Eerlijke handel ?
Moderator:Beheerders
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Je bedoelt dat ze het Merk Radon gebruiken om zelf goedkoop parts in te kunnen kopen om zo voor zichzelf handel te genereren/op te boksen tegen S-tec & Co??
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Zou best kunnen. Probleem is deels dat je zowel importeurs als opkopers hebt die enorme partijen (o.a. SRAM X.0) graag z.s.m. de deur uit willen hebben.
Toch vindt ik het krom: de consument wil aan de ene hand zo laag mogelijk nieuwprijzen. T.g.v. die prijzen is z'n zooi tweedehands minder waard, en dat kan dan ook weer niet.....
Toch vindt ik het krom: de consument wil aan de ene hand zo laag mogelijk nieuwprijzen. T.g.v. die prijzen is z'n zooi tweedehands minder waard, en dat kan dan ook weer niet.....
Dat is niet krom, dat is hollandswictor schreef: Toch vindt ik het krom: de consument wil aan de ene hand zo laag mogelijk nieuwprijzen. T.g.v. die prijzen is z'n zooi tweedehands minder waard, en dat kan dan ook weer niet.....

Trouwens nog even over de snelle waardevermindering van een nieuwe bike. Zodra je een nieuwe bike hebt gekocht en 1 stap de winkel uit zet, is je bike gelijk tig% minder waard. Maar dat is niet alleen met bikes, dat is met alles zo. Die waardevermindering verloopt met een curve. In het begin heel stijl die langzamerhand afvlakt.
Ff off topic hoor, sorry dat ik weer zo´n topic ga verkloten haha
Welke Mercedes bus?
De MB100 is al een geruime tijd met pensioen.
De MB406 staat op een wachtlijst voor een harttransplantatie.
Mocht je hem op willen zoeken voor een fruitmand ff onder de A20 kijken
Wie jij zijn overigens?? Komt uit Rotterdam, rijdt 29" en SS maar heet geen Jan Gerrit?
ROTFLwictor schreef:ROTFL. Heb je die Mercedes(?) bus nog?surfstad schreef:Je koopt tenslotte toch ook liever een auto van een oud vrouwtje dan van mij.


Welke Mercedes bus?
De MB100 is al een geruime tijd met pensioen.
De MB406 staat op een wachtlijst voor een harttransplantatie.
Mocht je hem op willen zoeken voor een fruitmand ff onder de A20 kijken

Wie jij zijn overigens?? Komt uit Rotterdam, rijdt 29" en SS maar heet geen Jan Gerrit?
Maar Radon wordt gewoon bij Cube beplakt en afgemonteerd, dus die zijn dan ook fout bezig?
Niemand wil te veel betalen voor nieuwe onderdelen en iedereen wil de hoofdprijs voor gebruikte onderdelen. Op DP hebben we dan ook nog dat 14 jarige jongens uit Oldenzaal vervolgens knokploegen op je af sturen
Over de teamfietsen: ik heb natuurlijk een gekleurde mening hierin, maar het is niet zo lastig kiezen tussen een fiets die alleen in een zomerseizoen tijdens wedstrijden door een ervaren piloot gebruikt is of eentje die in de winter door een of andere toerist die iedere zondag 4 uur lang door de modder aan het ploeteren is geweest in toertochten. De wedstrijdrijder zal voor iedere wedstrijd zijn fiets helemaal schoonmaken en nakijken, de toerist spuit hem na de tocht af met een hogedrukreiniger en haalt hem zondagochtend weer uit de garage als z'n maat voor de deur staat.
