GT IT-1 Ballistic Assault Weapon Final Phase

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » do apr 24, 2008 12:06 pm

De Jean schreef:vraagje voor de rocket scientists alhier tezamen:
in feite is dit een single pivot. die worden harder bij t remmen, omdat het moment de vering wil indrukken. Nu als je de baan van t achterwiel bekijkt, moet die eerst naar achter, en daar trekt nu net die onderste buis aan. Dus: brake jack of niet?

Stuur uw antwoord op een gele briefkaart naar
merlina
postbus 54
1060 brussel
Wel brake jack. Het gaat er toch om of de vering wordt beinvloed door het remmen?
Het is gewoon een single pivot met de caliper daarop gemonteerd, dus gewoon brake jack.

Gebruikersavatar
Chmod
Berichten:3763
Lid geworden op:ma sep 08, 2003 6:10 pm
Locatie:Hoegaarden

Bericht door Chmod » do apr 24, 2008 2:32 pm

tuurlijk... Maar ja, dan moet je maar minder remmen... ;)

Gebruikersavatar
cHoc
Berichten:1079
Lid geworden op:do nov 07, 2002 5:23 pm
Locatie:Portes du Soleil (in my dreams...)

Bericht door cHoc » do apr 24, 2008 3:41 pm

mja, beste oplossing is nog altijd een floating caliper constructie, dat heft de nadelen van brake jack en squat volledig op.
shoot me again, I ain't dead yet

kevinv10
Berichten:514
Lid geworden op:di mei 15, 2007 8:00 pm

Bericht door kevinv10 » do apr 24, 2008 3:51 pm

En weegt gelijk een halve kilo extra om iets op te lossen dat andere veersystemen niet hebben...
SlapHappy

Gebruikersavatar
TheBigLjeweetwel
Berichten:437
Lid geworden op:do sep 21, 2006 12:08 pm
Locatie:Brabant

Bericht door TheBigLjeweetwel » do apr 24, 2008 5:22 pm

kevinv10 schreef:En weegt gelijk een halve kilo extra om iets op te lossen dat andere veersystemen niet hebben...
Maja als je er dan van af zou zijn is het wel erg prettig. En dat je niet als een stuiterend duracel konijn van de baan af komt gereden als je remt :lol: :wacko: :thumbsdown:

Gebruikersavatar
DESL
Berichten:1860
Lid geworden op:wo mei 19, 2004 11:20 am
Locatie:Her en der

Bericht door DESL » do apr 24, 2008 8:45 pm

Djamgils schreef:
De Jean schreef:vraagje voor de rocket scientists alhier tezamen:
in feite is dit een single pivot. die worden harder bij t remmen, omdat het moment de vering wil indrukken. Nu als je de baan van t achterwiel bekijkt, moet die eerst naar achter, en daar trekt nu net die onderste buis aan. Dus: brake jack of niet?

Stuur uw antwoord op een gele briefkaart naar
merlina
postbus 54
1060 brussel
Wel brake jack. Het gaat er toch om of de vering wordt beinvloed door het remmen?
Het is gewoon een single pivot met de caliper daarop gemonteerd, dus gewoon brake jack.
Geen brake jack. Het gaat er idd. om of de vering wordt beinvloed door het remmen.

Voor de duidelijkheid (kon het zelf niet beter vertellen):

Single Pivot

The Single Pivot is the simplest type of rear suspension. It simply consists of a pivot near the bottom bracket and a single swingarm to the rear axle.
The rear axle will always rotate in a part-circle around the pivot point. Some implementations use linkages to attach the rear triangle to the rear shock for a progressive spring rate (see Faux Bar). An example is the Trek Fuel line which has a solid chainstay, yet uses a rocker link to activate the shock.

Other implementations directly attach the rear triangle to the rear shock for a more linear rate. Gary Fisher's Cake line is such an example. The main benefit of this design is its simplicity. There are few moving parts, relatively easy to design and has good small bump compliance.

Its flaws, however, are that the design suffers from bob, brake jacking, and chain growth. Some other manufacturers that use a single pivot design are Morewood, Orange, Cannondale, Santa Cruz, Mountain Cycle, small boutique frame builders such as bcd, and many inexpensive department store bikes.


