Eerlijke handel ?

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Plons
Eerlijke handel ?

Bericht door Plons » wo jan 18, 2006 11:01 pm

Stel je wordt gesponsord : je krijgt je fiets

op het einde van het jaar mag je die fiets verkopen.

Wat is dan volgens jou de waarde van zo een fiets ?

Is hij evenveel waard als iemand die er volle prijs voor heeft betaald of zeg je, sja, hij kreeg hem gratis (of super voordelig) en dus is hij minder waard ?

In belgie worden team fietsen altijd verkocht op het einde van het jaar.

De prijs zit meestal op 50% van de nieuwwaarde van de goedkoopste winkelprijs.

Hoe denken jullie daarover ?

Sjase
Contacteer:

Bericht door Sjase » wo jan 18, 2006 11:07 pm

Als je rekent dat de afschrijving op een mtb in het eerste jaar al op 40% zit en die fietsen ook meestal flink gebruikt zijn is de helft van de nieuwwaarde (of idd de helft van de goedkoopste verkoopprijs) wel de max dat zo'n ding feitelijk nog waard is.

In principe heb je als niet-eerste eigenaar ook geen garantie meer, dus dat is ook iets waardoor een tweedehands goedkoper is/hoort te zijn.

Dat iemand zo'n fiets heeft gekregen is dan nog niet eens aan de orde geweest (da's ook nogal subjectief. Die fiets is waard wat ie waard is, eigenlijk onafhankelijk van hoe degene eraan komt)

jojo

Bericht door jojo » do jan 19, 2006 8:52 am

De waarde van een 2de hands fiets blijft gelijk, of hij nou gratis is gekregen of dat diegene hem nieuw heeft gekocht.

zoals sjase zij, de fiets is waard wat hij waard is!

en anders is het nog altijd de gul heid van de verkoper om hem voor een schietprijs weg te doen, hij is niet verplicht hem voor een schietprijs te verkopen.
keybone collector!!!

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » do jan 19, 2006 12:26 pm

Ik vind het duidelijk:

als iemand een fiets heeft gekregen of gewonnen of wat dan ook, is het niet logisch dat ie em daarna ook voor niets weg moet geven...

Wat betreft teamfietsen: er moet ook bij stilgestaan worden wat degene indirect heeft moeten doen/betalen om een teamfiets te krijgen.

Nog heel ander punt: als iedereen hier zijn spullen wegdoet voor veel minder dan ze zelf betaald hebben, stort de markt HELEMAAL in elkaar. Ik denk dat we dat niet moeten onderschatten!

Luc

Bericht door Luc » do jan 19, 2006 12:45 pm

En het is nu al erg genoeg. Het is eigenlijk hoog tijd dat mensen eens terug gaan beseffen dat topkwaliteit geld kost, en soms véél geld ... Het is hier in andere topics ook al eens aangehaald geloof ik dat nogal wat mensen tegenwoordig dergelijke kwaliteit willen (niveau XTR, X.O e.d.) voor een habbekrats. Kwalijke zaak vind ik dat ...
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

GTLTS

Bericht door GTLTS » do jan 19, 2006 1:03 pm

Steelboy schreef:Ik vind het duidelijk:

als iemand een fiets heeft gekregen of gewonnen of wat dan ook, is het niet logisch dat ie em daarna ook voor niets weg moet geven...

Wat betreft teamfietsen: er moet ook bij stilgestaan worden wat degene indirect heeft moeten doen/betalen om een teamfiets te krijgen.

Nog heel ander punt: als iedereen hier zijn spullen wegdoet voor veel minder dan ze zelf betaald hebben, stort de markt HELEMAAL in elkaar. Ik denk dat we dat niet moeten onderschatten!
Daar ben ik het helemaal mee eens.
We zijn nu ernstig bezig om goeie fietshandelaren, onze eigen markt en onszelf stevig naar de knoppen te helpen.

pinoisgeel
Contacteer:

Bericht door pinoisgeel » do jan 19, 2006 1:04 pm

Mensen die gesponsort worden krijgen dan hun spullen wellis waar "gratis". Maar toch ook weer niet. In ruil voor gratis spullen moet je wel topprestaties neerzetten...

Oftewel er is gewoon hard voor gewerkt voor die "gratis" spullen en is het is dan redelijk dat daar tweedehands ook best wat voor betaald mag worden...

