Advies voor aanschaf All-round/Freeride mountainbike

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Maartenvde
Advies voor aanschaf All-round/Freeride mountainbike

Bericht door Maartenvde » za apr 20, 2013 1:08 pm

Goede middag allemaal,

Al enkele weken, begint het toch te kriebelen om weer een nieuwe fiets te kopen. Vorig jaar heb ik een DJ fiets gekocht om weer wat fietscontrole te krijgen en daar heb ik veel plezier van gehad, deze zal ik ook houden voor het casual dirt jumpen. De aanzet is gemaakt om door te gaan met een mix van All-mountain/Enduro/Freeride en Downhill. Daarom ben ik al een tijdje aan het rondkijken naar een betaalbare fiets met een breed scala aan mogelijkheden. Mijn oog is hierbij gevallen op de Cube Hanzz Pro 2013.

Afbeelding
Cube Hanzz Pro 2013 (specs): http://www.cube.eu/nl/full/freeride/hanzz-pro/

hij wordt verkocht voor rond de 2200 euro en zoals ik hem kan beoordelen is deze fiets goed voorzien van degelijke onderdelen. Uiteraard niet te high end want het is een fiets op een budget, maar Shimano Zee onderdelen, een Fox VAN shock en een Rockshox Domain zijn niet slecht dacht ik zo.

Nu zit ik met een dilemma waar ik graag jullie mening over wil vragen, deze fiets spreekt me heel erg aan maar er zijn wat zaken die ik misschien wil upgraden. Waaronder de remmen en de Drivetrain (lees hier cranks en front derailleur). Ik neig naar een 1x10 overbrenging, dan de 2x10 die standaard wordt geleverd. Nu ben ik niet de enige hier die van uniformiteit houd en ik was dus in eerste instantie aan het kijken naar Zee cranks, en Zee brakes. Aangezien de Rear derailleur en de hubs al Shimano Zee zijn. (Compleet setje Zee op de fiets :angelnot: )

Toch vraag ik me af of voor een kleine meer prijs het installeren van Saint onderdelen interessant is? Ik denk dan hierbij aan de nieuwe Saint Cranks +BB, Saint brakes, en heel misschien ook de shifter/r. derailleur. Het ziet er wel naar uit dat dit een blijvende fiets zal gaan worden, waar ik later bijvoorbeeld nog een DHX4.0 en/of Fox 36 Van in kan monteren.

Tevens ben ik aan het kijken naar de Saint Chian guide met bash plate, deze kan volgens mij op zewel de Saint als Zee crankset. Wat vinden jullie hiervan ten opzichte van een E.Thirteen LG1 set?

Afbeelding Afbeelding
Saint Chain Guide (review): http://www.pinkbike.com/news/Shimano-Sa ... Otter.html

Het is een heel artikel maar hopelijk kunnen jullie me wat meer vertellen over wat verstandig is, misschien ook ten aanzien van de Hanzz of dit een degelijke fiets is. De fiets gaat voornamelijk gebruikt worden voor all-round mountainbiking hier in de buurt, maar ik wil hem ook graag mee kunnen nemen naar Winterberg/Malmedy etc voor het beter werk.

Ik ben benieuwd naar jullie advies en mening over deze fiets, en eventuele upgrade mogelijkheden.

Met vriendelijke groeten

Maarten

_rolo_

Bericht door _rolo_ » za apr 20, 2013 5:59 pm

Je moet je een paar dingen afvragen;
-wat is het prijsverschil tussen een saint en een zee groep?
-ga ik hier echt verschil in merken (ben je beginner/gevorderde/pro)

ervaringen met cube en chainguide kan ik je niet geven.
Heb wel op mijn glory wat saint spul vd vorige generatie zitten en dat werkt zeker naar behoren maar als ik het nu zou vervangen door de nieuwe generatie zee weet ik eerlijk gezegd niet of ik verschil zou merken.
Verder zal je je,denk ik, moeten realiseren dat er geen fiets bestaat die geschikt is voor all-round mountainbiking hier in nl en waar je mee kan downhillen. Zelf heb ik een S stumpjumper fsr een redeljke trailfiets, leuk voor in nl en kan nog net een freerideroute in het bikepark rijden. Dan houd het wel op, 1 keer de downhill in willingen proberen te rijden en ik had al moeite met de chickenruns. Vandaar dat ik er een giant glory bijgekocht heb, nu kan ik me daarmee in bikeparks zeker mee vermaken maar een klein heuveltje opfietsen zit er hiermee niet echt in.

