Show your Downhill/Freeride

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
YuriS

Bericht door YuriS » di dec 23, 2008 12:29 am

Michel #63 schreef:
Djamgils schreef:
YuriS schreef: De ophanging van de shock aan de voorzijde in combinatie met de ééngelenker, en dan voornamelijk voor de zijdelingse krachten!
Dat staafje is zo dun dat het echt niet zal bijdragen aan zijdelingse stijfheid. Volgens mij is het enige nut dat je de downtube iets ontlast van krachten van de demper, de krachten geef je door aan de seat tube.

Ik was benieuwd naar zijn uitleg van de stabilisator omdat ik of zijn interpretatie van stabilisator niet begrijp of omdat het nergens op slaat wat hij zegt.
ze hebben mij vertelt dat ie ook de zijdelingse krachten moet opvangen wat mij ook sterk lijkt, maar in elk geval ook idd de krachten op de downtube naar de seattube doorgeven.
Ze zal versteld staan wat zo'n klein stangetje kan uitmaken. Soortgelijke stabilisator stangen worden ook in de autosport veel toegepast.

Maar, super bike :o Misschien binnenkort maar een appart topic openen voor alle Nicolai bezitters ;)

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di dec 23, 2008 10:50 am

YuriS schreef:Ze zal versteld staan wat zo'n klein stangetje kan uitmaken. Soortgelijke stabilisator stangen worden ook in de autosport veel toegepast.
Een massief staafje zoals hier is in de lengterichting ongeveer 300a400 keer stijver dan bij buiging en dus is de buigstijfheid niet relevant. Mocht je een fout tegenkomen dan hoor ik het graag.
Afbeelding

Bedoel je bij autos de stabilisatorstangen tussen de linker en rechter wielophanging? Want die zijn makkelijk een paar centimeter dik. En die verbinden iets wat in principe onafhankelijk beweegt en dan is iedere stijfheid van significant verschil. Of bedoel je andere?

YuriS

Bericht door YuriS » di dec 23, 2008 2:56 pm

Djamgils schreef:
YuriS schreef:Ze zal versteld staan wat zo'n klein stangetje kan uitmaken. Soortgelijke stabilisator stangen worden ook in de autosport veel toegepast.
Een massief staafje zoals hier is in de lengterichting ongeveer 300a400 keer stijver dan bij buiging en dus is de buigstijfheid niet relevant. Mocht je een fout tegenkomen dan hoor ik het graag.
Afbeelding

Bedoel je bij autos de stabilisatorstangen tussen de linker en rechter wielophanging? Want die zijn makkelijk een paar centimeter dik. En die verbinden iets wat in principe onafhankelijk beweegt en dan is iedere stijfheid van significant verschil. Of bedoel je andere?
Je hebt het over buiging, maar maakt gebruik van de torsie formule. Voor het berekenen van de krachten zal je die 2 moeten samen nemen.

Maar goed, het klopt idd dat de er meer kracht/stijfheid zit in de lengte richting, wat ook logisch is, aangezien er meer materiaal in die richting zit.

Dat 'aanhangsel' zal dus voor beide gevolgen een oplossing zijn. Was het uitsluitend de bedoeling geweest om de kracht van de demper ook op de seattube over te brengen, dan hadden ze waarschijnlijk een andere constructie gebruikt. Voor het verwerken van de dwarskrachten is dit wel één van de weinige mogelijkheden.

De exacte constructie snap ik ook niet helemaal, een M8 stalen bout die geschroeft is aan de seat-tube, zit ie dan niet los in de alu-deel bij de demper?

Bij auto's worden kleine torsie/stabilisatorstangen op verschillende plekken toegepast, van ongeveer 15mm dik staal. (uit ervaring weet ik dat ze in de BRL racewagens en Evo Rally auto zitten).

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di dec 23, 2008 3:10 pm

YuriS schreef:Je hebt het over buiging, maar maakt gebruik van de torsie formule. Voor het berekenen van de krachten zal je die 2 moeten samen nemen.

