Nicolai 2011
Moderator:Beheerders
Kalle Nicolai = de nieuwe Steve Jobs! Het enthousiasme waarmee die man zijn producten laat zien en over daarover verteld, waarbij je eigenlijk het product zelf kan laten spreken, is aanstekelijk.
Het heeft een een heel hoog "dat wil ik ook" gehalte.
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
Daarbij vind ik het erg prettig dat Nicolai altijd weet te benadrukken dat het verleden niet verloochend wordt. Met andere woorden: een frame dat inmiddels uit het assortiment is blijft ontegenzeggelijk bestaansrecht hebben. Zeker voor merken die een groot deel van hun markt positioneren in het wat extremere inzetgebied. Daar zijn frames maar ook fietsen bijna wegwerpartikelen geworden.Gène schreef:Kalle Nicolai = de nieuwe Steve Jobs! Het enthousiasme waarmee die man zijn producten laat zien en over daarover verteld, waarbij je eigenlijk het product zelf kan laten spreken, is aanstekelijk.
Een reden waarom dat zo is, is natuurlijk de snelle evolutie van techniek waardoor iemand al spypics voorgeschoteld kan krijgen terwijl het bestelde 'oude' frame de fabriek nog niet eens heeft verlaten. Daarvan kunnen niet alleen consumenten waarbij het geld niet op de rug groeit moedeloos worden maar daarmee gooit een fabrikant op de lange termijn (zeker wanneer de economie wat slechter is) de eigen ramen in. Juist omdat het 'ultieme' frame vervangen is door een totaal 'nieuw' veerconcept waarbij twee draaipunten een paar millimeter zijn verschoven en de rocker iets anders is ontworpen.
Desondanks blijkt die snelle evolutie van techniek voor Nicolai geen reden om van hun geloof af te stappen. Een Nicolai van een jaar of 5 oud blijft voor veel fietsers een mythisch frame. En dat is gelijk een tegenargument voor de critici die beweren dat Nicolai overpriced is. Een frame van hun dat misschien wel 5000 euro kost maar dat wel 5 jaar meegaat kost dus 1000 euro in het jaar. En dan reken ik nog niet mee wat het uiteindelijk tweedehands nog oplevert (veelal veel meer aangezien het frame niet sterk is verouderd). Een frame van een van de grote spelers dat een eurootje of 3000 kost en van de hand wordt gedaan na een seizoen (neus eens rond op de bikemarkten van verschillende fora) levert, als je mazzel hebt, misschien nog 1500 euro op. You see my point.
En natuurlijk zullen de rijeigenschappen niet kunnen tippen aan die van bijvoorbeeld een M9 of Glory, daar twijfel ik absoluut niet aan. Maar welke amateur weet dat nou werkelijk te benutten?
Ik snap daarom werkelijk niet dat er mensen zijn die ieder seizoen op een 'prototype' van een utopisch ultiem frame willen rijden. En, om nog wat olie op het vuur te doen (;)), vind ik bijna elk frame van een andere fabrikant (enkele uitzonderingen natuurlijk daargelaten) er echt als chinees speelgoed uitzien zodra je het naast een nicolai frame zet.
Vandaar dat Nicolai vast ook zo een loyale klantenkring heeft terwijl veel consumenten van andere merken ieder seizoen van 'hype-frame' wisselen.
Maar das mijn mening :P
- Gran Torino
- Contacteer:
Op de eerste Bike festivals in Riva del Garda zat hij achterop zijn vrachtwagen live frames te fabriceren, petje af voor deze man! Is idd een cultmerk , maar je moet van het design houden vond ze er vroeger behoorlijk lomp uitzien, vond een Turner of Intense mooier..
Ik begrijp echt wel dat de meeste mensen hier geilen op nog exotischer en nog duurder, maar hoevaak gaat de gemiddelde Nederlandse Downhiller met zijn ow zo dure fiets nu echt bergaf? Of zijn het allemaal zeer welgestelde Nederlanders dat ze minstens 4x per maand naar Les Gets of zo rijden? Nee ik denk dat er erg veel mensen zijn die enkel geilen op de techniek en het prijskaartje dan de daadwerkelijke fun en dat is over smalle paadjes heerlijk naar beneden rollen.....
Ik begrijp echt wel dat de meeste mensen hier geilen op nog exotischer en nog duurder, maar hoevaak gaat de gemiddelde Nederlandse Downhiller met zijn ow zo dure fiets nu echt bergaf? Of zijn het allemaal zeer welgestelde Nederlanders dat ze minstens 4x per maand naar Les Gets of zo rijden? Nee ik denk dat er erg veel mensen zijn die enkel geilen op de techniek en het prijskaartje dan de daadwerkelijke fun en dat is over smalle paadjes heerlijk naar beneden rollen.....