Als "n retailer "n produkt verkoopt met 10% korting op de consumentprijs: met hoeveel % verlagen z"n bruto verdiensten dan?
10%, meer dan 10% of minder dan 10%

Moderator:Beheerders
Igor schreef:
volgens mij heeft het niets met het percentage btw ofzo te maken, het zit namelijk zo:
je hebt een bedrag, incl. btw, daar wordt korting op gegeven. 10 euro bijvoorbeeld.
die tien euro blijft hetzelfde, de prijs excl. btw wordt lager, dezelfde 10 euro van een kleiner bedrag is dus meer dan 10%.
volgens mij zit het zo, maar als een wiskundiger iemand hier een duidelijkere uitleg kan geven zou dat fijn zijn.
@sph@ltdude schreef:
Patje, je punt is ons (edit: niet iedereen snapt m, maar ik wel hoor)volledig duidelijk :-*
Maar daar hebben we al een aantal interessante topics over gehad![]()
Erikje schreef:
Dus, Patman moet niet zo zeuren over de consumenten en kortingen, hij moet gewoon beter inkopen!!:-*
Erikje
@sph@ltdude schreef:
En wat het antwoord op de vraag is:
Stel:
Patje koopt in voor 55 en verkoopt voor 100
Brutomarge is 45
Patje koopt in voor 55 en verkoopt met 10% korting, dus voor 90
Brutomarge is 35
@sph@ltdude schreef:
Wie zegt dat ik die brutomarge aanduidde in procenten?![]()
Niemand, alleen maar veronderstellingen ::)
Maar dan nog, als zijn marge van 900% naar 800% gaat daalt deze met 11,11% en niet met 100% (maar wel met 100 procent punt)
U bent een geweldig rekenaar, dus alweer meer dan 10% zoals Patman vroeg, en wie zegt dat ik "met 100%" schreef :P, want dat zei ik dus niet, ik schreef: zijn winstmarge daalt van 900% naar 800% (en dat is idd 11,1111 procent)
(en als de hypotheekrente van 2 naar 3 procent gaat stijgt deze dus met 50%)
Nee, zoals jij het stelt met 1%, had je gezegd ten opzichte van het eerdere percentage dan wel met 50%...
pinoisgeel schreef:
@erikje: als je consumenten prijs ziet staan is dat altijd de prijs incl. btw... dus niet 100% als het btw marge 19 procent is. dan is het toch echt 119%
Erikje schreef:
[pinoisgeel schreef:
@erikje: als je consumenten prijs ziet staan is dat altijd de prijs incl. btw... dus niet 100% als het btw marge 19 procent is. dan is het toch echt 119%
Daar heb jij helemaal gelijk in, en slim opgemerkt...en de inkoopprijs (als in mijn eerste voorbeeld) wordt dan 59,5% want ook dáárover mag BTW betaald worden.....door de inkoper wel te verstaan.
4 redenen waarom ik alles excl. BTW bereken:
- Zo vergelijk je appels met appels.....
- Ik werk dagelijks met excl. BTW prijzen, dus automatisme
- Het rekent een stuk makkelijker in het voorbeeld.
- De ondernemer mag de BTW netjes afdragen én terug ontvangen, dus maakt geen moer uit omdat ik zijn inkoopprijs óók excl BTW berekend is. Als je alles incl. BTW zou rekenen (dus ook zijn inkoopprijs) in het voorbeeld kom je procentueel op exact hetzelfde uit (procentueel).
Maar een goede rekenaar berekent alles óf met BTW, óf zonder BTW. Zonder dus, want dat zien de bank én accountant én belastingdienst het liefst.
Erikje