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » do jan 19, 2006 1:07 pm

Een fiets is even veel waard als wat men er voor wil geven.

Lekker boeiend of jij die fiets nou zelf hebt gekocht of niet.
Ich Heisse Super Fantastisch!

Plons

Bericht door Plons » do jan 19, 2006 1:15 pm

mij valt het vooral op dat de waarde van een tweedehand fiets schrikbarend laag is geworden, of eerlijk gezegd : schandalig.

Voorbeeldje : ik had een fiets die 2 maand oud was, winkelwaarde 4000 euro, ik heb daarop 6 keer gereden en diezelfde fiets bracht 1850 euro op.

wat zou dan de reden zijn ?

over aanbod van "duurdere" tweedehands fietsen ?

of prijzenslag van winkels als Stec die de markt voor hun eigen kopers kapot maakt ?

sissywax
Contacteer:

Bericht door sissywax » do jan 19, 2006 1:26 pm

Dit is geen teamfiets voorbeeld Plons, maar een miskoop :bounce:

Hoeveel teamfietsen worden er nu nog verkocht? Dat zal de 2e hands markt niet slopen.

Het is eerder aan de discounters, dat de markt kapot gegooid wordt. Nieuw voor maar €xxxx maar dan wel een 2003 model, of een niet merk dealer die nog even een cannondeeltje verkoopt.

We kunnen Nederland en België niet vergelijken met Duitsland. Als je goedkoop wil, dan ga je toch naar DLD en zorg dat je daar dan je garantie krijgt. Maar kom dan niet zeiken als er hier is aangeboden wordt en het kost geld, zo ook in de te koop gedeeltes.

De duurdere 2e hands markt is helemaal om te huilen, iemand koopt liever een nieuw 'cube achtig' ding in DLD, xt afgemonteerd voor hetzelfde geld, maar niet wetende dat het veersysteem 10 malen minder is dan merk x.

En als je echt kwaliteit wil betaal je er toch wel voor, maar je zult er eerst achter moeten komen.

Sjase
Contacteer:

Bericht door Sjase » do jan 19, 2006 2:47 pm

Probleem van de tweedehands markt voor mountainbikes is vooral dat het echte verbruiksobjecten zijn (geworden). De afschrijving op een mountainbike is gewoon heel groot, omdat de zooi als een gek slijt en kopers bij een te klein verschil tussen nieuw en tweedehands liever nieuw kopen. Dus zal de prijs moeten zakken tot de vraag voldoende toeneemt.

Onderdelen is wel een beetje een ander verhaal dan complete fietsen. S-Tec is natuurlijk wel héél goedkoop, maar het voordeel van veel merkfietsen is dat daarbij de meeste dealers nog de adviesprijs ongeveer aanhouden, waardoor de tweedehands prijzen van die fietsen nog meestal nog redelijk zijn.

Onderdelen is een heel ander verhaal, maar die mogen nieuw ook wel een stuk goedkoper dan nu in Nl het geval is. Wie wil er nu teveel betalen? Ik niet iig. Omdat de op internet de meeste kopers van tweedehands spul dondersgoed van de online prijzen op de hoogte zijn is het nu eenmaal logisch dat je er minder voor krijgt. Iemand die zijn spul toevallig duur nieuw heeft gekocht heeft dan eigenlijk gewoon pech.

Over teamfietsen: ik zelf zou over het algemeen sowieso wat minder voor zo'n fiets geven, omdat die dingen vaak gewoon flink/goed gebruikt zijn. Ligt natuurlijk ook aan de staat van de fiets.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » do jan 19, 2006 3:26 pm

Sjase schreef:Over teamfietsen: ik zelf zou over het algemeen sowieso wat minder voor zo'n fiets geven, omdat die dingen vaak gewoon flink/goed gebruikt zijn. Ligt natuurlijk ook aan de staat van de fiets.
Ik denk dat je je daarin erg verkijkt. Veel wedstrijdrijders trainen op de racefiets en rijden een vast aantal zondagen een wedstrijd. Voor iedere wedstrijd wordt de fiets goed schoon gemaakt, dus er wordt zeker zorg aan besteed.

Verhalen die vroeger bij racefietsen gehouden werden over dat een frame 'op' zou zijn, die kunnen naar fabeltjesland verwezen worden.