Niemand wil te veel betalen voor nieuwe onderdelen en iedereen wil de hoofdprijs voor gebruikte onderdelen. Op DP hebben we dan ook nog dat 14 jarige jongens uit Oldenzaal vervolgens knokploegen op je af sturen

Over de teamfietsen: ik heb natuurlijk een gekleurde mening hierin, maar het is niet zo lastig kiezen tussen een fiets die alleen in een zomerseizoen tijdens wedstrijden door een ervaren piloot gebruikt is of eentje die in de winter door een of andere toerist die iedere zondag 4 uur lang door de modder aan het ploeteren is geweest in toertochten. De wedstrijdrijder zal voor iedere wedstrijd zijn fiets helemaal schoonmaken en nakijken, de toerist spuit hem na de tocht af met een hogedrukreiniger en haalt hem zondagochtend weer uit de garage als z'n maat voor de deur staat.
Handelaren die op reguliere basis OEM spullen verkopen de mond snoeren lijkt me eigenlijk niet eens zo moeilijk. OEM hoort in een volledig gemonteerde fiets te zitten. Je moet als fabrikant maar de nodige controles doen.
Maar eens te meer lijkt de consument hier wel het slachtoffer. Nogal wat fabrikanten geven geen garantie op een OEM onderdeel als blijkt dat het los verkocht geweest is, kijk maar naar RockShox. Maar anderzijds heb ik de indruk dat ze de OEM handel niet echt willen aanpakken onder het mom van 'verkoop is verkoop, als de kassa maar rinkelt'.
Maar eens te meer lijkt de consument hier wel het slachtoffer. Nogal wat fabrikanten geven geen garantie op een OEM onderdeel als blijkt dat het los verkocht geweest is, kijk maar naar RockShox. Maar anderzijds heb ik de indruk dat ze de OEM handel niet echt willen aanpakken onder het mom van 'verkoop is verkoop, als de kassa maar rinkelt'.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
De consument is de dupe, maar wederom door eigen schuld. Als je een Fox F100 voor 375,- kan kopen en er geen registratienr. op staat, wat doe je dan? (Wie zegt: "Kopen!" moet er dan genoegen mee nemen dat er geen garantie op is.)
Bovendien: hoe kan een bedrijf als (bijvoorbeeld) Shimano controleren dat z'n OEM spullen naar fietsen gaan, en niet los verkocht worden? Spot-checks houden bij dealers?
Als consumenten hebben wij een hoop keuze en vrijheid (gelukkig). Keerzijde hiervan is dat we zelf ook een hoop verantwoordelijkheid voor onze aankopen moeten dragen. If it sounds too good to be true, it probably is.
Een ondertoon die ik ook opmerk in dit topic: alles is de schuld van de importeur of fabrikant. Is iets duur, dan worden consumenten belazerd. Is iets goedkoop, dan worden we weer genaaid omdat onze tweehands troep voor minder verkoopt. Als we garantie willen moet het via officiële kanalen, maar dat kost dan weer te veel. Dus dat doen we niet, en als er geen garantie blijkt te zijn dan is het weer niet goed.
Het enige wat IMHO een probleem is, is een dealer die OEM spullen verkoopt en dan de garantie kwestie evt. op de importeur afschuift. Dan zijn zowel consument als importeur de dupe. Zolang de zaken die dit doen gewoon garantie vervanging uit eigen voorraad regelen vindt ik het allemaal prima. Vrije markt economie........
Bovendien: hoe kan een bedrijf als (bijvoorbeeld) Shimano controleren dat z'n OEM spullen naar fietsen gaan, en niet los verkocht worden? Spot-checks houden bij dealers?
Als consumenten hebben wij een hoop keuze en vrijheid (gelukkig). Keerzijde hiervan is dat we zelf ook een hoop verantwoordelijkheid voor onze aankopen moeten dragen. If it sounds too good to be true, it probably is.
Een ondertoon die ik ook opmerk in dit topic: alles is de schuld van de importeur of fabrikant. Is iets duur, dan worden consumenten belazerd. Is iets goedkoop, dan worden we weer genaaid omdat onze tweehands troep voor minder verkoopt. Als we garantie willen moet het via officiële kanalen, maar dat kost dan weer te veel. Dus dat doen we niet, en als er geen garantie blijkt te zijn dan is het weer niet goed.
Het enige wat IMHO een probleem is, is een dealer die OEM spullen verkoopt en dan de garantie kwestie evt. op de importeur afschuift. Dan zijn zowel consument als importeur de dupe. Zolang de zaken die dit doen gewoon garantie vervanging uit eigen voorraad regelen vindt ik het allemaal prima. Vrije markt economie........
Daar wringt nu net bij veel consumenten het schoentje, ze hebben geen probleem met OEM spullen te kopen, maar schreeuwen moord en brand als bij een probleem blijkt dat ze geen garantie krijgen.wictor schreef:De consument is de dupe, maar wederom door eigen schuld. Als je een Fox F100 voor 375,- kan kopen en er geen registratienr. op staat, wat doe je dan? (Wie zegt: "Kopen!" moet er dan genoegen mee nemen dat er geen garantie op is.)
En waarom niet. Bij internetshops lijkt het me al helemaal gemakkelijk, gewoon enkele aankopen doen en als blijkt dat een shop OEM spullen gewoon los koopt, gaan er orders naar de importeur dat aan die shop niks meer mag geleverd worden.wictor schreef:Bovendien: hoe kan een bedrijf als (bijvoorbeeld) Shimano controleren dat z'n OEM spullen naar fietsen gaan, en niet los verkocht worden? Spot-checks houden bij dealers?
"zouden moeten dragen" bedoel je waarschijnlijk ... zie eerder in deze reply ...wictor schreef:Als consumenten hebben wij een hoop keuze en vrijheid (gelukkig). Keerzijde hiervan is dat we zelf ook een hoop verantwoordelijkheid voor onze aankopen moeten dragen. If it sounds too good to be true, it probably is.
wictor schreef:Een ondertoon die ik ook opmerk in dit topic: alles is de schuld van de importeur of fabrikant. Is iets duur, dan worden consumenten belazerd. Is iets goedkoop, dan worden we weer genaaid omdat onze tweehands troep voor minder verkoopt. Als we garantie willen moet het via officiële kanalen, maar dat kost dan weer te veel. Dus dat doen we niet, en als er geen garantie blijkt te zijn dan is het weer niet goed.
Het enige wat IMHO een probleem is, is een dealer die OEM spullen verkoopt en dan de garantie kwestie evt. op de importeur afschuift. Dan zijn zowel consument als importeur de dupe. Zolang de zaken die dit doen gewoon garantie vervanging uit eigen voorraad regelen vindt ik het allemaal prima. Vrije markt economie........
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
Wat een wijze woorden allemaal jongens! Ik ben het er helemaal mee eens.
Helaas blijft de situatie hetzelfde en loont het niet om hier wat te kopen dus zal de oplossing niet vanaf de consument gaan komen denk ik. Vanuit dat perspectief valt de consument niets te verwijten. En wat betreft garantie, iedereen gaat er natuurlijk vanuit dat die gewoon garantie verkrijgt op nieuwe producten. Als een verkoper OEM producten verkoopt moet hij dat wel duidelijk vermelden vind ik.
Helaas blijft de situatie hetzelfde en loont het niet om hier wat te kopen dus zal de oplossing niet vanaf de consument gaan komen denk ik. Vanuit dat perspectief valt de consument niets te verwijten. En wat betreft garantie, iedereen gaat er natuurlijk vanuit dat die gewoon garantie verkrijgt op nieuwe producten. Als een verkoper OEM producten verkoopt moet hij dat wel duidelijk vermelden vind ik.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!
Als jij als consument iets bij een winkel koopt, of het nu oem is of aftermarket, heb je volgens de wet recht op garantie. Dan maakt het dus ook geen bal uit wat je ervoor hebt betaald. De verkoper is in eerste instantie verantwoordelijk voor een goed product (en dus niet de fabrikant > de verkoper moet daar maar verhalen).
Overigens hoef je bij veel slijtonderdelen sowieso niet op garantie te rekenen, dus maakt het al helemaal niet uit waar je dat koopt.
Het blijft vreemd dat je als consument voor hetzelfde onderdeel met kartonnetje twee keer zoveel betaald als voor dat onderdeel in een plastic zakje. Er zijn ook in Duitsland gewoon inkooporganisaties die tegen aantrekkelijke prijzen grote partijen inkopen (ook vaak oem) en dat distribueren aan aangesloten fietsenzaken. Niets mis mee toch? Gaat gewoon om groot inkopen en maakt geen moer uit of dat nu is om die spullen op fietsen te monteren en dan te verkopen of direct te verkopen.
De enigen die er slechter van worden zijn, zoals ik al postte, mensen die het hier in NL voor de hoofdprijs hebben gekocht en het later tweedehands willen verkopen. Die merken namelijk dat de internetprijzen van tweedehands spul niet gebaseerd zijn op hun nieuwprijs, maar op de veel lagere internetprijzen.
Het blijft een feit dat de prijzen hier van veel materiaal schandalig hoog liggen. Kijk eens naar de adviesprijs van Fox vorken. Schandalig.
Overigens hoef je bij veel slijtonderdelen sowieso niet op garantie te rekenen, dus maakt het al helemaal niet uit waar je dat koopt.
Het blijft vreemd dat je als consument voor hetzelfde onderdeel met kartonnetje twee keer zoveel betaald als voor dat onderdeel in een plastic zakje. Er zijn ook in Duitsland gewoon inkooporganisaties die tegen aantrekkelijke prijzen grote partijen inkopen (ook vaak oem) en dat distribueren aan aangesloten fietsenzaken. Niets mis mee toch? Gaat gewoon om groot inkopen en maakt geen moer uit of dat nu is om die spullen op fietsen te monteren en dan te verkopen of direct te verkopen.
De enigen die er slechter van worden zijn, zoals ik al postte, mensen die het hier in NL voor de hoofdprijs hebben gekocht en het later tweedehands willen verkopen. Die merken namelijk dat de internetprijzen van tweedehands spul niet gebaseerd zijn op hun nieuwprijs, maar op de veel lagere internetprijzen.
Het blijft een feit dat de prijzen hier van veel materiaal schandalig hoog liggen. Kijk eens naar de adviesprijs van Fox vorken. Schandalig.
Ook Sjase heeft gelijk. Leuke discussie dit.
Misschien dat iemand mij dit uit kan leggen m.b.t. de door Sjase genoemde garantie. Op zowal alle consumenten produkten is de termijn volgens EU één jaar, in bepaalde gevallen twee. Hoe is het mogelijk dat zo'n #$@#$! (vul zelf in) ISIS as na 5 maanden verrot gaat, de dealer in z'n RaceFace dealerboek kijkt, en zegt: "U heeft mazzel, u heeft nog één maand garantie!"
Wie is in dit geval de proverbiale l*l? De dealer, omdat hij het produkt verkocht heeft? Of de importeur die het contact met de fabriek vormt? Of de fabriek, die zich niet aan EU regelgeving houdt? Of uiteindelijk de klant?
(NB: Mogelijk sla ik de plank ff totaal mis, butien het feit dat ik OT ga....)

Misschien dat iemand mij dit uit kan leggen m.b.t. de door Sjase genoemde garantie. Op zowal alle consumenten produkten is de termijn volgens EU één jaar, in bepaalde gevallen twee. Hoe is het mogelijk dat zo'n #$@#$! (vul zelf in) ISIS as na 5 maanden verrot gaat, de dealer in z'n RaceFace dealerboek kijkt, en zegt: "U heeft mazzel, u heeft nog één maand garantie!"
