SixSixOne en d3o komen met revolutionaire bescherming!

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

larzveenz
Contacteer:
SixSixOne en d3o komen met revolutionaire bescherming!

Bericht door larzveenz » do okt 16, 2008 10:26 am

SixSixOne (661) heeft een tijdje geleden een samenwerkingscontract getekend met d3o, uitvinders van een compleet nieuw beschermend materiaal. Het bestaat uit 'intelligente' moleculen, die normaal los 'drijven', maar zich aan elkaar vastgrijpen bij een klap. Verdere uitleg staat onder ander hier. Het resultaat is ongelooflijk: 'Smack me on the head with a shovel'.

De samenwerking heeft geresulteerd in de Evo Elbow Guards, de Evo knee pad en de lichtere versies hiervan, de Evo Lite XC Elbow Guards en de Evo Lite XC Knee Pad. Daarnaast is er ook nog een losse scheenbeschermer, de Evo Shin

Afbeelding Afbeelding

Bij CRC staat ook al een d3o Bomber Short op de site. Deze stond echter nog niet op de site van SixSixOne. Ik heb dus een mailtje gestuur naar SixSixOne Europa. In de reactie hierop werd vermeld dat deze Bomber Short van de lente van 2009 verkrijgbaar zal zijn. Er is ook een bodyprotector op komst. Deze zal aan het eind van de zomer van 2009 te koop zijn.
Als ik het zo bekijk zitten er nogal wat voordelen aan. Je kunt het gewoon aantrekken als kleding omdat het zacht is, je hebt meer bewegingsvrijheid, bovendien is het allemaal compacter dan conventionele bescherming. Naar de bodyprotector kijk ik echt uit: geen te losse schouders of een hard rugpaneel, maar gewoon een soort rekbare trui. Ik weet in ieder geval wel wat mijn volgende bescherming wordt :).
http://larsveenstra.com
Specialized Enduro 29 Expert Carbon / P.Slope / Globe Roll 8 SE Ltd Edition // stappenbelt.com

Timmos

Bericht door Timmos » do okt 16, 2008 10:35 am

heb ff allemaal nagelezen maar het is zeker de moeite waard. Wat je al zei is dat het geen stug materiaal meer is maar een soepel stuk materiaal.

Goed over na gedacht :) prima dingen dus.

martinus

Bericht door martinus » do okt 16, 2008 10:50 am

Bij Discovery Channel hadden ze er een item over gemaakt. Ze maken ook mutsen van dit spul, handig voor snowboarden of mensen die geen helm op willen met dirten. mij lijkt het dat mensen die protectie vervelend vinden, zo een veilig alternatief kunnen vinden voor "unprotected" rijden.

Ik wil het zeker proberen!

khardak

Bericht door khardak » do okt 16, 2008 11:08 am

maar wat als je nou een beetje hard rijd? dikke schokken op de DH word t dan niet ook hard ???? Tuurlijk het is maar voor heel kort maarjah dei steen waar je overheen valt zit ook maar 0.02 sec onder je band :bandana:

klinkt goed maar eerst zien dan geloven.
FSD-Bikers | my pinkbike album

custom painted cube flying circus(wit)

Trekrules

Bericht door Trekrules » do okt 16, 2008 11:38 am

661 brengt ook handschoenen met d3o erin.Maar het bedrijf spyder brachten dit op de markt

Afbeelding

Spyder Freeryde
An industry first in downhill mountain biking protective apparel, Spyder have collaborated with d3o™ and SuperFabric to create the ultimate in body armour - a compression top and shorts that protects with revolutionary d3o™ containing Intelligent Molecules that react to the speed in which they are moved, and a fabric that resists punctures and rips so prevalent in impact-prone sports. The Ultimate Chamois bike short is designed as base layer protection for wear under loose shorts and has d3o™ padding across the hips, thighs and tail bone to shield against impact while top provides protection for shoulder, triceps,elbow and forearm

ook nieuw in hun collectie
Afbeelding

Revolutionary d3o® Intelligent Shock Absorption pads reactively lock together on impact to absorb shock energy. Once pressure is lifted, the padding is soft and flexible, giving you complete freedom of movement. The pads are molded to protect the forearms, elbows and back lats like a soft exoskeleton. This is the ultimate technology in padded compression tops.

