Re:Waarom is een mtb zooooooo duur ?

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

jojo

Bericht door jojo » za sep 24, 2005 7:00 pm

Elevation12,000 schreef:Oh ja; jojo"en is nog goedkoper

Ik hou er niet van als er met mij gespeeld wordt..........

:P

Bro

Bericht door Bro » zo sep 25, 2005 10:42 am

jojo schreef:
[

Dat zeg je nu..

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » zo sep 25, 2005 1:41 pm

Bro schreef:
[
jojo schreef:
[

Op vakantie genooit je er van... ;)

Even zonder gekheid:

Dat zeg je nu..

Een hobby als mountainbiken is altijd zo duur als je het zelf maakt. Vroeger dacht ik altijd dat alleen de fiets duur is, maar een weekje in Frankrijk fietsen is peperduur (ook al met tent, en zelf koken) Af en toe vraag je je af waar je geld blijft.

De fietsen zelf, je bent jong en je wilt wat. Als ik nog wat nieuw koop zijn dat tegenwoordig alleen nog maar tandwielen/banden/velgen/ alle slijtage onderdelen.. en kleding. Grotere onderdelen koop ik eigenlijk alleen nog maar tweede hands, dan is het maar niet het nieuwste van het nieuwste maar blijft het wat betaalbaarder.

Als ik van de zomer weer op vakantie ga naar frankrijk voor o.a. de Passeportes du Soleil wil ik graag wel een fully rijden. Dan is de kans groot dat ik de fiets voor de vakantie bij elkaar scharrel, overal wat 2e hands vandaan plukken. En hem na de vakantie weer verkoop. Als je het 2e hands koopt en verkoopt is het verlies ook niet zo groot (hoop ik)

Daarnaast een DH bike hoeft echt geen € 5000,- te kosten. Als je overal 2e hands wat vandaan haalt en er op tijd mee begint. Kan je denk ik voor € 1500,- klaar zijn. Denk bijvoorbeeld is aan de Yeti AS-X die laatste te koop stond voor dat bedrag. En de B1 Woodbumble Plus van € 1700,- van Mech. Dat zijn fietsen die nieuw een meervoud van dat bedrag kosten en 2e hands vaak stukken betaalbaarder zijn.

Rinse

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » zo sep 25, 2005 6:28 pm

He Rinse,

Jouw koop-vakantie-verkoop idee lijkt wat op het geval van die lieden met een brakke Peugeot naar Marokko afreizen, het gebakkie daar verkopen en zo hun vakantie eruit hebben. Of het met fietsen zo"n vaart gaat lopen valt te betwijfelen, maar iig geen gek idee.

Ik heb echter één grote "maar". Voor mij moet mijn fiets een beetje doorwrocht zijn. Ik en mijn fiets zijn 1. Ik koop wel eens ( ;)) een fiets en soms rijd ik er vrij snel op weg en andere keren behoeft de aankoop meer aandacht. Bottom line: In jouw geval zou ik lekker de tijd nemen. Als ik aldaar tot de conclusie zou komen dat er hier toch wat te veel speling zit, daar eea afgesteld moet worden en als klap op de vuurpeil het ding niet lekker zit dan ben ik zwaar in de aap gelogeerd.

N I E L S

Bericht door N I E L S » zo sep 25, 2005 6:49 pm

Het feit dat dingen niet te zwaar mogen zijn heeft natuurlijk zn prijs, alles gaat eerder stuk. (weet niet of dat al genoemd is)
Aan mn crossmotor was er eigenlijk bar weinig stuk en ik galde "m echt wel maar een echte crosser kan gewoon veel hebben dan waar je m onder belast. Dat heeft er ook weer mee te maken dat je sommige dingen op hun max gebruikt, denk aan je brommer. Brommers gaan eerder stuk dan autos of motoren omdat ze tweetakt zijn maar ook omdat ze constant op hun maximale lopen. Als jij je auto maximaal zou gebruiken zou die ook snel af zijn. Ik heb t gevoel dat er nogal wat onderdelen zijn die je op zijn maximale gebruikt.

Mijn punt:
Het feit dat er een aandrijving en goeie vering etc. etc. op je fiets moet zitten zonder al teveel gewicht dat alsnog sterk moet zijn is gewoon een hele harde moeilijke eis.

Bruno

Bericht door Bruno » ma sep 26, 2005 9:38 am

Als wij maar 30% van onze bike gebruiken, waarom is hij dan zo rap kapot (met name frame gescheurd oid ???) ondanks het feit dat velen hun vering en al getuned wordt door experts.

Dat we hem niet voor de volle 100% gebruiken, ok ;D Maar zou toch eerder denken aan 60-70%

Is dat bij Cross ook zo? 1 frame per 1à2 seizoenen ongeveer? Want met MX bottom je de vering toch ook heel vaak, overige kracht moet ergens worden opgevangen dus ...

Hier wel sprekend over hobby rijders he.

N I E L S

Bericht door N I E L S » ma sep 26, 2005 10:20 am

Bruno schreef:
Als wij maar 30% van onze bike gebruiken, waarom is hij dan zo rap kapot (met name frame gescheurd oid ???) ondanks het feit dat velen hun vering en al getuned wordt door experts.

