FOX TALAS RLC voor Dual/4Cross?????
Moderator:Beheerders
-
Topic zegt het al,
Ik kan voor weinig een gebruikte Fox Talas RLC kopen, wil hem dan in mijn Tazer FS steken. Je ziet ze er wel eens op wedstrijden mee rijden, maar is het een goede keuze, blijft natuurlijk een luchtvork. Ik be nniet gesponsord, dus moet wel heel blijven.
Of toch beter mijn Psylo SL Tullio houden?
Thanks
Ik kan voor weinig een gebruikte Fox Talas RLC kopen, wil hem dan in mijn Tazer FS steken. Je ziet ze er wel eens op wedstrijden mee rijden, maar is het een goede keuze, blijft natuurlijk een luchtvork. Ik be nniet gesponsord, dus moet wel heel blijven.
Of toch beter mijn Psylo SL Tullio houden?
Thanks
- Drooze @ DirtE19
- Contacteer:
Re:FOX TALAS RLC voor Dual/4Cross?????
hangt er een beetje van af hoe hard je voor je fiets bent.
fox maakt eigelijk enkel xc en enduro vorken, en eventueel wat lichte freeride.
met een luchtvork moet je zoieso niet gek gaan doen. maar als je smooth genoeg bent zal die talas je wel houden.
hou er ook rekening mee dat een luchtvork meer onderhoud nodig heeft dan een vork op veren.
verder zou ik er geen al te grote schijven op zetten, als je discs wil gebruiken, omdat de dropouts daar niet voor voorzien zijn, en wel eens afscheuren.
fox maakt eigelijk enkel xc en enduro vorken, en eventueel wat lichte freeride.
met een luchtvork moet je zoieso niet gek gaan doen. maar als je smooth genoeg bent zal die talas je wel houden.
hou er ook rekening mee dat een luchtvork meer onderhoud nodig heeft dan een vork op veren.
verder zou ik er geen al te grote schijven op zetten, als je discs wil gebruiken, omdat de dropouts daar niet voor voorzien zijn, en wel eens afscheuren.
??? het enige dat ik weet is dat de coil in de VT lekkerder aanspreekt dan de air, dus dat zou ook op kunnen gaan voor vork, of niet?
als je 200mm schijven hebt zou ik het nie proberen
Die Talas lijkt me perfect....
Op 80mm voor Dual, voor de rest; trainen etc. op de volle hoogte gebruiken.
Gezien je toch een Dual-specific Fully rijdt moet ie het wel ff uithouden.
Je gebruikt "m enkel daarvoor; géén gestreet met metershoge domme drops etc.
Maar een Float 100 RLC "Lopesy" is natuurlijk helemaal da Bomb!
Met die zgn. "Jimmy Button" Dual startgate goodie... :P
EN Dirk; TUUR-LIJK gebruikt Chri$$y skijven... het liefst dan een bossless Fox (disc-only!).
(maar die zijn óók in 2004 nog steeds voorbehouden voor O.E.M.???) >:(
Als ie Float RLC het bij Lopesy uithoudt moet die het bij P.I.M.P. Chri$$y óók uithouden.
Op 80mm voor Dual, voor de rest; trainen etc. op de volle hoogte gebruiken.
Gezien je toch een Dual-specific Fully rijdt moet ie het wel ff uithouden.
Je gebruikt "m enkel daarvoor; géén gestreet met metershoge domme drops etc.
Maar een Float 100 RLC "Lopesy" is natuurlijk helemaal da Bomb!
Met die zgn. "Jimmy Button" Dual startgate goodie... :P
EN Dirk; TUUR-LIJK gebruikt Chri$$y skijven... het liefst dan een bossless Fox (disc-only!).
(maar die zijn óók in 2004 nog steeds voorbehouden voor O.E.M.???) >:(
Als ie Float RLC het bij Lopesy uithoudt moet die het bij P.I.M.P. Chri$$y óók uithouden.
