Freeride Alpencross FOTOVERSLAG

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

raggertje
Freeride Alpencross FOTOVERSLAG

Bericht door raggertje » vr jul 20, 2007 11:10 am

Hey....

Ik ben van plan om met één of meer vrienden een Freeride Alpencross ergens in september te gaan rijden van 5-7 etappes ongeveer een week, dus zoveel mogelijk omhoog met liften/shuttles/treinen whatever 8) en zoveel mogelijk mooie singletrails naar beneden...

Nu heb ik online en in diverse bladen al het eea bekeken maar we zijn er nog niet uit.

http://www.bike-explorer.ch/freeride-x/default.htm
tussen Chur en Tirano in 6 etappes die ook met een Selfguided pakket goed is te doen hier een verslag van een Duister: http://home.arcor.de/alpcross/alpcross/ ... ss2006.htm

http://www.dreilaendertour.com/ Zwitserland Italie Oostenrijk
is alleen meer cc gericht zonder liften maar wel relaxed met bagagetransport ;)

http://www.altarezia.ch/
Heb hier iets van gezien op extrem channel.. een tour met Hans Rey.. stukken met een trein en shuttle..., hier stukje video:
http://www.atelierbuschemedia.com/04_le ... ailer.html

In de mountainbike 06-06 artikel over dreilaendertour in 4 etappes 4.000hm omhoog 12.000hm omlaag tussen Ischgl en Reschen. Deze gaat door de Uinaschlucht wat me ook spectaculair lijkt!
Afbeelding

In de freeride 1 2005 stond een artikel 'Ischgl nach Riva (Gardameer) über Singletrails' met gondels in 6 etappes. Die gasten hadden tentjes mee, dus niet afhankelijk van hotels. Onderweg Vertpark Innsbruck en Bikeparc Scuol, ook leuk!

Zoveel moois, maar wat :? Iemand hier ervaring met deze trips of andere?

Verder alle tips welkom!
Laatst gewijzigd door raggertje op di sep 18, 2007 7:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Z-Blocker

Coool!

Bericht door Z-Blocker » vr jul 20, 2007 3:04 pm

Nee sorry geen ervaring hier, maar het lijkt me wel een super idee!!!
Wel moeilijk te doen met een typische freeride bike denk ik, omdat er in alles wat jij voorstelt toch nog wel wat geklommen moet worden.
Maar het is wel letterlijk freeride! Als ik de kans heb ga ik dit ook proberen. De Alpen oversteken van hut naar hut met een minimum aan bagage.

Z.

raggertje

Re: Coool!

Bericht door raggertje » vr jul 20, 2007 3:28 pm

Z-Blocker schreef:Wel moeilijk te doen met een typische freeride bike denk ik, omdat er in alles wat jij voorstelt toch nog wel wat geklommen moet worden.Z.
Dat is waarom ik ooknog niet weet met welke bike... mijn enduro van 13-14 kg of mijn dikke freerider van 20 kg :cry:

Z-Blocker

Bericht door Z-Blocker » vr jul 20, 2007 10:48 pm

Een 20 kg zware bike is intressant als je overal liften kan nemen. Meestal is dat toch niet het geval dus ik zou zeker en vast voor de enduro gaan.

Z.

Watje

Bericht door Watje » za jul 21, 2007 1:18 pm

Wij vertrekken 03/08/07 naar het kanton Graubunden om daar wat rond te hossen. We zoeken enkele meerdaagse tochten te doen (1 zevendaagse(incl Stelvio) en 1 vierdaagse). We maken wel geen gebruik van liften, maar er is toch iemand bij (onze Strassenmeister aka Fritzz) die met zijn Cube Fritzz meegaat en alles biked. Dus het is mogelijk met een zware bak (17,5 kg)

Ik kan je pas op het einde van augustus meer info geven omdat Fritzz alles voorbereid en ik, als volleerd kuddebeest, gewoon volg.

Groeten,
Bart

jaspero

Bericht door jaspero » za jul 21, 2007 5:26 pm

De vraag is of de liften dan nog open zijn?
Ik ga zelf in de hersftvakantie ook weg, maar dan zullen de liften zo goed als zeker dicht zijn.
Er zal dan geklommen moeten worden maar dat is dus niet te vermijden.

Heeft iemand nog tips om in die periode te gaan biken in de alpen ergens?

gr Jasper

dmx

Bericht door dmx » za jul 21, 2007 5:52 pm

Een alternatief voor de liften is de trein. We zijn begin van de maand in Livigno geweest (met O2 Bikers) en zijn een dag gaan rijden op en rond de Bernina Pas. Omlaag vlammen vanaf 2300 meter en dan beneden in het stadje gewoon de rode trein (Rhätisch Bahn) nemen naar boven.
Het uitzicht vanuit de trein is trouwens adembenemend.

jaspero

Bericht door jaspero » za jul 21, 2007 5:54 pm

zijn die dan wel het gehele jaar open?

dmx

Bericht door dmx » za jul 21, 2007 8:34 pm

@ jaspero : Bedoel je de trein ? Die rijden het hele jaar ja.

jaspero

Bericht door jaspero » za jul 21, 2007 8:51 pm

Dus livigno is een optie voor in de herfst freeride vakantie.
Wat is de prijs van zon trein rit naar boven?

gr Jasper

dmx

Bericht door dmx » zo jul 22, 2007 4:37 pm

Oeps, dat weet ik niet. Christof, de man van O2 Bikers, heeft die dingen allemaal geregeld. Wij moesten alleen maar trappen.
Kijk eens een keertje op http://www.rhb.ch/berninaexpress

raggertje

Bericht door raggertje » di jul 24, 2007 1:19 pm

Een 20 kg zware bike is intressant als je overal liften kan nemen. Meestal is dat toch niet het geval dus ik zou zeker en vast voor de enduro gaan.
@Z-Blocker: ja dat had ik al in gedachten... ben niet zo'n klimgeit dus minder gewicht is zeker belangrijk voor mij... helaas wat minder de berg af dan :(
Wij vertrekken 03/08/07 naar het kanton Graubunden om daar wat rond te hossen.
@Watje: klinkt goed! Ben benieuwd naar je bevindingen... :coffee:
Heeft iemand nog tips om in die periode te gaan biken in de alpen ergens?

@jaspero: In de PDS gaat het meeste half september al dicht... denk na die tijd het beter is richting Gardameer of Finale Ligure... lijkt me ook mooi, maar wil toch echt ook eens zo'n Alpencross doen...
We zijn begin van de maand in Livigno geweest (met O2 Bikers) en zijn een dag gaan rijden op en rond de Bernina Pas.
@dmx: heb je nog must do's op en rond de Bernina Pas? Wellicht wordt het daar...

dmx

Bericht door dmx » di jul 24, 2007 3:11 pm

1. Je papieren (rekening) van je fiets meenemen want Livigno is een duty- free zone. De douane is dus meer dan geïnteresseerd als je naar huis
rijdt.
2. Van Livigno naar de Bernina pas moet je over twee passen (Forcello en
Bernina). Niet met een te zware fiets gaan, ofwel je verplaatsingen
met de wagen doen.
3. Nu het plezante : Vergeet ook niet een dagje uit te trekken voor het
Motolino Bikepark (plaats van het WK 2005). Er zit een supervette
downhill in en een paar vette freeride tracks. Mijn favoriet : Baitel de
l'ables. Niks dan zeer enge haarspeldbochten, bijna trial rijden.
Als mij nog iets binnen valt, laat ik het weten.

jaspero

Bericht door jaspero » di jul 24, 2007 9:02 pm

Ik was achter een ander gebied gekomen. Namelijk Metabief. Minder positieve hoogte verschillen om te overwinnen om bij de trails te komen :)

Fritzz

Bericht door Fritzz » wo aug 01, 2007 6:43 am

Geplaatst: Di Jul 24, 2007 10:02 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

@jaspero:

Gelukkig!! Maar zelfs Metabief zou kunnen tegenvallen in de periode die je opgeeft-eerste week van november als ik het goed begrijp.
Die periode kan je niks gaan uitspoken in de Alpen!! Met een klein beetje geluk kan je dan al goed gaan boarden of skiën, maar fietsen?!? :o :roll:
Begin november is een moeilijk geval.Volgens mij moet je dan héél flexibel plannen en op het laatste moment beslissen-aan de hand van serieuze weersvoorspellingen.
Het meeste kans heb je nog langs de Azurenkust-daar waar ook de Rock D'Azur elk jaar gereden wordt.

les alpes

Bericht door les alpes » wo aug 01, 2007 9:12 am

@Jaspero: tijdens die periode zou ik kijken naar gebieden die dan eventueel open zijn voor het skien. Les 2 Alpes is open in die periode en ook Alpe d'Huez. Er zijn dan wel een stuk minder liften open omdat die dan eigenlijk bedoeld zijn om de skiers van en naar de gletsjer te brengen.

jaspero

Bericht door jaspero » za aug 04, 2007 10:15 am

De herfstvakantie valt in oktober ergens. Maar zou er dan geen sneeuw liggen? Ik verawcht dat het dit jaar wat langer warm blijft of zou dat alleen in nederland het geval zijn :P

raggertje

Bericht door raggertje » di sep 18, 2007 7:02 pm

Wij, Fritschie en ik hebben dus vorige week de 6-daagse Freerdie alpencross van Chur naar Tirano gemaakt. Hier een verslagje.

Om te beginnen de uitrusting.

Afbeelding
Toch mijn enduro meegenomen, mijn big bike was echt te zwaar geweest, moesten nog heel wat afzweten met gem. 1.000 hm per dag. Vooral met 8 kg. op je rug vond ik dat flink tegenvallen. Gelukkig wel mijn Hope ti-6 remmen erop en de big bettyÂ’s. Wel zoÂ’n 15 kg fietsie zo... maar perfect voor deze trip.

Afbeelding
De cockpit. Heel wat dinkyÂ’s (die ook stuk kunnen) maar erg fijn, vlnr:

Maverik remote voor de zadelpen (7,5cm omlaag is nie heel veel maar wat een uitvinding!)
fietscomputertje
Mijn mobiel omgebouwd tot GPS, heeft het helaas niet helemaal overleeft, maar was toch erg blij om niet steeds op de kaart te hoeven kijken... reed daardoor wel weer een paar x bijna in een ravijn ;)
Nee geen fietsbel maar lockout voor voor en achter tegegelijk, fijn voor korte klimmetjes en lange asfaltklims...

De trip was echt super. Een welkome afwisseling op de PDS en ook qua landschap is Graubunden heel anders als Wallis, veel weidser en minder bevolkt. Hier wat fotoÂ’s (helaas niet veel aktiefotoÂ’s want als je weer zoÂ’n mooie trail naar beneden dendert wil je daar niet voor stoppen)

Dag 1, van Chur naar Arosa

Afbeelding
De lift omhoog bij Chur, echt lekker om niet meteen aan een dikke klim te hoeven beginnen. De singletrack naar Lenzerheide was super. Mooi door het bos met steile switchbacks en wortels...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Boven Lenzerheide lag er nog sneeuw wat de week ervoor was gevallen... gelukkig alleen de eeste 2 dagen last van gehad.

Afbeelding
De fiets van Fritchie was alleen 200 meter de berg afgestort, Waarbij bijna een tigtal schapen omkwamen. Gelukkig alleen zijn zadel kapot maar met wat kleding en duct tape heb je zo een nieuwe ;)

Afbeelding
Bij aankomst bier in Arosa, mooi dorp met veel oude mensen omdat het een kuuroord is.

Dag 2, Arosa-Davos

Afbeelding
Ontbeten met powerbar die ik gratis bij mijn rugzak kreeg... jezus wat zijn die dingen smerig zeg... Fritchie vloog daarna wel de berg op ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De tritt, hier moet je met een lange trap de kam over... leuk voor wandelaars, minder voor bikers. Maar wel mooi ervaring!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit was niet zoÂ’n super etape door de saaie lange hoogteweg, wel mooi uitzicht. Op het einde van de dag naar Davos werd het pas leuk met een rauwe rotsige trail naar beneden.

Dag 3, Davos-Preda

Afbeelding
Warm fietsen met een behoorlijke klim

Afbeelding
Daarna een hele mooie trail, Het viel trouwens nog op dat daar ook de oudjes van 80 nog in het gebergte lopen terwijl ze hier in de NL allemaal achter de rollator door de gangen van het bejaardtehuis lopen.

Afbeelding
Helaas niet altijd de bescherming om....
Daarna met de kleine rode (Ratische Bahn) van Filisur naar Preda.... yeahhhh niet klimmen...

Afbeelding
En natuurlijk smaakt het bier weer bij aankomst in Preda

Dag 4, Preda-Livigno

Afbeelding
‘Fritchie mach doch ein wheelie!’ Naar de Albulapass begonnen we aan een flinke asfaltklim.

Afbeelding
Met der klein rotte van Samedan naar Bernina Suot.

Afbeelding

Afbeelding
Daarna toch nog aardig klimmen en bijkomen...

Afbeelding
en eten/drinken bij de boer... ajajaj wat fijn...

Afbeelding

Afbeelding
Door de verlaten La Stretta...

Afbeelding
En weer verder omhoog... met een slopende ‘schiebe passage’...

Afbeelding
Grens Zwitserland-Italie

Afbeelding
Lago del monte, hier mochten we eindelijk weer naar beneden.... trail eerst ruig... daarna met korte switchbacks... naar Livigno... (helaas geen aankomst bierfoto)

Dag 5, Livigno-St. Maria

Afbeelding
Met Il Motollino omhoog (helaas geen tijd voor het bikepark vanwege weer een lange etape)

Afbeelding
Passo di Val Trela ist echt super mooi!

Afbeelding
Na super lekker italiaanse luch door de Val del Gallo. Hier begint het al aardig mediterranee te worden.

Afbeelding

Afbeelding
Zie de trail rechtsonder...

Afbeelding
Qua natuur was dit wel een highlight!

Afbeelding

Afbeelding
Kom je boven opeens in een Alpenweide...

Afbeelding
Naar beneden! Een trail die steeds ruiger werd...

Afbeelding
Na door de nog verlatener pas Val Mora begon de highlight van de hele vakantie: verschillende super mooi flowende singletracks door het bos naar St. Maria. Deze kruisden elkaar voordurend, dus kon je rijdend kiezen en kwamen we elkaar onderweg steeds weer tegen... dit is echt het mooiste wat ik heb gereden... jumps, flow, snelheid... alles zat erin... soort computer game.... we gingen helemaal los daar... ga ik zeker een keer terug komen!

Door het genieten helaas geen fotoÂ’s genomen, daar wil je daar echt niet voor stoppen, wel voor die koeien ;)

Dag 6, St. Maria-Tirano

Afbeelding
Een shuttle in een busje genomen naar de Umbrailpass... 1500 hm... dus weer goed begin voor luie gasten als ons...

Afbeelding
Naar beneden naar Lago di Cancano... Trail stelde niet veel voor (waren ook verkeerd gereden)... natuur wel...

Afbeelding
Via skioord Bormio komen we bij gelukkig de laatste klim naar Passo di Verva. Vanuit daar een lange afdaling met een super mooi maar kort stukje door het bos naar Tirano... Helaas wel veel schotter en asfalt... maar misschien beter want we hadden al flink wat Italiaanse biertjes gedronken bij een fijne Italiaanse serveerster en Italiaanse houthakkers op het terras in een Italiaans houthakkersdorp.

Day 7.... terug met die Klein rode naar Chur.... het lijkt soms wel de Efteling...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nu weer terug dus in dat vlakke natte k... land.

Ga zoiets zeker vaker doen! Wow wat een vakantie! Misschien dan van Livigno naar het Garda meer ofzo... daartussen zitten ook nog wel wat liftjes denk ik... en ook niet onbelangrijk: eten doe je ook echt beter in Italie!

Trekrules

Bericht door Trekrules » di sep 18, 2007 7:21 pm

schitterende foto's en een leuk verslag,erg schone natuur daarzo.
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

jojo

Bericht door jojo » di sep 18, 2007 7:51 pm

mooie foto's en verslag, dat zijn nog eens prachtige tochten!!
keybone collector!!!

Plip

Bericht door Plip » di sep 18, 2007 8:19 pm

Supermooi!
en die pinten zullen wel lekker geweest zijn.
Beetje energie he

hubertje

Bericht door hubertje » di sep 18, 2007 8:24 pm

Prachtig! :cry:

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » di sep 18, 2007 8:27 pm

woow echt nice!

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di sep 18, 2007 9:53 pm

... echt vet!!!!

goofy2
Contacteer:

Bericht door goofy2 » wo sep 19, 2007 10:36 am

Bastaard! een beetje mega vette bike trips maken als ik geblesseerd ben.

Plaats reactie