how to get your own mtbpark??

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

de lynx
how to get your own mtbpark??

Bericht door de lynx » wo feb 01, 2006 7:05 pm

In Arnhem is er een hele vette bult (een ouwe vuilnisbelt). Deze bult is de perfecte locatie om een 4X, dirtbaan, een freeride of zelfs een soort downhilletje aan te leggen. De gemeente zegt dat er een ander bestemmings plan is. What to do?

Mathijs

Bericht door Mathijs » wo feb 01, 2006 8:02 pm

Als toekomstige deskundige op het gebied van bestemmingsplannen etc weet ik dat er de mogelijkheid is voor een zogenaamde Art. 19 procedure (Art. 19 WRO). Dit is een ontheffing van het bestemmingsplan waarbij de gemeente bij de herziening van het bestemmingsplan het plan op dat punt moet wijzigen.

Ik weet niet wat de huidige bestemming is. Maar als je een goed plan indiend bij de gemeente(raad) heb je de kans dat je onheffing krijgt.

Je kan ook eerst contact op nemen met de wethouder van sport (of hoe die portefeuille daar heet).

Ik wil je als het nodig is nog wel wat verder helpen (misschien kan ik er nog wat vrije studiepunten voor mijn opleiding (Ruimtelijke Ordening en Planologie btw) mee verdienen ;) ).

PB of mail me maar.

Ben zelf niet uit direct omgeving Arnhem, maar internet is ooh zo makkelijk wat dat betreft.

Je kan ook contact op nemen met de heren van Bikepark Groningen of SBF voor meer info.
Mathijs: De Benjamin

didadunlop

Bericht door didadunlop » do feb 02, 2006 3:54 pm

Heej een mede-ro-er.. (ik ben net een jaar afgestudeerd, RO en PL)

Nah art 19 is gelijk wel zwaar. Eerst maar eens het BP lezen om te kijken wat de werkelijke bestemming is en wat er in het plan zelf kan. Lijkt me logisch dat er nu de bestemming natuur/vuilinisbelt ofzo opzit. Het kan zijn dat je die intern kan wijzigen/ontheffing kan krijgen voor recreatief medegebruik.

Je mag het BP gratis inkijken op het gemeentehuis. Dat zou ik eerst even doen. En kijken wie de eigenaar is. Want die moet wijzigingen etc aanvragen.

sissywax
Contacteer:

Bericht door sissywax » do feb 02, 2006 4:27 pm

Denken jullie nou echt dat iemand weet wat BP, WRO, RO, of wat art 19 is en inhoudt :oops:

BP= bestemmingplan wat de gemeente met dat stuk grond voor ogen heeft. Dit kan gewijzigd worden door een artikel 19 procedure, maar zal van veel factoren afhankelijk zijn.

En jullie gaan verder:

didadunlop

Dus

Bericht door didadunlop » do feb 02, 2006 5:08 pm

Ja vakidioten he..:)
Maar de vraagsteller wist dus wel wat een Bestemmingsplan is.

En ik vind de uitleg van de art 19 kort en duidelijk. Alleen een art 19 procedure is een vrijstelling en geen ontheffing. Miniem verschil maar juridisch heel erg belangrijk.

"Denken jullie nou echt dat iemand weet wat BP, WRO, RO, of wat art 19 is en inhoudt "

Bp = Bestemmingsplan, plan waarin staat beschreven wat de aangegeven functie is van een terrein (wil dus niks zeggen over het werkelijke gebruik). Bestaat uit een toelichting en een setjes regels en is het enige juridisch bindende stuk voor de burger.

WRO = Wet op de Ruimtelijke Ordening. Samen met het Besluit op de Ruimtelijke Ordening en het Bestemmingsplan. het meest belangrijk bij procedures op Ruimtelijk gebied

RO = Ruimtelijke Ordening

Art 19= Wetsartikel van de WRO waarin mogelijkheden staan beschreven waarop men vrijstelling kan krijgen van het vigerende bestemmingsplan. 3 mogelijkheden te weten:

Art 19, lid 1 = meest zware procedure. Wordt gebruikt wanneer een plan totaal niet past binnen het bestemmingsplan. Goedkeuring van Gedeputeerde Staten benodigd (de provincie), de zogenaamde Verklaring van geen bezwaar.

