Is de kracht om een bepaald volume aan lucht samen te drukken tot 1 bar gelijk aan de kracht die nodig is om 2 maal hetzelfde volume aan lucht samen te drukken tot 0.5 bar?
Of praktisch: geeft het een verschil als ik één vorkpoot vul met 1 bar lucht en de andere leeg laat of beide vul met 0.5 bar lucht? Kan ik hiermee de progresiviteit aanpassen?
edit: er stond nog een fout in 0.5 bar ipv 1.5 bar
Z.
Air
Moderator:Beheerders
Ik denk dat je de vraag verkeerd stelt, maar je praktijkvoorbeeld geeeft duidelijker aan wat je wil weten.
Je hebt dezelfde kracht nodig om een vork 1cm. in te drukken bij 1 poot op 1 bar als bij 2 poten op een halve bar. Da's een heel simpel optelsommetje dus: 2x0.5=1. Maar als je maar op 1 poot druk zet, ga je natuurlijk wel je vork onevenwichtig belasten.
Progressiviteit pas je zowel aan met de druk als met het volume van de luchtkamer.
Je hebt dezelfde kracht nodig om een vork 1cm. in te drukken bij 1 poot op 1 bar als bij 2 poten op een halve bar. Da's een heel simpel optelsommetje dus: 2x0.5=1. Maar als je maar op 1 poot druk zet, ga je natuurlijk wel je vork onevenwichtig belasten.
Progressiviteit pas je zowel aan met de druk als met het volume van de luchtkamer.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
effie geen zin om mn cursussen van de zonder te halen, maar
-2 kamers op een halve bar gaan bij hetzelfde volume minder progressief zijn, dan 1 kamer op 1 bar bij t zelfde volume.
-Luc heeft gelijk dat t beter is geen groot onevenwicht in te stellen. Anderszijds, er zijn genoeg voorbeelden van vorken te noemen waar de veer aan 1 kant zit en de demper aan de andere. Meestal zijn die er wel op gebouwd.
-2 kamers op een halve bar gaan bij hetzelfde volume minder progressief zijn, dan 1 kamer op 1 bar bij t zelfde volume.
-Luc heeft gelijk dat t beter is geen groot onevenwicht in te stellen. Anderszijds, er zijn genoeg voorbeelden van vorken te noemen waar de veer aan 1 kant zit en de demper aan de andere. Meestal zijn die er wel op gebouwd.
you don't stop playing because you get old, you get old because you stop playing
Tja tja tja, hier komt de gaswet van Boyle-Gay Lussac om de hoek kijken:
p*V=constante*T (voor m = constant)
ofwel pV=nRT
n = aantal kmol gas
R = gasconstante = 8314.51 J/kmol*K
Dit alles geldt alleen voor ideale gassen. Wat dat precies inhoudt weet ik even niet meer, het is wel al een hele tijd geleden.
Meestal komt het er op neer dat het niet meer klopt bij erg grote veranderingen (van druk/volume oid)
p*V=constante*T (voor m = constant)
ofwel pV=nRT
n = aantal kmol gas
R = gasconstante = 8314.51 J/kmol*K
Dit alles geldt alleen voor ideale gassen. Wat dat precies inhoudt weet ik even niet meer, het is wel al een hele tijd geleden.
Meestal komt het er op neer dat het niet meer klopt bij erg grote veranderingen (van druk/volume oid)
minder lineair
Dus als ik het goed begrijp: Met 1 kamer op 1 bar word de veerweg minder en minder lineair naar mate dat ik de 2de kamer bijvul met lucht?De Jean schreef:2 kamers op een halve bar gaan bij hetzelfde volume minder progressief zijn, dan 1 kamer op 1 bar bij t zelfde volume.
Z.