ola,
hier een mooi verhaal :
Motocross in Neeroeteren, een parkoer waar echt veul stenen liggen.
ik, de slimmerd wil absoluut met de 16-35 gaan schieten, komt mij daar everts door de bocht, volg hem, hij trekt aan zijn gas en ik focus, daar zie ik hem komen, ne grote steen.
Ik schrik mij dood, echt wel,...
Ik dacht dat mijn lens naar de tering was, totdat ik in de perszaal kwam en wat was bijgekomen van de schrik, toen merkte ik pas dat mijn neutrale filter kapot was en mijn lens NIET , en geen kras ook niet, maw onvoorstelbaar veel geluk gehad...
Renee : ik schiet idd alleen met de L lensen...
Maar ik zie dat soort toestanden niet snel gebeuren op een mtb wedstrijd, tenzij dekerfs accelereert....
maar in de mx is het dagelijkse kost :
http://www.plonsracing.com/images/ontra ... 0shoot.jpg
Probleempje met foto"s maken
Moderator:Beheerders
- Arnetteman
Re:Probleempje met foto"s maken
Brum. schreef:
Alsof je daar persé een Canon D1 MarkII voor nodig hebt![]()
Precies, weet zeker dat als ik nog wat meer ervaring krijg ik met mijn Nikon D70 ook zulke plaatjes kan maken. Maar je moet zoals altijd geluk hebben dat je op het juiste moment ontspant. Een externe flitser is bij die foto van Plons ook haast wel noodzakelijk. Daarom heb ik er 1 gekocht voor mijn D70, de SB600. Prima flitser. Onlangs wat foto"s gemaakt van kartende collega"s in een overdekte karthal. Erg leuk effect met inflitsen in combinatie met langere sluiter en meetrekken. Achtergrond wazig, rijder met kart scherp en goed belicht.
Wat betreft iso. Hoe hoger de iso waarde, hoe minder licht er opgenomen kan worden maar er is minder ruis in de foto. Bij een lagere iso waarde zijn de "korrels" groter en kunnen meer licht opnemen maar er bestaat dan wel een grotere kans op ruis. Probleem bij compacte digitale camera"s vind ik dat je niet handmatig kan scherpstellen. En in een donkere omgeving met veel beweging en met meetrekken van het onderwerp is het lastig voor de camera om te weten waar deze op scherp moet stellen als deze op autofocus staat.
Arnetteman

- Arnetteman
Trouwens,
als iemand nog wat info heeft over opnametechniek tijdens concerten, dan hoor ik dat natuurlijk graag.
er ontbreekt namelijk nog 1 onderwerp dat ik heel graag zou willen doen en dat is dus concerten. Binnenkort is het Eurosonic festival in Groningen. Door de hele stad heen treden allemaal europese bands op in kroegjes, clubs, zaaltjes, e.d. Dus donkere omgeving, laag podium, etc etc.
Ik heb gelukkig een perskaart weten te regelen en zal dus overal goed bij kunnen komen.
Wie helpt mij aan wat tips qua belichting, iso, sluitertijd, scherpte, etc etc etc.
Arnetteman
als iemand nog wat info heeft over opnametechniek tijdens concerten, dan hoor ik dat natuurlijk graag.
er ontbreekt namelijk nog 1 onderwerp dat ik heel graag zou willen doen en dat is dus concerten. Binnenkort is het Eurosonic festival in Groningen. Door de hele stad heen treden allemaal europese bands op in kroegjes, clubs, zaaltjes, e.d. Dus donkere omgeving, laag podium, etc etc.
Ik heb gelukkig een perskaart weten te regelen en zal dus overal goed bij kunnen komen.
Wie helpt mij aan wat tips qua belichting, iso, sluitertijd, scherpte, etc etc etc.
Arnetteman

Arnetteman schreef:Wat betreft iso. Hoe hoger de iso waarde, hoe minder licht er opgenomen kan worden maar er is minder ruis in de foto. Bij een lagere iso waarde zijn de "korrels" groter en kunnen meer licht opnemen maar er bestaat dan wel een grotere kans op ruis. Probleem bij compacte digitale camera"s vind ik dat je niet handmatig kan scherpstellen. En in een donkere omgeving met veel beweging en met meetrekken van het onderwerp is het lastig voor de camera om te weten waar deze op scherp moet stellen als deze op autofocus staat.
Fout, bij een hogere ISO waarde word meer licht opgenomen en kun je bijvoorbeeld met een kortere sluitertijd werken. Vooral bij de simpelere (non-DSLR) leidt dit echter wel tot flinke ruis, al vanaf ISO400. Bij DSLR, zoals bijvoorbeeld de Minolta Maxxum D7 kun je met gemak gewoon op ISO1200 schieten zonder al te veel storende ruis te krijgen.
- Arnetteman
onder hoge isowaarde versta ik grofweg 1600 en laag is bijvoorbeeld 200.
Het Principe:
iso 200 heeft minder bolletjes maar deze zijn wel groter dan bij 1600 dus kunnen ze meer licht opnemen. Maar omdat het zo weinig bolletjes zijn kun je ruis krijgen in de foto.
Bij 1600 iso zijn de bolletjes veeeeeel kleiner. Deze kunnen dus minder licht opnemen maar zorgen voor veel minder ruis in de foto.
Heb deze info van een pro die al jaren in het vak zit dus ik moet me sterk vergissen wil ik er naast zitten.
Bij diafragma is het juist weer heel anders. Hoe hoger het diafragmagetal (bijvoorbeeld F32) des te kleiner de opening. Dus gebruik je F4 dan staat je diafragma verder open.
Ik zal de gegevens nog ff checken maar volgens mij heb ik het goed zo.
Arnetteman
Het Principe:
iso 200 heeft minder bolletjes maar deze zijn wel groter dan bij 1600 dus kunnen ze meer licht opnemen. Maar omdat het zo weinig bolletjes zijn kun je ruis krijgen in de foto.
Bij 1600 iso zijn de bolletjes veeeeeel kleiner. Deze kunnen dus minder licht opnemen maar zorgen voor veel minder ruis in de foto.
Heb deze info van een pro die al jaren in het vak zit dus ik moet me sterk vergissen wil ik er naast zitten.
Bij diafragma is het juist weer heel anders. Hoe hoger het diafragmagetal (bijvoorbeeld F32) des te kleiner de opening. Dus gebruik je F4 dan staat je diafragma verder open.
Arnetteman

Arnetteman schreef:
Over diafragma wel, maar trust me: Hoe hoger de iso instelling, hoe meer ruis....
Vwb concertfotografie: Gewoon je D70 op 800 of 1600 iso zetten, beetje lichtsterke optiek erop (50 mm f/1.8 kost "bijna niks") en schieten maar.... Laag podium is een voordeel: mooi contact band - publiek! Donkere omgeving geeft "sfeer"

Doe ik al jaren zo ;D Sux6!