De IT 1 heeft meer weg van het volgende concept maar dan op z'n GT's (plaatsing gear box, geen pedal feedback, vering blijft actief tijdens remmen):


Active Braking Pivot

The Active Braking Pivot (ABP) has just been invented and put into use by Trek. The ABP system uses a rear pivot concentric to the rear axle, and the brake is mounted on the seat stay.

This creates a different brake arc than the wheel, which allows the suspension to pivot freely under braking and not causing brake-jack or squatting.
Specialized's FSR system, as well as Giant's Maestro, and SantaCruz/Intense's VPP system all do the same thing just as well as Trek, while eliminating bobbing and lockout under pedalling.

Trek has also introduced a full-floater system to go along with the ABP. The Full-Float system mounts the rear shock to two moving points in the suspension as supposed to one end on the swing-arm, and the other to the frame.
This means as one part of the suspension compresses the shock, the other end of the shock moves away slowly. This allows Trek to use a smaller shock in a smaller space, which can cause problems if the shock is too small for the application.

What is the Benefit?
-The ABP keeps the suspension active and the rider in control while braking. Lock-up, or stiffening of the suspension under braking is virtually eliminated. Skidding is reduced; the tire stays in contact with the ground. Because the tire stays in contact with the ground, the brakes are more effective when they are used, and thus the time spent braking is reduced. Less braking also equals better handling and suspension by not loading the front fork.

Een filmpje, http://www.youtube.com/watch?v=3sDot8FHtpg
--Cranked Crusaders--
-----Nil Nobis Absurdum-----

Gebruikersavatar
Chmod
Berichten:3763
Lid geworden op:ma sep 08, 2003 6:10 pm
Locatie:Hoegaarden

Bericht door Chmod » vr apr 25, 2008 8:04 am

Zolang je rem op dezelfde arm staat als degene waarop je hoofdscharnierpunt staat, heeft je rem invloed op je vering. Of beter, je vering op je rem.

De rem moet in een rechte lijn mee omhoog gaan -> Stel je blokkeert je achterwiel, bij het inveren zal het wiel niet verdraaien. Doet je wiel dat wel, dan zal door het in en uitveren er een onregelmatig rempatroon ontstaan en ga je schuiven. Schuif je niet, zakt je vering in om dit te compenseren.

who cares welke naam het heeft, voelen doe je het.

kevinv10
Berichten:514
Lid geworden op:di mei 15, 2007 8:00 pm

Bericht door kevinv10 » vr apr 25, 2008 8:10 am

TheBigLjeweetwel schreef:
kevinv10 schreef:En weegt gelijk een halve kilo extra om iets op te lossen dat andere veersystemen niet hebben...
Maja als je er dan van af zou zijn is het wel erg prettig.
Ik vind het prettiger om een veersysteem te hebben die dat probleem niet heeft zodat ik mijn fiets een beetje licht op kan bouwen.
Een lage BB vind ik ook erg prettig.
SlapHappy

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » vr apr 25, 2008 8:51 am

DESL schreef: Mooi verhaal over trek maar niet van toepassing op GT
Afbeelding
Het is gewoon een single pivot met een linkage om de demper aan te drijven. Kan natuurlijk zijn dat ik iets over het hoofd zie wat niet te zien is op de fotos.

Alleen een echte floating brake, gebruikelijk gemaakt met een parallelogram constructie die gemonteerd zit op het voorframe kan brake jack volledig elimineren.
Systemen als ABP, VPP, DW link kunnen brake jack sterk verminderen maar nooit compleet elimineren.

hubertje
Berichten:1262
Lid geworden op:di mar 22, 2005 10:09 am

Bericht door hubertje » vr apr 25, 2008 9:18 am

en after all.. 't blijft een vette bak :gavel:

Gebruikersavatar
cHoc
Berichten:1079
Lid geworden op:do nov 07, 2002 5:23 pm
Locatie:Portes du Soleil (in my dreams...)

