hulp bij setup fox dhx 5.0

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
winnfield
hulp bij setup fox dhx 5.0

Bericht door winnfield » ma aug 08, 2011 11:48 am

Mensen,

ik heb al het eea gelezen via google en de forums maar kom niet helemaal uit het volgende vraagstuk:

Op mijn nieuwe 2e hands ( :D ) Kona Stinky Air 2008 zit een Fox dhx 5.0 air demper.

Ik ben op zoek naar de juiste druk voor in de demper.
Verder is het gebruik van de "2e kamer"/ het propedal niet helemaal duidelijk.

Ik weeg met alles aan zo'n 74 kg.
Op t net kom ik tot de conclusie dat ik dan in de "grote Kamer" zo'n 170 psi moet pompen. Ik las dat er ook 175 in de kleinere kamer moet/mag. Maar gevoelsmatig heeft het niet veel zin om 2x ongeveer de zelfde druk te gebruiken..

Kan iemand mij opweg helpen? Ik hoop dat jullie antwoorden een start setup opleveren vanaf waar ik erder kan gaan fijntunen!

winnfield

Bericht door winnfield » ma aug 08, 2011 1:08 pm

nog wat extra info:

In de grote kamer zit momenteel 225 psi
en in de kleine kamer 150 psi.

Is dit een goed begin?

DESL

Bericht door DESL » ma aug 08, 2011 4:03 pm

--Cranked Crusaders--
-----Nil Nobis Absurdum-----

winnfield

Bericht door winnfield » ma aug 08, 2011 4:41 pm

dank voor de tip!

ik had de site al wel gevonden maar wordt er niet veel wijzer van.
Als ik ga zitten is mn "sag" volgens mij in orde.
Helaas vond ik er geen antwoord op de rest van mn vragen: hoeveel heid druk in de kleinere kamer, het gebruik van propedal, enz..

trixie24

Bericht door trixie24 » di aug 09, 2011 6:57 am

Pro pedal heeft een + en een - kant...

Draai je naar de + dan staat Pro pedal 'aan'. Dit zorgt ervoor dat bij kleine bewegingen de vering wat strakker staat. 'Pro Pedal' zorgt ervoor dat bij het trappen (pedallen) niet al je energie in het op en neer veren gaat... Handig bij omhoog fietsen bijv.
Draai je de knop naar - dan is je vering bij kleine bewegingen wat soepeler...

Ik heb een Fox DHX 4.0 Coil met Pro pedal. Bij DH zet ik mijn pro pedal helemaal naar -.
Als ik een stuk moet fietsen of ik ga ermee in Winterberg op de 4x rijden dan zet ik hem naar +.

Succes!

Tuup J

Bericht door Tuup J » di aug 09, 2011 9:11 am

winnfield schreef:dank voor de tip!

ik had de site al wel gevonden maar wordt er niet veel wijzer van.
Als ik ga zitten is mn "sag" volgens mij in orde.
Helaas vond ik er geen antwoord op de rest van mn vragen: hoeveel heid druk in de kleinere kamer, het gebruik van propedal, enz..
Als je de sag wilt meten, niet gaan zitten, maar de houding aannemen die je hebt als je aan het biken bent, staand dus, beetje vooroverhangend meestal ook nog.

Best kun je dat met 2 personen doen, dat iemand je stuur vast houdt en voorwiel tussen zijn of haar benen klemt.

Je zult nu merken dat je sag minder is dan als je erop zit, dit omdat je gewicht meer verdeeld zit over de bike. Dus waarschijnlijk wat minder lucht erin.

Zelf heb ik geen verstand van de dhx 5.0 air, dus daar kan je niet mee helpen.

Succes!
Life begins at the end of your comfortzone.

frykt

Bericht door frykt » di aug 09, 2011 2:33 pm

1. De Pro Pedal heeft een invloed op de demping. Als je alleen maar afdaalt en de PRO pedal niet nodig hebt zou ik hem volledig afzetten. Mocht je AllMountain rijden kan je naar uw gevoel bijdraaien.

2. De Bottom-Out knop heeft ook een invloed op de demping. Hoe harder je hem zet hoe stugger dat uw demper zal werken.

Voor de rest kan ik u niet helpen, ik had de gewone DHX 5.0 met veer.
+ speed never kills, suddenly becoming stationary is what gets you +

sherlock
Contacteer:

Bericht door sherlock » di aug 09, 2011 3:50 pm

Het ligt iets genuanceerder dan dat. De ProPedal is niks meer dan je slow compression demping en heeft dus weinig effect op de resultaten op boomwortels en rockgardens. Daarbij is een flinke compressiedeming erg lekker als je veel op jumps rijdt want hij blijft wat harder in de transition (een beetje een FR versus DH ding)

Ook de bottom out ligt genuanceerder. Hoe meer bottom out erop staat hoe progressiever de shock. Dat wil dus zeggen dat deze naar het einde van de slag steeds "harder" wordt. Ik zou met de bottom out er helemaal af beginnen. Als je merkt dat ie vaak hard doorslaat naar het einde van de veerweg kan je 'm er wat meer opzetten. Maar eerst je veerzwaarte op orde hebben!!! 8)

winnfield

Bericht door winnfield » di aug 09, 2011 4:58 pm

thanks oor de reaties!

het gebruik van propedal is al wat duidelijker en ik ga spelen met de botom out!
Komend weekend ga ik mn bike voor het eerste uitlaten. MOet nog even kijken waar!