Ik las een tijdje terug op RM dat alleen de dual rijders die BMX en/of Cruiser races rijden
of gereden hebben op een FOX TALAS RLC mochten rijden van hun team-manager.
De enige reden was dat die gasten met BMX ervaring, smooth genoeg waren om die vork
lang genoeg heel te houden. De andere team leden kregen een Psylo of een Black.
Ga je wedstrijden rijden ?
of gereden hebben op een FOX TALAS RLC mochten rijden van hun team-manager.
De enige reden was dat die gasten met BMX ervaring, smooth genoeg waren om die vork
lang genoeg heel te houden. De andere team leden kregen een Psylo of een Black.
Ga je wedstrijden rijden ?
BMX/Dual/4X rijder Mickael Prokop rijdt anders met een Black Elite!
Nou ja... zo goed als dicht gezet; check DIRT mag.! ;D
(Zoals "onze" Bart B. met een R-S Sid XC-ed dus...)
Eric Carter rijdt weer met een R-S Duke Race in zijn Mongoose...
Met wat voor vork reed Kanon Bas de Beava"boi ook weer 4X? ? ?
Nogmaals gezien de inzet waarvoor P.I.M.P. Chri$$y " gaat gebruiken voorzie ik géén problemen.
Nou ja... zo goed als dicht gezet; check DIRT mag.! ;D
(Zoals "onze" Bart B. met een R-S Sid XC-ed dus...)
Met wat voor vork reed Kanon Bas de Beava"boi ook weer 4X? ? ?
Nogmaals gezien de inzet waarvoor P.I.M.P. Chri$$y " gaat gebruiken voorzie ik géén problemen.
Ja natuurlijk, dat zijn Pro"s en die rijden met wat ze krijgen van hun sponsors. ::) ;DR11M11 schreef: BMX/Dual/4X rijder Mickael Prokop rijdt anders met een Black Elite!
Die team manager waar ik het over had heeft een semi-pro team, die betalen dus
een groot deel zelf en draaien meestal zelf op voor de kosten van hun kapotte vorken,
vandaar die regeling met al dan niet BMX ervaring.
en voor zover ik weet betaalt Christiaan alles zelf, dus ik zou het niet doen, tenzij hij echt wel smooth is?
-
Wil ook wedstrijden rijdne idd, maar ja, wat is smooth? Rij niet lomp, maar hbe niet de finesse vna ene BMX rijder, that"s for shure!
Komt wel als je gaat trainen op een BMX baan!
Met Bart bijv. in Zoetermeer!
Of met mij In Made...
Of met Bernard in het Hooge Noorden jong.
@Bart: hoe"st met je Manitou Minute in je Tazer FS???
(vor Dual / 4X raden ze toch de Black"s aan... zelfs de boys van Bikeright®)
Met Bart bijv. in Zoetermeer!

Of met mij In Made...
Of met Bernard in het Hooge Noorden jong.
@Bart: hoe"st met je Manitou Minute in je Tazer FS???
(vor Dual / 4X raden ze toch de Black"s aan... zelfs de boys van Bikeright®)
-
- Forumbeheerder
welk voordeel zou je ermee halen?
Psylo lijkt me erg geschikt
Lichter! ::)
De Weightweenie!!! ;D
Minder sponzig dan een Psylo SL Tullio of Black Elite.... want lucht/lucht.
Met een negatieve lucht als voordeel qua instelling losbreekmoment!
Ipv. straffere/zwaardere coil erin, bijkopen.
De Weightweenie!!! ;D
Minder sponzig dan een Psylo SL Tullio of Black Elite.... want lucht/lucht.
Met een negatieve lucht als voordeel qua instelling losbreekmoment!
Ipv. straffere/zwaardere coil erin, bijkopen.
-
BF = Chief Wiggum schreef:
welk voordeel zou je ermee halen?
Voornamelijk gewicht, de TALAS heeft dezelfde veer karakeristiek als een coil vork
Neej 20 km/h! ; )
Dual Fully eej... géén last van stutterbumps als bijv. op een Hardtailtje.
Houd de Black Comp. het een beetje uit op je Bustrails? ? ?
Houd de Black Comp. het een beetje uit op je Bustrails? ? ?

- Xircuit
- Contacteer:
Even een vraagje OT:
Waarom maakt Fox eigelijk geen dual/cross/DH/Freeride vorken? is daar een speciale reden voor om komen die in de toekomst nog wel?
Waarom maakt Fox eigelijk geen dual/cross/DH/Freeride vorken? is daar een speciale reden voor om komen die in de toekomst nog wel?
DS vork is er toch al: de L.E. "Lopes" Float 100 RLC met "Jimmy Button"! :P
Ik vraag me af waarom ze de bossless vorken alleen voorbehouden aan O.E.M.? ? ?
EN als je een ex. O.E.M. vork op de kop tikt zit het met garantie/service iets anders volgens mij?

Ik vraag me af waarom ze de bossless vorken alleen voorbehouden aan O.E.M.? ? ?
EN als je een ex. O.E.M. vork op de kop tikt zit het met garantie/service iets anders volgens mij?
-
Fox Talas RLC is een Air Freeride vork, net als dat de Vanilla modleen freeride vorken zijn, en ook geschikt voor dual,
Quote van iemand van FOX Racing Shox:
Christiaan,
The Talas would be great for riding 4X dual. There are a lot of people running that fork racing dual and love it. The Talas was designed to be a free ride air fork so it can take the abuse of racing dual. As long as you keep up on your seal maintence you shouldn"t have any problems leaking air.
Cheers,
Jeromy
Quote van iemand van FOX Racing Shox:
Christiaan,
The Talas would be great for riding 4X dual. There are a lot of people running that fork racing dual and love it. The Talas was designed to be a free ride air fork so it can take the abuse of racing dual. As long as you keep up on your seal maintence you shouldn"t have any problems leaking air.
Cheers,
Jeromy
R11M11 schreef:
Neej 20 km/h! ; )
Houd de Black Comp. het een beetje uit op je Bustrails? ? ?![]()
ik heb tot nu toe alleen nog maar trial gereden met de vork
nog geen trails
Waarom die investering, die psylo is zeker voldoende en om"t zacht uit te drukken ik heb u nog nooit zien springen en"t zou een onndige aankoop zijn omdat je geen van bijde vorken tenvolle benut, mijn raad hou"t bij die psylo want die kan wel wat meer verdragen dan een vork op lucht.
Greetz Micha
Greetz Micha
Beast schreef:
Waarom die investering, die psylo is zeker voldoende en om"t zacht uit te drukken ik heb u nog nooit zien springen en"t zou een onndige aankoop zijn omdat je geen van bijde vorken tenvolle benut, mijn raad hou"t bij die psylo want die kan wel wat meer verdragen dan een vork op lucht.
Greetz Micha
Ahum
beter kijken volgende keer Micha ;D
Goed, the facts:
Ik heb onlangs zowel een RS Psylo race alsmede een fox talas RLC in mijn Tazer geprobeerd. En persoonlijk ga ik het bij een Psylo houden.
•Ten eerste is een Psylo stijver ondanks dat ie kleinere diameter stanchions heeft. Hier merk je tijdens het rijden weinig van. Maar wel aan het starthek. Een fox vork heeft veel meer de neiging om te wringen. Je staat dus minder stabiel. En bij een start komt het aan je concentratie. Als je dus de hele tijd aan het corrigeren komt dit de concentratie niet ten goede.
•Ten tweede is een Psylo maar een paar honderd gram zwaarder dan een fox. Dit ga je dus echt niet merken.