Maar goed, het klopt idd dat de er meer kracht/stijfheid zit in de lengte richting, wat ook logisch is, aangezien er meer materiaal in die richting zit.

Dat 'aanhangsel' zal dus voor beide gevolgen een oplossing zijn. Was het uitsluitend de bedoeling geweest om de kracht van de demper ook op de seattube over te brengen, dan hadden ze waarschijnlijk een andere constructie gebruikt. Voor het verwerken van de dwarskrachten is dit wel één van de weinige mogelijkheden.

De exacte constructie snap ik ook niet helemaal, een M8 stalen bout die geschroeft is aan de seat-tube, zit ie dan niet los in de alu-deel bij de demper?

Bij auto's worden kleine torsie/stabilisatorstangen op verschillende plekken toegepast, van ongeveer 15mm dik staal. (uit ervaring weet ik dat ze in de BRL racewagens en Evo Rally auto zitten).
Volgens mijn boek is die vergelijking voor een eenzijdig ingeklemde balk die met een dwarskracht wordt belast, oftewel buiging. En torsie is niet van belang, althans voor zover ik op de fotos kan zien kan de bout gewoon draaien en dus geen torsie overbrengen.
De stijfheid van de hele voordriehoek berekenen gaat te ver maar volgens mij draagt dat stangetje nog geen 1% bij aan de zijdelingse stijfheid van het frame. Wanneer het had willen bijdragen in de zijdelingse stijfheid had het beter een kokerprofiel kunnen zijn.

Misschien is dit iets te veel generalisatie maar wordt dat bij autos niet gebruikt om standaard modellen aan te passen voor de racerij. En dus zou het bij een goed ontwerp niet nodig hoeven te zijn. Dat idee krijg ik bij nicolai, las er nog maar wat stukken aan dan blijft het misschien wel heel.

YuriS

Bericht door YuriS » di dec 23, 2008 3:23 pm

Djamgils schreef:
YuriS schreef:Je hebt het over buiging, maar maakt gebruik van de torsie formule. Voor het berekenen van de krachten zal je die 2 moeten samen nemen.

Volgens mijn boek is die vergelijking voor een eenzijdig ingeklemde balk die met een dwarskracht wordt belast, oftewel buiging. En torsie is niet van belang, althans voor zover ik op de fotos kan zien kan de bout gewoon draaien en dus geen torsie overbrengen.
De stijfheid van de hele voordriehoek berekenen gaat te ver maar volgens mij draagt dat stangetje nog geen 1% bij aan de zijdelingse stijfheid van het frame. Wanneer het had willen bijdragen in de zijdelingse stijfheid had het beter een kokerprofiel kunnen zijn.
Het zal hier idd op buiging gaan. Ik bedoelde meer dat je in jouw formule de t gebruikt, als in de torsie formule.

Voor buiging heb ik de formule (voor inklemming aan één kant met puntbelasting op het uiteinde) Fa=F Mbmax = l * F s = (l 3emacht /3) * (F/(E*ia))

Volgens mij is het ook niet bedoeld voor de zijdelingse stijfheid van het hoofdframe, maar voor de demper en de achter swing-arm.

Misschien leuk om eens voor te leggen aan de lui bij Nicolai :)

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di dec 23, 2008 3:26 pm

YuriS schreef:Het zal hier idd op buiging gaan. Ik bedoelde meer dat je in jouw formule de t gebruikt, als in de torsie formule.

Voor buiging heb ik de formule (voor inklemming aan één kant met puntbelasting op het uiteinde) Fa=F Mbmax = l * F s = (l 3emacht /3) * (F/(E*ia))

Volgens mij is het ook niet bedoeld voor de zijdelingse stijfheid van het hoofdframe, maar voor de demper en de achter swing-arm.

Misschien leuk om eens voor te leggen aan de lui bij Nicolai :)
Heb dezelfde vergelijking maar wat andere symbolen gebruikt.

