Advies gevraagd voor een fiets naast mijn ATB.

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Marc 1964
Advies gevraagd voor een fiets naast mijn ATB.

Bericht door Marc 1964 » wo jul 21, 2010 9:43 am

Ik ben nieuw op dit forum. Ik wist niet goed waar ik mijn vraag het beste kon stellen. Vandaar dat ik het hier in de kroeg maar even in de groep gooi. Jullie zullen er met z'n allen vast wel meer verstand van hebben dan ik in m'n eentje.

Ik heb eigenlijk wat tips nodig waarmee ik een fiets kan laten samenstellen/opbouwen die ik wil gaan gebruiken naast mijn gewone hardtail ATB. Of mischien is eer wel een fiets op de markt die heeft wat ik zoek. Ik heb al jaren een prima Empella ATB. Deze fiets doet eigenlijk alles naar mijn zin in het terrein. Op de weg kan ik op niet al te lange afstanden ook prima vooruit komen. Maar ik wil meer! Langere afstanden.

De laatste jaren heb ik naast ATB ritjes in de bossen echter de behoefte om langere afstanden te rijden. Je kent dat wel; Rugzakje op je rug en lekker door het land toeren. Een racefiets zou dan de meest simpele oplossing zijn. Maar met een 100% racefiets ben ik weer beperkt. Ik wil zoals ik dat gewend ben met de ATB ook regelmatig een zandpaadje, schelpenzand paadje of wat dan ook in. Ook met nat weer en in de winter wil ik deze langere tochten over fietspaden bezaaid met bladeren en afgewaaide takken kunnen rijden. Met een racefiets zou ik op de manier zoals ik fiets dus regelmatig op mijn muil gaan.

Nu denk ik dus aan een 28 inch. wielen fiets die tegen een stootje kan. Een fiets waar ik semislicks mee kan rijden die het goed doen in de bossen. Een soort cyclocrosser die qua verzetten is aangepast is voor langere ritten. Of een goede fitnessbike/hybride zoals ze dat tegenwoordig noemen met een veldrijstuur dat ik dan moet laten plaatsen omdat dat daar nooit op zit.

Ook wat de verzetten betreft moet ik alles nog eens goed bekijken. Op de weg lijkt een groot blad van 48 of 50 en als kleine blad denk ik aan 38 tands. Of mischien wel een tripple crank. Dan kan ik er ook mee klimmen op ATB routes.

De fiets die ik zoek moet:
1. Goed mee kunnen op de weg. (Qua opbouw en totaalgewicht tegen een racefiets aan zitten)
2. 2 of drie bidonhouders hebben. (Cyclocrossers hebben die mogelijkheid niet)
3. Prima rijden in het terrein. (Een cyclocrosser rijdt prima in het terrein. Daarmee zit ik dus bijna goed)
4. Een comfortabel rijgedrag hebben om lange afstanden over elk soort terrein met een rap tempo vol te kunnen houden. (Stalen voorvork in plaats van carbon? Of toch een geveerde vork omdat ik dat van de ATB gewend ben?
Wat voor zadel? Dat moet natuurlijk een soort van marathon ATB zadel worden.)

Wie van jullie heeft er zo'n dergelijke fiets? Of hoe zouden jullie zo'n fiets samenstellen? Wie heeft er tips voor mij?

Sven

Bericht door Sven » wo jul 21, 2010 10:12 am

Hoi Marc,

Uit je verhaal lees ik eigenlijk al dat je een cyclocross-fiets wilt, en meer op zoek bent naar bevestiging of dit wel de goede keuze is.

Toen ik je verhaal las, dacht ik gelijk aan Dit Topic waar Bartacus zijn mtb heeft omgebouwd voor meer weg-georienteerd gebruik.

Eigenlijk ben je al een eind op weg als je de 28" wielen voorziet van cyclocross-bandjes en je cassette verandert naar een wegcassette. Denk natuurlijk wel aan je remvoorziening. Schijfrem is het probleem niet qua uitwisselbaarheid, maar v-brakes hebben een behoorlijke impact in de uitwisselbaarheid van je wielen!

Suc6.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo jul 21, 2010 10:15 am

Allereerst; welkom!