•Ten derde, wil je die fox echt hard hebben. Bijvoorbeeld wanneer je op een BMX baan rijdt, dan dien je hem echt hard op te pompen. Al hoewel de standaard RS veren ook veel te licht zijn. Op de talas rlc versie werkt het lockout wel prachtig trouwens, aangezien ie niet geheel lockt, maar wat wel zorgt voor een weinig deinende vork. Dit is op de Psylo trouwens ook wel voor elkaar te krijgen, door een klein stukje van het taps toelopende stukje van de lock-out af te vijlen en er andere olie in te gooien
•Op de fox kun je maar maximaal met 6 inch schijven rijden, anders breken de nokjes af. De vraag is dan, wat is het ideale schijfrem diameter voor dual / 4X? Persoonlijk liever wat groter…
•De u-turn en het talas systeem werken ongeveer hetzelfde. Zelfde bediening en ongeveer het zelfde bereik. Alleen de een op lucht en de ander met een veer.
•Nieuw kost een talas ongeveer 2X zoveel als een Psylo.
•Van beide is de lak niet al te best.
•Beide rammelen na 4 maand gebruik in de demping. Dus wat betreft de kwaliteit????
Wat betreft de sterkte zou ik me bij beide geen zorgen maken. Ik heb met beide een paar misselijke landing beleefd en ook dubbels niet gehaald. En ze leven beide nog!!!
De fox heeft wat meer instelopties, maar die stel je een keer in en dan kijk je er niet meer na. Dus staar je hier niet op blind.
En christiaan, misschien heeft beast wel gelijkÂ…. Ik heb je inderdaad nog niet veel zien springen, dus ze gaan het beide wel overleven.
Ik heb onlangs zowel een RS Psylo race alsmede een fox talas RLC in mijn Tazer geprobeerd. En persoonlijk ga ik het bij een Psylo houden.
•Ten eerste is een Psylo stijver ondanks dat ie kleinere diameter stanchions heeft. Hier merk je tijdens het rijden weinig van. Maar wel aan het starthek. Een fox vork heeft veel meer de neiging om te wringen. Je staat dus minder stabiel. En bij een start komt het aan je concentratie. Als je dus de hele tijd aan het corrigeren komt dit de concentratie niet ten goede.
•Ten tweede is een Psylo maar een paar honderd gram zwaarder dan een fox. Dit ga je dus echt niet merken.
•Ten derde, wil je die fox echt hard hebben. Bijvoorbeeld wanneer je op een BMX baan rijdt, dan dien je hem echt hard op te pompen. Al hoewel de standaard RS veren ook veel te licht zijn. Op de talas rlc versie werkt het lockout wel prachtig trouwens, aangezien ie niet geheel lockt, maar wat wel zorgt voor een weinig deinende vork. Dit is op de Psylo trouwens ook wel voor elkaar te krijgen, door een klein stukje van het taps toelopende stukje van de lock-out af te vijlen en er andere olie in te gooien

•Op de fox kun je maar maximaal met 6 inch schijven rijden, anders breken de nokjes af. De vraag is dan, wat is het ideale schijfrem diameter voor dual / 4X? Persoonlijk liever wat groter…
•De u-turn en het talas systeem werken ongeveer hetzelfde. Zelfde bediening en ongeveer het zelfde bereik. Alleen de een op lucht en de ander met een veer.
•Nieuw kost een talas ongeveer 2X zoveel als een Psylo.
•Van beide is de lak niet al te best.
•Beide rammelen na 4 maand gebruik in de demping. Dus wat betreft de kwaliteit????
Wat betreft de sterkte zou ik me bij beide geen zorgen maken. Ik heb met beide een paar misselijke landing beleefd en ook dubbels niet gehaald. En ze leven beide nog!!!
De fox heeft wat meer instelopties, maar die stel je een keer in en dan kijk je er niet meer na. Dus staar je hier niet op blind.
En christiaan, misschien heeft beast wel gelijkÂ…. Ik heb je inderdaad nog niet veel zien springen, dus ze gaan het beide wel overleven.
Dude© schreef:
[Beast schreef:
Greetz Micha
Ahum
beter kijken volgende keer Micha ;D
ik zie niks dude
- PinoMEISSIE
Wat doet Christiaan hier dan?
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=105389
Maargoed, ik zal wel vrouw zijn en er geen verstand van hebben...... ::)
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=105389
Maargoed, ik zal wel vrouw zijn en er geen verstand van hebben...... ::)