Art 19, lid 2 = Limitatieve lijst van Gedeputeerde Staten waarmee het college van B&W (Burgermeester en Wethouders) kunnen afwijken van het vigerende bestemmingsplan

Art 19, lid 3 = Limitatieve lijst van het College van B&W waarmee afgeweken kan worden van het vigerende bestemmingsplan.

Dus roep maar wanneer er vragen zijn op RO gebied. Hier zitten blijkbaar twee mensen die er meer over weten...:). Of je gaat zelf zoeken op www.wetten.nl (zoektermen zijn dan WRO of BRO)

SebaZ

Bericht door SebaZ » do feb 02, 2006 5:53 pm

Soms duurt het nog jaren voordat de eerste paal de grond in gaat. Misschien kan je vragen of je het stukje grond tijdelijk mag gebruiken., totdat zij er iets meer gaan doen?

didadunlop

Bericht door didadunlop » do feb 02, 2006 5:57 pm

idd dat kan eeuwen duren.

Maar wie is de eigenaar? Als dat de gemeente is kan je denk ik wel snel iets regelen. Wat ook gezegd wordt. Ga op zoek naar de desbetreffende wethouder.

Wat wel belangrijk is is de aansprakelijkheid. Daar zou ik als eigenaar moeilijk over gaan doen.

DESL

Bericht door DESL » do feb 02, 2006 6:09 pm

@didadunlop,

Jammer dat je niet de ski/vuilnisbult in Uden
hebt genomen als eind project toen der tijd.

Hier valt op het gebied van biken (4x,dj enz.)
wel iet's op te beginnen dacht ik zo (achter/naast "De Schans").

Ben alleen een leek in dit soort zaken (papier technich)
op poten te zetten.

Ik neem aan dat je zelf ook een staal ros bezit aangezien je
hier op DP zit, geen interesse in een projectje??

Of beoefen je een andere tak van "sport met de fiets".

Ik ben zelf ook woonachtend in Uden en vindt Slabroek, Bedaf
enz. onderhand wel een beetje saai worden.

Een keer wat anders dan meteen in de auto te hoeven springen om
ergens eens wat fiets vermaak te vinden.

Zou een leuke afwisseling zijn en nog om de hoek ook :angelnot:

Gr,
DESL
--Cranked Crusaders--
-----Nil Nobis Absurdum-----

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » do feb 02, 2006 10:21 pm

didadunlop schreef: Lijkt me logisch dat er nu de bestemming natuur/vuilinisbelt ofzo opzit.
Lijkt me niet, zou waarschijnlijk eerder de bestemming bedrijfsdoeleinden of bedrijventerrein hebben met een speciale aanduiding. Zeker als het om een vuilnisbelt gaat.

Mijn dagelijks werk is het tekenen van bestemmingsplannen. Heb dus dagelijks te maken met juristen en planologen. Dergelijke terreinen zijn we vaker tegengekomen en die hebben dus bovengenoemde bestemming.

didadunlop

Bericht door didadunlop » do feb 02, 2006 11:49 pm

Ach ja ik heb zelf nog nooit een belt gehad in een bestemmingsplan. Maar een bedrijventerrein lijkt me vreemd. Dan zou je in principe dus een bedrijf erop mogen beginnen.

Idd wel een aanduiding dat het een belt is geweest met extra regels (aanlegvergunningen etc) voor als er gegraven gaat worden.

BP's tekenen? Welk bedrijf als ik vragen mag?

@DESL

Yups ik weet welk terrein je bedoeld. Biedt idd wel mogelijkheden. Alleen zijn ze volgens mij nog bezig met schoonmaken gezien de vele apparatuur die ik er altijd zie staan.

Maar mijn stalen ros is vooral bedoeld voor XC, en dan vooral de SingleSpeed uitvoering...:).