De cube die jij wel ziet zitten is denk ik zo geschikt voor trailrijden en lichte freeride en je lokale route hiermee rijden zal al een flinke uitdaging worden, zeker als je voor 1x10 zou kiezen. Ga je voor iets minder veerweg dan kan je weer beter in nederland uit de voeten.
Ik weet niet wat je budget helemaal is maar je hebt het over een fiets van 2200 en evt upgrades naar saint ed, dus denk ik dat je wel rond de 2500 te besteden hebt, voor die knaken dan je een behoorlijke 2e hands freeride/DH bak kopen en zelfs nog een nieuwe hardtail erbij (of 2e hands fully) voor in nl. Zit je wel met 3 fietsen maar he, wie vind dat nu een straf. succes

joddi

Bericht door joddi » za apr 20, 2013 7:27 pm

Die Hanzz vind ik gewoon een Freeride fiets en zal geen pleziertje zijn om omhoog te fietsen, en laat staan in Nederland een XC route te rijden dat ga je nooit doen.

Zelf zou ik voor een Enduro bike gaan, die zijn ontworpen om ook omhoog te fietsen en daarnaast zo min mogelijk concessies te doen met dalen, ik vind het zelf wel jammer dat ze toch wat lastiger rijden en je wat harder afgestraft word waardoor ik het id heb dat ik minder snel nieuwe dingen doe/durf.

Een bike waarmee je bijna alles kan bestaat niet, ik denk dat een Enduro fiets het meest allround is, maar zal je vooral in de parken te zien zijn neem een freerider en vergeet Xc routes en klimmetjes omhoog fietsen.

de lachende derde
Contacteer:

Bericht door de lachende derde » za apr 20, 2013 7:42 pm

Met een triple of double crank kan je meestal ook met één blad rijden.

Wat Zee betreft, qua functioneren is er maar één onderdeel waar het zin heeft om up te graden nl. de shifter (ik rij zelf met een Zee derailleur en XTR shifter). Voor de rest werkt alles zowat even goed als Saint, tegen ongeveer de helft van de prijs.

http://www.pinkbike.com/news/Shimano-Ze ... -2013.html

Conclusie is dat Shimano zich eigenlijk in de voet schiet door het uitbrengen van Zee - spul is zo goed dat er weinig reden overblijft om voor een duurdere groep te gaan.

Gewoon laten zitten dus en met het geld wat dat bespaart op vakantie gaan, heb je veel meer aan.
www.electronicexplorations.org

Make it idiot-proof, and someone will make a better idiot.

Technicks
Contacteer:

Bericht door Technicks » za apr 20, 2013 10:41 pm

Hoi.

Niet om Cube te bashen maar voor die €2200 zijn er toch echt wel een aantal (mooie) bikes die beter afgemonteerd zijn.
Bv de voorvork moet je eerder over na denken om te vervangen dan de Zee onderdelen.
Daar gaat meteen een stuk meer geld inzitten om aan te schaffen.
Maar als je perse voor de Cube wil gaan is het imo zinloos om iets van de Zee groep te gaan upgraden. De groep is gewoon erg goed. Bv de tandwielen en cassette zullen wel wat minder zijn maar dat vervang je toch pas als het nodig is.
Naven zijn ook best goed als je kijkt wat het kost.
De chainguide die er op zit is goed.
Als je dan toch dingen wil gaan upgraden kun je beter naar een duurdere fiets kijken.
Persoonlijk zou ik ff wat sites gaan bekijken en bikes vergelijken. Trouwens als je er ook nog een beetje goed mee wil fietsen dan zou ik ook eens naar een 160mm fiets gaan kijken. Heb het zelf ook. Goed genoeg voor een bikepark maar ook de optie om in de buurt ff door het bos te knallen. :D
“You don't stop having fun because you get old,you get old because you stop having fun!â€￾

