He daar,
ik ben van plan om een Trek Scratch 8 aan te schaffen, ben alleen een beetje aan het twijfelen over de maat. Voor mijn lengte (1,83) zou ik gaan voor een L (19,5"), maar misschien zou een M beter zijn om het wat compacter te houden.
Ik heb nu voor het XC/AM werk een Trek Fuel EX 8 in maat L 19,5" en die bevalt prima. Ik heb er wel een 70 mm stem opgezet omdat ik de zit toch vrij lang vond en om het wat directer te laten reageren. Deze rijdt nu voor het AM werk super. Mijn huidige FR-fiets is een Cannondale Prophet MX2 in maat M, deze rijd heerlijk maar heb toch het gevoel dat deze wat aan de kleine kant is qua framemaat (ondanks dezelfde toptube lengte als de Fuel).
Ik ben zo rond de 1,83 en mijn rijstijl is meer singletrail en Verbier / Portes du Soleil-tracks dan full-on downhill tracks (W' berg bijvoorbeeld is wel mijn ding, maar Willingen (grote sprongen/drops) en Bad Wildbad (geblokt) weer niet). Kom jaarlijks in Verbier en rijd alle tracks, alleen het laatste deel van de zwarte is niet mijn ding. Ik houd dus meer van de flowende DH's dan van de geblokte met een hoop sprongen / drops.
Als iemand ervaringen heeft met de Scatch hoor ik graag wat het advies qua frame maat zou zijn.
Greetz
p.s. voor de geinteresseerde, de Cannondale Prophet MX2 komt dus te koop.
Advies frame-maat Trek Scratch 8
Moderator:Beheerders
My bikes:
EN - Trek Slash 8 - 27,5" (2015)
XC/AM - Trek Stache 9 - 29+ (2016)
4X/pumptrack - Dartmoor Phantom (2013)
de 17.5" kun je gerust vergeten - ik rijd al mijn tweede Scratch in 17.5" en ben 1.75m.
Voor mij wel de juiste fiets (Megavalanche), maar hij is wel aan de korte kant - bovenbuis is een stuk korter dan bij Fuel EX en Remedy. Dat ligt in eerste instantie aan de supersteile zithoek.
Als je afdalingsgeorienteerd rijdt zoals ik, dan lig je met 19.5" helemaal goed.
Ik zou zelfs een 19.5" kunnen overwegen, als ik er in eerste instantie mee zou touren.
Voor mij wel de juiste fiets (Megavalanche), maar hij is wel aan de korte kant - bovenbuis is een stuk korter dan bij Fuel EX en Remedy. Dat ligt in eerste instantie aan de supersteile zithoek.
Als je afdalingsgeorienteerd rijdt zoals ik, dan lig je met 19.5" helemaal goed.
Ik zou zelfs een 19.5" kunnen overwegen, als ik er in eerste instantie mee zou touren.
Bedankt, daar heb ik wat aan, dan houd ik het bij de 19,5". Het wordt zeer waarschijnlijk een Scratch 9air. Denk voor mijn rijstijl iets flexibeler inzetbaar en aan een 180 vork (in de normale Scratch serie) heb ik toch niets als ik naar mijn rijstijl kijk, zo smooth mogelijk 

My bikes:
Ik weet niet of je ondertussen je Scratch al heb gekocht, maar hierbij mijn ervaring.
Ten eerste: Geweldige fiets! Ben met mijn Air 6 van 2010 een jaar later alleen maar blijer van aan het worden (voelt zeer vertrouwd aan). Laatst de stuurhoek aangepast met de bouten op de rockerlink en alleen maar nog blijer geworden.
Maar inhoudelijk.
Ik ben zelf 1,86 lang en rij een maat L 19.5". Deze past mij zeer goed. De fiets voelt ondanks de maat erg compact aan (ook reactie van vrienden die er op rijden).
Met full extension zit je rechterop de fiets dan je misschien gewend bent van XC fietsen (steile zitbuis t.o.v. bovenbuis lengte), en bij hele steile stukken zal je merken dat je voorkant wat gaan slingeren.
Je zit met je lengte misschien een beetje in het grensgebied tussen een M en L, maar dan zou ik eigenlijk alsnog gaan voor de L.
De langere wielbasis geeft je meer stabiliteit op snelle stukken, zoals je zelf meer wilt rijden. Wat wendbaarheid betreft heb ik eigenlijk nooit issues gehad. Ook krappe switchbacks (op en neer) zijn goed te nemen, al moet je wel soms je knie iets naar buiten draaien dan (korte bovenbuis lengte weer
).
Mja of je nou een coil of air moet nemen, hangt voor een groot deel af van wat je er mee wilt gaan doen.
Ikzelf ben voor een air gegaan omdat ik allround AllMountain/light Freeride fiets wilde hebben. Ik ben er ook op een AllMountain mountainbike trip in Peru mee geweest, en daar was deze uitermate geschikt voor. Klimmen ging boven verwachting goed en met de afdalingen was de fiets nooit een beperking (mijn lef en kunnen was dat meer
).
Ten eerste: Geweldige fiets! Ben met mijn Air 6 van 2010 een jaar later alleen maar blijer van aan het worden (voelt zeer vertrouwd aan). Laatst de stuurhoek aangepast met de bouten op de rockerlink en alleen maar nog blijer geworden.
Maar inhoudelijk.
Ik ben zelf 1,86 lang en rij een maat L 19.5". Deze past mij zeer goed. De fiets voelt ondanks de maat erg compact aan (ook reactie van vrienden die er op rijden).
Met full extension zit je rechterop de fiets dan je misschien gewend bent van XC fietsen (steile zitbuis t.o.v. bovenbuis lengte), en bij hele steile stukken zal je merken dat je voorkant wat gaan slingeren.
Je zit met je lengte misschien een beetje in het grensgebied tussen een M en L, maar dan zou ik eigenlijk alsnog gaan voor de L.
De langere wielbasis geeft je meer stabiliteit op snelle stukken, zoals je zelf meer wilt rijden. Wat wendbaarheid betreft heb ik eigenlijk nooit issues gehad. Ook krappe switchbacks (op en neer) zijn goed te nemen, al moet je wel soms je knie iets naar buiten draaien dan (korte bovenbuis lengte weer

Mja of je nou een coil of air moet nemen, hangt voor een groot deel af van wat je er mee wilt gaan doen.
Ikzelf ben voor een air gegaan omdat ik allround AllMountain/light Freeride fiets wilde hebben. Ik ben er ook op een AllMountain mountainbike trip in Peru mee geweest, en daar was deze uitermate geschikt voor. Klimmen ging boven verwachting goed en met de afdalingen was de fiets nooit een beperking (mijn lef en kunnen was dat meer

@ Faab, bedankt voor de reactie. Ben er ondertussen uit het gaat een Scratch 9 Air worden en dan in de maat 19,5. Fiets wordt voornamelijk voor de bikeparken en de singletracks in de alpen gebruikt. Voor het XC werk houd ik mijn Fuel EX.
Voor de nieuwsgierigen, dit gaat 'm worden:

Voor de nieuwsgierigen, dit gaat 'm worden:

My bikes: