Azonic-xc-er schreef:Om wat meer te spelen werd mij aangeraden om platforms pedalen te gebruiken voor het springwerk. Hoe staan jullie hier tegenover?
Om te leren springen ben ik absoluut voorstander van flats. Ik heb heel wat mensen zien leren springen met clipless pedalen sinds die dingen in 1996 in de BMX hun intrede deden en het merendeel heeft de neiging om zich een verkeerde techniek aan te leren. In het bijzonder het extreem naar voren leggen van de gewichtsbalans om het achterwiel mee te krijgen (met nagenoeg gestrekte benen).
a) zet je dan een duikvlucht in waarbij weinig te corrigeren valt bij zowel te kort als te ver.
b) zou je op flats gewoon los komen van je pedalen.
Als je gewoon de techniek al goed onder controle hebt, dan snap je dat je in voornoemde geval ook gewoon je benen kunt intrekken... En maakt het eigenlijk niet meer uit wat voor pedalen je rijdt.
Azonic-xc-er schreef:Biedt deze pedaal bijvoorbeeld nog voldoende grip als platformpdeaal?
Ik heb deze nooit geprobeerd, maar wel de meeste andere pedalen die Shimano met een kooi heeft uitgebracht (de originele DX SPD, 545, 434) . Die pedalen zijn niet geschikt als alternatief voor een platformpedaal anders dan om wat te cruisen (naar de bakker van djamgils ofzo).
Combinatiepedaal heb ik ook nooit geprobeerd, maar het lijkt me weer zo'n net-niet compromis waarbij je de helft van de tijd de verkeerde kant van het pedaal te pakken hebt.