Ik ga zelf vaak fietsen richting Schaijk, Via Bedaf en Slabroek naar boven en dan via Naat Piek weer terug naar het slingerpad. Ik wil binnenkort wel een paar keer naar Nijmegen om veel te klimmen.

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » vr feb 03, 2006 8:21 am

didadunlop schreef:Ach ja ik heb zelf nog nooit een belt gehad in een bestemmingsplan. Maar een bedrijventerrein lijkt me vreemd. Dan zou je in principe dus een bedrijf erop mogen beginnen.

Idd wel een aanduiding dat het een belt is geweest met extra regels (aanlegvergunningen etc) voor als er gegraven gaat worden.

BP's tekenen? Welk bedrijf als ik vragen mag?
Dat er een bestemming bedrijfsdoeleinden op ligt wil nog niet zeggen dat zomaar elk bedrijf zich daar mag gaan vestigen. Een bestemmingsplan is niet alleen een tekening maar een tekening in combinatie met voorschriften en toelichting. In de toelichting wordt vaak geschiedenis en de planologische zaken behandeld en voorschriften is het juridisch deel van het bestemmingsplan waar dus alle regels in staan waar niet vanaf geweken mag worden. Ja mag wel, maar dan krijg je dus die artikel procedures waar Mathijs het over heeft. E.e.a. is allemaal afhankelijk van bijvoorbeeld zogenaamde hinderzones e.d.

Mathijs heeft een keer een dag snuffelstage bij mij op het werk gedaan. Ik werk bij BügelHajema Adviseurs in Assen. Dit is een adviesbureau op het gebied van Stedenbouw, Ruimtelijke Ordening, Planologie, Ecologie en Milieu. --> www.bugelhajema.nl

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr feb 03, 2006 10:38 am

Ik zeg ook in principe. Ik weet donders goed dat er meer in een bp staat dan enkel de tekening (het is tenslotte mijn vak). Het uitgangspunt van de bestemming is dan bedrijfsdoeleinden(hoe dat dan ook beschreven staat in de toelichting dan wel voorschriften).

Als ik een paar van de voormalige vuilnisbelten in mijn omgeving ga bekijken liggen ze midden in natuurgebied of zelfs stiltegebieden. Daar zal mijns inziens geen bedrijven bestemming op liggen. Eerder een bestemming park met eventueel aanduidingen voor recreatief medegebruik ofzo. Of zelfs natuurgebied (als de belt voldoende is afgedekt en veilig verklaard is). Ik wil alleen maar zeggen dat de bestemming "bedrijventerrein" mijns inziens niet praktisch is voor sommige van de belten die ik ken. In uden hebben ze op een belt al jaren een skiheuvel liggen (zelfde belt waar DESL het over had, achterzijde zou perfekt zijn voor een afdaling). Al langer dan 10 jaar dus het BP zal ondertussen wel aangepast moeten zijn (hoop je) en nu zal er waarschijnlijk gedeeltelijk een recreatieve bestemming op liggen. (met in de toelichting/voorschriften een aanduiding dat het een vuilnisbelt is geweest en dat je zodoende niet zomaar mag gaan graven in die heuvel).

Maar Bugel Hajema ken ik wel. Tijdens beroependagen nog wel een wat plannen etc van ingezien.

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » vr feb 03, 2006 10:56 am

Het ligt er natuurlijk ook maar net aan wat het huidige gebruik van de belt is. Zijn ze nog actief aan het storten, dan zal het waarschijnlijk de bedrijfsbestemming hebben. Is het helemaal veilig verklaard en mag je er zo op komen dan zou het uiteraard herbestemd zijn. Of via een klein bestemmingsplan via een bepaalde procedure of via de algehele herziening van het vigerende plan. Dit moet om de 10 jaar uitgevoerd worden.
Dan is het inderdaad mogelijk dat er nu of op korte termijn een andere bestemming op komt. Wat ik het meest logisch zou vinden is dat er een aanduiding recreatieve doeleinden op komt. Dit gebeurd vaker bij dergelijke belten. De Kardingeheuvel waar wij het bikepark aan het aanleggen zijn is van oudsher geen vuilnisbelt. Deze bult is opgebouwd uit bouwafval en afgravingen van naastgelegen woonwijken. Er zit geen vervuilde grond in maar wel categorie 1 grond. Inmiddels heeft deze heuvel vanwege zijn ligging in een recreatiegebied een recreatieve functie. Het is dus ook geen natuur en geen bedrijfsdoeleinden meer. Dus in dat opzicht kun je gelijk hebben door te zeggen dat de bult in Arnhem recreatief of natuur is. Als het recreatief is heb je een grotere kans van slagen bij de gemeente voor de aanleg van een bikepark o.i.d. Als ik in het kort je wat tips mag geven hoe je het een en ander aan zou kunnen gaan pakken De Lynx:

- ga met een enthousiaste groep bikers een werkgroep vormen
- zorgn dat jullie de neuzen allemaal dezelfde richting in krijgen
- schrijf een planvoorstel
- biedt dit aan aan alle politieke partijen
- licht de pers in en zorg dat je een afspraak maakt met de wethouder van sport en biedt hem/haar het planvoorstel aan.

Daarna is het eerst weer even afwachten wat de gemeente er van vindt.
In Groningen was men enthousiast....wellicht dat jullie dat geluk ook zullen hebben. Maar ja, tis een vuilnisbelt dus dat kan wel eens een ander verhaal worden. Het is maar net of de gemeente een andere bestemming er voor heeft.

Good Luck!!!

P.s. wil je meer info, stuur dan even een mailtje naar info@bikepark.nl.

we staan je graag te woord.

Mathijs

Bericht door Mathijs » vr feb 03, 2006 12:52 pm

Klein foutje in mijn Art. 19 procedure. Sorry!

Bestemmingsplannen weet ik nog niet alles van (ga in laatste blok dit jaar een BP opstellen in het kader van een project). Het heeft ook niet echt mijn grootste interesse. Ben meer van de creatievere (stedebouwkundige) kant van het vak. Misschien dat ik die Master ook nog achter de opleiding plak. Maarja, het hoort er wel bij. ;)

Als het echt bij mij in de buurt zou zijn zou ik wel wat actiever willen helpen. Misschien maar eens kijken of er hier wat mogelijkheden zijn, kan er vast wel wat vrije studiepunten mee halen. :D

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr feb 03, 2006 1:40 pm

Ik ging idd uit van een al uit dienst zijnde belt. Daar zat dus het verschil.

Maar je tips richting de Lynx ben ik het mee eens. Hopelijk krijgen ze iets van de grond. Oude vuilnisbelten zijn ideaal voor dit soort initiatieven.

@ Mathijs: Ik ben duidelijk meer de BP kant op gegaan. Architectuur en Stedebouwkunde vind ik mooi en kan er mijn mening over geven. Maar ik ben gaan tekenaar. Eerder de planner/jurist...:) Welke opleiding? Breda of Leeuwarden? Ikzelf heb Breda gedaan.

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » vr feb 03, 2006 2:04 pm

Ikneem aan dat de Vuilnisbelt bedoeld word aan de A12? Ter hoogte van de Ekris BMW? Dat is inderdaad een mooie, hooge bult. Maar het ligt wel midden in een behoorlijk modern industrie gebied, ik denk dat de gemeente daar niet zo maar een bikepark op dumpt. De Bult van Putman (Westervoort, aan de andere kant van het water) zou ook nog een mogelijkheid zijn, maar die is al jaren in het nieuws ivm vervuiling...

Lijkt me lastig, maar het is een opzetje waard. Neem eens contact op met BP groningen, die kunnen je vast meer vertellen.
Ich Heisse Super Fantastisch!

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » vr feb 03, 2006 4:47 pm

Xircuit schreef:Neem eens contact op met BP groningen, die kunnen je vast meer vertellen.
Arnetteman schreef: - ga met een enthousiaste groep bikers een werkgroep vormen
- zorgn dat jullie de neuzen allemaal dezelfde richting in krijgen
- schrijf een planvoorstel
- biedt dit aan aan alle politieke partijen
- licht de pers in en zorg dat je een afspraak maakt met de wethouder van sport en biedt hem/haar het planvoorstel aan.
Dat waren dus mijn Stichting Bikepark Groningen tips.

@Lynx: je kunt me gerust ook een pb'tje sturen over hoe je het een en ander aan wilt pakken. Wat ik al zei, we krijgen bij de stichting geregeld dit soort vragen binnen van mensen die ook wat willen gaan opzetten.

Groet,

Arnetteman (Stichting Bikepark Groningen)

Mathijs

Bericht door Mathijs » vr feb 03, 2006 7:34 pm

didadunlop schreef:@ Mathijs: Ik ben duidelijk meer de BP kant op gegaan. Architectuur en Stedebouwkunde vind ik mooi en kan er mijn mening over geven. Maar ik ben gaan tekenaar. Eerder de planner/jurist...:) Welke opleiding? Breda of Leeuwarden? Ikzelf heb Breda gedaan.
Geen van beide. Doe HBO Ruimtelijke Ordening en Planologie in Deventer.

bommer

Bericht door bommer » wo feb 08, 2006 4:19 pm

DESL schreef:@didadunlop,

Jammer dat je niet de ski/vuilnisbult in Uden
hebt genomen als eind project toen der tijd.

Hier valt op het gebied van biken (4x,dj enz.)
wel iet's op te beginnen dacht ik zo (achter/naast "De Schans").
helemaal mee eens!!!!! iedere keer als ik langs die bult rij zie ik de mogelijkheden. als er nou eens wat meer bikers uit uden e.o. de koppen bij elkaar zouden steken en eens het een en ander op papier zetten om mee naar de gemeente te gaan.........
mzzl frank

didadunlop

dus

Bericht door didadunlop » wo feb 08, 2006 10:17 pm

Ik ken iemand die bij de gemeente werkt dus ik kan wel een gedeelte van het bestemmingsplan regelen.

Bommer: Nog iemand uit Uden? Goh toch meer digitale mensen dan je verwacht uit zon klein plaatsje.

@ Matthijs

Deventer kan inderdaad ook. :)

Arnetteman

Re: dus

Bericht door Arnetteman » do feb 09, 2006 9:42 am

didadunlop schreef:Ik ken iemand die bij de gemeente werkt dus ik kan wel een gedeelte van het bestemmingsplan regelen.
is dat bestemmingsplan dan niet digitaal raadpleegbaar?

didadunlop

Bericht door didadunlop » do feb 09, 2006 9:48 am

Het is maar een klein flut dorpje Uden. Dus ik denk het niet. (alhoewel het wel bijna verplicht is)

(update)

zonet gekeken en niet online te raadplegen

Marcuos

Bericht door Marcuos » do feb 09, 2006 12:45 pm

Valt Boxtel ook in de buurt van Uden....

Als ik ergens kan helpen, doe ik mee.

surfstad

Bericht door surfstad » do feb 09, 2006 1:12 pm

Laat me raden, het gaat hier om de Tiet van Arnhem.
Die bult die in het bedrijvenpark IJsseloord II ligt.

Dit terrein heeft als bestemming idd bedrijventerrein, dus geen sport en recreatie.

Het mooie van dit bedrijventerrein is dat het beheer niet bij de gemeente ligt. Ga niet zelf met de gemeente aan de slag maar ga lobbyen bij de organisatie van het bedrijventerrein http://www.ijsseloord2.nl/index2.htm

Mocht je voor je lobbymachine nog contacten uit een grote gemeente willen hebben, kun je me altijd mailen...

didadunlop

Bericht door didadunlop » do feb 09, 2006 3:22 pm

Ja maar de gemeente zal toestemming moeten geven voor een ander gebruik van de gronden. Of het natuurlijk gedogen. Even kijken hoe de constructie is van het beheer.

Boxtel ligt niet echt in de buurt al zeg ik het zelf. Toch wel een eindje rijden..:) Toch een hoop brabo's hier..:)

Plaats reactie