Maartenvde

Bericht door Maartenvde » zo apr 21, 2013 2:51 pm

Bedankt voor jullie antwoorden alvast, ze hebben me al wat meer zicht gegeven op waar ik naar zoek. Ik had zelf ook al gevonden dat Zee producten eigenlijk qua kwaliteit en bouw net zo goed als zelfs beter waren dan Saint, maar hoorde het graag ook nog van jullie. Aangezien de Cube al Zee naven, en rear derailleur heeft Leek het me wel nice om ook een Zee crankset en Zee brakes te nemen. Eventueel met de E.Thirteen of Shimano Saint Chainguide and bash guard. De huidige FSA cranks en overbrenging incl chainguide en bashring spreken me niet echt aan.

Joddi & Rolo: Ik weet dat het idee van een fiets voor alles niet bestaat, ik zal even een beetje duidelijker omschrijven wat ik ermee wil doen. Ik woon in omgeving van Eindhoven, en als ik ga fietsen is dit vaak gewoon in de stad/dorpen en bospaden. Met een snelheid van 22 – 30 km/h, ben niet iemand die van het (wielrennen in de bossen houd). Gewoon casual fietsen en plezier hebben in de natuur. Tevens zullen er uitstapjes mee gemaakt gaan worden naar bikeparks, zoals winterberg, malmedy, filthy trails, en misschien touren door de bergen in Duitsland of Zwitserland. Maar voornamelijk downhill ben niet zo van het XC fietsen.

Nick (Technicks): bedankt voor je reactie en je opvolgende mail, heb de website bekeken en het ziet er heel aantrekkelijk uit moet ik toegeven. Het punt waar ik tegenaan loop is het feit dat ik 23 ben, en ik pas net in mountainbiken begin. Het lijkt me super om zelf een fiets in elkaar te bouwen, maar hier heb je materiaal voor nodig en wat meer know-how, dan wat ik momenteel in huis heb. Tevens ben ik altijd wel iemand die op garantie en onderhoud probeert te letten. De cube kan ik in de buurt kopen bij een fietsen zaak, waar mocht er onderhoud nodig zijn aan de vork ik ook terecht kan. Vaak merk je dat fietsen winkels niet willen helpen wanneer de fiets niet bij hun gekocht is.

Dan nog even een ander vraagje, ik vraag me af waarom jullie denken dat het zo lastig fietsen wordt, een 1x10 drivetrain lijkt me zelf niet verkeerd namelijk, veel XC mensen rijden al de 1x11 van Sram, en zoals gezegt ben ik niet iemand die extreem hard wil. Okay het gewicht ligt ook een stuk hoger van de fiets maar dat maakt mij niet zoveel uit. Laatste wat volgens mij invloed heeft is travel, maar dat is iets wat ik nog niet helemaal begrijp, wat is het verschil tussen 160mm of 180mm travel qua snelheid die je kunt maken?

Zoals gezegd ben ik niet van plan om de huidige Zee onderdelen te vervangen, alleen de FSA cranks en Formula brakes vind ik aan upgrade toe. Sta wel open voor alternatieve of extra info over bikes in general. Budget ligt tussen de 2000 en 3000 ongeveer. Heb gereageerd op een Cube Hanzz van 2012 voor 900 euro op internet, om te vragen welke maat het is.

Technicks
Contacteer:

Bericht door Technicks » zo apr 21, 2013 4:50 pm

Ooh ik dacht de remmen ook al Zee waren. Dan is het best nog wel duur die Cube. Zoveel goed spul zit er dan nou ook weer niet op.
Weet je wat het is. Uiteindelijk ga je toch dingen vervangen. Beter koop je dan direct is goeds.
Ik denk dat als je hier de vraag zou stellen zelf bouwen of compleet kopen dat iedereen die er een beetje verstand van heeft zegt zelf bouwen. Ook wil iedereen hier je graag helpen dus er uit komen doe je vast. Ik zeg dit omdat ik het ondanks dat het je eigen geld is ik het altijd jammer vind als iemand zijn geld beter kan besteden.
Het in elkaar bouwen van je eigen bike is niet alleen best makkelijk maar je leert ook direct dingen voor de toekomst. Ook heb je helemaal niet veel gereedschap nodig. Dat valt best mee. Zou je zelfs nog ff bij de lbs kunnen doen zoals cups in het frame draaien en cassette op het achterwiel laten zetten. Meer speciale tools heb je niet nodig. Garantie zit overal op als je het nieuw koopt. Maar ieder zijn eigen ding. Persoonlijk besteed ik mijn geld liever aan mijn bike dan aan iemand die er aan werkt snap je. En als je als voorbeeld die framekit neemt wat ik je mailde, alleen dat is normaal al duurder al die complete Cube.

