middleburn rs7 of toch een saint / diabolus

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
X rider
Berichten:1003
Lid geworden op:vr aug 12, 2005 11:35 am
middleburn rs7 of toch een saint / diabolus

Bericht door X rider » di nov 20, 2007 12:20 pm

Ik ben bezig met mijn balfa bb7 op te bouwen en nu ben ik op zoek naar een nieuw crankstel.
Als eerst zat ik te denken aan een saint of diabolus.
Maar nu zag ik op een duits site dat iemand een Middleburn rs7 gebruikte omdat deze erg licht en sterk zijn (ongeveer 600 gram)
Ook heb ik even de reviews gelezen op mtbr.com en daar zie ik eigenlijk alleen maar XCér er mee rijden en een paar downhillers.

Is het Middleburn rs7 crankstel aan te raden voor downhill / freeride gebruik?


alvast bedankt

larzveenz
Berichten:861
Lid geworden op:zo okt 29, 2006 6:34 pm
Locatie:Beekbergen
Contacteer:

Bericht door larzveenz » di nov 20, 2007 4:02 pm

Woodbimbo rijdt ook DH met de rs7 en is er zeer over te spreken. Wegen zelfs maar 407 gr incl spider (excl blad) dacht ik.
Dus ja het kan.
http://larsveenstra.com
Specialized Enduro 29 Expert Carbon / P.Slope / Globe Roll 8 SE Ltd Edition // stappenbelt.com

Gijs
Berichten:118
Lid geworden op:di feb 03, 2004 6:13 pm

Bericht door Gijs » di nov 20, 2007 5:10 pm

zijn zeker geschikt voor DH. Middleburn geeft zelfs levenslange garantie!
ook bij competatief DH gebruik.

http://www.middleburn.co.uk/cranks_rs7.php

Gebruikersavatar
X rider
Berichten:1003
Lid geworden op:vr aug 12, 2005 11:35 am

Bericht door X rider » di nov 20, 2007 5:45 pm

Ik weet dat die erg licht is maar, hoe zit het dan met de stijfheid ?

is dat te vergelijken met die van een saint of diabolus?

Gebruikersavatar
Chmod
Berichten:3763
Lid geworden op:ma sep 08, 2003 6:10 pm
Locatie:Hoegaarden

Bericht door Chmod » di nov 20, 2007 6:06 pm

in combinatie met een vierkante as zou ik hem wel niet nemen. Die assen torsen zéér makkelijk. Dit is volgens mij de sterkte van een Saint.

Gebruikersavatar
Hydraulic_Pimp
Berichten:1132
Lid geworden op:zo okt 14, 2001 11:09 am
Locatie:ieper; België

Bericht door Hydraulic_Pimp » di nov 20, 2007 6:52 pm

Hoeveel weeg je en hoe hard ben je op je onderdelen. Ik rij nu met shimano hone's en ben er erg tevreden van, ik denk zelfs dat de hones lichter zijn ( zonder tandwiel en indien je voor de middleburns voor een cromo BB gaat)
Saints heb je niet voor 68 of 73mm bb ( ik weet niet welke bb shell de balfas hebben???) De XT's wel, maar het verschil is dat de hones de stalen as hebben ipv de alu en dat ze steel pedal inserts hebben wat de XT's ook niet hebben

Middleburns werken ook niet met een LG1 guide en een tandwiel kleiner dan 40T (kleine tip)

Hones zijn licht, sterk en cheap en voor mij voldoen ze zeker en onder andere bikerfreak aka StevO ook. Maarja wij rijden dan ook maar als jeanetten 8)

Gebruikersavatar
woodbimbo
Berichten:656
Lid geworden op:di apr 23, 2002 12:55 pm
Locatie:Apeldoorn

Bericht door woodbimbo » di nov 20, 2007 7:31 pm

Ik zou gewoon voor middleburns gaan. Ik rijd ze zelf ook op mn dh-bak. Superstijf echt. superclassy looks. En echt licht als een ziek uitgehongerd zeehondje! En idd garantie ook bij competitief gebruik.
En ze zijn bijzonder.
Van het rijden.... niet van het forums bezoeken..