Wie is in dit geval de proverbiale l*l? De dealer, omdat hij het produkt verkocht heeft? Of de importeur die het contact met de fabriek vormt? Of de fabriek, die zich niet aan EU regelgeving houdt? Of uiteindelijk de klant?
(NB: Mogelijk sla ik de plank ff totaal mis, butien het feit dat ik OT ga....)
-
- Berichten:409
- Lid geworden op:ma nov 21, 2005 9:00 pm
- Locatie:Vianen
- Contacteer:
Een product is waard wat een klant bereid is ervoor te betalen.
Met goede marketing strategien en positionering geuit in een juiste communicatiemethode kun je je waarde flink opschroeven.
Bij de verkoop van een ex-sponor fiets zal het zover niet komen.
Goed verkopers-schap zal bepalen waarvoor de bike weggaat.
De waarde waarvoor hij ooit eigendom is geworden doet helemaal -ik herhaal H E L E M A A L- niets af aan de uiteindelijke verkoopwaarde.
Wat je voor jezelf ethisch verantwoord vind is een andere discussie.
Ikzelf ben van mening dat je de max eruit moet halen, het opgehaalde geld is onderdeel van je sponsoringbudget voor het volgende seizoen.
E
Met goede marketing strategien en positionering geuit in een juiste communicatiemethode kun je je waarde flink opschroeven.
Bij de verkoop van een ex-sponor fiets zal het zover niet komen.
Goed verkopers-schap zal bepalen waarvoor de bike weggaat.
De waarde waarvoor hij ooit eigendom is geworden doet helemaal -ik herhaal H E L E M A A L- niets af aan de uiteindelijke verkoopwaarde.
Wat je voor jezelf ethisch verantwoord vind is een andere discussie.
Ikzelf ben van mening dat je de max eruit moet halen, het opgehaalde geld is onderdeel van je sponsoringbudget voor het volgende seizoen.
E
Ik ben het helemaal eens met wat Wictor schrijft... OEM onderdelen zijn niet bedoeld als losse verkoop, daar wringt de schoen.wictor schreef:Het enige wat IMHO een probleem is, is een dealer die OEM spullen verkoopt en dan de garantie kwestie evt. op de importeur afschuift. Dan zijn zowel consument als importeur de dupe. Zolang de zaken die dit doen gewoon garantie vervanging uit eigen voorraad regelen vindt ik het allemaal prima. Vrije markt economie........
Garantie: als consument ga je naar een winkel, zie je iets wat je aanstaat, neem je dat product mee. Als later blijkt dat het product defect is (garantiegevalletje) vind ik dat er geen / nooi onderscheid mag zijn tussen OEM en retail spullen. Immers, het product is hetzelfde. Waarom zou los gekochte vork waarbij na 2 maanden de dropouts afbreken anders zijn dan hetzelfde geval bij een OEM vork?
Het feit dat er dicounters zijn die producten aanbieden vind ik een goede zaak. Of dit nou OEM of een "normaal" product is, maakt niet uit.
De discounter streeft ernaar om producten tegen een laagst mogelijke prijs in te kopen en te verkopen. De geboden service is hier lager. Als reguliere dealer is hiermee in z'n voordeel. Hij kan zich onderscheiden door zijn geboden service tegen die wat duurdere prijs. Aan de fabrikant en importeur/ verdeler ligt hier dan de taak om de nieuwe producten aan te bieden via de markt en de oudere vooraad aan te bieden aan de discounter. Dat is wat moet gebeuren. Nieuwe producten mogen zeker ook bij de discounters komen te liggen, maar mogen niet onder een adviesprijs verkocht worden, anders gewoon een boete leggen per verkocht artikel onder de adviesprijs. Het beste is deze boete dan belachelijk hoog te maken.
De internationale samenwerking tussen de verdelers moet ervoor zorgen dat prijzen gelijk zijn en dat er in ieder land dergelijke regels zijn. Wanneer dit niet is zal er gezocht moeten worden naar een andere verdeler.