* d3o™ Technology for Maximum Protection and Ease of Motion
* Large Bug Printed Logo
* Forearm, Elbow and Back Lat Pads
Laatst gewijzigd door Trekrules op do okt 16, 2008 11:46 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

myrte

Bericht door myrte » do okt 16, 2008 11:45 am

Ben vooral benieuwd hoe duurzaam deze bescherming is.
Als dit spul daadwerkelijk val na val zijn werking (soepel zijn als je het draagt, hard zijn als je valt) behoudt lijkt het mij ideaal.

De Jean
Contacteer:

Bericht door De Jean » do okt 16, 2008 11:50 am

check filmpjes op youtube:
de kern van de zaak is hoe snel de moleculen TEGENOVER ELKAAR bewegen.
Allemaal samen blijven ze mooi squishy, maar als je ze wil gaan samendrukken, en dus verschuiven tegenover elkaar, gaan ze vanaf een bepaald moment gaan verharden.
Dus als je hard over een boomwortel rijdt, verschuiven de moleculetjes niet tegenover elkaar en blijft de boel zacht. Als die boomwortel ineens heel hard op je sleutelbeen begint te duwen (rara hoe kan dat nu) gaan de moleculen -door de boomwortel aan de ene kant, en je sleutelbeen aan de andere kant- gedwongen worden te bewegen tegenover elkaar, en snel graag. En dat willen die niet, dus wordt de boel hard. En ben je beschermd. Nog een laagje ripstop of kevlar erover en je bent onsterfelijk MUHAHAHAHAHAAAAAAH
you don't stop playing because you get old, you get old because you stop playing

Rec

Bericht door Rec » do okt 16, 2008 12:41 pm

Was dit jaar toch al te verkrijgen. Stond 661 in 2007 al mee op de Eurobike.

woodbimbo

Bericht door woodbimbo » do okt 16, 2008 2:10 pm

True, het is al wat langer bekend. Volgens mij waren er ook al wat mensen een aantal jaren geleden mee bezig in de motorcross.
Ik wil het ook wel, daar niet van.
Van het rijden.... niet van het forums bezoeken..

larzveenz
Contacteer:

Bericht door larzveenz » do okt 16, 2008 3:48 pm

Rec schreef:Was dit jaar toch al te verkrijgen. Stond 661 in 2007 al mee op de Eurobike.
Klopt, maar er stond hier nog niks over, dus ik dacht: kom, ik hang het ff aan de klok, vind het wel interessant en indrukwekkend namelijk :)

@ Trekrules: thnx voor de aanvulling, op de site van d3o staan alle fabrikanten die gebruik maken van hun materiaal.

@ bimbo: ook true, ze zijn al een paar jaar aant experimenteren enzo. Ik wil 't ook wel, kost alleen ook de wereld :x
Specialized Enduro 29 Expert Carbon / P.Slope / Globe Roll 8 SE Ltd Edition // stappenbelt.com

khardak

Bericht door khardak » do okt 16, 2008 3:51 pm

laat ze nou maar eens een vette beanie/cap maken van dat spul,of een soort mutsje dat je dan onder je cap/beanie doet 8) dan draag ik de hele dag een "helm" :angelnot:

grtz,

larzveenz
Contacteer:

