Bericht
door BOSS » vr feb 25, 2005 4:29 pm
Nieuwsbrief Duinberaad 16, d.d. 21 februari 2005
Beste lezer,
In deze Nieuwsbrief informeert Duinberaad je over het gesprek dat hedenmiddag gevoerd werd met PWN, de Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging (KNNV), Duinberaad en een verslaggever van Radio 1. Dit gesprek wordt vanaf de vroege ochtend uitgezonden in het Radio 1 journaal van dinsdag 22 februari 2005. Bij wijze van uitzondering is deze Nieuwsbrief opgesteld in de ikvorm.
Tendentieuze opmerkingen
Bij aankomst in Bakkum lieten de twee KNNVÂ’ers, dan wel de Veldbiologen, meteen blijken hoe de toon gezet zou worden deze middag. De Voorzitter leek me wel enigszins terughoudend, maar zijn rechterhand ontpopte zich van meet af aan als een ongelikte beer. Hij schamperde over de website van Duinberaad en gaf er blijk van dat allemaal beneden de maat te vinden. Nadat ik hem bedankte voor zijn waardeoordeel ontkende de radicale ruzie- en kaasjeskruidzoeker dat er sprake van een waardeoordeel was. Hij gaf slechts zijn mening! Een woordenwisseling was het gevolg. Opzettelijke domheid is mij in deze kwestie namelijk een doorn in het oog. De opmerking van deze fanaat bleek naderhand tekenend te zijn voor de voorbereiding die beide heren zich getroost hadden. Gaandeweg het gesprek werd duidelijk dat de Veldbiologen een dikke woordenbrij aan vooroordelen uitspreken. De presentatie van de Veldbiologen kan daardoor niet anders worden gekenschetst als die van Velddemagogen. Demagogen in de letterlijk zin van het woord: volksmenners of ophitsers!
Vooroordeel en onwaarheid
Volgens de Velddemagogen van KNNV zijn er 40.000 mountainbikers die het gebied bezoeken. (Dit is geen typfout.) Uit tellingen van PWN blijkt echter dat jaarlijks 4.000.000 mensen de duinen bezoeken en dat 1% van hen mountainbiker is. Het betreft dus 40.000 bezoeken per jaar! Enkele honderden mountainbikers die meermalen per week komen zitten spoedig aan een dergelijk totaal.
De impact van zulke onwaarheden is echter desastreus voor het imago van mountainbikers. De Velddemagogen impliceren namelijk dat er een ware invasie van mountainbikers plaatsvindt, terwijl dat er slechts enkele honderden zijn.
Een andere vooroordeel betreft het aantal bekeuringen dat PWN uitschreef in 2004. Volgens de Velddemagogen kregen de mountainbikers in 2004 in totaal 800 maal een bekeuring. Uit tellingen van PWN blijkt dat het totaal aantal bekeuringen 800 is en dat er ongeveer 100 maal een mountainbiker bekeurd werd. Het merendeel gaat naar mensen die hun hond laten loslopen en mogelijk een deel naar leden van de KNNV.
Zoals te verwachten viel scoorden de traditionele vooroordelen weer hoog: foute kleding, paden stuk rijden, flora en fauna verstoren en meer van de bekende en met feiten te weerleggen onzin. Na mijn uitnodiging om eens in Schoorl te gaan kijken hoe de bosbouwmachines sporen trekken van een halve meter breed, viel de KNNV-voorzitter even stil. Voor de goede orde: mij stoort het niet die bandensporen.
Sociale uitsluiting
Het pleidooi van de Velddemagogen komt neer op sociale uitsluiting van mountainbikers. Zij willen dat we rond de Geestmerambacht gaan fietsen, een kunstmatig meer bij Alkmaar. Ik antwoordde daarop dat wij uiteraard ook daar willen fietsen, maar deel uit blijven maken van de habitat in het Noordhollands Duinreservaat. Ik heb ook uitgelegd dat een habitat een organische leefgemeenschap is en dat samen delen daarin het leidende beginsel is. In een tijd dat integratie de grote maatschappelijke opdracht is, komen deze kaasjeskruidzoekers zonder scrupules aanzetten met sociale uitsluiting (segregatie) van mountainbikers. Dat is zonder overdrijven een grof schandaal. Het is droevig te moeten constateren dat sommige delen van natuurbewegingen radicaliseren in hun standpunten en er niet voor terugdeinzen anderen de toegang te ontzeggen. Ook de echte milieubeschermers zullen daar hinder van ondervinden.
(vervolg hieronder)
dusssss©