Bericht door cHoc » vr apr 25, 2008 9:34 am

kevinv10 schreef:
TheBigLjeweetwel schreef:
kevinv10 schreef:En weegt gelijk een halve kilo extra om iets op te lossen dat andere veersystemen niet hebben...
Maja als je er dan van af zou zijn is het wel erg prettig.
Ik vind het prettiger om een veersysteem te hebben die dat probleem niet heeft zodat ik mijn fiets een beetje licht op kan bouwen.
Een lage BB vind ik ook erg prettig.
Dat kun je proberen, maar dat zal je dan dus niet volledig lukken.
Zoals Djamgils ook al zei, geen enkel veersysteem is vrij van reminvloeden op de werking van de vering, het ene systeem heeft er wel minder last van als het ander.
Maar de enigste manier om de reminvloeden op de vering weg te halen is om de remkrachten over te brengen op het frame ipv de vering.
Zie ook dit filmpje van kona d.o.p.e.
Als het er dan om gaat om op een fiets van ~16-17kg een halve kilo toe te voegen voor een volledig werkende vering ook onder het remmen, dat zal je dat op het parcour alleen maar voordeel geven, terwijl je het gewichtsverschil niet zult merken tijdens de rit.
Djamgils schreef:Kan natuurlijk zijn dat ik iets over het hoofd zie wat niet te zien is op de fotos.
Je ziet niets over het hoofd. :roll:

@hubertje, dat is een feit :punk:
shoot me again, I ain't dead yet

Gebruikersavatar
TheBigLjeweetwel
Berichten:437
Lid geworden op:do sep 21, 2006 12:08 pm
Locatie:Brabant

Bericht door TheBigLjeweetwel » vr apr 25, 2008 12:00 pm

ahah ja ben het helemaal eens met choc zijn laatste bericht, :D chapoo.. ene halve kilo maakt toch niet uit, we zijn niet aan het weightweenien als bij een xc fiets hoor, een halve kilo maakt niet uit op een dh -fr fiets. 8) Vooral niet voor de amateur-hobbybikers onder ons zoals de meeste zijn, die hoeven niet zo te kijken naar gewichtswinst om er mee te kunnen winnen in ene wedstrijd. Neem een camelback of bidon mee of wah reepjes en je ben er ook al aan. En die eet of drink je daarna ook weer op, heb jij toch je halve gewichtswinst. 8)

kevinv10
Berichten:514
Lid geworden op:di mei 15, 2007 8:00 pm

Bericht door kevinv10 » vr apr 25, 2008 12:44 pm

cHoc schreef:Dat kun je proberen, maar dat zal je dan dus niet volledig lukken.
Mijn v10 heeft er heel weinig last van en sowieso moet je gewoon uitkijken waar je remt, dan heb je er nog veel minder last van.
Dan is al die onzin over veersystemen en brakejack enz helemaal niet nodig.
SlapHappy

kevinv10
Berichten:514
Lid geworden op:di mei 15, 2007 8:00 pm

Bericht door kevinv10 » vr apr 25, 2008 12:47 pm

TheBigLjeweetwel schreef:ene halve kilo maakt toch niet uit, we zijn niet aan het weightweenien als bij een xc fiets hoor, een halve kilo maakt niet uit op een dh -fr fiets. 8)
Welke DH fietsen heb jij al gehad en waar heb je er allemaal mee gereden dat jij hier zo goed over kan oordelen?
SlapHappy

illuminatastigmata
Berichten:2836
Lid geworden op:za jul 02, 2005 12:36 am
Locatie:limburg
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » vr apr 25, 2008 1:01 pm

TheBigLjeweetwel schreef:een halve kilo maakt niet uit op een dh -fr fiets.


Dat maakt wel degelijk verschil!!!
Ga maar eens rijden met wielen die per stuk 250 gram lichter zijn.......net of je opeens in een vliegtuig zit!
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

kevinv10
Berichten:514
Lid geworden op:di mei 15, 2007 8:00 pm

Bericht door kevinv10 » vr apr 25, 2008 1:10 pm

illuminatastigmata schreef:
TheBigLjeweetwel schreef:een halve kilo maakt niet uit op een dh -fr fiets.