Nou ja goed, het zal nog lang onrustig blijven in fietsland.
mzzl
Gène
De discounter streeft ernaar om producten tegen een laagst mogelijke prijs in te kopen en te verkopen. De geboden service is hier lager. Als reguliere dealer is hiermee in z'n voordeel. Hij kan zich onderscheiden door zijn geboden service tegen die wat duurdere prijs. Aan de fabrikant en importeur/ verdeler ligt hier dan de taak om de nieuwe producten aan te bieden via de markt en de oudere vooraad aan te bieden aan de discounter. Dat is wat moet gebeuren. Nieuwe producten mogen zeker ook bij de discounters komen te liggen, maar mogen niet onder een adviesprijs verkocht worden, anders gewoon een boete leggen per verkocht artikel onder de adviesprijs. Het beste is deze boete dan belachelijk hoog te maken.
De internationale samenwerking tussen de verdelers moet ervoor zorgen dat prijzen gelijk zijn en dat er in ieder land dergelijke regels zijn. Wanneer dit niet is zal er gezocht moeten worden naar een andere verdeler.
Nou ja goed, het zal nog lang onrustig blijven in fietsland.
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
Maar dan kom je weer terug op het verhaal dat prijzen geenzins door de de fabrikant of toeleverancer vastgesteld mogen worden. Gelijke prijzen kan je verder goed vergeten, gezien ieder land z'n eigen tarieven voor o.a. BTW hanteert. Om van verschillende andere lasten maar niet te spreken. De prijzen gelijktrekken is even onrealisitisch als onmogelijk. Bovendien blijft marktwerking de beste manier om een goede deal voor zowel verkopers als klanten te regelen.
Het lijkt mij dat er een combinatie van twee oplossingen nodig is voor het eerder genoemde 'probleem':
#1: Het publiek houdt op met zeiken. Je hebt tenslotte anderhalf jaar met plezier met die el cheapo X.0 derailleur kunnen rijden. Daarom krijg je er nu maar 75,- voor. Als dat een te groot verlies is op je 'investering' had je het ding misschien niet moeten kopen. Fietsonderdelen koop je om mee te fietsen. Als je handelaar wilt zijn moet je slim zijn en niet zaniken.
#2: OEM is OEM. Niet voor losse verkoop. Als verdelers ervoor kiezen OEM zooi toch los te verkopen, dan moeten zij die lasten (lees: kosten van garanties) daarvan dragen. Als handelaren OEM spul verkopen zonder weten van de leverancier, dan bedonderen ze de boel. Laten zij dan de kosten dragen als het fout gaat.
Het lijkt mij dat er een combinatie van twee oplossingen nodig is voor het eerder genoemde 'probleem':
#1: Het publiek houdt op met zeiken. Je hebt tenslotte anderhalf jaar met plezier met die el cheapo X.0 derailleur kunnen rijden. Daarom krijg je er nu maar 75,- voor. Als dat een te groot verlies is op je 'investering' had je het ding misschien niet moeten kopen. Fietsonderdelen koop je om mee te fietsen. Als je handelaar wilt zijn moet je slim zijn en niet zaniken.
#2: OEM is OEM. Niet voor losse verkoop. Als verdelers ervoor kiezen OEM zooi toch los te verkopen, dan moeten zij die lasten (lees: kosten van garanties) daarvan dragen. Als handelaren OEM spul verkopen zonder weten van de leverancier, dan bedonderen ze de boel. Laten zij dan de kosten dragen als het fout gaat.
Voorbeeld:
Als er een Rock Shox vork in Duitsland wordt aangekocht en er is een gegronde klacht/probleem binnen de garantietermijn en men heeft een aankoopnota, dan zegt ook de nederlandse importeur 'verplicht' te zijn mee te werken aan een oplossing, zelf als het een om een OEM exemplaar gaat dat los is aangekocht!
