[News] Nokia presenteert fietslader voor mobieltjes

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Sven
[News] Nokia presenteert fietslader voor mobieltjes

Bericht door Sven » do jun 03, 2010 10:33 am

Nokia heeft een dynamokit gepresenteerd, waarmee een mobieltje tijdens het fietsen kan worden opgeladen. De telefoon wordt op het stuur van de fiets vastgezet. De dynamo voor mobieltjes moet voor het eind van het jaar op de markt zijn.

De dynamokit werkt met alle Nokia-mobieltjes die een aansluiting hebben voor de 2mm-lader die de Finse fabrikant in de afgelopen jaren in veel mobieltjes gebruikte. Voor duurdere modellen is Nokia inmiddels al enkele jaren over op micro-usb, maar veelal wordt met dergelijke telefoons nog een opzetstukje meegeleverd, waarmee de 2mm-lader kan worden gebruikt.

Net als een fietslicht werkt de lader door een dynamo tegen het wiel te houden, aldus de fabrikant. De stroom die door de weerstand wordt opgewekt, wordt gebruikt om het mobieltje op te laden. Nokia ziet de belangrijkste toepassing in landen waar mensen lastig aan stroom kunnen komen om hun toestellen op te laden, maar de lader is bedoeld voor alle landen waar fietsen een belangrijke manier van transport is.

Mobieltjesmakers hebben de afgelopen jaren meer manieren gezocht om telefoons op te laden. Zo kwamen diverse modellen uit die werken met zonnepanelen en zijn er patenten ingediend voor kinetische energie. Samsung presenteerde vorig jaar ook een dynamo om mobieltjes op te laden.

Afbeelding

Bron:www.tweakers.net

Leuk, voor de GPS'ers onder ons!

willem12

Bericht door willem12 » do jun 03, 2010 10:53 am

Zeker leuk. Zo leuk dat er op een duits forum al iets verder gebouwd is.
Check: www.forumslader.de

Nadeel van deze Nokia is...dat het alleen Nokia is, je wil GPS+Nokia+Photocamera en je wil dat als je een dag tegen de wind in fietst met lage snelheden, ook stroom krijgt.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » do jun 03, 2010 12:33 pm

Doen alle fiets fabrikanten die dynamo die tegen de band loopt van de hand en komen met een naaf dynamo.

En nu komt nokia met dit. Lekker handig.

Kunnen ze niet gewoon aansluiten op de naafdynamo/bedrading die al in de fiets zit?

Sven

Bericht door Sven » do jun 03, 2010 1:57 pm

Kijk! Dat bedoel ik.
Schoenmaker, blijf bij je leest. Sluit een pact of combineer je kunsten met andere leveranciers. Dit is een typisch voorbeeld van 'do-it-all-by-my-own'...

willem12

Bericht door willem12 » do jun 03, 2010 2:27 pm

Hmm,

Nog even naar bericht gekeken. Dit is niet voor ons bedoeld. Verkeerde doelgroep.
Dit is voor 3e wereld waar men al oude, slechte, fietsen heeft en waar geen vast net is maar iedereen wel een mobiel heeft. Ook stroom is niet overal aanwezig. Is dus een goed plan voor bijv. heel West-Afrika: overal fietsen, overal mobieltjes en nu: altijd opgeladen.

Goed plan, goed product.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Plaats reactie