Gène

Bericht door Gène » do jan 19, 2006 5:24 pm

Ik wil even inhaken op het feit dat Shimano en Sram voor een prikkie worden aangboden. Ik vind dat die bedrijven dat zelf schuld zijn. Als dealers van die merken zullen ze aan verplichtingen moeten doen. Voorbeeld van een verplichting kan zijn: niet onder een bepaalde prijs verkopen. Voor de importeur ligt hier de taak op in te springen als dit niet gebeurt. De importeur kan dan ook het dealerschap op zeggen.
Campagnolo is een merk dat redelijk prijs vast is. Ze bieden naar mijn ogen een betere kwaliteit dan Shimano.

Aan de andere kant: ik vind dat de prijzen enorm de lucht in zijn geschoten. Ik vind het dan ook niet meer als normaal dat ik, als particulier, mijn goedkoopste aanbieder ga zoeken. Anders ben ik dief van eigen beurs. Kijk maar naar benzine, je gaat ook niet 1,30 betalen voor een liter, terwijl diezelfde liter ergens anders 1,20 kost.
Natuurlijk ben ik het eens dat voor kwaliteit een prijs betaald moet worden. Ik vind ook dat de kwaleit/ prijs verhouding ver te zoeken is bij bepaalde merken en fietshandelaren. Ik zal bijvoorbeeld niet snel meer een fiets kant en klaar kopen. Dit om de simpele reden, dat er te veel wordt gerommeld op de fabrieks afmontage van bepaalde merken (Giant, Cannondale, Trek, Specialized).

Wedstrijd fietsen die voor een spot prijs worden aangeboden na een wedstrijd seizoen, vind ik geen probleem. Sponoren houden hier rekening mee. Het zijn ook geen grote aantallen. Er zijn voor (goed materiaal, goedkoop, speciaal) en nadelen (frame conditie, onderhoud gepleegd door gebruiker) die aan zo'n fiets hangen. Dat zijn risico's en die heb je met alle tweede hands spullen. Maar goed die keuze ligt bij zelf.

Als LBS zie ik alleen maar voordelen. Je hebt een klant erbij, deze klant komt bij jouw het onderhoud laten doen, in de toekomst kan deze klant bij jouw een fiets kopen. Een LBS die zich hieraan stoort moet zich maar eens afvragen waarom hij fietsemaker is geworden.

mzzl
Gene
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

wictor

Bericht door wictor » do jan 19, 2006 10:00 pm

Gène schreef:Voorbeeld van een verplichting kan zijn: niet onder een bepaalde prijs verkopen.
Als het goed is is dit zowat overal ter wereld bij wet verboden. Hopelijk bepaalt de marktwerking enigzins de prijs. Daarbuiten kan ik je garanderen dat zowat alle importeurs zeer prijsvast zijn tenzij het overjarige rotzooi betreft.

Qua het 'instorten' van de markt: dit is grotendeels de schuld van het publiek. Zolang wij bereid zijn naar S-tec te rijden om 120,- voor een X.0 derailleur te betalen i.p.v. 180,- bij een Nederlandse of Belgische dealer, blijven die prijzen zo. En verkoop je je derailleur tweedehands niet voor 100,-. Vraag genereert altijd aanbod. ;)

surfstad

Bericht door surfstad » do jan 19, 2006 11:32 pm

:shock: :argue: :tomato: :taunt: :tongue: :bounce:

Wowwwwwww wat een topicdiscussie!
Props voor Plons dat hij het niveau van het forum ff omhoog gooit.

Denk dat de maatschappelijke discussie over zogenoemde prijsdiscounts, kopen op internet, moeizame locale fietsenboeren, prijsafspraken en tweedehands handel veel breder getrokken kan worden dan het mountainbiken.

Heb nu echter alleen zin om te reageren op"Wat is dan volgens jou de waarde van zo een fiets ?"
De waarde van die fiets zal in mijn optiek lager liggen dan een 2e handsfiets van een recreant.
Dit heeft niets te maken met het gegeven hoe iemand aan de fiets gekomen is. Naar alle waarschijnlijkheid heeft een wedstrijdrider zijn fiets namelijk veel intensiever gebruikt dan een recreant.

Een poserbak heeft nou eenmaal minder schade geleden dan een wedstrijdbarrel. Je koopt tenslotte toch ook liever een auto van een oud vrouwtje dan van mij.

wictor

Bericht door wictor » do jan 19, 2006 11:43 pm

surfstad schreef:Je koopt tenslotte toch ook liever een auto van een oud vrouwtje dan van mij.
ROTFL. Heb je die Mercedes(?) bus nog? :D

Brum.

