Re:Marathon dolomieten -> rampgebied

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
ROXY
Marathon dolomieten -> rampgebied

Bericht door ROXY » di jul 13, 2004 5:34 pm

Ik heb vandaag gehoord dat de marathon in de dolomieten uitgedraaid is op een ramp.

Van in het begin regende het erg, en naderhand moet daar nog hagel en sneeuw bijgekomen zijn. Het moet zelfs zo erg geweest zijn dat de organisatie beslist heeft om iedereen uit de bergen te halen.

De betrokken persoon heeft er na 30km de brui aan gegeven en is nog op eigen houtje terug naar het dal weergekeerd. Maar voor verschillende deelnemers die tekenen vertoonden van ondekoeling heeft men de brandweer ingeroepen om deze te repatriëren. Deze brandweerlieden hebben zelfs de gordijnen van de berghutten gebruikt om de deelnemers die er erg aan toe waren een beetje warm te houden.

Is iemand van DP ook daar geweest? Was het werkelijk zo erg???

Ik kan niet begrijpen dat de organisatie geen maatregelen getroffen heeft.
Dat je niet perfect kan voorspellen wat het weer gaat doen kan ik aannemen, maar dit moet toch enigszins te voorspellen geweest zijn. en dan hadden ze het parcours kunnen aanpassen, bijvoorbeeld de hoger gelegen passen schrappen.

Mathijs

Bericht door Mathijs » di jul 13, 2004 5:38 pm

ROXY schreef:
Ik heb vandaag gehoord dat de marathon in de dolomieten uitgedraaid is op een ramp.

Van in het begin regende het erg, en naderhand moet daar nog hagel en sneeuw bijgekomen zijn. Het moet zelfs zo erg geweest zijn dat de organisatie heeft besloten om iedereen uit de bergen te halen.

De betrokken persoon heeft er na 30km de brui aan gegeven en is nog op eigen houtje terug naar het dal weergekeerd. Maar voor verschillende deelnemers die tekenen vertoonden van ondekoeling heeft men de brandweer ingeroepen om deze te repatriëren. Deze brandweerlieden hebben zelfs de gordijnen van de berghutten gebruikt om de deelnemers die er erg aan toe waren een beetje warm te houden.

Is iemand van DP ook daar geweest? Was het werkelijk zo erg???

Ik kan niet begrijpen dat de organisatie geen maatregelen getroffen heeft.
Dat je niet perfect kan voorspellen wat het weer gaat doen kan ik aannemen, maar dit moet toch enigszins te voorspellen geweest zijn. en dan hadden ze het parcours kunnen aanpassen, bijvoorbeeld de hoger gelegen passen schrappen.

Naja, ik was er niet bij. Maar met dingen als het weer weet je het nooit helemaal zeker. En zeker niet in de bergen, daar is het weer vernanderlijker dan elders. Er kan wel regen zijn voorspeld, maar als je hoger komt, wordt het kouder. Waarschijnlijk is het iets te koud geworden en is het water bevroren. In de bergen kan dat zomaar gebeuren. Of de organisatie blaam treft, dat moet iemand die er verstand van heeft maar zeggen.

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » di jul 13, 2004 5:38 pm

Pfff, klinkt slecht. Hoeveel mensen deden daar aan mee?

ROXY

Bericht door ROXY » di jul 13, 2004 5:57 pm

Mathijs schreef:
[Naja, ik was er niet bij. Maar met dingen als het weer weet je het nooit helemaal zeker. En zeker niet in de bergen, daar is het weer vernanderlijker dan elders. Er kan wel regen zijn voorspeld, maar als je hoger komt, wordt het kouder. Waarschijnlijk is het iets te koud geworden en is het water bevroren. In de bergen kan dat zomaar gebeuren. Of de organisatie blaam treft, dat moet iemand die er verstand van heeft maar zeggen.

Jaja, ik weet dat het weer erg snel kan veranderen in de bergen, maar als er regen voorspeld is, en ook koude temperaturen, dan hadden ze toch ook kunnen bedenken dat deze regen omvormt tot hagel en sneeuw. Ze kunnen toch weten of er een risico is... En ik vind dat je als organisator van een wedstrijd waar toch wel + 2000 mensen aan deelnemen enige verantwoordelijkheid hebt omtrent hun veiligheid. Als ze zelfs de brandweer hebben moeten inschakelen om diegene die onderkoeld waren naar beneden te brengen, dan had dat ook erg fout kunnen aflopen...

Mathijs

Bericht door Mathijs » di jul 13, 2004 6:45 pm

Achja, Italië he. Daar gaat het wel wat anders dan hier. Maar ze hadden het idd wel een beetje aan kunnen zien komen.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » di jul 13, 2004 6:59 pm

Natuurlijk kunnen ze op hun Italiaanse klompen aanvoelen dat als dat weer wat voorspeld is ook daadwerkelijk het gebied treft dat dan de pleuris uitbreekt. (lekker zinnetje btw)
Volgens mij hopen ze gewoon dat het zo"n vaart niet zal lopen en laten ze het gewoon doorgaan, echt lekkere reklame voor zo"n marathon is het niet natuurlijk.
Maar als je het vantevoren afblaast en het weer blijkt mee te vallen, dan ben je ook een lul.