Tuup J

Bericht door Tuup J » di aug 09, 2011 9:46 pm

sherlock schreef:Het ligt iets genuanceerder dan dat. De ProPedal is niks meer dan je slow compression demping en heeft dus weinig effect op de resultaten op boomwortels en rockgardens. Daarbij is een flinke compressiedeming erg lekker als je veel op jumps rijdt want hij blijft wat harder in de transition (een beetje een FR versus DH ding)

Ook de bottom out ligt genuanceerder. Hoe meer bottom out erop staat hoe progressiever de shock. Dat wil dus zeggen dat deze naar het einde van de slag steeds "harder" wordt. Ik zou met de bottom out er helemaal af beginnen. Als je merkt dat ie vaak hard doorslaat naar het einde van de veerweg kan je 'm er wat meer opzetten. Maar eerst je veerzwaarte op orde hebben!!! 8)
Het is een dhx air, om ff op je laatste zin terug te komen ;).

Over je propedal ben ik het wel niet eens. Als je je propedal uit hebt staan, heb je een heel soepel begin van je vering, dit zorgt ervoor dat bij kleine schokken je achterwiel aan de grond blijft, wel kan dan veel kracht in de vering verloren gaan. Hoe meer propedal, hoe zwaarder het eerste begin van je vering wordt en dus kan je achterwiel niet goed aan de grond blijven plakken bij kleine schokken, maar zo gaat wel meer kracht naar het achterwiel dan dat het in de vering verdwijnt.

Je moet daar dus de juiste balans in vinden.

frykt

Bericht door frykt » wo aug 10, 2011 6:52 am

Ik weet wel dat het genuanceerder is dan hoe ik het zei, maar was vergeten dat dit voor ons allemaal normaal is en voor iemand die er niets van weet ingewikkeld is.

Hoe Tuup de Pro Pedal beschrijft is hetgeen ik dus bedoelde maar niet kon verwoorden. Pro Pedal heeft degelijk een invloed zonder dat je trapt.
+ speed never kills, suddenly becoming stationary is what gets you +

divere rules

Bericht door divere rules » wo aug 10, 2011 7:07 am

dus hoe meer pro-pedal hoe stugger de damper reageert test het maar als je normaal fietst en trapt bv

vind het niet echt horen op een fr/dh damper maar dat is weer wat anders ;)

trixie24

Bericht door trixie24 » wo aug 10, 2011 7:40 am

Zelfs op de Fox RC4 (De DH demper van Fox) zit een 'Pro Pedal'... Dan heet het alleen Low speed compression... Ook in voorvorken zit een zelfde soort principe!

Tuup J

Bericht door Tuup J » wo aug 10, 2011 8:31 am

divere rules schreef:dus hoe meer pro-pedal hoe stugger de damper reageert test het maar als je normaal fietst en trapt bv

vind het niet echt horen op een fr/dh damper maar dat is weer wat anders ;)
Om op je laatste zin terug te komen, ik had/heb de low speed compressie ook altijd uit staan. Maar dit meer omdat ik meestal met een iets te zware veer rijdt, dit omdat ik van bmx'en afkom en graag de wat grotere jumps deed en het freeriden.

Nu ben ik meer bezig met downhill en heb sinds een paar dagen de juiste veersterkte voor mij in de devinci. En nu ga ik denk ik toch eens spelen met de low speed compressie. Anders gaat veel kracht verloren in je vering terwijl dat naar je achterwiel hoort te gaan.

sherlock
Contacteer:

Bericht door sherlock » wo aug 10, 2011 10:31 am

ik zat niet op te letten inderdaad......

divere rules

Bericht door divere rules » wo aug 10, 2011 4:59 pm

sherlock schreef:ik zat niet op te letten inderdaad......
komt nog van de adrenaline van de roadgap op filthy ;)

winnfield

Bericht door winnfield » wo aug 10, 2011 6:49 pm

he mensen! wederom dank! Ik ga dit weekend mn freeride testen en dus ook ontdekken hoe de demper werkt! Ik neem mn pomp mee! Ik kom vast mensen tegen die mij kunnen helpen als ik er geen goed gevoel over heb!

Plaats reactie