Wat betreft de vering. Als je niet van plan bent om vaak bikeparks te gaan bezoeken zou ik een fiets uitzoeken met 160mm. Je trapt je namelijk de pleuris als jij met een 180mm fiets door het bos wil. En aangezien je bij die Cube niets aan de vering kunt instellen zou ik die fiets niet aanraden. Zoals ik zei. Er zijn veel betere fietsen voor hetzelfde geld waar je bv wel instelmogelijkheden op de vork en shock hebt.

Btw om terug te komen op het onderhoud bij een zaak in de buurt. Die sturen het ook gewoon op hoor. Weinig dealers die zelf aan bv een vork gaan werken omdat ze die kennis niet hebben. Een fietsenzaak kan ook niet altijd alles. Er zit er hier in de stad een hele goede zogenaamd maar als ik er met mijn bike kom weten ze er echt geen raad mee. Dus vertrouw niet zomaar blind op een fietsenzaak. Ook daar zitten mindere tussen.
“You don't stop having fun because you get old,you get old because you stop having fun!â€￾

Ron 44

Bericht door Ron 44 » zo apr 21, 2013 9:08 pm

Specialized enduro serie. Zeer vette fietsen,
Nukeproof mega ook een erg goeie fiets.

Ben zelf niet zo weg van Cube.
Mvg Ron

Maartenvde

Bericht door Maartenvde » zo apr 21, 2013 9:17 pm

Mja de Specialized Enduro reeks, had hem al gezien, aangezien ik al een P2 heb, en die bike shop ook goede service heeft. En in tegenstelling tot wat nick hierboven zegt wel zelf Vorken ed uit elkaar haald voor servicing. Maargoed dat terzijde, ik vond ze wat aan de dure kant, 2499 euro voor de simpelste versie, die ook de simpele vering heeft zonder afstel mogelijkheden.

Ben wat op forum aan het kijken naar frame sets, maar valt ook wat tegen. Kijk gewoon even verder ondertussen, heb geen haast 12 mei is een testdag in Eersel waar ik heenga om de Cube Hanzz eens te proberen.

sta altijd open voor nieuwe opties of interessante onderdelen. Maar zoek het wel echt in Freeride spectrum, dus Double Crown fork frames is niet nodig.

lepluskoen

Bericht door lepluskoen » zo apr 21, 2013 11:19 pm

Cube heeft vaak leuke afmontage maar zou je niet beter vor een goede basis gaan (lees frame) en wellicht iets minder schakel materiaal wat nog steeds prima functioneerd? voor 3000 budget keek ik toch echt eerst naar de basis en niet zozeer naar de afmontage. je kunt best goede afwegingen maken tussen verschillende merken en modellen maken/testen voordat je met zekerheid de juiste fiets voor jou wensen hebt.

Grappig als iemand een opmerking maakt over een zaak dat je direct weet om welke het gaat :)

"Er zit er hier in de stad een hele goede zogenaamd maar als ik er met mijn bike kom weten ze er echt geen raad mee. Dus vertrouw niet zomaar blind op een fietsenzaak."
Once you loose your bike halfway during the airphase, you know everything is going downhill really fast

baconstrips

Bericht door baconstrips » ma apr 22, 2013 7:20 pm

Ik heb de 2012 cube hanzz pro en heb de voor derrailleur er ook afgehaald chainguide opgezet. Maar ben er heel tevreden over

joddi

Bericht door joddi » ma apr 22, 2013 8:41 pm

Beetje kort door de bocht om te zeggen dat een Cube Hanzz geen goed frame zou hebben gebaseerd op een lagere aanschafprijs. En een ander merk wat duurder is met mindere afmontage automatisch een beter frame heeft.