Eigenlijk doe je het nooit goed. :?

dusssss©

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » wo jul 14, 2004 10:43 am

Kijk, dat zijn tenminste de heroïsche tochten! 8)
Neem nu die etappe over de Gavia (met Van de Velde, Breukink en Hampsten). Of de slechtweeretappes van Charly Gaul. Daar wordt nu nog over gepraat! :o
Met zulke omstandigheden als met de Marmotte dit jaar kan iedereen het wel.

ROXY

Bericht door ROXY » wo jul 14, 2004 7:37 pm

@sph@ltdude schreef:
Kijk, dat zijn tenminste de heroïsche tochten! 8)
Neem nu die etappe over de Gavia (met Van de Velde, Breukink en Hampsten). Of de slechtweeretappes van Charly Gaul. Daar wordt nu nog over gepraat! :o
Met zulke omstandigheden als met de Marmotte dit jaar kan iedereen het wel.

Dat is ook zo, maar dat zijn wel topsporters die goed weten waar ze mee bezig zijn. Bij die marathons is dat vaak niet het geval. Het zijn meer karaktermannen die te blöd zijn om af te stappen. Bij gewone omstandigheden zitten velen al op hun tandvlees, laat staan bij zulke omstandigheden. En dan wordt het gevaarlijk...

Als je op jezelf gaat rijden denk je beter na, maar als je aan zoiets georganiseerds deelneemt dan denken velen dat alles (echt alles) door de organisatoren geregeld wordt. Ze redeneren van: als het niet afgelast wordt, dan is het te doen. En bovendien speelt de competitiedrang ook zeker een rol.

bettes

Bericht door bettes » di aug 03, 2004 11:30 am

jongens van mijn club zijn ook geweest... stonden dus zoals gezegd op de berg. Dan hebben ze besloten om iedereen er dus af te halen, met haast dus fietsen bleven boven. Later hebben ze dan alle fietsen opgehaald en beneden op een plein gezet met als bijschrift: "zoek de jouwe er maar uit" twee maal geluk dus voor die kerels want zij hebben hun fiets terug.

Dat is zeker na de fietsdiefstalverhalen bij de transalp een groot geluk (of werken fietsendieven enkel bij goed weer?! :-X)

grote penarie daar dus... maar de grens tussen net wel of net niet is daar zeer dun vrees ik. Ook de grote hopen €€€"s die erbij komen maken de grens heel dun.

greetz
bettes

michel

Bericht door michel » di aug 03, 2004 1:42 pm

Eeen collega van me was geweest. Ikzelf had met de gedachte gespeeld om te gaan.

Hij vertelde dat het behoorlijk koud was. hijzelf had niet zo veel last, maar inderdaad waren er enkele mensen met onderkoelingsverschijnselen.

Ze hebben op een gegevenmoment het gehele parcour afgezet zodat niemand meer verder kon.

geen succes dus. ;)

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » di aug 03, 2004 8:17 pm

warm jackje mee, been en arm warmers. ;)
oja zo"n alu deken weegt niks en neemt ook nauwelijks ruimte in. blijf je als het mot ook warm mee

Fred mtb-sport

Bericht door Fred mtb-sport » do aug 05, 2004 9:31 am

Jurriaan schreef:
warm jackje mee, been en arm warmers. ;)
oja zo"n alu deken weegt niks en neemt ook nauwelijks ruimte in. blijf je als het mot ook warm mee

Tuurlijk, de beste stuurlui (nou ja) staan aan de wal
Wanneer zien we jou met een volledig survilalpakket (met spareparts etc.) aan de start van een marathon?????

ELVIS

Bericht door ELVIS » vr aug 06, 2004 6:27 am

Met bergen valt niet te spotten.!!
Je kan een voorspelling hebben voor een paar dagen mooi weer, en dan ineens heb je een week shitweer. Kan echt met een minuut veranderen.

Fred mtb-sport

Bericht door Fred mtb-sport » vr aug 06, 2004 10:19 am

ELVIS schreef:
Met bergen valt niet te spotten.!!
Je kan een voorspelling hebben voor een paar dagen mooi weer, en dan ineens heb je een week shitweer. Kan echt met een minuut veranderen.

Klopt, maar marathons zijn primair wedstrijden (voor pakweg 5 tot 8 uur, soms wat meer ......) en dan neem je niet alles mee.
Ik vond de reactie van Jur wel aardig, ik zie me al met een alu deken fietsen daarom mijn reactie.
Armstukken neem ik wel mee bij twijfelachtige omstandigheden, maar ik ga eigenlijk altijd in het kort en fiets me wel warm.
Overigens met het survivalpakket was de Dolomieten marathon nog steeds een hachelijke onderneming geweest en men heeft de juiste beslissing genomen om te stoppen.

Plaats reactie