Dat maakt wel degelijk verschil!!!
Ga maar eens rijden met wielen die per stuk 250 gram lichter zijn.......net of je opeens in een vliegtuig zit!
Wielen zijn wel niet te vergelijken met ander gewicht.
Roterende massa is heel iets anders dan statische massa.
Maar evengoed is een halve kilo best veel...
SlapHappy

Gebruikersavatar
DESL
Berichten:1860
Lid geworden op:wo mei 19, 2004 11:20 am
Locatie:Her en der

Bericht door DESL » vr apr 25, 2008 2:54 pm

kevinv10 schreef:
illuminatastigmata schreef:
TheBigLjeweetwel schreef:een halve kilo maakt niet uit op een dh -fr fiets.


Dat maakt wel degelijk verschil!!!
Ga maar eens rijden met wielen die per stuk 250 gram lichter zijn.......net of je opeens in een vliegtuig zit!
Wielen zijn wel niet te vergelijken met ander gewicht.
Roterende massa is heel iets anders dan statische massa.
Maar evengoed is een halve kilo best veel...
Helemaal mee eens, een halve kiklo inkvip is best veel (je zal het maar als steenpuist in je nek hebben hangen) maar voor ons part time piloten niet onoverkomelijk lijkt me.
--Cranked Crusaders--
-----Nil Nobis Absurdum-----

Gebruikersavatar
DESL
Berichten:1860
Lid geworden op:wo mei 19, 2004 11:20 am
Locatie:Her en der

Bericht door DESL » vr apr 25, 2008 3:11 pm

Maar volgens alle tests en recenties heeft de IT-1 ook zeer weinig last van brake jack en close to zero pedal feedback, maar nog ff en dan kan ik het uit eerste hand beoordelen.
--Cranked Crusaders--
-----Nil Nobis Absurdum-----

Gebruikersavatar
Jean-Pierre
Berichten:3138
Lid geworden op:vr sep 21, 2007 3:29 pm
Locatie:Cuijk

Bericht door Jean-Pierre » vr apr 25, 2008 4:30 pm

Nou die van jou word al mooier als dit ding....

Afbeelding
Loose Riders
Maloja Clothing
Bastards of Gravity
Berg-Ab.de

Gebruikersavatar
Chmod
Berichten:3763
Lid geworden op:ma sep 08, 2003 6:10 pm
Locatie:Hoegaarden

Bericht door Chmod » vr apr 25, 2008 5:31 pm

wooow 24inch met IRC kujo 3.0 der op...

Gebruikersavatar
DESL
Berichten:1860
Lid geworden op:wo mei 19, 2004 11:20 am
Locatie:Her en der

Bericht door DESL » za apr 26, 2008 5:29 pm

Stillridingbmx schreef:Nou die van jou word al mooier als dit ding....
Thanx, dat is idd. geen schoonheidje met 24'' rims en die banden.
--Cranked Crusaders--
-----Nil Nobis Absurdum-----

kevinv10
Berichten:514
Lid geworden op:di mei 15, 2007 8:00 pm

Bericht door kevinv10 » zo apr 27, 2008 12:12 am

Stillridingbmx schreef:Nou die van jou word al mooier als dit ding....

Afbeelding

Nieuwe fiets Zane? :lol:
SlapHappy

N I E L S
Berichten:3653
Lid geworden op:zo sep 07, 2003 2:58 pm
Locatie:Amsterdam

Bericht door N I E L S » zo apr 27, 2008 12:42 am

Mean machine... Vette bak DESL!

Volgens mij zijn de mensen die een fiets van 25 kg rijden zelden dezelfde mensen die een fuck geven om iets als brake jack.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

Christiaan
Berichten:6303
Lid geworden op:wo jul 18, 2001 9:27 pm

Bericht door Christiaan » zo apr 27, 2008 11:52 am

kevinv10 schreef:
Stillridingbmx schreef:Nou die van jou word al mooier als dit ding....

Afbeelding

Nieuwe fiets Zane? :lol:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
TheBigLjeweetwel
Berichten:437
Lid geworden op:do sep 21, 2006 12:08 pm
Locatie:Brabant

Bericht door TheBigLjeweetwel » ma apr 28, 2008 11:47 pm

Het lijk wel een speelgoed fiets zo.. :lol:

Plaats reactie