Het enige addertje is dat dit proces moet verlopen via een dealer,
een dealer kan dan:
hieraan weigeren mee te werken of ze vraagt hiervoor een tegemoetkoming aan de klant> ontmoedigingsbeleid!
Als er een Rock Shox vork in Duitsland wordt aangekocht en er is een gegronde klacht/probleem binnen de garantietermijn en men heeft een aankoopnota, dan zegt ook de nederlandse importeur 'verplicht' te zijn mee te werken aan een oplossing, zelf als het een om een OEM exemplaar gaat dat los is aangekocht!
Het enige addertje is dat dit proces moet verlopen via een dealer,
een dealer kan dan:
hieraan weigeren mee te werken of ze vraagt hiervoor een tegemoetkoming aan de klant> ontmoedigingsbeleid!
- Xircuit
- Berichten:3504
- Lid geworden op:vr sep 20, 2002 9:19 am
- Locatie:Amsterdam, MTB @ Posbank/Montferland
- Contacteer:
Als ik bij s-tec een Black Elite koop voor 249 euro's, dan vraag ik me toch echt af waarom ik in Nederland het dubbele betaal. Bij mijn vorige werkgever ('n LBS) kon ik de vork voor het geld geen eens inkopen. Ik neem aan dat S-tec, de leverancier van S-tec en Manitou allemaal geld aan mij hebben verdient, waarom betaal ik dan in Nederland zo veel? Te grote marches? Schijnbaar.
Concurentie is concurentie, ik vind dat fabrikanten en leverancier van LBSen zich eens achter de oren moeten krabben en eens gaan kijken of zij ook niet goedkoper kunnen gaan werken. Als S-tec/hun leverancier/fabrikant er van kunnen lever, dan moet dat toch in Nederland ook kunnen?
Of zeg ik nu hele gekke dingen!?
Concurentie is concurentie, ik vind dat fabrikanten en leverancier van LBSen zich eens achter de oren moeten krabben en eens gaan kijken of zij ook niet goedkoper kunnen gaan werken. Als S-tec/hun leverancier/fabrikant er van kunnen lever, dan moet dat toch in Nederland ook kunnen?
Of zeg ik nu hele gekke dingen!?
Ich Heisse Super Fantastisch!
Kijk Xircuit, dat is het hele eieren eten: Marges.
Er zijn verdelers in Nederland die lage marges aan hun dealers aanbieden. Wanneer een merk de samenwerking stopt met die betrefende verdeler en bij een ander gaat, blijken de marges wel ineens gunstiger voor de dealer.
In Duitsland wordt misschien ook groter ingekocht bij de verdelers en dealers (dit geld misschien ook zo, omdat Duitsland groter is dan Nederland). Groot inkopen kan ook veel doen met de prijs, dit is wel een grote gok voor de ondernemer, want je weet nooit of je de voorraad kwijt komt. In ieder geval zullen de marges gunstiger zijn bij de dealers wanneer ze groter inkopen. Het is ook wie achter de schermen staat, als dat een dozenschuiver is, zal de prijs snel onderhandelbaar, dit vaak tenkoste van de kwaliteit. Wanneer dit niet zo is, blijft de prijs stabiel en gaat de kwaliteit niet achteruit.
Als merk valt daar weinig aan te doen, als het merk in vakjes blijft denken. Wanneer een merk internationaal begint te denken, zullen ze inzien dat hun producten in somige landen tegen een weggeef prijs worden aangeboden. Tuurlijk de kassa blijft rinkelen, maar je bouwt ook een naam op. Wanneer je in het begin een hoog aanstaande naam hebt opgebouwd staat daar een boven gemiddelde prijs tegenover. Als die naam door prijs verlagingen geassosieerd word met een goedkoop beeld, heb als merknaam een probleem. Nu moet je tegen een lagere prijs gaan produceren en zoals eerder gezegd wordt dan gekort in de kwaliteit. Met als gevolg dat je afglijd als merknaam. Kijk maar naar Suntour.
mzzl
Gène
Er zijn verdelers in Nederland die lage marges aan hun dealers aanbieden. Wanneer een merk de samenwerking stopt met die betrefende verdeler en bij een ander gaat, blijken de marges wel ineens gunstiger voor de dealer.
In Duitsland wordt misschien ook groter ingekocht bij de verdelers en dealers (dit geld misschien ook zo, omdat Duitsland groter is dan Nederland). Groot inkopen kan ook veel doen met de prijs, dit is wel een grote gok voor de ondernemer, want je weet nooit of je de voorraad kwijt komt. In ieder geval zullen de marges gunstiger zijn bij de dealers wanneer ze groter inkopen. Het is ook wie achter de schermen staat, als dat een dozenschuiver is, zal de prijs snel onderhandelbaar, dit vaak tenkoste van de kwaliteit. Wanneer dit niet zo is, blijft de prijs stabiel en gaat de kwaliteit niet achteruit.
Als merk valt daar weinig aan te doen, als het merk in vakjes blijft denken. Wanneer een merk internationaal begint te denken, zullen ze inzien dat hun producten in somige landen tegen een weggeef prijs worden aangeboden. Tuurlijk de kassa blijft rinkelen, maar je bouwt ook een naam op. Wanneer je in het begin een hoog aanstaande naam hebt opgebouwd staat daar een boven gemiddelde prijs tegenover. Als die naam door prijs verlagingen geassosieerd word met een goedkoop beeld, heb als merknaam een probleem. Nu moet je tegen een lagere prijs gaan produceren en zoals eerder gezegd wordt dan gekort in de kwaliteit. Met als gevolg dat je afglijd als merknaam. Kijk maar naar Suntour.
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
Xircuit schreef:Als ik bij s-tec een Black Elite koop voor 249 euro's, dan vraag ik me toch echt af waarom ik in Nederland het dubbele betaal. Bij mijn vorige werkgever ('n LBS) kon ik de vork voor het geld geen eens inkopen. Ik neem aan dat S-tec, de leverancier van S-tec en Manitou allemaal geld aan mij hebben verdient, waarom betaal ik dan in Nederland zo veel? Te grote marches? Schijnbaar.
Concurentie is concurentie, ik vind dat fabrikanten en leverancier van LBSen zich eens achter de oren moeten krabben en eens gaan kijken of zij ook niet goedkoper kunnen gaan werken. Als S-tec/hun leverancier/fabrikant er van kunnen lever, dan moet dat toch in Nederland ook kunnen?
Of zeg ik nu hele gekke dingen!?
You are missing the point Xircuit.
Het gaat in het geval wat je hierboven beschrijft om de wijze waarop S-Tec zijn prijs voor elkaar krijgt; nl door als OEMer in te kopen. Als hij het gewoon bij de Manitou importeur als winkel zou inkopen, betaald hij ook meer en zul je dat ook zien op het prijskaartje.
---www.cjmedia.nl---
-
- Berichten:1935
- Lid geworden op:ma okt 14, 2002 1:15 pm
- Locatie:Amsterdam
- Contacteer:
Als je weet dat een merk elk jaar nieuwe modellen maakt, en dat een overjarig model dus altijd flink afgeprijst verkocht dient te worden met dezelfde garantie en service als een nieuw model dan is de afschrijving van 40-50% na 1 jaar heel reeel. na 2 jaar 50%-60%. daarna gaat het langzamer met de afschrijving.
Ik werk zelf in een sportshop waar veel ski hardwaren verkocht wordeel. 40% van de nieuwprijs is het eerste jaar de afschrijving, na 2 jaar nog 50% daarna gaat t minder snel.
Ik werk zelf in een sportshop waar veel ski hardwaren verkocht wordeel. 40% van de nieuwprijs is het eerste jaar de afschrijving, na 2 jaar nog 50% daarna gaat t minder snel.
