Welke rear derailleur+shifter voor DH/FR ?

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
fly high
Welke rear derailleur+shifter voor DH/FR ?

Bericht door fly high » wo feb 11, 2009 7:28 pm

ik ga binnekort een nieuwe rear derailleur+shifter halen... alleen weet ik niet echt welke!? wat raden jullie mij aan? of heeft iemand van jullie nog een leuk setje liggen?

thnx!
Brakes are like tampons... every pussy needs them!!

thomasmb
Contacteer:

Bericht door thomasmb » wo feb 11, 2009 7:59 pm

Gewoon een Sram X9 ofzo , is meer dan genoeg ! Dit klinkt misschien hypocriet uit mijn mond ( heb een X0) , maar ik heb liever een X9 aan diggele dan een X0 van 150 a 200 € , en verschil in schakelen voel ik niet tussen men x9 en x0 !
Monsieur velo: MTB speciaalzaak
KONA - ORBEA - Moustache - Giant

www.monsieur-velo.be

fly high

Bericht door fly high » wo feb 11, 2009 8:04 pm

oke, ik heb nu namelijk een X9 en die doet het voor geen meter meer, zit speling op en die schakeld dus niet, of bijna niet... ik weet niet of dit nou aan die speling ligt of mischien dat de Derrailleur pad scheef is, niet dat ik weet dat dat zo is maar dat zou mischien wel kunnen... k zit dus beetje met een probleem want k heb al van alles geprobeerd om hem weer goed telaten schakelen...
HELP :?

Pieter en zijn V10

Bericht door Pieter en zijn V10 » wo feb 11, 2009 8:05 pm

x9heb je zo kapot, en heb je na een paar dagen speling op. Ik heb er 3 versleten en zo ken ik nog een paar lui.

X.0 blijft mooi op spanning.

De nieuwe saint combo is ook niet verkeerd en zou ik nu zelf kopen als ik de keuze had.
its all about "being single, seeing double and jumping triples"

fly high

Bericht door fly high » wo feb 11, 2009 8:09 pm

tsja... k moet eerst eens kijken of me derrailleur pad niet scheef is, denk ik.
want dan kan ik wel zo'n duure nieuwe kopen maar dat zal de boel er niet beter opmaken! :cry:
met die saint moet je ook een nieuwe Hub kopen en dat kreng kost nogal wat.
ik vond die saint ook vet, todat ik dat las...

Cheeta

Bericht door Cheeta » wo feb 11, 2009 8:13 pm

fly high schreef:met die saint moet je ook een nieuwe Hub kopen en dat kreng kost nogal wat.
ik vond die saint ook vet, todat ik dat las...
Het is essentieel de Saint Mk. 1 en Mk. 2 uit elkaar te houden. Pieter bedoelt met zekerheid de laatste ("nieuwe Saint") en daar heb je in tegenstelling tot de Mk. 1 geen speciale doorsteekas voor nodig.

Waarschijnlijk kun je een Mk. 1 overigens nog wel met een Hone naaf (bolt-on) gebruiken en die kosten tegenwoordig minder dan een FH-M475...

Shimano is qua kosten IMHO vaak wat interessanter dan SRAM.

fly high

Bericht door fly high » wo feb 11, 2009 8:18 pm

Waarschijnlijk kun je een Mk. 1 overigens nog wel met een Hone naaf (bolt-on) gebruiken en die kosten tegenwoordig minder dan een FH-M475...
dat begrijp ik niet helemaal, houd het in dat ik een Mk. 1 wel gewoon op mijn trek session 7 kan bevestigen?

thnx

Cheeta

Bericht door Cheeta » wo feb 11, 2009 8:27 pm

Nee...

Shimano heeft twee varianten met dat magnifieke principe op de markt gebracht:
a) Saint (Mk. 1)
b) Hone

De Hone naaf is voorzien van een bolt-on as, waar op soortgelijke wijze als bij de steekas van de Mk.1 de derailleur bevestigd wordt. Het enige verschil is dat een Saint Mk.1 naaf (135 mm) nog altijd een kleine 50 EUR kost en een absoluut compatibiliteitswonder is met z'n Oversized Centerlock. Een Hone naaf kost een fractie daarvan (~25%) en beschikt over de normale Centerlock.

