maximale veerweg voorvork bij frame met 150mm????KRAK! foto!
Moderator:Beheerders
ja dus wat is de maximale veerweg voor een voorvork bij een frame met achter 150mm? ik heb het hier niet zozeer over de geometrie maar meer over rij ervaring? wie kan me helpen?
thanx Wout
thanx Wout
Laatst gewijzigd door HOPPAH op za mar 31, 2007 6:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
hoezo?
het gaat om een trek b3 bruiser met achter 150mm veerweg, en ik heb hier een dubbel kroons voorvork met 200mm veerweg staan zonder bestemming (op dit moment) zou dit gaan? ik kan op de site van trek niets vinden over maximale/aanbevolen veerweg of geometrie tenminste er staan wel gegevens maar ik ben niet in staat om daaruit op te maken wat kan. ook heb ik nog een rs tora 318 met 130mm.
hij wordt standaard geleverd met een stance van manitou 150mm.
thanx in ieder geval voor de reacties!
greetz wout
hij wordt standaard geleverd met een stance van manitou 150mm.
thanx in ieder geval voor de reacties!
greetz wout
hoezo?
Ik denk dat het niet uitmaakt wat voor vork je erin steekt, lekker rijden zal die toch niet. Je hebt extreem veel pedal kickback bij die fiets. De achterdemper die er standaard inzit stelt ook niet veel voor. Misschien dat het met een SPV demper nog enigzins valt te berijden.
zowieso zal 200mm echt overkill zijn voor die fiets, zou ergens tussen de 130 en 160 blijven zitten.
zowieso zal 200mm echt overkill zijn voor die fiets, zou ergens tussen de 130 en 160 blijven zitten.
Ik zou gewoon op zoek gaan naar een 2de hands all mountain vorkje (Pike, Stance, Marz. All Mountain e.d.) op het te koop forum (dp/mtb.nl) of marktplaats. Als je ff zoekt is zo'n ding voor een spotprijsje te vinden.
Veel succes met zoeken!
Veel succes met zoeken!
http://larsveenstra.com
Specialized Enduro 29 Expert Carbon / P.Slope / Globe Roll 8 SE Ltd Edition // stappenbelt.com
Specialized Enduro 29 Expert Carbon / P.Slope / Globe Roll 8 SE Ltd Edition // stappenbelt.com
waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken? Als dit frame is ter vervanging van je GT dan zou ik die GT niet verkopen.
Welke veer zit er in de demper, eentje met een veerconstante van 1500?
Op al de bruisers moeten namelijk 1500 veren in plaats van de originele(450 ofzo) gemonteerd worden omdat iedereen zijn demper kapot reed.
Als het voor relatief rustig gebruik is zou ik er gewoon die Tora in doen.
Ik ben van mening dat je beter een hardtail frame had kunnen kopen dan een bruiser. De kwaliteit van de achtervering van een bruiser is zo slecht dat je beter geen vering kunt hebben.
Welke veer zit er in de demper, eentje met een veerconstante van 1500?
Op al de bruisers moeten namelijk 1500 veren in plaats van de originele(450 ofzo) gemonteerd worden omdat iedereen zijn demper kapot reed.
Als het voor relatief rustig gebruik is zou ik er gewoon die Tora in doen.
Ik ben van mening dat je beter een hardtail frame had kunnen kopen dan een bruiser. De kwaliteit van de achtervering van een bruiser is zo slecht dat je beter geen vering kunt hebben.
het punt is eigenlijk dat ik hier in de ardennen graag een lichte fiets heb t.o.v. mijn nicolai 25,5kg! ik had een hardtail maar ik heb n beetje slechte knieen (ik zou mischien niet eens moeten fietsen maar ja) en na een half uurtje fietsen gaat mn knie op slot. vandaar de keuze om een fully frame erbij te nemen.
mijn budget is niet groot en de bruiser leek mij dus een goede keuze ik heb op mtb review ook al gelezen dat niet iedereen er even enthousiast over was maar op dit moment moet ik kiezen tussen pijn in mijn knie, met mijn nicolai omhoog lopen of de bruiser erbij nemen... ik heb voor het laatste gekozen ongeacht wat andere daar van denken.
ik ben nu op zoek naar een vervangende demper en twijfel dus welke vork ik erin moet steken aangezien mijn budget nu bijna op is heb ik de keuze tussen 200mm en 130mm veerweg. en als 200mm over de top is rest mij dus niets anders dan die tora er in te steken om zo het beste eruit te halen.
mocht iemand nog tips of ervaringen willen delen zijn jullie van harte welkom om deze te posten maar ga mij aub niet vertellen wat je persoonlijk vind van de bruiser... ik rij zelf nu op een gt i-drive en op een nicolai dus ik weet ook wel dat er verschil zit tussen fully's en fully's.
in ieder geval bedankt voor de reeds geposte reacties.
greetz wout
mijn budget is niet groot en de bruiser leek mij dus een goede keuze ik heb op mtb review ook al gelezen dat niet iedereen er even enthousiast over was maar op dit moment moet ik kiezen tussen pijn in mijn knie, met mijn nicolai omhoog lopen of de bruiser erbij nemen... ik heb voor het laatste gekozen ongeacht wat andere daar van denken.
ik ben nu op zoek naar een vervangende demper en twijfel dus welke vork ik erin moet steken aangezien mijn budget nu bijna op is heb ik de keuze tussen 200mm en 130mm veerweg. en als 200mm over de top is rest mij dus niets anders dan die tora er in te steken om zo het beste eruit te halen.