Bastiaan
Berichten:238
Lid geworden op:di jun 29, 2004 5:43 pm
Locatie:Amsterdam

Bericht door Bastiaan » wo nov 21, 2007 12:41 am

Hydraulic_Pimp schreef: Saints heb je niet voor 68 of 73mm bb ( ik weet niet welke bb shell de balfas hebben???)
Jep die heb je wel hoor. Je hebt ook een "std versie" voor 68 mm en 73mm. Heb hem op mijn RM7 zitten. Ik vind de saint crank persoonlijk echt te relaxed. Rij er nu 2 jaar mee ofsjow.. echt ideaal, nog nooit problemen mee gehad.

Maarre hoe belangrijk is gewicht voor je.. en de prijs weet niet wat die andere kosten. Diabolus iets meer dan de Saint geloof ik.. :roll:

Groet Bas

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » wo nov 21, 2007 8:29 am

waarop wil je nog garantie krijgen?
LIFETIME warranty against defects in materials or workmanship*, covers competitive DH, trials and jumping!
*Warranty excludes tapers, splines and threads.

Als er een productiefout in zit dan merk je dat al wel binnen korte tijd. verder heb je volgens mij dus niks aan die lifetime warranty.

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » wo nov 21, 2007 9:23 am

er was hier iemand die een RS7 crank had verbogen met een valpartijtje en
zonder morren een nieuwe crank kreeg opgestuurd..
dus.....

ze zijn zeer klantvriendelijk bij middleburn zover ik weet.. :)
tenzij je zelf je draad stript of je isis verneukt door m niet elke rit na te kijken en aan te spannen..

ik heb saints,een set hones en RS7 op me trial bike..

ik vind de hone's flexy in tegenstelling tot de saints..
maar de RS7 en saints vind ik geen verschil tussen zitten..missch gewicht ?
ik heb niet alles gewogen..en wat aan specs wordt gegeven klopt niet altijd..

mijn RSjes hebben al aardig wat klappen gehad en geen scheur niks alleen wat krassen

als het voor DH is zou ik zegge saint...slijtvaster en staat beter meestal dan de dunne pootjes van een RS7
ik trial ermee omdat ze licht zijn en outward bearings een beetje eng zijn met een klein tandwiel voor ivm het beschadigen van de cups

ga je voor gewicht looks en UK quality neem middleburn ;)
want zeg eerlijk, bijna iedereen rijd al saint
(en nu ik op google je frame zie zouden ze beter staan ook)

Gebruikersavatar
X rider
Berichten:1003
Lid geworden op:vr aug 12, 2005 11:35 am

Bericht door X rider » wo nov 21, 2007 12:24 pm

Ok, is het ook mogelijk om met externe lagers te rijden met het middleburn crankstel, want er zit geen as bij?

ik ben aan het proberen of ik hem totaal op 16 kilo kan krijgen.
Ik heb gisteren even gewogen zonder demper en trappers, shifter. en ik zat op 15 kilo precies.

Gebruikersavatar
woodbimbo
Berichten:656
Lid geworden op:di apr 23, 2002 12:55 pm
Locatie:Apeldoorn

Bericht door woodbimbo » wo nov 21, 2007 2:22 pm

waarom zou je externe lagers willen rijden?
Ik geloof dat FSA een isis trapas heeft met Externe lagers.. maar omdat je ook nog met een kettinglijn te maken hebt, kunnen het dus nooit zulke dikke lagers worden als van shimano/truvativ/race face. Het zijn echt dunne -niet duurzame lagertjes die je dan hebt), geen aanrader dus.

Ik zou gewoon een normale ISIS trapas nemen. Kost geen drol, weegt niet veel als je het goed uizoekt en is sterk.
Van het rijden.... niet van het forums bezoeken..

Plaats reactie