Ik ben het volledig eens met het mislukken van het integratiebeleid in Nederland. Even een paar illustraties voordat ik van wal steek:
*** Een nederlandse vrouw die in Amsterdam woont, gaat wel eens naar haar broer in Amsterdam Oost. Lopend, is het het snelst om door een buurt te gaan waar veel Marrokanen wonen. Zoals veel Nederlandse dames vind ze het prettig om een rok aan te hebben. Minder prettig is dan als je de hele straat met Marrokanen alleen maar HOER! hoort schreeuwen als je langsloopt. Potdomme zeg! In welk land leef ik nu helemaal!?
*** Een lerares op een basischool met veel buitenlandse kinderen kan niet met hun communiceren omdat ze nog geen Nederlands kunnen. Ze moet ze eerst Nederlands leren voordat ze les kan geven.
*** Tijdens de film shouf shouf habibi werden 7 beveiligingsmensen opgesteld. Op een bepaald punt in de film wordt een Marrokaans meisje in elkaar geslagen door haar vriend omdat ze zich hoerig gekleed zou hebben.
Achterin de zaal zitten Marrokaanse jongens die plotseling beginnen te joelen van: Goedzo goedzo, dood aan die hoer!
Voorin de Marrokaanse meisjes: Oooh hou je bek toch! Je maakt ons ten schande!
*** Marrokaans kereltje (ja sorry, alweer) zit een Nederlands gastje te bedreigen van: Pas op jij, ik haal zo iedereen op, enz. Ik kijk hem eens aan van waar ben jij in godsnaam mee bezig?

Komt ie opeens op me af...zoek je problemen ofzo, wat dan, wat dan he, walla, walla.
Eh....jij hebt een probleem ik niet.
De integratie gaat slecht in Nederland. Dat is een feit. Is dit gevaarlijk, JA!
Door slechte intergratie krijg je een groepenvorming met als gevolg versnippering van de maatschappij. Dit uit zich onder andere in conflicten zoals in het voorbeeld. Als we het artikel dat Benjamin postte moeten geloven zitten we tegen 2010 zwaar in de shit.
De BUITENLANDERS die niet intergreren vormen een groot probleem. Dat probleem zit hem in het cultuurverschil. Die cultuurverschillen zijn dusdanig groot dat ze niet naast elkaar kunnen leven zonder aanpassing. We zitten nu al met een 3e generatie van asielzoekers/gastarbeiders. Dat sommigen van hun nog niet fatsoenlijk Nederlands kunnen is een schande.
Ik weet nu al dat er mensen zijn die denken dat ik een rechtse rakker ben...Zeer zeker niet. Ik probeer enkel bepaalde punten onder de aandacht te krijgen. Ik weet dat er veel Nederlanders naar Canada zijn geëmigreert (o nu is het in een keer emigreren?

) en dat ze daar ook als een groep bij elkaar wonen en de Nederlandse gebruiken in stand houden. Zelfde als bij de allochtonen in Nederland? Néé, Canada is een westerse cultuur evenals ons land. Van mij mogen Turkse meisje best een hoofddoek praten, ook wel thuis hun moedertaal praten, als ze maar in staat zijn met ons mee te doen, net zoals de emigranten met de Canadezen mee kunnen doen.
Alhoewel ik er wel enige introspectie voor moest doen, kan ik wel stellen dat ik vind dat ook wij ons wel aan mogen passen. Dit is een punt dat door sommigen als zeer logisch wordt ervaart, maar door anderen niet begrepen. Dit is toch "ons" land? Aan de mensen die dit punt niet begrijpen vraag ik om nog eens na te denken over de definitie van het woordje "ons". Allochtonen moeten intergreren, maar hoeven hun normen en waarden niet totaal te verliezen. Tolerant, dat is wat wij moeten zijn.
Aangezien het blijkbaar nogal moeilijk is om vluchtelingen en gastarbeiders direct te laten intergreren, pleit ik voor een verplichte (her)intergratiecursus. Ik ben mij bewust van het gevaarlijke karakter dat in deze uitspraak zit. Daarom vind ik dat ook emigranten uit bijvoorbeeld Duitsland of Frankrijk (noem maar wat) deze cursus moeten volgen. Het schijnt dat veel buitenlanders hierzelf ook positief tegenover staan.
Goed, mijn ei van Columbus. Ik ben minder rechts dan sommigen misschien vermoeden. Ik ben alleen politiek geëngangeerd.
Jurriën Dijkstra
edit: is het nou intergreren of integreren? Ik ben bang dat het de laatste is? ::)