Desalniettemin zou ik dat soort systemen (Saint Mk.1 / Hone) fijn links laten liggen.

fredo

Bericht door fredo » wo feb 11, 2009 8:30 pm

fly high schreef:
dat begrijp ik niet helemaal, houd het in dat ik een Mk. 1 wel gewoon op mijn trek session 7 kan bevestigen?

thnx
er bestaat een oude en nieuwe versie van de saint. De oude versie is dus ook op de as van de naaf gemonteerd. De Hone-groep heeft ook zo'n montage systeem. Dus als ge dat montagesysteem wilt gebruiken, kan je eventueel de oude saint derr met een hone naaf combineren. (hetgeen goedkoper is dan de oude saintnaaf) De nieuwe saint is echter als een gewone derailleur. Dat lijkt mij toch veel makkelijker.

fly high

Bericht door fly high » wo feb 11, 2009 8:42 pm

er bestaat een oude en nieuwe versie van de saint. De oude versie is dus ook op de as van de naaf gemonteerd. De Hone-groep heeft ook zo'n montage systeem. Dus als ge dat montagesysteem wilt gebruiken, kan je eventueel de oude saint derr met een hone naaf combineren. (hetgeen goedkoper is dan de oude saintnaaf) De nieuwe saint is echter als een gewone derailleur. Dat lijkt mij toch veel makkelijker.
kun je mij vertellen waar die tekoop is en hoe veel die ongeveer kost?

thnx[/quote]

Pieter en zijn V10

Bericht door Pieter en zijn V10 » wo feb 11, 2009 8:46 pm

crc 100+ euro
its all about "being single, seeing double and jumping triples"

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » wo feb 11, 2009 9:31 pm

sodeju, wat een achterlijke prijs 107 euro. CRC is echt duur geworden
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=27695

Hier is ie 75 euro.
http://bike-components.de/catalog/Saint ... c84859c135

fly high

Bericht door fly high » do feb 12, 2009 9:59 am

zal ik dan een korte of een middel nemen?

thnx!

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » do feb 12, 2009 11:35 am

ik neem aan dat je met 1 tandblad voor rijdt? In dat geval lijkt mij de korte de beste.

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » do feb 12, 2009 2:50 pm

wel in gedachten houden dat de korte kooi van saint het beste werkt met een small ratio casette..

de kooi is namenlijk echt heel kort..

alhoewel er een onderdeel te verwijderen is , speciaal voor close ratio casettes..
lijkt mij het niet super schakelen met een "normale" MTB casette..en een korte kooi !

maar ik kan het fout hebben... want ik heb gelijk een sram DH casette genomen samen met de saint..en mn XT casette overgezet op een andere bike...

ik heb wel mazzel gehad :o met mn 72.50 ipv de prijzen nu :x

fly high

Bericht door fly high » do feb 12, 2009 3:58 pm

cyberhawk schreef:wel in gedachten houden dat de korte kooi van saint het beste werkt met een small ratio casette..

de kooi is namenlijk echt heel kort..

alhoewel er een onderdeel te verwijderen is , speciaal voor close ratio casettes..
lijkt mij het niet super schakelen met een "normale" MTB casette..en een korte kooi !

maar ik kan het fout hebben... want ik heb gelijk een sram DH casette genomen samen met de saint..en mn XT casette overgezet op een andere bike...

ik heb wel mazzel gehad :o met mn 72.50 ipv de prijzen nu :x

ik rijd met een Sram - PG-970 DH cassette 11-26 dus, dat wordt geen probleem.
alleen moet ik nog ff kijken welke nou voor op de naaf is en welke ik gewoon kan bevestigen aan mijn Derrailleur pad...

X rider

Bericht door X rider » do feb 12, 2009 4:07 pm

ik gebruik een shimano 105 super short cage en super cheap (nieuw) met een sram attack shifter en werkt SUPER, geen haperingen of wat dan ook. Het is wel iets lastiger afstellen, maargoed dat heb ik er wel voor over.
Heb geen zin om 100+ euries uit te geven en dan een keer verkeerd vallen en de hele handel breekt.

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » do feb 12, 2009 5:07 pm

fly high schreef:ik rijd met een Sram - PG-970 DH cassette 11-26 dus, dat wordt geen probleem.
alleen moet ik nog ff kijken welke nou voor op de naaf is en welke ik gewoon kan bevestigen aan mijn Derrailleur pad...
Die in mijn link bij bike-components is dus degene die je op je dropout schroeft.

oude voor op naaf
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=17134

nieuwe zoals elke derailleur
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=27695

Don

Bericht door Don » do feb 12, 2009 7:23 pm

105 of dura ace werkt prima.
Zondagsrijder

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » do feb 12, 2009 7:25 pm

Don schreef:105 of dura ace werkt prima.
amen

Plaats reactie