ringen tussen je spider en je tandwiel hebt gezet.
Heb je niet ook het idee dat de boutjes van het tandwiel nu slechts nog maar met enkele windingen in elkaar grijpen, wat wellicht een stuk kwetsbaarder wordt hierdoor??
Die aluminium ringen heb ik er eigenlijk om verschillende redenen op gezet; door de combinatie van Atlas FR cranks en die E13 ring moest ik ringetjes gaan gebruiken om de bouten vast te kunnen draaien, dit vond ik een mooiere oplossing dan ringen en toevallig had ik diepe bussen liggen. Met die diepe bussen draai je de boutjes helemaal in de busjes.

YuriS

Bericht door YuriS » za jun 06, 2009 9:18 am

Hoezo moest je een ring gaan gebruiken om ze vast te zettten? komt anders je crack-arm ertegen aan? Bij mij zitten er al ringetjes tussen, van ongeveer de halve dikte van die alu.

pride

Bericht door pride » zo jun 07, 2009 11:07 am

hehe

die 100mm bb en Race Face northshore DH cranks van dat frame liggen hier bij mij thuis :angelnot:

Sven

Bericht door Sven » zo jun 07, 2009 12:25 pm

Zeer netjes, GTLTS!

Mooie set-up met een leuk verhaal erbij. Het scheelt heel veel geld en ook nog een heleboel lol om zo een fiets in elkaar te schroeven.

Waar ga je ermee rijden?

Plip

Bericht door Plip » zo jun 07, 2009 12:34 pm

mooi verhaaltje, alleen die kabels ;)

GTLTS

Bericht door GTLTS » zo jun 07, 2009 2:21 pm

Nogmaals bedankt iedereen!!!
Sven schreef:Zeer netjes, GTLTS!

Mooie set-up met een leuk verhaal erbij. Het scheelt heel veel geld en ook nog een heleboel lol om zo een fiets in elkaar te schroeven.

Waar ga je ermee rijden?
Een van de aankomende weken Winterberg...na twee jaar niet in de buurt te zijn geweest van een DH track

@Yuris: dit wat even de beste oplossing; de bussen lieten het niet toe om de bouten er doorheen te draaien.

@Plip: ja...moet een beetje matchen he...anders komt dat oranje van die guide zo uit de lucht vallen

GTLTS

Bericht door GTLTS » zo jun 07, 2009 2:26 pm

[quote="Sven"]Zeer netjes, GTLTS!

Mooie set-up met een leuk verhaal erbij. Het scheelt heel veel geld en ook nog een heleboel lol om zo een fiets in elkaar te schroeven.quote]

Ja inderdaad! en op een gegeven moment 'groei'je er ook wel overheen om het nieuwste van het nieuwste te willen hebben denk ik...

Plaats reactie