Dat we hem niet voor de volle 100% gebruiken, ok ;D Maar zou toch eerder denken aan 60-70%

Is dat bij Cross ook zo? 1 frame per 1à2 seizoenen ongeveer? Want met MX bottom je de vering toch ook heel vaak, overige kracht moet ergens worden opgevangen dus ...

Hier wel sprekend over hobby rijders he.

Bruno, ik bedoelde juist dat fietsen op hun max gebruikt worden. ;)
Een crosser heeft minder last van de eis om lichtgewicht te zijn. Wat weegt een crosser, 100 a 150? Dat is bijna 9x zoveel als mn fiets.

T
Contacteer:

Bericht door T » ma sep 26, 2005 10:31 am

Ik denk dat dit allemaal voorbij de stelling gaat. Niet dat we daaruit zullen komen :) maar goed...
Een Cannondale Scalpel Team Replica kost 7.199,- WTF?!
Hoe komt het dat zo"n fiets zo"n prijskaartje heeft?

Een flinke racer van Cannondale (SIX-13 Team Replica Si Record w/SRM) kost 8.199,-

Exar

Bericht door Exar » ma sep 26, 2005 11:04 am

Tanja: niet vergeten dat een SRM systeem al 2000 euro doet...

T
Contacteer:

Bericht door T » ma sep 26, 2005 11:06 am

Exar schreef:
Tanja: niet vergeten dat een SRM systeem al 2000 euro doet...

Ik weet niet eens wat het is, zal wel een goud omrandde automatische aandrijving zijn ;) Maar toch... be-dra-gen!

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » ma sep 26, 2005 1:05 pm

Waarom zo"n Dale zoveel kost?

- Wat de GEK ervoor geeft?
- Omdat er nou eenmaal geposed moet worden?
- Omdat geld moet rollen?
- Omdat er altijd mensen in dorpen als Bilthoven-Noord, Wassenaar, Bloemendaal etc. zullen wonen en die niet genoegen nemen met een Kyoso?
- Omdat C"dale een statement wil maken?
- etc. etc. etc.

TBB

Bro

Bericht door Bro » ma sep 26, 2005 1:15 pm

Wat n klote hobby hè ;)

Bruno

Bericht door Bruno » do sep 29, 2005 8:01 pm

Als je er even bij stilstaat zou je er depressief van worden. 7 à 8000 + € vind ik wel ziekelijk, zeker voor hobbyisten. Daarom zoek ik tegenwoordig naar goed en weinig gebruikt 2dehands materiaal, Dorado van Christiaan, M1 van Erik, ... Want 2000€ voor een Dorado of Fox en 3500€ voor een M3 heb ik er echt niet voor over, in de eerste plaats gaat het toch om de fun, en met goed materiaal rijden is nu eenmaal leuker maar er zijn grenzen he (grenzen bepaal je natuurlijk voor jezelf). Voor hetgeen ik de voorbije 5 jaar heb uitgegeven aan fietsen had ik nu met ene mooie Ducati 749R ofzo kunnen rijden. Maar ja, een hobby kost nu eenmaal veel geld.

Duss... er niet langer bij stilstaan en gewoon blijven fietsen 8)

Bansheebeest gain

Bericht door Bansheebeest gain » do sep 29, 2005 8:09 pm

groot gelijk gast :)
als ik iet koop van onderdele of frame"s zal het zeker iets goe sterk en degelijk zijn , maar ik vind 7000-8000 euro voor ne velo idioot :)
als ge kijkt , iron horse sunday team kost 4300 euro , beest van ne velo en supergoe :) en het draait ni om wie geld heeft of niet , ik denk da we het allemaal wel hebbe en er voor over hebbe , maar der is een verschil tusse me goe en degelijk materiaal rijde , of gewoon materiaal freak zijn..

didadunlop

Bericht door didadunlop » do okt 13, 2005 2:21 pm

Singlespeed... kost geen ene duit (als je maar geen onzinninge dingen gaat aanschaffen).

Ik ben overgestapt naar single ( in ieder geval het proberen) omdat ik helemaal ziek werd van de kosten die mijn simpele 24 speed oplevert. Resultaat: minder kosten en veel lekkerder fietsen!

Het is maar gewoon wat je ervoor wil uitgeven. Nadeel is dat als er mensen zijn die er veel voor willen geven de prijs hoog blijft. Dit omdat het gewoon in niet zulke grote aantallen wordt gemaakt als bv een DVD speler of crossmotor.

En we zijn gewoon allemaal posers. Daarom ieder jaar een andere fiets. Een goed fietsframe kan jaren mee net zoals auto"s ook gemaakt worden voor 20 jaar en meer. Waarom ieder jaar een nieuwe? Je zorgt dan voor je eigen kosten en anderen kopen lekker goedkoop 2e hands spul (kijk hier maar). Dammmm ik wil een matt chester Ti frame. Net zoals een Nikon FM2 , rolex is dat een apparaat FOR LIFE!

Plaats reactie