mocht iemand nog tips of ervaringen willen delen zijn jullie van harte welkom om deze te posten maar ga mij aub niet vertellen wat je persoonlijk vind van de bruiser... ik rij zelf nu op een gt i-drive en op een nicolai dus ik weet ook wel dat er verschil zit tussen fully's en fully's.
in ieder geval bedankt voor de reeds geposte reacties.
greetz wout
hoezo?
ha! frame is binnen en fiets (op remmen na) is al opgebouwd...
heb de demper vervangen (van een rst 22a naar een oudje, rst 56).
is nog niet wat ik wil maar dat is wat ik nog had liggen.
pedal kickback is idd vervelend maar ik denk dat zolang ik nog geen andere demper heb het er maar mee moet doen.
verder heb ik uiteindelijk gekozen voor de tora. al met al ziet het er erg leuk uit en denk ik dat ik er toch mee kan gaan doen wat ik wil.
foto's volgen nog!
greetz wout
heb de demper vervangen (van een rst 22a naar een oudje, rst 56).
is nog niet wat ik wil maar dat is wat ik nog had liggen.
pedal kickback is idd vervelend maar ik denk dat zolang ik nog geen andere demper heb het er maar mee moet doen.
verder heb ik uiteindelijk gekozen voor de tora. al met al ziet het er erg leuk uit en denk ik dat ik er toch mee kan gaan doen wat ik wil.
foto's volgen nog!
greetz wout
hoezo?
- Hotsnail
- Berichten:740
- Lid geworden op:ma jan 09, 2006 8:23 pm
- Locatie:Jirnsum, Friesland
- Contacteer:
Pedal kickback ga je met een andere demper niet oplossen. Dit komt door de verandering van de kettinglengte bij het inveren van de fiets en is afhankelijk van de positie van de draaipunten. Door een platformdemper zal de fiets wel minder gaan bobben, maar de draaipunten blijven op dezelfde plek liggen.
Ijzeren paarden eten geen haver....
met bijvoorbeeld een SPV demper met veel druk erop kun je het bobben zover onderdrukken dat je geen last zult hebben van de pedal kickback.
Maar ik betwijfel of een platform demper genoeg platform kan bieden om de pedal kickback van een bruiser tegen te gaan. Het main pivot point zit namelijk op een extreem slechte plaats. Ongeveer halverwege de down tube.
Maar ik betwijfel of een platform demper genoeg platform kan bieden om de pedal kickback van een bruiser tegen te gaan. Het main pivot point zit namelijk op een extreem slechte plaats. Ongeveer halverwege de down tube.
- Hotsnail
- Berichten:740
- Lid geworden op:ma jan 09, 2006 8:23 pm
- Locatie:Jirnsum, Friesland
- Contacteer:
Zo lang de fiets blijft veren bij een hobbel (wat me wel de bedoeling lijkt) zul je altijd last blijven houden van kick back, wat voor demper je er ook inzet.
Kick back is het effect dat je pedalen teruggedraaid worden doordat het achterwiel inveert.
Het achterwiel veert in bij een hobbel en trekt door het veren de ketting terug. Hierdoor moeten de pedalen een stuk terug draaien.
Kick back is het effect dat je pedalen teruggedraaid worden doordat het achterwiel inveert.
Ik vond het bovenstaande wel een mooie beschrijving van het fenomeen...Pedal Kick Back:
Positive values: the chain is pulling the pedals backward. More precisely: Over the time span the rear wheel needs to travel 20 mm upward (projected to the vertical), the pedal-stroke arc of the forward-spinning cranks is shortened by the displayed amount.
Het achterwiel veert in bij een hobbel en trekt door het veren de ketting terug. Hierdoor moeten de pedalen een stuk terug draaien.
Ijzeren paarden eten geen haver....
idd bij "gewoon trappen" heb je als het wegdek smooth is niet zoveel last er van maar zodra er ook maar een klein hobbeltje je weg versperd heb je er al last van. ach ik moet het er maar mee doen hoor
als er veel centjes beschikbaar waren had ik waarschijnlijk al iets anders gekocht duzz. toch ben ik er blij mee em kan ik weer gaan fietsen! (als de remmen er zijn natuurlijk)

als er veel centjes beschikbaar waren had ik waarschijnlijk al iets anders gekocht duzz. toch ben ik er blij mee em kan ik weer gaan fietsen! (als de remmen er zijn natuurlijk)
hoezo?
we zijn tegenwoordig verwend met alle mooie spulletjes die er te koop zijn. Ik moet me regelmatig afremmen in mijn drang om dingen te kopen. Ik kan niet wachten totdat ik afgestudeerd ben en geld ga verdienen.
Maar het is idd gewoon een leuk fietsje voor erbij.
Heb pas ook een 10 jaar oude xc fiets gekocht. Als mensen me erop zien rijden zullen ze denken wat een loser, maar goed ik weet wat ik nog meer in de schuur heb staan en hoeveel dat oude fietsje voor me waard is.
Maar het is idd gewoon een leuk fietsje voor erbij.
Heb pas ook een 10 jaar oude xc fiets gekocht. Als mensen me erop zien rijden zullen ze denken wat een loser, maar goed ik weet wat ik nog meer in de schuur heb staan en hoeveel dat oude fietsje voor me waard is.
- Goofy @ Team SoliD
- Berichten:1238
- Lid geworden op:do jun 05, 2003 10:17 am
- Locatie:omg. Sittard
- Contacteer:
ja, jij ook... verveling slaat toe...
Laatst gewijzigd door crazyfuck op ma apr 23, 2007 1:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Goofy @ Team SoliD
- Berichten:1238
- Lid geworden op:do jun 05, 2003 10:17 am
- Locatie:omg. Sittard
- Contacteer: