Wij, Fritschie en ik hebben dus vorige week de 6-daagse Freerdie alpencross van Chur naar Tirano gemaakt. Hier een verslagje.
Om te beginnen de uitrusting.

Toch mijn enduro meegenomen, mijn big bike was echt te zwaar geweest, moesten nog heel wat afzweten met gem. 1.000 hm per dag. Vooral met 8 kg. op je rug vond ik dat flink tegenvallen. Gelukkig wel mijn Hope ti-6 remmen erop en de big bettyÂ’s. Wel zoÂ’n 15 kg fietsie zo... maar perfect voor deze trip.

De cockpit. Heel wat dinkyÂ’s (die ook stuk kunnen) maar erg fijn, vlnr:
Maverik remote voor de zadelpen (7,5cm omlaag is nie heel veel maar wat een uitvinding!)
fietscomputertje
Mijn mobiel omgebouwd tot GPS, heeft het helaas niet helemaal overleeft, maar was toch erg blij om niet steeds op de kaart te hoeven kijken... reed daardoor wel weer een paar x bijna in een ravijn

Nee geen fietsbel maar lockout voor voor en achter tegegelijk, fijn voor korte klimmetjes en lange asfaltklims...
De trip was echt super. Een welkome afwisseling op de PDS en ook qua landschap is Graubunden heel anders als Wallis, veel weidser en minder bevolkt. Hier wat fotoÂ’s (helaas niet veel aktiefotoÂ’s want als je weer zoÂ’n mooie trail naar beneden dendert wil je daar niet voor stoppen)
Dag 1, van Chur naar Arosa

De lift omhoog bij Chur, echt lekker om niet meteen aan een dikke klim te hoeven beginnen. De singletrack naar Lenzerheide was super. Mooi door het bos met steile switchbacks en wortels...

Boven Lenzerheide lag er nog sneeuw wat de week ervoor was gevallen... gelukkig alleen de eeste 2 dagen last van gehad.

De fiets van Fritchie was alleen 200 meter de berg afgestort, Waarbij bijna een tigtal schapen omkwamen. Gelukkig alleen zijn zadel kapot maar met wat kleding en duct tape heb je zo een nieuwe

Bij aankomst bier in Arosa, mooi dorp met veel oude mensen omdat het een kuuroord is.
Dag 2, Arosa-Davos

Ontbeten met powerbar die ik gratis bij mijn rugzak kreeg... jezus wat zijn die dingen smerig zeg... Fritchie vloog daarna wel de berg op

De tritt, hier moet je met een lange trap de kam over... leuk voor wandelaars, minder voor bikers. Maar wel mooi ervaring!
Dit was niet zoÂ’n super etape door de saaie lange hoogteweg, wel mooi uitzicht. Op het einde van de dag naar Davos werd het pas leuk met een rauwe rotsige trail naar beneden.
Dag 3, Davos-Preda

Warm fietsen met een behoorlijke klim

Daarna een hele mooie trail, Het viel trouwens nog op dat daar ook de oudjes van 80 nog in het gebergte lopen terwijl ze hier in de NL allemaal achter de rollator door de gangen van het bejaardtehuis lopen.

Helaas niet altijd de bescherming om....
Daarna met de kleine rode (Ratische Bahn) van Filisur naar Preda.... yeahhhh niet klimmen...

En natuurlijk smaakt het bier weer bij aankomst in Preda
Dag 4, Preda-Livigno

‘Fritchie mach doch ein wheelie!’ Naar de Albulapass begonnen we aan een flinke asfaltklim.

Met der klein rotte van Samedan naar Bernina Suot.
Daarna toch nog aardig klimmen en bijkomen...

en eten/drinken bij de boer... ajajaj wat fijn...

Door de verlaten La Stretta...

En weer verder omhoog... met een slopende ‘schiebe passage’...

Grens Zwitserland-Italie

Lago del monte, hier mochten we eindelijk weer naar beneden.... trail eerst ruig... daarna met korte switchbacks... naar Livigno... (helaas geen aankomst bierfoto)
Dag 5, Livigno-St. Maria

Met Il Motollino omhoog (helaas geen tijd voor het bikepark vanwege weer een lange etape)

Passo di Val Trela ist echt super mooi!

Na super lekker italiaanse luch door de Val del Gallo. Hier begint het al aardig mediterranee te worden.

Zie de trail rechtsonder...

Qua natuur was dit wel een highlight!

Kom je boven opeens in een Alpenweide...

Naar beneden! Een trail die steeds ruiger werd...

Na door de nog verlatener pas Val Mora begon de highlight van de hele vakantie: verschillende super mooi flowende singletracks door het bos naar St. Maria. Deze kruisden elkaar voordurend, dus kon je rijdend kiezen en kwamen we elkaar onderweg steeds weer tegen... dit is echt het mooiste wat ik heb gereden... jumps, flow, snelheid... alles zat erin... soort computer game.... we gingen helemaal los daar... ga ik zeker een keer terug komen!
Door het genieten helaas geen fotoÂ’s genomen, daar wil je daar echt niet voor stoppen, wel voor die koeien
Dag 6, St. Maria-Tirano

Een shuttle in een busje genomen naar de Umbrailpass... 1500 hm... dus weer goed begin voor luie gasten als ons...

Naar beneden naar Lago di Cancano... Trail stelde niet veel voor (waren ook verkeerd gereden)... natuur wel...

Via skioord Bormio komen we bij gelukkig de laatste klim naar Passo di Verva. Vanuit daar een lange afdaling met een super mooi maar kort stukje door het bos naar Tirano... Helaas wel veel schotter en asfalt... maar misschien beter want we hadden al flink wat Italiaanse biertjes gedronken bij een fijne Italiaanse serveerster en Italiaanse houthakkers op het terras in een Italiaans houthakkersdorp.
Day 7.... terug met die Klein rode naar Chur.... het lijkt soms wel de Efteling...
En nu weer terug dus in dat vlakke natte k... land.
Ga zoiets zeker vaker doen! Wow wat een vakantie! Misschien dan van Livigno naar het Garda meer ofzo... daartussen zitten ook nog wel wat liftjes denk ik... en ook niet onbelangrijk: eten doe je ook echt beter in Italie!