YuriS

Bericht door YuriS » di dec 23, 2008 3:30 pm

Idd :arms:

Dav3
Contacteer:

Bericht door Dav3 » wo dec 24, 2008 3:11 pm

Afbeelding
Car-O-Meter : Low --|-------------- High

Timmos

Bericht door Timmos » vr dec 26, 2008 11:33 am

Update

Afbeelding

Afbeelding

:angelnot:

tist

Bericht door tist » vr dec 26, 2008 1:08 pm

Mooie Five-O! Alleen die achtervelg :cry:

Mvg TiSt

seriousIIa
Contacteer:

Bericht door seriousIIa » vr dec 26, 2008 2:53 pm

Paar pics van mijn fietsje!

Afbeelding

Aangeschaft via DP en nu lekker aan biken en beetje aan het upgraden, en in het voorjaar op naar Winterberg! :o

dirty-felt

Bericht door dirty-felt » vr dec 26, 2008 10:58 pm

-------------------------------------------------------------------

Trekrules

Bericht door Trekrules » vr dec 26, 2008 11:10 pm

dirty-felt schreef:mijn nieuwe bike
http://www.pinkbike.com/photo/2815703/#top
Afbeelding
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

driezzz_dirter

Bericht door driezzz_dirter » vr dec 26, 2008 11:54 pm

prachtig :o
ride and have fun

Chmod

Bericht door Chmod » za dec 27, 2008 9:58 am

ivm de UFO ST,

ik heb ooit een UFO gehad en die schroef is ooit losgekomen. Ik merkte meteen dat er iets niet juist was. Je voelt de onderbuis doorplooien. De demper zit er echt redelijk dwars op.

bomber66

Bericht door bomber66 » za dec 27, 2008 10:03 am

Levi-Punk
Contacteer:

Bericht door Levi-Punk » za dec 27, 2008 10:13 am

bomber66 schreef:mijn nieuwe bike

http://www.pinkbike.com/photo/2800114/#top

:o :o :shock: :shock: damned man supermooie bike !! nice rode velgen 8)

bomber66

Bericht door bomber66 » za dec 27, 2008 10:15 am

Levi-Punk schreef:
bomber66 schreef:mijn nieuwe bike

http://www.pinkbike.com/photo/2800114/#top

:o :o :shock: :shock: damned man supermooie bike !! nice rode velgen 8)

thanks m8

driezzz_dirter

Bericht door driezzz_dirter » za dec 27, 2008 10:26 am

@bomber66
Afbeelding
ride and have fun

freeko

Bericht door freeko » za dec 27, 2008 11:06 am

YEPPP..... Die is in orde,mooie kar....

Mooi frame en vette kleurencombo zo :clap:

.

fucalot

Bericht door fucalot » za dec 27, 2008 12:49 pm

Dit is de beste kerstcadeau die ik tot hiertoe gezien heb, Santa rules ;)

Sting

Bericht door Sting » za dec 27, 2008 4:39 pm

yeah man echt een droombike man die santa cruz :o

Timmos

Bericht door Timmos » za dec 27, 2008 5:51 pm

nette 2009 model.Super :o

YuriS

Bericht door YuriS » za dec 27, 2008 5:52 pm

Mooie remmen Bomber ;)

Nog wel even je leidingen inkorten voor de finishing touch!

Ik wel mijn witte DT swiss FR/Mavic wielen wel opofferen om te ruilen met de rooie van jou!? 8)

bomber66

Bericht door bomber66 » za dec 27, 2008 6:37 pm

YuriS schreef:Mooie remmen Bomber ;)

Nog wel even je leidingen inkorten voor de finishing touch!

Ik wel mijn witte DT swiss FR/Mavic wielen wel opofferen om te ruilen met de rooie van jou!? 8)
ja klopt, de remmen moeten nog ingekort worden. dit gebeurd volgende week.
ik kon niet wachten met rijden dus had ik ze zo erop gezet zonder ze in tekorten.

en die rode wielen gaan echt niet weg hahahaha.

Plaats reactie