Maartenvde

Bericht door Maartenvde » ma apr 22, 2013 9:14 pm

Zit een beetje met eenzelfde dilemma, waarom zou het frame slechter zijn dan van andere merken. Zonet wat rondgekeken op de site van YT en van Canyon, Canyon heeft wel wat mooie versies in de aanbieding van Torque FRX. Maar als die hun frame kunnen afmonteren met een Fox 36 Van vork dan vraag ik me toch ook wel af waar ze op bezuinigen. Uitaard kan er altijd wel iets beter maar momenteel zie ik weinig verschil tussen merken behalve afmontage en vorm/kleur. Cube is net zoals Gaint, Specialized en Trek een groot merk dus lijkt me sterk dat ze niet competief zijn of slechte frames produceren.

Ik ben geen fanboy van wat voor merken dan ook (ns bikes) misschien een beetje maar zelfs dat rijd ik zelf niet dus probeer niets te verdedigen. Wat vinden jullie van de Canyon modellen?

Koen1398

Bericht door Koen1398 » ma apr 22, 2013 9:25 pm

http://www.canyon.com/_nl/about_us/directsales.html
http://www.yt-industries.com/de/company/vertrieb/
De reden waarom canyon en yt fietsen verkopen met goede afmontage voor het geld van een matig afgemonteerde trek giant specialized cube etc.
De prijs zegt dus niks over de frames.
;)

lepluskoen

Bericht door lepluskoen » ma apr 22, 2013 9:46 pm

@joddi Ik zeg ook niet dat de hanzz een slecht frame is ik zeg alleen dat er betere frames voor die prijs zijn. :oops:
Once you loose your bike halfway during the airphase, you know everything is going downhill really fast

Technicks
Contacteer:

Bericht door Technicks » ma apr 22, 2013 10:29 pm

Iedereen moet kopen wat die zelf wil natuurlijk. Maar ga Canyon of Cube niet vergelijken met high end frames. Als je nou voor die 2200 een matig afgemonteerde fiets kunt kopen die niet echt als "high end" te boek staat of je kunt voor iets meer een hele dikke bike opbouwen met Fox vork + demper en top onderdelen waar kies je dan voor? En als je met de Canyon site aankomt om aan te geven waarom hun zogenaamd zo goed zijn dan ken ik er nog wel een paar. :D

Maartenvde

Bericht door Maartenvde » di apr 23, 2013 5:47 pm

Goede avond en bedankt voor al jullie reacties.

Toch zit het me niet helemaal lekker, als ik dan weer een berichtje zie dat de verkoop techniek die Canyon en YT gebruiken (die ik overigens wel ergens begrijp) een beetje in de zeik wordt gezet. Prijzen van frames verschillen nogal van 800 tot 1600 of duurder zelfs, en vaak is deze prijs bij aankoop van een volledige bike niet meer terug te vinden.

Daarbij begrijp ik heel goed dat Frames van merken zoals Banshee, Cove, Devinci, Intense, Morewood, Nicolai, Nukeproof en Transition anders zullen zijn dan die van Cube, Trek, Specialized en Gaint. Bij mij begint dan wel de vraag te kriebelen waarom zijn ze beter? Of hebben we hier met een typisch Apple syndrome te maken. Waar merk teveel wordt overgewaardeerd vanwege design en fancy woorden en bekendheid.

Uiteraard zit er vast ergens waarheid in, maar voor iemand zoals mij is er vrij weinig verschil. Dit wordt mijn eerste Freeride bike dus dingen als Geo zeggen me nu vrij weinig wat dit voor invloed heeft op het rijgedrag.

Dan nog een laatste berichtje voor Nick, jij zegt dat ik voor iets meer een dikke bike met Fox vork (me like, doe maar zon 36 of 40iger) en Demper en ook nog top onderdelen (ik lees hier dan Zee/Saint/XO/e.thirteen) kan opbouwen. Dan zou ik graag van jou willen weten hoe/wie/waar etc. want zoiets heb ik wel interesse in, en over hoeveel meer prijs praten we dan?

PS: mijn Specialized dealer heeft me ooit verteld dat een Fox vork toch wel 1keer per jaar/ anderhalf moet worden geserviced. Is dit correct en zo ja hoe doen jullie dat wanneer alles zelf gekocht is en in elkaar is gezet. Zonder winkel om op terug te vallen?

Alvast bedankt
Maarten

stunior

Bericht door stunior » di apr 23, 2013 7:01 pm

Misschien is dit wel wat je zoekt!
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... b9c5b7a618

Deze fiets is van een vriend van me die vorige week ongelukkig gevallen is en hem toch niet meer kan gebruiken het komende jaar. Hij is een beginneling die er geen gekke dingen mee gedaan heeft en zo goed als geen echte downhill tracks mee gereden heeft. De fiets is in een zeer goede staat en hij bied hem voor weinig aan!

Maartenvde

Bericht door Maartenvde » di apr 23, 2013 7:05 pm

Hey,

Hartelijk bedankt voor deze link, had laatste een andere Hanzz gezien de gele maar die man was in Tjechie en dat ga ik dan niet riskeren. Deze ziet er echt nice uit.

Ron 44

Bericht door Ron 44 » di apr 23, 2013 8:04 pm

Canyon en YT zijn zeer goede fietsen. Als deze fietsen in de winkels zouden worden verkocht betaal je hier ook dezelfde prijzen voor als de gemiddelde trek, specialized of cannondale.

Ze gebruiken gewoon een verkoops tactiek waarmee ze een zeer scherpe prijs kunnen bieden. Ze zijn geen kosten kwijt aan transport en kopen hun onderdelen in zeer grote hoeveelheden op. (Deed nukeproof ook dacht ik maar weet ik niet zeker)

Of de kwaliteit van de frames dan ook slechter is lijkt mij niet. De YT Tues rijdt net zo hard mee met redbull rampage als een specialized demo.

Ik ben van mening dat deze fietsen niet onder doen aan andere merken. Ze hebben een goede afmontage en zien er wel goed uit. Ze zijn gewoon minder bekent.

En zoals je zelf al zegt. Veel merken drijven op hun naamsbekendheid en worden daardoor iets teveel aangeprezen. Nukeproof/Evil bikes etc. zijn ook heel goede fietsen.
Mvg Ron

Lars TB

Bericht door Lars TB » di apr 23, 2013 8:21 pm

Technicks schreef:Iedereen moet kopen wat die zelf wil natuurlijk. Maar ga Canyon of Cube niet vergelijken met high end frames. Als je nou voor die 2200 een matig afgemonteerde fiets kunt kopen die niet echt als "high end" te boek staat of je kunt voor iets meer een hele dikke bike opbouwen met Fox vork + demper en top onderdelen waar kies je dan voor? En als je met de Canyon site aankomt om aan te geven waarom hun zogenaamd zo goed zijn dan ken ik er nog wel een paar. :D
Nu ben ik benieuwd wat jij als 'high-end' merken ziet... . Volgens mij komt die zooi namelijk allemaal uit dezelfde fabriek... .

GW

Bericht door GW » di apr 23, 2013 8:36 pm

Its all made in china... :cry:

Tommie ;D

Bericht door Tommie ;D » di apr 23, 2013 8:54 pm

Ik zou je willen adviseren eens bij YT-industries te kijken! De eerlijkste prijzen en een best mooi aanbod enduro/fr-mix -modellen. Hanzz is toch wat te freeride gericht. Heb deze zondag 40km xc gereden (met veel klimmen!) op mijn scott voltage, en dat was verre van een lachtertje ;P

Technicks
Contacteer:

Bericht door Technicks » di apr 23, 2013 9:29 pm

Intense, Santa Cruz, Yeti, Morewood, Cove, Devinci, Transition etc etc.
En die zooi allemaal in de zelfde fabriek gemaakt? Zeg dat maar tegen mensen die €2200 alleen al uitgeven aan een frame.

Ron 44

Bericht door Ron 44 » di apr 23, 2013 9:52 pm

intense, transition en ga zo maar door zijn true american made frames. Niet in china gemaakt. 8)
Mvg Ron

Plaats reactie