Ik denk dat je een passend antwoord kunt vinden in een fiets als de Surly Cross Check (www.surlybikes.com) of bijvoorbeeld een Kona Sutra. Beide stalen frames en geschikt voor net wat breder dan slechts cyclocross-only banden. Er zijn diverse mensen hier op dit forum die met dergelijk materiaal ervaring hebben.

Neus ook eens rond in het 29er/singlespeed forum waar soortgelijke vragen antwoord vonden.

Marc 1964

Bericht door Marc 1964 » wo jul 21, 2010 11:29 am

Op zich hoeven de banden waar ik straks mee ga rijden niet veel breder te zijn dan 30 mm of 32 mm. Voor zover ik weet past deze bandenmaat op zo'n beetje elk veldrijfiets.
Het moeten dan natuurlijk wel bloedsnelle semislicks. Anders ga ik op de weg nog niet veel harder als met mijn ATB. Ik kwam een band tegen op het internet van Continental. De continental cyclocross speed clincher.

Qua complete fiets heb ik zelf al wat fietsen in gedachte. Deze bijvoorbeeld:
http://rose.nl/bikes/wielrenfietsen/cro ... ail2=30660

Voor zover ik weet komen deze Red Bull bikes overal goed uit de test. Een te kiezen crankstel van 50/34 is eigenlijk ook perfect. Ik denk dat ik daar prima mee uit de voeten kan. Een kruissnelheid van 33 kmpu. op de weg is mijn doelstelling. Nu zit ik met mijn ATB met semislicks op 29 kmpu. op de weg. (5 bar in de banden).

[HEAD]MarxNL
Contacteer:

Bericht door [HEAD]MarxNL » wo jul 21, 2010 7:20 pm

Is een 29er dan geen optie? of is dat teveel MTB?

Ik dacht meteen aan een fiets.
http://www.freezethaw.com/uploaded_imag ... 775102.JPG
Een cyclo met schijfremmen.

marten

Re: Advies gevraagd voor een fiets naast mijn ATB.

Bericht door marten » wo jul 21, 2010 8:40 pm

Marc 1964 schreef: De fiets die ik zoek moet:
1. Goed mee kunnen op de weg. (Qua opbouw en totaalgewicht tegen een racefiets aan zitten)
2. 2 of drie bidonhouders hebben. (Cyclocrossers hebben die mogelijkheid niet)
3. Prima rijden in het terrein. (Een cyclocrosser rijdt prima in het terrein. Daarmee zit ik dus bijna goed)
4. Een comfortabel rijgedrag hebben om lange afstanden over elk soort terrein met een rap tempo vol te kunnen houden. (Stalen voorvork in plaats van carbon? Of toch een geveerde vork omdat ik dat van de ATB gewend ben?
Wat voor zadel? Dat moet natuurlijk een soort van marathon ATB zadel worden.)

Wie van jullie heeft er zo'n dergelijke fiets? Of hoe zouden jullie zo'n fiets samenstellen? Wie heeft er tips voor mij?
Klinkt als een audax fiets, een fiets met een relaxte racefietsgeometrie en 57mm hoge remmen. Met gladde 30-35mm banden wordt het geen modderhapper, maar kun je op bospaadjes etc prima uit de voeten
/Marten

Marc 1964

Bericht door Marc 1964 » wo jul 21, 2010 9:07 pm

Die oranje cyclocrosser ziet er goed uit. Zoiets dergelijks zal het moeten worden. Dat Audax fietsen heb ik even op de website bekeken. Dat is niet precies wat ik bedoel. Die gasten gaan wel erg lange ritten maken. Da's niks voor mij.

Een racefiets met dikkere banden is het dus ook niet. Ik wil de fiets met semislicks ook op een droog ATB parcours kunnen gebruiken, en daarna op de weg hard terug kunnen knallen. Ik ben zo iemand die dus met harde banden naar een parcours rijdt om daar zijn banden half leeg te laten lopen voor meer tractie en controle. Na het ATB parcours pomp ik de bandjes weer op om lekker hard over de verharde weg naar huis te kunnen rijden.

Plaats reactie