Foes F1 of Headshok Moto 120?... uit de oude doos!

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Zane!
Foes F1 of Headshok Moto 120?... uit de oude doos!

Bericht door Zane! » do sep 16, 2004 5:28 pm

Ik sta op het punt een nieuwe vork te kopen. Ik twijfel tussen de foes F1 en de cannondale moto 120. Volgens de gegevens die ik heb is de foes duurder maar beschikt deze wel over nog meer veerweg en over een formula schijfrem. De moto is uitgerust met een sachs powerdisk. Ik heb gelezen dat de formula superieur is aan de powerdisk. Is het verschil in stopkracht, gewicht, onderhoud, bedieningsgemak... van de remmen en het verschil in stijfheid, demping en rebound, instelbaalheid, komfort en prestatie van de vork van dien aard dat de foes zijn meerprijs echt waard is, of gaat het hier slechts om detailkritiek? Mijn rijstijl is agressief maar beheerst.

Ten tweede heb ik een vraag in verband met pedalen. Momenteel gebuik ik de onZa HO. Ik ben hier eigenlijk niet erg tevreden over omdat ze nogal onvoorspelbaar loskomen - het gebeurt vaak dat een voet lost bij een spurtje - en bovendien vind ik vaak de ingang niet.. Mijn vraag is nu : wat dan wel? De vernieuwde ritchey, de zwaardere en minder modderbestendige shimano? Van de modellen van speedplay, time, look, coda, de gloednieuwe kore en azonic, tioga, scott, vp of de 250 grammetjes van bebop, weet ik nauwelijks iets af. Welke springt uit de band? Welke krijgt de titel van beste koop?

J. De Vliegher, Wachtebeke.

Ja duur he, die foes, 70.000 frank. De formula rem geniet de voorkeur van de afdalers boven de sachs vanwege het lichte gewicht, de remkracht en de algemene werking. Fabrikanten van vorken en schijfremmen hebben onlangs een bevestigingsnorm aangenomen die veel lijkt op de formula bevestiging, en die toegapst zal worden in de producties "98. Wat de vorken betreft kan ik geen uitspraak doen zonder de beide vorken te hebben getest. Op papier biedt de foes 127 mm veerweg, tegen 120 bij de moto. Dat is een klein verschil. De foes gebruikt in het ene been veren en in het andere een oliezuiger. De moto gebruikt lucht als veer en een oliezuiger. De moto zou ook lichter zijn. De prijs van de foes wordt verantwoord door het feit dat het om een kleine firma gaat die zijn fabricage kosten niet kan drukken zoals cannondale dat wel kan. Op papier biedt de foes meer afstelmogelijkheden dan een cannondale. Opgepast als je met een foes een probleem hebt, moet je die waarschijnlijk naar de VS terugsturen, terwijl cannondale in de benelux overal aanwezig is. Het geval van de pedalen is makkelijk op te lossen. Als je de onza wat lastig vindt, kunnen we je alleen maar shimano aanraden. Ik zit soms ook te twijfelen en worstel met existentiele vragen. Is het de moeite waard een cruise control in mijn zx break td te installeren?

aldus, zane!

Dirty-Harry

Re:Foes F1 of Headshok Moto 120?

Bericht door Dirty-Harry » do sep 16, 2004 5:46 pm

so?

mag/mocht een DP-er (of in dit geval een moderator) geen vraag-antwoord briefen sturen?
ik zie er het nut niet van in om er een topic van te maken

Zane!

Bericht door Zane! » do sep 16, 2004 5:52 pm

cool it...

dit is n artikel uit 1996... was benieuwd naar reacties van de schrijver zelf ipv jou gezever

zane

BLRacing

Bericht door BLRacing » do sep 16, 2004 5:54 pm

Same here. Ik snap werkelijk niet het nut van deze topic :?

Dirty-Harry

Bericht door Dirty-Harry » do sep 16, 2004 6:05 pm

zane is benieuwd naar de reactie van BF op deze brief uit 1996.

Zane!

Bericht door Zane! » do sep 16, 2004 6:12 pm

niet dat Dirty Harry zelf niet weet wat voor n DH goeroe BF inmiddels is, immer voorzien van gevleugelde uitspraken en treffende vergelijken..... leek het mij leuk danwel interessant om dit eens te posten gezien het verschil in kennis en mening hedentendage voor wat betreft bijvoorbeeld die headshok vork...

word

zane

BF = DeJean
Forumbeheerder

Re:Foes F1 of Headshok Moto 120?... uit de oude doos!

Bericht door BF = DeJean » ma sep 20, 2004 9:18 am

goddammit Zane, ik reed toen nog met steunwieltjes!
Where on earth heb je dit gevonden?! Ik denk da ik da naar 02 bikers gestuurd heb
LOL ga ik afprinten!

FYI: Het is uiteindelijk de Foes geworden. Ne maat had dan de Moto 120. Mn bankier kon er niet mee lachen maar ik was wel serieus blij da ik die Foes had. Werkte stukken beter dan de moto, lichter stijver en veel cooler. Hij is dan verlengd naar 5.5 inch en doet nu nog altijd dienst in de FR Marin van ne andere maat.
Van de pedalen weet ik t zo goed niet meer, maar ik denk dat t die ritchey"s geworden zijn.
Ik had toen net mn Foes LTS (was ik smoor op) en met die F1 vork vond ik m zwaar (16 kilo) dus lichte wieltjes, kevlar bandjes, profile carbon stuurtje en the lot.
Maar door die veerweg en remmen begon ik de DH te ontdekken. Exit ultralight spulletjes a la ritchey, machine tech, profile. Enter Fox Vanilla demper, 321 wielen, Tioga Fat66 en -godbetert- kettinggeleider!
En de pedalen? Na 2 maand werden de ritcheys vervangen door 636.

Plaats reactie