hier is de link: http://www.nanocam.nl/producten/16/cams ... fAod2F51lQ

Moderator:Beheerders
martinez242 schreef:Ik heb geen ervaring met de EVO HD maar wel wat ervaring met videoformaten, codecs, enz. Wat ik zo zie is het geen full HD camera maar 720p (1280x720 pixels) een camera zoals de hero HD filmt op full HD (1920x1080 pixels) In deze afbeelding is het verschil direct duidelijk:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:St ... eo_res.svg
Het formaat waarin het opgenomen wordt is .mov (quicktime movie) Dit bestandsformaat word door de meeste video-edit software wel ondersteund. het apparaat kan op 2 gigabyte 1uur opnemen wat in het algemeen erg lang is.
Ter indicatie:
Een semi-professionele HDcam neemt op 8gig een half uur op en mijn spiegelreflex (canon 550D) kan op een kaartje van 16gig ongeveer 45 minuten opnemen. Op de HD hero is één uur opname ongeveer 4 gigabyte op hetzelfde formaat als de evo HD (720p) dus neemt het materiaal twee keer zoveel ruimte in.
Natuurlijk klinkt dit goed maar het probleem is dat het videomateriaal bij de EVO HD erg wordt gecomprimeerd (kleiner gemaakt) Ten eerste gaat dit ten koste van de kwaliteit en ten tweede kan het editen later traag gaan omdat het materiaal eerst moet worden omgezet naar een bewerkbaar formaat om het snel te kunnen editen.
Ik heb nog gezocht naar de diafragmagrootte van de camera maar kon zo snel niets vinden. Ik weet dat dit van een hero HD f/2.8 is. Dit houdt in dat de camera in situaties met weinig licht aardig wat licht doorlaat. een doorsnee (middensegment) camera (zoom)objectief heeft een diafragma opening beginnend bij f/3.5. Ik heb hierover geen informatie kunnen vinden wat betreft de evo HD. Maar probeer wat materiaal te zoeken van donkere situaties. Meestaal gaat de kwaliteit drastisch achteruit zodra het donkerder wordt.
Ik heb ook even wat materiaal bekeken van de EVO HD op youtube HD (720p) en dat vertoond aardig wat 'wobble' (weet niet hoe ik het anders moet zeggen) Bijvoorbeeld in dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=iO2s9F5kR3g zie je dat als de auto op hogere snelheid komt de bomen bij trillingen gaan 'wobbelen' dit is meestal een indicatie dat de chip die in het apparaat zit het videomateriaal niet snel genoeg kan wegschrijven. Stel je dan voor dat het materiaal van een mountainbiker is op een hobbelig pad...
Om een lang verhaal kort te maken:
Als je niet teveel eisen stelt aan kwaliteit is de camera wel oke om op je helm te pakken en later het materiaal terug te kijken. Het achteraf bewerken van het materiaal zal ook niet direct problemen opleveren. Wil je echter naderhand optimaal kunnen genieten van je supersnelle run aan het eind van de dag raad ik je toch aan om nog wat door te sparen en voor een cam te gaan in een hoger prijssegment. Als je het materiaal vergelijkt tussen bijvoorbeeld de gopro HD en de evo HD zie je dat de gopro veel scherper is. Camsports heeft ook de HD max extreme. Deze cam filmt ook op full HD (1080p) maar je ziet toch dat het materiaal minder is dan bijv. de go pro. Hieruit kan ik opmaken dat de hardware die door gopro gebruikt wordt simpelweg beter is terwijl deze in hetzelfde prijssegment zit als de HD max extreme.
Ik hoop dat je wat aan mijn commentaar hebt en als je nog meer vragen hebt kan ik je hopelijk voorzien in antwoorden.
(P.S. Ik ben geen Go Pro vertegenwoordiger ofzo. Ik ben gewoon een biker met enige ervaring en enthousiasme wat betreft video en foto en de Gopro is nou eenmaal de meest gebruikte action cam vandaar de vergelijking)