Bericht door larzveenz » do okt 16, 2008 3:55 pm

khardak schreef:laat ze nou maar eens een vette beanie/cap maken van dat spul,of een soort mutsje dat je dan onder je cap/beanie doet 8) dan draag ik de hele dag een "helm" :angelnot:

grtz,
Voila!: http://www.hardcloud.com/brands/ignite.asp
Ignite schreef:These D30 beanies do not comply with any safety standards and should not replace a helmet.
Dat dan weer wel...
Laatst gewijzigd door larzveenz op do okt 16, 2008 3:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

khardak

Bericht door khardak » do okt 16, 2008 3:56 pm

gozer wtf SWEEEEEET!

k bestel der zo snel mogelijk 1 !

edit:The Ignite Peak 3 D30 has been constructed using an amazing new material called D30. D30 is soft and flexible, but on impact the intelligent molecules lock together to absorb shock. These D30 beanies do not comply with any safety standards and should not replace a helmet.

beter dan geen helm.

larzveenz
Contacteer:

Bericht door larzveenz » do okt 16, 2008 3:59 pm

khardak schreef:gozer wtf SWEEEEEET!

k bestel der zo snel mogelijk 1 !

edit:The Ignite Peak 3 D30 has been constructed using an amazing new material called D30. D30 is soft and flexible, but on impact the intelligent molecules lock together to absorb shock. These D30 beanies do not comply with any safety standards and should not replace a helmet.

beter dan geen helm.
Whaha ik was je net voor met je edit :lol:
En idd, beter dan geen helm.

khardak

Bericht door khardak » do okt 16, 2008 4:01 pm

ik street soms wel zonder helm :oops: (je weet 5 min ff local skatebaan ....

maar dirt cker wel helm! (en dan die beanie deronder :lol: )

Trekrules

Bericht door Trekrules » do okt 16, 2008 8:14 pm

ik heb 2 foto's van de nieuwe 661 d3o bescherming voor 2009

661 Evo Glove
Afbeelding

* reinforced thumb and finger tips
* vented Clarino palm
* silicone finger grippers
* strategically placed D30 inserts
* machine washable
* synthetic leather and mesh construction

661 Evo Lite XC knee
Afbeelding

* hook and loop sleeve doesnÂ’t need shoes to be removed
* d3o padding
* vented Neoprene and Lycra construction
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

fredo

Bericht door fredo » do okt 16, 2008 8:50 pm

Dit goedje is idd al een tijdje op de markt, maar de uitleg lijkt me te optimistisch. Aan alles zit ook een 'maar', maar ik heb er geen idee van. (mss duurzaamheid?)

tja, en voor de rest hoop ik dat 661 zijn kyle straits herwerkt zodat ze niet scheuren als je iets harder valt en dat hun race light's eens blijven zitten....

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » do okt 16, 2008 9:14 pm

ik vraag me af hoe goed het zou werken.

Met de normale scheenbescherming heb je een harde schaal die de kracht verdeeld en schuim die de klap dempt.
Maar dit spul wordt hard wanneer er afschuiving plaatsvindt. Hoe goet verdeeld het de kracht dan want het wordt alleen hard waar de klap is. En hoe goed dempt het wanneer het direct hard zou worden.

Voor een helm zou het denk ik ook niet gebruikt kunnen worden. Eigenlijk hetzelfde verhaal als bij de scheenbescherming maar daarnaast speelt er ook mee dat een helm tegen penetratie moet beschermen.

Wat zou er gebeuren als de klap niet hard genoeg is en het materiaal vloeibaar blijft? Wat als je valt en een heel stuk doorschuift, wordt het dan weer zacht? Stel dat je met je scheenbeen een paal raakt, een normale protector werkt ook enigszins als een spalk maar met dit vloeibare spul kun je toch mooi je been rond het paaltje vouwen lijkt me.

Ik weet dus niet wat de afschuifsnelheid/viscositeit curve is maar ik heb toch mijn twijfels aan het materiaal. De mtb industrie brengt wel vaker iets op de markt dat door marketing beter lijkt maar eigenlijk niet veel voorstelt.

