Al enkele weken, begint het toch te kriebelen om weer een nieuwe fiets te kopen. Vorig jaar heb ik een DJ fiets gekocht om weer wat fietscontrole te krijgen en daar heb ik veel plezier van gehad, deze zal ik ook houden voor het casual dirt jumpen. De aanzet is gemaakt om door te gaan met een mix van All-mountain/Enduro/Freeride en Downhill. Daarom ben ik al een tijdje aan het rondkijken naar een betaalbare fiets met een breed scala aan mogelijkheden. Mijn oog is hierbij gevallen op de Cube Hanzz Pro 2013.

Cube Hanzz Pro 2013 (specs): http://www.cube.eu/nl/full/freeride/hanzz-pro/
hij wordt verkocht voor rond de 2200 euro en zoals ik hem kan beoordelen is deze fiets goed voorzien van degelijke onderdelen. Uiteraard niet te high end want het is een fiets op een budget, maar Shimano Zee onderdelen, een Fox VAN shock en een Rockshox Domain zijn niet slecht dacht ik zo.
Nu zit ik met een dilemma waar ik graag jullie mening over wil vragen, deze fiets spreekt me heel erg aan maar er zijn wat zaken die ik misschien wil upgraden. Waaronder de remmen en de Drivetrain (lees hier cranks en front derailleur). Ik neig naar een 1x10 overbrenging, dan de 2x10 die standaard wordt geleverd. Nu ben ik niet de enige hier die van uniformiteit houd en ik was dus in eerste instantie aan het kijken naar Zee cranks, en Zee brakes. Aangezien de Rear derailleur en de hubs al Shimano Zee zijn. (Compleet setje Zee op de fiets

Toch vraag ik me af of voor een kleine meer prijs het installeren van Saint onderdelen interessant is? Ik denk dan hierbij aan de nieuwe Saint Cranks +BB, Saint brakes, en heel misschien ook de shifter/r. derailleur. Het ziet er wel naar uit dat dit een blijvende fiets zal gaan worden, waar ik later bijvoorbeeld nog een DHX4.0 en/of Fox 36 Van in kan monteren.
Tevens ben ik aan het kijken naar de Saint Chian guide met bash plate, deze kan volgens mij op zewel de Saint als Zee crankset. Wat vinden jullie hiervan ten opzichte van een E.Thirteen LG1 set?

Saint Chain Guide (review): http://www.pinkbike.com/news/Shimano-Sa ... Otter.html
Het is een heel artikel maar hopelijk kunnen jullie me wat meer vertellen over wat verstandig is, misschien ook ten aanzien van de Hanzz of dit een degelijke fiets is. De fiets gaat voornamelijk gebruikt worden voor all-round mountainbiking hier in de buurt, maar ik wil hem ook graag mee kunnen nemen naar Winterberg/Malmedy etc voor het beter werk.
Ik ben benieuwd naar jullie advies en mening over deze fiets, en eventuele upgrade mogelijkheden.
Met vriendelijke groeten
Maarten