Bericht door Brum. » vr jan 20, 2006 12:34 am

wictor schreef:
Gène schreef:Voorbeeld van een verplichting kan zijn: niet onder een bepaalde prijs verkopen.
Als het goed is is dit zowat overal ter wereld bij wet verboden. Hopelijk bepaalt de marktwerking enigzins de prijs. Daarbuiten kan ik je garanderen dat zowat alle importeurs zeer prijsvast zijn tenzij het overjarige rotzooi betreft.
Was het maar waar, de nieuwe Garmin X-series mogen niet onder de adviesverkoopprijs verkocht worden, had ik ze toch maar beter in de pre-sale kunnen kopen, scheelde zo een dikke $100 (zowat 20%).

Maar de markt is idd verneukt, je kunt veel nieuwe spullen voor zowat niets kopen, maar je zult dan ook even moeten slikken als je het tweedehands met geld toe verkoopt...

N I E L S

Bericht door N I E L S » vr jan 20, 2006 1:52 am

Doet me een beetje denken aan iemand die op mountainbike.nl een Foes wilde verkopen. Iemand zei dat ie maar 500 euro bood omdat de verkoper em voor x euro meer gekocht had.

Moreel gezien kan ik dat begrijpen want het is natuurlijk niet zo netjes als diegene er winst op gaat maken maar aan de andere kant vind ik het helemaal niet zo erg. De verkoper heeft net zoveel recht om hem gewoon te verkopen voor het dubbele waarvoor hij hem kocht. De koper is tot niets verplicht. Als ie slim is zet ie hem voor iets onder de waarde (de prijs waarvoor men hem hebben wil) neer, dan is ie er snel vanaf en iedereen een beetje gelukkig.

Wat betreft de prijzen, dat doet iedereen met zn allen. Afzet is gewoon te klein van de tweedehandsmarkt dus iedereen is gedwongen tegen lage prijzen te verkopen denk ik.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » vr jan 20, 2006 5:10 am

wictor schreef:
Qua het 'instorten' van de markt: dit is grotendeels de schuld van het publiek. Zolang wij bereid zijn naar S-tec te rijden om 120,- voor een X.0 derailleur te betalen i.p.v. 180,- bij een Nederlandse of Belgische dealer, blijven die prijzen zo. En verkoop je je derailleur tweedehands niet voor 100,-. Vraag genereert altijd aanbod. ;)
Niet mee eens, als S-Tec in staat het is hetzelfde aan te bieden voor maar 2/3e van de prijs, dan krijgen zij kennelijk de spullen aangeboden onder andere condities, dan ligt het dus in eerste instantie aan de fabrikant/importeur dat zij een nogal divers prijsbeleid voeren

wictor

Bericht door wictor » vr jan 20, 2006 9:26 am

Deels mee eens: S-tec krijgt bijv. Shimano van Paul Lange & Co., niet Shimano Benelux. Maar beide werken dan weer voor Shimano Europe.... Ze krijgen zeker spullen onder andere condities aangeboden, omdat de Duitse markt X tal groter is. Net zoals een dealer je korting geeft als je 5 frame's koopt krijgt de dealer korting van de importeur.

Bovendien zijn in Duitsland de marges beduidend lager, en de omzet per bedrijf vaak beduidend hoger. En je raad 't al: meer produkten inkopen leidt tot meer korting bij de leverancier. 't Blijft IMHO nog steeds de schuld van de klant. Doordat wij el cheapo in gaan kopen over de grens kunnen wij onze eigen tweedehands zooi niet kwijt.

Maar eerlijk gezegd schrijf ik fietsen en spullen af na zo veel jaren gebruik. Tweedehands waarde boeit mij niet zo veel als de nieuwprijs, want dat is de keerzijde: als je tweehands veel wil vangen, moeten de nieuwprijzen weer de lucht in. Globaal gezien wordt je er dus niet beter van.

Betreft die Garmin: NMA contacteren. 't Is bij wet verboden, alhoewel veel importeurs minimumprijzen vastleggen.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » vr jan 20, 2006 9:26 am

msxx schreef: Niet mee eens, als S-Tec in staat het is hetzelfde aan te bieden voor maar 2/3e van de prijs, dan krijgen zij kennelijk de spullen aangeboden onder andere condities, dan ligt het dus in eerste instantie aan de fabrikant/importeur dat zij een nogal divers prijsbeleid voeren
Neen, niet zozeer hanteren de fabrikanten en importeurs een divers prijsbeleid, door hier juist creatief mee om te gaan, kunnen sommigen onder bepaalde prijzen verkopen.
Staffelkorting ivm inkoopgrootte, groothandelprijzen of detailhandelprijzen... door hiermee te hobby-en en met andere winkels/producenten afspraken te maken, kan een stuk goedkoper ingekocht worden.

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » vr jan 20, 2006 9:40 am

Steelboy schreef:
msxx schreef: Niet mee eens, als S-Tec in staat het is hetzelfde aan te bieden voor maar 2/3e van de prijs, dan krijgen zij kennelijk de spullen aangeboden onder andere condities, dan ligt het dus in eerste instantie aan de fabrikant/importeur dat zij een nogal divers prijsbeleid voeren
Neen, niet zozeer hanteren de fabrikanten en importeurs een divers prijsbeleid, door hier juist creatief mee om te gaan, kunnen sommigen onder bepaalde prijzen verkopen.
Staffelkorting ivm inkoopgrootte, groothandelprijzen of detailhandelprijzen... door hiermee te hobby-en en met andere winkels/producenten afspraken te maken, kan een stuk goedkoper ingekocht worden.
Dat heeft dan toch alles met prijsbeleid te maken?

Het feit dat S-Tec voornamelijk OEM producten verkoopt heeft toch een reden? OEM worden zaken vele malen goedkoper verkocht dan aftermarket, dat is een onderdeel van het gevoerde prijsbeleid.
Als er dan vervolgens een handige harrie met de OEM producten aan de haal gaat krijg je dit soort taferelen.

Als de fabrikanten zorgen dat er minder verschil zit tussen prijsstelling aftermarket en OEM dan komen dit soort excessen niet voor.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » vr jan 20, 2006 9:56 am

Dat kan dus niet, omdat dan alle fietsen aanzienlijk duurder worden, omdat fabrikanten hun spul duurder moeten inkopen.

Wat ik wil zeggen: de prijzen staan vast, de korting is alleen afhankelijk van afspraken en ordergrootte.

Dat S-Tec OE materiaal betrekt voor hun eigen fietsen is geoorloofd, dat ze vervolgens de zaken rechtstreeks, met eenzelfde marge doorverkopen waardoor verkoopprijs op het niveau van de normale inkoopprijs zit, daar zullen ze zichzelf nog wel een keer mee in de vingers snijden...

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » vr jan 20, 2006 10:10 am

Steelboy schreef:Dat kan dus niet, omdat dan alle fietsen aanzienlijk duurder worden, omdat fabrikanten hun spul duurder moeten inkopen.

Wat ik wil zeggen: de prijzen staan vast, de korting is alleen afhankelijk van afspraken en ordergrootte.

Dat S-Tec OE materiaal betrekt voor hun eigen fietsen is geoorloofd, dat ze vervolgens de zaken rechtstreeks, met eenzelfde marge doorverkopen waardoor verkoopprijs op het niveau van de normale inkoopprijs zit, daar zullen ze zichzelf nog wel een keer mee in de vingers snijden...
Het kan wel, maar het gebeurt niet. Ofwel de OEM prijzen moeten hoger komen te liggen, danwel de aftermarketprijzen lager. Zolang dat niet gebeurt zullen er altijd handelaren zijn die met die prijzen het nodige gaan doen.

Nu ja, uiteindelijk varen we er allemaal wel bij, ook de fabrikanten. Want zonder aanbieders als S-tec en consorten werden er een stuk minder losse frames verkocht, gewoon omdat het dan veel duurder zou zijn om een los frame op te bouwen met fatsoenlijke componenten.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » vr jan 20, 2006 10:15 am

Ik wacht nog steeds op het moment dat hierop het antwoord komt. Tot dusver wordt het (zo lijkt het) S-tec nog steeds niet onmogelijk gemaakt deze grijze-praktijken te hanteren. De concurrenten zullen er alles aan doen om of S-Tec te snoeren óf zelf op eenzelfde manier te kunnen gaan werken. Radon van H&S is mijn inziens deels om diezelfde reden op de markt gezet.
---www.cjmedia.nl---

Plaats reactie