Trekrules

Bericht door Trekrules » do okt 16, 2008 10:00 pm

Wat zou er gebeuren als de klap niet hard genoeg is en het materiaal vloeibaar blijft?
dat verschilt weer per terrein,als je veel in de alpen rijdt en je valt met een gemiddelde snelheid op veel keien en rotsen dan lijkt mij de klap voldoende zodat het spul hard wordt.Maar ook op parcoursen in de bossen kun je ook behoorlijke val partijen maken die hard zat zijn.

Ik denk dat deze nieuwe manier van protectie geen mislukking wordt en zeer zal aanspreken voor de meesten die op zoek zijn naar betere protectie,het enige nadeel is het prijs kaartje dat de meesten even bezig houdt voordat ze het kopen.

YuriS

Bericht door YuriS » do okt 16, 2008 11:35 pm

Hoe zit het met de duurzaamheid? Als je eenmaal een aantal keren gevallen bent werkt het materiaal dan nog op dezelfde manier?

Dergelijke middelen bestaan al een aantal jaren en worden b.v. bij motorracen toegepast, als je dan valt moet je wel de pads vervangen omdat ze de tweede keer niet meer werken :roll:

dmx

Bericht door dmx » vr okt 17, 2008 4:54 pm

Vorige week die Evo Kneeguards binnen gekregen (na 10 maanden wachten :shock: ). Vallen eerlijk gezegd een beetje tegen. Was de bedoeling om ze te dragen tijdens toertochten in de Ardennen (in't begin van 't jaar gecrasht in Heerlen met een onsteking in mijn knie als gevolg) maar ik vind ze een beetje stijf in vergelijking met de Kyle Straits.
Maar dat kan liggen aan het feit dat ze platgedrukt waren in de verpakking en zich nog een beetje moeten zetten . :D

F.B.

Bericht door F.B. » za okt 18, 2008 8:22 pm

ik heb mijn knie schijf gebroken in de vakantie omdat mijn knie bescherming was afgezakt, zou dit ook zo iets kunnen tegen houden?
want het is echt van groot belang.
want als ik nog een keer zo iets aan de hand krijg aan mijn knie kan ik het wel vergeten om ooit nog op mijn fiets te stappen.
en kan je het ook onder je knie bescherming dragen want ik dat dat ook wel gebeurt niet?

de groeten

fredo

Bericht door fredo » zo okt 19, 2008 12:32 pm

F.B. schreef:ik heb mijn knie schijf gebroken in de vakantie omdat mijn knie bescherming was afgezakt, zou dit ook zo iets kunnen tegen houden?
want het is echt van groot belang.
want als ik nog een keer zo iets aan de hand krijg aan mijn knie kan ik het wel vergeten om ooit nog op mijn fiets te stappen.
en kan je het ook onder je knie bescherming dragen want ik dat dat ook wel gebeurt niet?

de groeten
De vermelde gel komt ter vervanging van de harde platen die in de bescherming zit. Dus ik vrees dat je het niet onder je kniebescherming kunt dragen.

Ik denk da je beter uitkijkt naar een ander model (ev naar een andere maat). Gewoon verschillende modellen passen en kritisch keuren. Na een tijd vind je wel iets dat niet afzakt. De gel insert geeft enkel meer bewegingsvrijheid.

Bomber
Contacteer:

Bericht door Bomber » ma okt 20, 2008 7:23 pm

wacht maar tot jullie de bescherming van POC zien :arms: een aantal zullen dit al gezien hebben op Eurobike, maar vindt ik persoonlijk nog net iets fijner.
Werkt met gelijkwaardig foam..

Chmod

Bericht door Chmod » di okt 21, 2008 9:45 am

niet echt speciaal die POC:
http://www.sicklines.com/interbike2008/poc_sports/

Ze werken met een soort memory foam. Dit is iets gans anders.

Ik zie alleen een Dainese copie.

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie