Hallo medebikers, ik wil graag buiten het "gewone mountainbiken" gaan starten met freeride/downhill. Ik ben in bezig van een specialized enduro en een stumpjumper fsr 29er. Nu wil ik mijn enduro verkopen/inruilen voor een bike die wat meer geschikt is voor de bikeparken. Nu had ik zelf op de site van specialized de stratus op het oog, en leek mij dit wel een goeie bike om mee te beginnen (natuurlijk heeft de prijs hier ook mee te maken)
Ik moet wel zeggen dat ik nogal specialized minded ben. Wat misschien wel onterrecht is maar vraag daarom ook jullie om hulp. Natuurlijk ben ik ook bij mij lbs geweest voor advies en deze was niet super enthousiast over de stratus niet door de afmontage of iets dergelijks maar meer omdat de stratus geen klein tandwiel voor heeft dus berg op zal fietsend niet gaan. (Hij krijgt binnenkort een stratus binnen en ging kijken of er een mogelijkheid was tot het bijzetten van een 2de blad en een voorderrie) Mijn monteur was van mening dat ik met de sx trail meer plezier zou beleven. Nu vindt ik het prijsverschil tussen deze twee bikes behoorlijk € 1.200,00 en omdat ik een half jaar terug pas de 29er heb aangeschaft hoef ik bij mijn vrouw niet aan te komen dat ik nog 1.500,00 bij moet leggen op weer een nieuwe fiets na inruil van mijn enduro. Nu wil ik graag jullie advies over het aanschaffen van een nieuwe fiets of tweedehandse en ben ik benieuwd wat jullie adviseren i.v.m jullie ervaring op dit gebied van freeride/downhill.
Alvast bedankt.
Hulp bij beginnen nieuwe hobby
Moderator:Beheerders
-
- bulldogg73
Ik heb bij mijn SX trail juist de 2e blad en voorderailleur verwijdert omdat ik ze niet gebruik.
Freeride gebeurt in het algemeen berg af en downhill...need I say more.
Je hebt toch een 29er om lekker mee te klimmen.
De Status lijkt mij juist een mooie basis om mee te beginnen; vergelijkbare geometrie als de Demo en betaalbaar.
Freeride gebeurt in het algemeen berg af en downhill...need I say more.

Je hebt toch een 29er om lekker mee te klimmen.
De Status lijkt mij juist een mooie basis om mee te beginnen; vergelijkbare geometrie als de Demo en betaalbaar.
2013 Canyon Nerve AL 29
Ik weet niet wat voor Enduro je hebt maar volgens mij kun je daar al behoorlijk mee freeriden/lichte DH....
Ik rij op een Santa Cruz Nomad met voor en achter 160 mm veerweg en kan hier op de meeste DH tracks zeker nog prima mee uit de voeten....
Misschien je huidige Enduro upgraden (lees meer "bombproof" maken) een optie???
Ik rij op een Santa Cruz Nomad met voor en achter 160 mm veerweg en kan hier op de meeste DH tracks zeker nog prima mee uit de voeten....
Misschien je huidige Enduro upgraden (lees meer "bombproof" maken) een optie???